گزارشی از تئاتر در دوران کرونایی

گزارشی از تئاتر در دوران کرونایی

هرچند این روزها برای هنرمندان و علاقه‌مندان تئاتر دوره خوشایندی نیست با این حال چند گروه نمایشی در همین ایام دشوار هم با اجرای نمایش‌های خود چراغ نیم سوز تئاتر را روشن نگه داشته‌اند؛ گروه‌هایی که هر کدام برای اجرای تئاتر در دوران سخت کرونا، دلایلی دارند
1399/5/5
0 نظر

 مجموعه تئاتر شهر این روزها میزبان دو نمایش «کوکاکولا» نوشته و کار نصیر ملکی جو و «سه شنبه‌های لعنتی» به  نویسندگی و کارگردانی محمد مهدی خاتمی است.

«کوکاکولا» نمایشی است که در تالار قشقایی روی صحنه رفته است و سیاوش چراغی پور و پگاه کاظمی بازیگران آن هستند. این اثر نمایشی که ویژه تماشاگران بالای ۱۵ سال است، هر شب راس ساعت ۲۰ و چهل و پنج دقیقه روی صحنه می‌رود.

در تالار سایه نیز نمایش «سه شنبه‌های لعنتی» اجرا دارد. محسن افشار، مانلی حسین پور، سروش طاهری، شهرام مسعودی، اتابک نادری، نسرین نکیسا بازیگران این نمایش هستند.

«سه‌شنبه‌های لعنتی» هر شب ساعت ۱۹ و سی دقیقه اجرا می‌شود و در خلاصه داستان آن آمده است: روایتی از فروپاشی یک خانواده محترم.

 پنهان خانه پنج در /  تالار مولوی

تالار «مولوی» هم بعد از پشت سر گذاشتن یک هفته تعطیلی، بار دیگر میزان نمایش «پنهان خانه پنج در» نوشته حسین کیانی و کار آرش فلاحت پیشه است.

در خلاصه داستان این نمایش هم آمده است:

در زمانه‌ای که آگاهی برای زنان جرم محسوب می‌شد، عطری جان منزل خود را وقف آموزش و تحصیل زنان کرده که مردان، شوهران، گزمه‌ها و درآخر بیگانگان و مغول‌ها بر آنها وارد می شوند و هر بار به ترفندی باید ایشان را مغلوب سازند.

«پنهان خانه پنج در» با بازی کوشا ابراهیمی، مریم بهشتی، حمید باهوش، علیرضا رشیدی، مائده شهوازیان، سارا علاقمند، سارا فتحی، آیدا نوروزی بازیگران نمایش هستند. این نمایش نیز هر شب راس ساعت ۲۰ و سی دقیقه روی صحنه می‌رود.

افسانه پری دریایی / تالار هنر

«تالار هنر» این روزها شاهد اجرای نمایش «افسانه پری دریایی» نوشته و کار رضا بیات است که ویژه تماشاگران کودک روی صحنه می‌رود.

این نمایش هر شب ساعت ۲۰ با بازی رضا بیات، پویا پیروزرام، فرهاد تفرشی، لیلی حسینی، نادر داهیم، راشین رضایی، فائزه سنایی، مریم کوچک خانی، سحر نعمتی، روی صحنه می‌رود.

عجیب‌السلطنه / سنگلج

تماشاخانه سنگلج هم میزبان نمایش «عجیب‌السلطنه» نوشته علی بهروزی نسب و کار بهنود محمدی پور است که هر شب ساعت ۱۹ و سی دقیقه به صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: یکی بود یکی نبود. پادشاهی بود که پس از سال‌ها صاحب پسری شد اما نوزاد دم و گوش بلندی داشت. او حکم داد هرکس این ویژگی‌ها را نداشت ناقص‌الخلقه قلمداد شود. پس از او ولیعهد به تخت نشست و صاحب پسری شد که بی دم و بی گوش بود. او همه را فراخواند و گفت دم و گوش خاص حیوانات و وحوش است نه برای انسان. مردم که این موضوع را برنتابیدند.

