مراقب مسمومیت های غذایی باشید

باکتری های خطرناک در محدوده دمای خطر (60-4.4 درجه سانتی گراد) رشد و تکثیر می یابند بنابراین اگر غذایی در مجاورت یخ قرار نداشته باشد نمی تواند به مدت طولانی سالم بماند.

گروه بیماریها گوپی 447

خواه به مدرسه برویم یا سر کار، روزانه میلیون ها نفر از ما وعده غذای ظهر خود را حمل می کنیم. اگر غذاهایی که از خانه آورده شده اند به شیوه ای صحیح پخته و حمل شوند سلامتشان حفظ می شود. غذاهای فسادپذیر باید طی زمان حمل در اتوبوس، ماشین، مترو و یا سوار بر دوچرخه یا پای پیاده تا هنگام ناهار سرد نگهداشته شوند.  
باکتری های خطرناک در محدوده دمای خطر (60-4.4 درجه سانتی گراد) رشد و تکثیر می یابند بنابراین اگر غذایی در مجاورت یخ قرار نداشته باشد نمی تواند به مدت طولانی سالم بماند. در این مقاله به برخی از توصیه ها در مورد ایمنی نگهداری غذاهای داخل کیف اشاره می شود:
غذاهای فسادپذیر مانند گوشت، مرغ و ماهی چه خام و چه پخته را باید به صورت سرد و یا منجمد در منزل نگهداری کرد. تخم مرغ را به صورت سرد (یخچالی) از فروشگاهها بخرید و در منزل نیز آن را سرد نگهداری کنید. وقتی یخ در اختیار ندارید غذاهای فسادپذیر را تا حد امکان سریع تر به منزل برسانید. به محض رسیدن به مقصد آنها را در جای سرد قرار دهید. به هیچ عنوان بیش از دو ساعت در دمای اتاق (حدود 25 درجه سانتی گراد) نگهداری نکنید و اگر دما بیش از 32 درجه سانتی گراد است این زمان را تا حد امکان به یک ساعت کاهش دهید.
غذاهای بسته بندی شده که حاوی گوشت به همراه کراکر پنیر و چاشنی هستند باید در یخچال نگهداری شوند. این مواد شامل گوشت های دودی حاوی مواد نگهدارنده و گوشت های نمک زده نیز می شود.
● همه چیز را تمیز نگهدارید
قبل از خوردن یا آماده کردن غذا دست هایتان را بشویید، بعد از آماده کردن قسمتی از غذا و قبل از آماده کردن قسمت دیگر، دست ها، تخته های برش، ظروف، بشقاب ها و میز کار (کابینت) خود را با آب داغ و مایع ظرفشویی بشویید.
می توانید برای تمیز کردن سطوح از محلول های رقیق شده مخصوص ضدعفونی استفاده کند. حیوانات خانگی را از پیشخوان (میزکار) آشپزخانه دور نگهدارید.
● از آلودگی ثانویه جلوگیری کنید
باکتریهای مضر در آشپزخانه به روی ظروف، تخته های برش و میز کار منتقل می شوند. همیشه از تخته های برش تمیز استفاده کنید. بعد از استفاده از تخته برای برش ماهی، گوشت و مرغ خام، تخته را به خوبی شسته و سپس برای بریدن غذاهایی همانند نان، کاهو و گوجه فرنگی که پخته نمی شوند استفاده کنید؛; (بهتر است از یک تخته برش برای غذاهای تازه ای که نیاز به پختن ندارند و از تخته برشی دیگر برای بریدن گوشت و ماکیان استفاده کنید). اگر از تخته برای بریدن گوشت قرمز استفاده کردید، قبل از تمیز کردن کامل آن، مرغ و یا ماهی را روی آن تمیز نکنید و از تماس گوشت های مرغ و ماهی و قرمز با یکدیگر کاملا اجتناب نمایید.
● بسته بندی ظروف ناهار
تنها آن مقدار از موادی را که می توانید در وعده ناهار مصرف کنید بسته بندی کنید چون در این صورت دیگر نگران ایمنی غذاهای باقی مانده و نگهداری آن ها نخواهید بود.
می توانید غذا را شب قبل تهیه کرد و آن را طی شب در یخچال نگهدارید.
منجمد کردن ساندویچ ها به سرد ماندن آن ها کمک می کند به جهت حفظ کیفیت، آن هایی که سس مایونز، کاهو و گوجه دارند را منجمد نکنید و این مواد را صبح به آن ها بیفزایید.
کیف ها یا جعبه های حمل غذایی که عایق بندی شده اند و سطح صاف دارند برای سرد نگهداشتن غذا بسیار مناسب اند ولی از جعبه های حمل ناهار فلزی یا پلاستیکی و پاکت های کاغذی نیز می توانید استفاده کنید.
اگر از پاکت های کاغذی استفاده می کنید با دو لایه بسته بندی کردن غذا و ایجاد لایه اضافی در اطراف غذا به عایق بندی غذا کمک کنید.
در هر کدام از انواع کیف و یا جعبه ناهار وجود منبع یخ الزامی است.
● غذاهای سرد را سرد نگهدارید
غذاهای پخته مانند بوقلمون، گوشت مرغ، سبزیجات و سالاد ماکارونی را زودتر از دیگر مواد آماده کنید تا فرصت سرد کردن آن ها از طریق گذاشتن در یخچال وجود داشته باشد.
اگر مقدار غذا زیاد است آن ها را در ظروف کم عمق تقسیم کنید تا سریع تر خنک شده و قابل استفاده باشند.
تا لحظه ترک منزل غذاهای پخته را در یخچال نگهدارید.
برای سرد نگهداشتن غذا در طول مسیر و خارج از منزل، از بسته های ژل منجمد و یا جعبه های حاوی عصاره منجمد استفاده کنید و اگر یخچالی در مقصد مورد نظر وجود دارد غذاها را در آن قرار دهید.
برخی از غذاها را می توان حتی بدون منبع سرمازا ایمن نگهداشت، که شامل غذاهایی مانند میوه ها، سبزیجات، پنیر سفت، گوشت و ماهی کنسرو شده، چیپس، نان تردک، کره بادام زمینی، ژله، خردل و ترشی ها می باشند.
● غذاهای داغ را گرم نگهدارید
برای گرم نگهداشتن غذاهایی که باید گرم مصرف شوند (مانند سوپ و آبگوشت داغ) از یک ظرف مناسب استفاده کنید.
ظرف را پر از آب جوش کرده و چند دقیقه بگذارید بماند، بعد آن را خالی کرده و بعد دوباره غذای فوق العاده گرم را در داخل آن بریزید.
ظرف عایق دار مناسب فوق را تا زمان ناهار به صورت دربسته نگهدارید تا دمای آن در 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتی گراد) و یا بالاتر حفظ شود.
پختن و یا گرم کردن مجدد با مایکروویو (تندپز)
وقتی برای گرم کردن مجدد غذا از مایکروویو استفاده می کنید، برای حفظ رطوبت و افزایش ایمنی غذا روی آن را بپوشانید تا گرمای کافی به همه نقاط غذا برسد. غذاهای باقی مانده از وعده قبلی را تا حداقل 165 درجه فارنهایت (74 درجه سانتی گراد) حرارت دهید. غذاها باید از خود بخار داغ منتشر کنند. برای پختن غذاهای منجد آماده مصرف، به دستورات روی بسته بندی توجه کنید.

مهدی آرام
روزنامه کیهان