تفاوت هوشبهر هیجانی مادران کودکان وابسته ایمن و مادران کودکان دلبسته ناایمن

تفاوت هوشبهر هیجانی مادران کودکان وابسته ایمن و مادران کودکان دلبسته ناایمن

تفاوت هوشبهر هیجانی مادران کودکان وابسته ایمن و مادران کودکان دلبسته ناایمن

این پژوهش با بهره گیری از مبانی نظری نظریه دلبستگی، به جهت تعیین و تبیین یکی از عوامل احتمالی موثر در شکل دهی تحول دلبستگی طرح شده است.
گروه روانشناسی گوپی
1399/2/12
0 نظر

این پژوهش با بهره گیری از مبانی نظری نظریه دلبستگی، به جهت تعیین و تبیین یکی از عوامل احتمالی موثر در شکل دهی تحول دلبستگی طرح شده است. منابع داده های موجود، پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن و فرایند موقعیت ناآشنا هستند. صد تن از مادران کودکان یک ساله، به منظور تفکیک مادران به دو گروه مادران کودکان ایمن و مادران کودکان ناایمن، همراه با فرزندان شان در فرایند موقعیت ناآشنا شرکت جسته، به پرسشنامه بار- آن پاسخ دادند. نتایج مبین سه نکته اصلی است:

 

1) هوشبهر هیجانی مادران کودکان ایمن بیش از گروه مادران کودکان ناایمن است.

2) در میان مولفه ها، مولفه روابط بین فردی تفاوت میانگین بیشتری را نشان داده است.

3) در میان خرده مولفه ها: همدلی، خودآگاهی هیجانی، آزمون واقعیت، شادکامی و تحمل فشار تفاوت بیشتری را در میان دو گروه مادران به نمایش گذارده است.

در این میان تنها تفاوت میانگین های دو گروه درخرده مولفه انعطاف پذیری موید فرض پژوهش نیست. به این ترتیب توانایی مادر در شناخت نیازهای دلبستگی کودک، مسوولیت پذیری، همدلی و سازگاری او با این نیازها و نیز توانایی او در جهت شناخت هیجان های خویشتن، مهار و جهت دهی مناسب به این هیجان ها و استفاده از توانایی های ذکر شده در جهت تحمل فشارهای وارده از سوی مادر در شکل گیری و تحول نظام دلبستگی کودک موثر می باشد.

تفاوت هوشبهر هیجانی مادران کودکان وابسته ایمن و مادران کودکان دلبسته ناایمن tafavote hooshbahr pdf 297 KB application pdf
زهرا یوحنایی محمدعلی مظاهری حمیدرضا پوراعتماد
پایگاه اطلاعات علمی www sid ir

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر