بیماری های کودک نمایش نسخه اصلی

نقش صبحانه را برای یادگیری فرزندتان جدی بگیرید

صبحانه كافی و مناسب در قدرت یادگیری كودكان و تمركز آنان در كلاس درس موثر است و یادگیری آنان را افزایش می‌دهد

گروه بیماری های کودک گوپی 1059



كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی: صبحانه كافی و مناسب در قدرت یادگیری كودكان و تمركز آنان در كلاس درس موثر است و یادگیری آنان را افزایش می‌دهد. دكتر پریسا ترابی افزود: افزایش نسبی قند خون به دنبال صرف صبحانه موجب بهبود عملكرد مغز و تامین انرژی لازم برای فعالیت روزانه می‌شود. وی خاطرنشان كرد همچنین مصرف صبحانه در تنظیم وزن و جلوگیری از پرخوری و ریزه خواری در طول روز كه یكی از علل شایع چاقی می‌باشد، موثر است.

بیشتر بخوانید((رژیم غذایی مناسب برای دانش آموزان ))
 
كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به فواید مصرف صبحانه گفت: علاوه بر توصیه متخصصین تغذیه در احادیث و روایات متعدد به مصرف غذا در ابتدای صبح و قبل از خروج از منزل تاكید شده است. ترابی به دانش‌آموزان توصیه كرد صبحانه را به‌عنوان غذای اصلی به طور كامل‌ صرف كنند اما وعده ناهار و شام باید كمی‌مختصرتر باشد. ترابی درباره ضررهای نخوردن صبحانه نیز گفت: نخوردن صبحانه اثرات منفی بر یادگیری دانش‌آموزان دارد چراكه در این هنگام فعالیت طبیعی مغــز مختل شده و یادگیری و تمركز حواس كمتر می‌شود. وی تاكید كرد كودكانی كه از خوردن صبحــانه امتــنــاع می‌ورزند، در انجام تكالیف ریاضی كارایی كمتری دارنــد و قدرت خلاقـیـت و ابتكار آنها كاهش می‌یابد.

 
كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، افزود: نخوردن صبحانه در صورتی كه تداوم یافته و تبدیل به عادت شود، علاوه بر اثرات منفی در یادگیری موجب كمبود دریافت سایرمواد مغذی مورد نیاز نیز می‌شود. ترابی اظهارداشت: با حذف صبحانه از وعده‌های غذایی، مواد مغذی كه در این وعده دریافت می‌شود، در وعده‌های دیگر جایگزین نخواهد شد و در نتیجه كمبود كالری، ویتامین‌ها و املاح ایجاد می‌شود. وی یادآور شد یكی از علل اضافه وزن و چاقی عدم مصرف صبحانه است به این علت كه دستگاه گوارش ما در مدت استراحت شبانه مواد غذایی جذب نكرده و میزان قند خون افت خواهد كرد؛ بنابراین در ابتدای صبح بدن نیاز فراوان به دریافت ماده غذایی برای تامین قند خون و تنظیم كاركرد مغز و سوخت و ساز سایر سلول‌های بدن دارد. ترابی گفت: با مصرف نكردن صبحانه، افت قند خون موجب رفتارهایی مانند ریزه‌خواری در فرد شده و برنامه ریزی بدن برای تامین انرژی را به هم می‌زند. وی افزود: علاوه براین نخوردن صبحانه موجب تامین نشدن انرژی لازم برای فعالیت مغزی و سایر اعمال حیاتی بدن شده و فرد را به سوی چاقی سوق می‌دهد.