تحول جامعه پذیری جنسیتی

جامعه پذیری جنسیتی فرایند باز تولید نا برابرهای جنسیتی است . گذار جوامع از وضعیت سنتی به مدرن و ضرورت تغییر ساختارها و ارزش های کهن و باز تعریف هویت انسانی زنان و مردان نیازمند بررسی های جامعه شناسان و صاحب نظران علوم اجتماعی است...

گروه زنان گوپی 2754

جامعه پذیری جنسیتی فرایند باز تولید نا برابرهای جنسیتی است . گذار جوامع از وضعیت سنتی به مدرن و ضرورت تغییر ساختارها و ارزش های کهن و باز تعریف هویت انسانی زنان و مردان نیازمند بررسی های جامعه شناسان و صاحب نظران علوم اجتماعی است . هدف این پژوهش بررسی تحول الگوی جامعه پذیری جنسیتی در یک جامعه روستایی است که با روش کیفی و با استفاده از تکنیک مصاحبه گروهی متمرکز و مشاهده مشارکتی انجام شده است . در این پژوهش نحوه یاد گیری نمادها ، هنجارها و نقش های جنسیتی در زندگی اجتماعی ، دگرگونی ساختاری در خانواده ،و همچنین تحول جامعه پذیری جنسیتی بین زنان و مردان و میان سه نسل بررسی شده است .  
نتایج به دست آمده از پژوهش حاکی از تحولی وسیع و نامتوازن در فرایند جامعه پذیری جنسیتی نسل جدید است. تفاوت سطح توقعات و انتظارات زنان جوان با واقعیات موجود ، تنش ها و تضادهای گوناگونی بین نیروهای اجتماعی ایجاد کرده است .
تحول جامعه پذیری جنسیتی 51610df4 a915 4c19 97da 6e8f546f9580ISSN00000033 007 001 089 pdf 565 KB application pdf
نشریه الکترونیکی پژوهش زنان www journals ut ac ir