لکه دارم نکنید

اگر می خواهید فرش های شما همیشه تمیز بمانند، بهتر است هر هفته یکی دو بار آنها را به دقت جارو کنید و هر وقت هم لکه و آلودگی آنها را کثیف کرد، سریع آلودگی را برطرفکنید. پاک کردن لکه های روی فرش خیلی هم آسان نیست و راه و روش خاص خودش را دارد.

گروه زنان گوپی 2497

● نكاتی در مورد پاك كردن لكه ها از روی فرش  
همه دوست دارند خانه ای تمیز داشته باشند و در محیطی سالم و بهداشتی زندگی كنند. فرش جزء آن دسته از وسایل خانگی است كه كثیف شدنش در خانه به چشم می آید؛ به خصوص اگر رنگ روشنی داشته باشد. اگر می خواهید فرش های شما همیشه تمیز بمانند، بهتر است هر هفته یكی دو بار آنها را به دقت جارو كنید و هر وقت هم لكه و آلودگی آنها را كثیف كرد، سریع آلودگی را برطرف كنید. پاك كردن لكه های روی فرش خیلی هم آسان نیست و راه و روش خاص خودش را دارد.
● وقتی فرش ها لكه دار می شوند
هر چقدر هم مراقب باشیم، فرش های خانه كثیف نشود، باز هم گاهی اوقات ممكن است لكه ای روی فرش ایجاد شود و فرش را كثیف كند. لكه ها و آلودگی های روی فرش، بهتر است هر چه سریع تر پاك شوند. پاك نكردن به موقع لكه ها باعث ثابت شدن لكه و سخت تر پاك شدن آن می شود. در صورتی كه این لكه ها حاوی مواد غذایی باشند، باقی ماندن آنها روی فرش باعث تجمع حشرات، قارچ ها و كپك ها و سایر آلودگی ها می شود. بنابراین بهتر است برای حفظ بهداشت افراد خانواده و داشتن خانه ای تمیز و محیطی سالم، لكه های آلودگی را در همان لحظات اول پاك كنیم.
● لكه های میوه و غذا
لكه های میوه و غذا به دلیل داشتن پروتیین و چربی، معمولا سخت پاك می شوند و بهتر است هرچه سریع تر آنها را برطرف كرد. برای این كار، بهتر است اول با دقت و به طور كامل، غذا یا میوه را از روی فرش برداشت و برای پاك كردن باقیمانده آلودگی و جلوگیری از ایجاد لكه روی فرش، یكی از روش های زیر را به كار برد:
▪ سركه یكی از حلال ها و پاك كننده های مناسب خانگی است كه بنا به نوع و میزان لكه به صورت محلول در آب سرد یا گرم یا به صورت خالص استفاده می شود. بعد از آغشته كردن لكه ها به سركه آنها را با دستمال مرطوب به دقت تمیز می كنیم تا لكه ها به طور كامل برطرف شوند و بوی سركه هم روی فرش باقی نماند.
▪ یكی دیگر از مواد پاك كننده بی ضرر و در دسترس، جوش شیرین است. می توانید خمیر غلیظی از تركیب آب و جوش شیرین تهیه كرده، به مدت 20 دقیقه روی لكه ها قرار دهید. سپس با دستمال یا اسفنج مرطوب، آنها را پاك كنید. همچنین می توانید محلول رقیق تر آب و جوش شیرین را روی لكه ها ریخته، بعد از 10 دقیقه كه محلول به طور كامل جذب فرش شد، آن را با دستمال مرطوب تمیز كنید.
▪ برای پاك كردن لكه غذا و میوه می توان از مایع ظرفشویی هم استفاده كرد. حدود یك قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را در یك فنجان آب گرم حل كنید و سپس با یك دستمال یا اسفنج لكه ها را پاك كنید. پس از اینكه لكه ها به طور كامل پاك شدند، با یك دستمال مرطوب، مایع شوینده را از روی فرش پاك كنید.
▪ برای پاك كردن لكه ها می توانید از پراكسید هیدروژن، الكل و شیر نیز استفاده كنید. از تركیب الكل و نمك برای برطرف كردن لكه های چربی و برخی لكه های دیگر استفاده می شود. برای برطرف كردن لكه ها با شیر، لكه را با دستمال یا پنبه آغشته به شیر كمی مرطوب می كنیم و بعد از 24 ساعت با دستمال مرطوب لكه را پاك می كنیم.
● لكه چای و قهوه
گاهی ممكن است مقداری چای یا قهوه روی فرش بریزد. به جای این كه عصبانی و ناراحت شوید، بهتر است هرچه سریع تر به فكر پاك كردن فرش باشید. لكه ها معمولا همان لحظه اول به راحتی پاك می شوند اما باقی ماندن آنها روی فرش باعث می شود دیرتر پاك شوند. هنگام برطرف كردن لكه باید دستمال مرطوب را آرام روی لكه قرار داده، كمی فشار دهیم تا چای جذب پارچه شود، سپس قسمت دیگری از پارچه را كه تمیز است، روی لكه قرار دهیم و آنقدر این كار را تكرار كنیم تا لكه به طور كامل پاك و برطرف شود. هنگام برطرف كردن لكه ها، نكته مهم این است كه دستمال را به آرامی روی لكه قرار دهیم و به حالت ساییدن روی فرش نكشیم، این كار باعث می شود، لكه بیشتر روی فرش پخش شده و برطرف كردن آن مشكل تر شود.
اگر مقدار چای یا قهوه زیاد باشد یا آنقدر غلیظ باشد كه با آب و دستمال مرطوب به طور كامل از بین نرود، راه های دیگری برای پاك كردن آن وجود دارد. می توانید مقداری نمك یا جوش شیرین روی لكه بریزید و بعد از نیم ساعت با یك دستمال یا جارو آن را بردارید.
برای از بین بردن این لكه ها از سركه هم می توانید استفاده كنید. مقداری سركه را با دو برابر آب مخلوط كرده، روی لكه ها بریزید و سپس با دستمال آن را پاك كنید. اگر لكه ها عمیق و غلیظ باشند، می توانید از سركه خالص استفاده كنید. سركه را به طور مستقیم روی لكه ریخته، بعد از محو شدن لكه با استفاده از یك دستمال تمیز و مرطوب، فرش را پاك كنید تا بعد از خشك شدن بوی سركه روی فرش نماند.
برای پاك كردن لكه های چای یا قهوه از روی فرش می توانید از مایع ظرفشویی نیز استفاده كنید. برای این منظور، حدود دو قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را در یك فنجان آب حل كنید و با یك اسفنج یا دستمال تمیز لكه ها را پاك كنید.

فرزانه فولادبند
روزنامه سلامت