وقتی یک سرطان، زیادی درمان می شود!

تحقیقات نشان می دهد 30 درصد از زنان مبتلا به سرطان پستان ممکن است تحت درمان های بیش از اندازه قرار بگیرند

گروه بیماریها گوپی 495

ترس از سرطان پستان، شایع ترین سرطان زنانه، سبب شده است بسیاری از زنان، چه آنهایی که در معرض خطرند و چه آنهایی که خطری تهدیدشان نمی کند، تحت غربالگری و آ زمون های تشخیصی سرطان پستان قرار گیرند.  
اگر چه کشف و معالجه این سرطان در مراحل اولیه احتمال بهبود و درمان آن را افزایش می دهد اما محققان می گویند گاهی زنانی که مبتلا به این سرطان هستند، به اشتباه تحت درمان های غیرضروری قرار می گیرند. این در حالی است که تحقیقات نشان می دهد 30 درصد از زنان مبتلا به این سرطان ممکن است تحت درمان های بیش از اندازه قرار بگیرند...
بررسی ها نشان می دهد که غربالگری سرطان پستان و جستجو به دنبال درمان توده های پستانی همان طور که می تواند مفید و کمک کننده باشد، به همان اندازه هم می تواند دلهره آور و حتی مضر باشد. از هر سه مورد سرطان پستان که در برنامه های غربالگری در کلینیک های تشخیصی سرطان پستان مشخص می شود، یک مورد معمولا تحت درمان هایی قرار می گیرد که لزوما ضروری نیست.
براساس تحقیقات دکتر کارستن جورجبون و پیترگوتچز در مرکز سرطان کوپنهاک، رویه درمانی سرطان پستان حداقل 7 سال قبل و بعد از اجرای برنامه های غربالگری در کشورهایی مثل استرالیا، بریتانیا و کانادا، نروژ و سوید مورد مطالعه قرار گرفت.
نتایج این بررسی که در نشریه پزشکی بریتانیا درج شده، نشان می دهد از زمانی که برنامه های غربالگری شروع شده است، در ابتدای مطالعه تعداد موارد بیشتری از این بیماری شناسایی شد و همچنان که این برنامه ادامه پیدا می کند باید در تعداد مورد سرطان پیشرفته پستان ریزش یا کاهش دیده شود چرا که زنان سالمند قبلا تحت غربالگری قرا گرفته اند.
این محققان دریافته اند برنامه غربالگری ملی سرطان پستان که معمولا در زنان 50 تا 69 ساله انجام می شود، سبب می شود تا هزاران مورد سرطان پستان بیش از گذشته مشخص شود. درنهایت این پژوهشگران دریافتند یک سوم از زنانی که مبتلا به سرطان پستان بودند نیاز به درمان نداشتند.
● همه سرطان ها مثل هم نیستند
باید توجه داشت که برخی از سرطان ها سبب بروز علایم و یا حتی مرگ افراد نمی شوند. این سرطان ها معمولا رشد بطیی و کند داشته و هرگز به بیمار آسیب نمی رسانند.
از آنجایی که تشخیص بین سرطان ها و سرطان های کشنده بسیار سخت و حتی گاهی غیرممکن است با مشخص کردن هر نشانی از سرطان نباید بیمار تحت درمان آن هم درمان های بیش از اندازه قرار گیرد. چرا که نه تنها برای بیمار مفید و کمک کننده نیست بلکه می تواند عوارض جانبی مضری به همراه داشته باشد که از آن جمله عوارض ناتوانی و تاثیرات بد روی بیمار است.
محققان معتقدند که باید بیماران را از این موضوع آگاه کرده و اطلاعات کافی را در اختیارشان قرار داد تا با آگاهی تصمیم بگیرند. زنانی که مبتلا به سرطان پستان هستند باید از مزایا و معایب و آسیب های ناشی از درمان بیش از حد مطلع شوند.
دکتر جورجون می گوید که سال های طولانی است که زنان به منظور غربالگری سرطان پستان بدون اینکه از خطرات بعدی آن مطلع باشند و بدانند چه آسیبی آنها را تهدید می کند برای انجام غربالگری و درمان به مرکز خاص ارجاع داده می شوند. آنها گاهی باید با بردباری درمانی غیرضروری را تحمل کنند حتی اگر سرطان تشخیص داده شده آنها سلامت شان را هرگز تهدید نکند.
مدت های مدیدی است که پزشکان و بیماران در مورد انجام غربالگری سرطان پروستات که تعداد موارد تشخیص داده شده آن هم زیاد است، بحث دارند. در یک مطالعه در کشور هلند مشخص شد که دو نفر از هر 5 مردی که تحت غربالگری سرطان پروستات قرار می گیرد، مبتلا به توموری است که رشد بسیار آهسته و کند داشته و هرگز تهدیدکننده جان او نیست.
● اهمیت پیگیری در سرطان پستان
ماموگرافی احتمال پی بردن به وجود سرطان پستان را بالا می برد اما افراد با شرایط یکسان ممکن است تصمیم گیری های متفاوتی داشته باشند، یعنی انجام ماموگرافی در برخی از زنان کمک کننده است اما ممکن است برای زنان دیگر خطرناک باشد. کارشناسان می گویند از زمانی که غربالگری سرطان به طور گسترده در کشورها انجام شده است، درمان های غیرضروری و بیش از اندازه انجام می شود. سیستم مراقبتی بهداشتی ملی بریتانیا نیز اخیرا بروشورهایی را منتشر کرده است تا برنامه های غربالگری را به طور گسترده برای زنان اجرایی کند.
برنامه های غربالگری سرطان پستان باید مسوول کاهش موارد سرطان پستان در یک کشور باشد. عوارض درمان بیش از حد را نیز نباید نادیده گرفت. دکتر لورابل از مرکز تحقیقات سرطان انگلستان می گوید: ما هنوز مجبوریم تا زنان را دعوت به انجام آزمون های غربالگری نماییم اما مطلع کردن آنها از مزایای بالقوه و خطرات بعدی غربالگری کاری بس دشوار است.

منبع CBNSM ترجمه مژگان کریمی
روزنامه سلامت www salamat ir