درد و داد/ خانه نمایش مهرگان

خانه نمایش مهرگان این روزها میزبان نمایش «درد و داد» نوشته رسول بانگین و کار کامبیز نیک آیین است که با بازی علیرضا حنیفی، مریم قریشی، فاطمه زمانی، آرام سلیمانی، محمد قائم مقامی، علی پیله ور به صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: یه بار باور کردم یکی‌شون مرد دیگه باور نمی‌کنم، هیچ وقت دیگه هیچی رو باور نمی‌کنم من همون شب که رفتن مردم نفس کشیدم که فقط خاکم نکنن، یکی‌شون واسم شد درد اون یکی داد. این اثر نمایشی هر شب ساعت ۲۱ و پانزده دقیقه اجرا می‌شود.

یک نقل زنانه / تالار محراب

نمایش «قصه بخت» عنوان نمایشی است که در تالار محراب روی صحنه می‌رود. این نمایش نوشته داود فتحعلی‌بیگی و کار مشترک احمد دهقان، رعنا زرگرزاده است.

این نمایش به شیوه نقل زنانه اجرا می شود و رزا ماندنی، رعنا زرگرزاده، شیرین ریاضی، آرزو صدری، طناز کلانتریان، پریا پرنیان، نشاط رازانی، افرا جبارزارع و شیدا باطنی اجرا می‌شود.

این نمایش ساعت ۲۰ به صحنه می‌رود.

نمایشی سیاسی در تئاتر مستقل

«کوریولانوس» نمایشی است با طراحی و کارگردانی مصطفا کوشکی که در تئاتر مستقل روی صحنه می‌رود.

این نمایش با بازی هدیه بختیاری، یزدان دارابی، سحر سالک، شکیلا سماواتی، حمید عاشوری، سحر عبدالملکی، ایمان عبدی، سهیلا کمری، محمد امین لطفی، توحید لواسانی، سحر مصباح، هانیه مقدم هر شب ساعت ۱۹ اجرا دارد و در خلاصه داستان آن آمده است:

سرگذشت سردار افسانه‌ای رومی گایوس مارسیوس کوریولانوس در قرن پنجم پیش از میلاد که پس از کامیابی در نبرد و سیاست، خواهان رهبری سیاسی است، ولی به خاطر ناسازگاری اهالی رم با دشمن هم‌پیمان می‌شود تا از مردم رم انتقام بگیرد.

آنچه در نوفل لوشاتو می‌بینیم

تماشاخانه نوفل لوشاتو این روزها میزبان نمایش «ښځه (زن) شزه» است.

«ښځه و یا( شزه)» کلمه‌ای است به زبان پشتو به معنی (زن) زبان پشتو در کنار زبان دری(فارسی) یکی از دو زبان‌های اصلی کشور افغانستان است. ښځه، از زندگی زنان افغانستان برایتان می‌گوید، تلخ و شیرین با دهانی بسته. ښځه، تلاش می‌کند تا ما را با حقیقت روبه رو کند تا یک بار دیگر اتفاقات گذشته را مرور کنیم و ببینیم که کجا، کی، و چگونه چشمان خود را بستیم و سکوت کردیم ! ښځه، نمی‌خواهد چیزی را قضاوت کند فقط سعی می‌کند که خود را از اعماق وجودش بیرون بکشد و به زبان بیاورد. ښځه به دنبال خودش می‌گردد، کسی که سال‌هاست به همه چیز عادت کرده و خودش را فراموش کرده است و شاید منتظر تلنگری باشد تا خود را دوباره پیدا کند.

نویسنده این نمایش امین غلامی است که با همراهی عارف غلامی، آن را کراگردانی می‌کنند.‌
نسرین حیدری، فردین حبیبی، فرزانه حکیمی، زهرا حسینی، سمیرا نظری، فاطمه خادمی، حلیمه حسینی، گلی قاسمی، زینب مقصودی نیز بازیگران این اثر نمایشی هستند.

این نمایش هر شب راس ساعت ۱۹ و سی دقیقه به صحنه می‌رود.

