دارو و درمان نمایش نسخه اصلی

مقایسه اثر ویتامین E با دارونما در درمان گرفتگی عضلات پا حین حاملگی

گرفتگی عضله انقباض دردناک، غیرعادی و موضعی یک عضله یا قسمتی از یک عضله است. بین 5% تا بیشتر از 30% زنان از گرفتگی عضلات پا در حین حاملگی شکایت دارند.

گروه دارو و درمان گوپی 3569

● هدف:
گرفتگی عضله انقباض دردناک، غیرعادی و موضعی یک عضله یا قسمتی از یک عضله است. بین 5% تا بیشتر از 30% زنان از گرفتگی عضلات پا در حین حاملگی شکایت دارند.
هدف از این مطالعه بررسی اثر درمانی ویتامین E روی گرفتگی عضلات پا در حین حاملگی است.
 
● روش کار:
در این کارآزمایی بالینی دو سوکور 80 زن مبتلا به گرفتگی عضلات پا از نظر تعداد و شدت گرفتگی مورد بررسی قرار گرفتند. سپس به آنها به صورت تصادفی یک قوطی محتوی 28 کپسول حاوی 400 میلی گرم ویتامین E و یا 28 کپسول محتوی نشاسته داده شد و به ایشان گفته شد برای چهار هفته هر شب قبل از خواب یک کپسول میل کنند. سپس بیماران مجددا از نظر تعداد و شدت گرفتگی عضلات و ارزیابی آنها از نظر اثر درمان و عوارض درمان بررسی شدند.
● یافته ها:
پس از اتمام درمان تعداد و شدت گرفتگی عضلات پا در گروه دارو به طور معنی داری از گروه دارونما کمتر بود (P=0.001) و (P=0.003) در ارزیابی کلی بیماران از نظر اثر درمان نیز تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود داشت (P=0.0012)در این مطالعه هیچ عارضه جانبی با مصرف دارو یا دارونما دیده نشد.
● نتیجه گیری:
به نظر می رسد که تجویز ویتامین E در کاهش تعداد و شدت گرفتگی عضلات پا در حین حاملگی از دارونما موثرتر است.
مقایسه اثر ویتامین E با دارونما در درمان گرفتگی عضلات پا حین حاملگی 8 moghayese asare vitamine e pdf 212 KB application pdf
مژگان مختاری مینو یغمایی مهدی محمدی
پایگاه اطلاعات علمی