«آزادی از قید تعلق» دیگر نمایشی است که در این تماشاخانه روی صحنه می‌رود. نویسنده و کارگردان این نمایش محمد میرزا حسینی است و بازیگران آن کسری راحمی، مهدی رفیعی، آریان مجد هستند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: روایت داستان زندگی یه ارباب و نوکر در قالب اجرایی ابزورد و پرداخت به شکست‌ها و ناکامی‌های زندگی این دو.این اثر نمایشی هم هر شب راس ساعت ۲۱ روی صحنه می‌رود.

آقای اشمیت در شانو

تماشاخانه شانو هم میزبان نمایش «آقای اشمیت کیه» نوشته سباستین تیری است که با کارگردانی محمد مهدی رضاییان و بازی نازنین خلیلی، شایان قنادزاده، حامد سوری، مهدی اسدی، علی همایونی‌فر روی صحنه می رود. این نمایش هر شب ساعت ۱۹ اجرا دارد.

آنجا که من سنگ می‌شوم

«آنجا که من سنگ می‌شوم» عنوان نمایشی است نوشته ناهید مرادی که با کارگردانی یگانه یوسف در تماشاخانه استاد مشایخی اجرا می‌شود. پگاه مشتاقی، تنها بازیگر این نمایش است که در خلاصه داستان آن آمده است:  داستان زنی که گذشته درد آورش را برای مخاطبان بازگو می‌کند.

این نمایش ساعت ۲۰ و سی دقیقه روی صحنه می‌رود.

نمایشی که فقط شنبه‌ها اجرا دارد

«فقرات بی ستون» عنوان نمایشی است به کارگردانی میلاد شجره که فقط روزهای شنبه در عمارت رو به رو اجرا دارد.

انوشیروان آریا، کاوه ستاری و میلاد شجره، اجراگران این اثر نمایشی هستند که اجرای آن تا ۲۵ مرداد ادامه دارد. ساعت اجرای این نمایش ۲۰ و سی دقیقه است.

«با من حرف بزن»

«با من حرف بزن» نمایشی است نوشته و کار حامد شیخی که در تماشاخانه ملک روی صحنه است.

در خلاصه داستان آن آمده است: نویسنده‌ای در مواجهه با روابط زمینی، عشق آسمانی خود را از دست می‌دهد. او تلاش می‌کند که رابطه زمینی خود را به آسمانی برساند.

این نمایش با بازی حامد شیخی، شراره صبور، یگانه سروری هر شب ساعت ۲۱ در تماشاخانه ملک اجرا دارد.

واجد شرایط در تماشاخانه دا

«واجد شرایط»، دیگر نمایشی است که در دوران کرونا در تماشاخانه دا روی صحنه می‌رود.

متن این نمایش نوشته آیدین آقازاده است که با کارگردانی مصطفی کزازی و بازی رضا پهلوان، سعید خدادوست، آتنا دولت آبادی، حسین عارفی کیا، مریم محمدوند اجرا می‌شود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: هنرمندی قصد دارد برای خلق اثر جدید خود از رابطه‌های عاشقانه در زمان‌های مختلف تاریخ الهام بگیرد ، شناخت او از گذشته باعث می‌شود در زندگی امروزی خود به مشکل بر بخورد.

«واجد شرایط» هر شب ساعت ۲۰ و سی دقیقه اجرا دارد.

خانه نمایش دا و برلین ۱۰:۱۰

خانه نمایش «دا» پذیرای نمایش «برلین ۱۰:۱۰» نوشته علی صفری و کار رها حاجی زینل است که با بازی حسن محمدیان، سارینا آزاد میلانی، نابت شفائی، محمد پسندیده، فرخ مهر، کیوان مهر به صحنه می‌رود.

 در خلاصه داستان این نمایش آمده است: وقتی پشت ویترین ساعت‌فروشی‌ها می‌ایستیم، همه ساعت‌ها روی ۱۰:۱۱ دقیقه تنظیم شده‌اند، باور بر این است که در این ساعت جنگ جهانی دوم به پایان رسیده، اما چه کسی می‌دونه که یک دقیقه قبل از پایان جنگ چه اتفاقاتی افتاد؟

این اثر نمایشی هر شب ساعت ۱۹ به صحنه می‌رود.

به نقل از خبرگزاری ایسنا .

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر