شفای کودک درون - مجله گوپی

شفای کودک درون - مجله گوپی

اگرچه ممکن است شما او را فراموش کرده باشید و نسبت به وی بی توجه باشید، ولی او در درونتان حضور دارد و بی توجهی و کم محلی شما را با لجبازی پاسخ می دهد. اگر کودک درونتان را دنبال کنید، میتواند به شما کمک کند تا از خستگی روانی در زندگی پیشگیری و استرس را کنترل کنید
گروه روانشناسی گوپی
1399/2/12
0 نظر

اگرچه ممکن است شما او را فراموش کرد ه باشید و نسبت به وی بی توجه باشید ، ولی او د ر د رونتان حضور د ارد و بی توجهی و کم محلی شما را با لجبازی پاسخ می د هد . اگر کود ک د رونتان را د نبال کنید ، میتواند به شما کمک کند تا از خستگی روانی د ر زند گی پیشگیری و استرس را کنترل کنید .

 

وقتی کود ک د رون شما فعال می شود ، بی ترد ید احساسات و هیجانات را تجربه می کنید . به کود ک د رون خود اهمیت د هید و او را د وست بد ارید .

د ر صورت سرکوب کرد ن کود ک د رون، هرگز یاد نمی گیرید که چگونه احساسات طبیعی خود را بروز د هید ، یاد نمی گیرید که بازی کنید و لذت ببرید ، از صمیمی شد ن با د یگران می ترسید ، بنابراین از آنها فاصله می گیرید و منزوی می شوید .

● مراحل شفای کود ک د رون

فرآیند شفای کود ک د رون از مراحل زیر می گذرد :

1) مرحله 1: به منظور آشنایی با کود ک د رونتان ابتد ا چشم هایشان را ببند ید و آرام باشید ، سعی کنید حد اقل به مد ت نیم ساعت خود تان را د ر نقش کود کی خرد سال (3 تا 8 ساله) مجسم کنید و خود تان را ببینید که با اعضای خانواد ه د ر تعامل اید و به واکنش های کود کانه خود د قت کنید .

▪ خود تان را با هم بازی هایتان از همسایگی یا د ر مد رسه مجسم کنید . توجه کنید که د ر کنار آنان چه احساسی د ارید و چقد ر لذت می برید .

▪ خود تان را د ر کلاس د رس مجسم کنید و د قت کنید که با معلم چگونه ارتباط برقرار می کنید و چگونه خود را به محیط مد رسه می رسانید .

▪ بالاخره خود تان را د ر محیط خانواد ه مجسم کنید . آیا خوشحال، پرانرژی، سرحال و هیجان زد ه اید ؟ آیا از زند گی لذت می برید یا غمگین، ناراحت، مأیوس، ناراضی و خشمگین هستید ؟

اگر احساس کرد ید د ر آن حالت، کود کی ناراحت و ناراضی هستید ، سعی کنید به یاد آورید ، آخرین بار د ر کود کی چه زمانی شاد و خوشحال بود ید . این آخرین خاطره شما از کود ک شاد ، همان کود ک د رون است که د ر حال حاضر به منظور مقابله با استرس د رونتان مخفی شد ه است.

2) مرحله 2: اکنون که با کود ک د رونتان آشنا شد ید ، سعی کنید به پرسشهای زیرپاسخ د هید :

▪ کود ک د رونتان را چگونه وصف می کنید ؟

▪ چه زمانی کود ک د رونتان تصمیم گرفت د ر د رون شما مخفی شود ؟ چه اتفاقی برای این کود ک خرد سال افتاد که به این نتیجه رسید که باید به گوشه ای د ر د رونتان بخزد و مخفی شود ؟

▪ آیا متوجه فعال شد ن کود ک د رونتان می شوید ؟

▪ کود ک د رونتان نیازمند شنید ن چه نوع پیام هایی است؟

▪ چگونه می توانید این پیام های مثبت را به او انتقال د هید ؟ بیان جملات مثبت یکی از روشهایی است که کود ک د رونتان را شاد و خرسند می سازد و فرآیند شفای او را تسهیل می کند .

▪ عقاید غیرمنطقی کود ک د رونتان، د رباره زند گی چیست؟

▪ چگونه می خواهید با این عقاید غیرمنطقی، مقابله کنید تا کود ک د رونتان بتواند خود را آشکار سازد و از زند گی لذت ببرد .

▪ برخی از پیامد های منفی سرکوب کرد ن کود ک د رونتان کد ام است؟

▪ برخی از پیامد های منفی سرکوب کرد ن کود ک د رونتان کد ام است؟

▪ چقد ر توانایی لذت برد ن از زند گی خود را د ارید ؟

3) مرحله 3: د رحال حاضر، برای برنامه ریزی عملی د ر جهت مراقبت از کود ک د رونتان آماد ه اید . پس بهتر است برنامه ای عملی برای توجه و مراقبت از کود ک د رونتان تهیه کنید و آن را به مرحله عمل د رآورید .

4) مرحله 4: سه فعالیت زیر می تواند د ر برنامه ریزی شما و مراقبت از کود ک د رونتان مؤثر باشد .

▪ فعالیت اول: یاد بگیرید چگونه از چیزهای کوچک د ر زند گی لذت ببرید .

برای لذت برد ن هرچه بیشتر از زند گی باید گام هایی برد ارید :

ـ گام اول: چشم هایتان را به روی زیبایی های طبیعت بگشایید و از آنها لذت ببرید . مانند زیبایی های غروب و طلوع خورشید ، رود خانه ها، صد ای پرند گان، کاشتن یک د رخت د ر باغچه و تماشای رشد آن و تمایز بین صد اهای متفاوت.

ـ گام د وم: د ایره لغات حسی خود را گسترش د هید . سعی کنید زند گی را با تمام وجود و با تمام حسهایتان تجربه کنید . از بویایی، چشایی، شنوایی، بینایی و لامسه برای وصف تجارب خود از زند گی استفاد ه کنید .

ـ گام سوم: با طبیعت ارتباط برقرار کنید . برای مثال د ر ساحل رود خانه قد م بزنید ، نور مهتاب را تماشا کنید و د ر زیر آسمان پرستاره پیاد ه روی کنید .

ـ گام چهارم: از کود کان و حیوانات لذت ببرید ؛ خود را با آنها مشغول کنید ؛ موسیقی گوش د هید ؛ د ر یک کلاس سرگرم کنند ه و شاد ی آور شرکت کنید . از حضور افراد ی که د ر کنارتان هستند لذت ببرید ؛ حسی از شوخ طبعی و سرگرمی را د ر خود تان ایجاد کنید و از آن لذت ببرید .

▪ فعالیت د وم: یاد بگیرید چگونه احساس کنید و چگونه احساسات خود را با د یگران تقسیم کنید . به این منظور نیز باید گام هایی برد ارید :

ـ گام اول: احساسات خود را همه روزه د ر د فترچه یاد د اشت بنویسید .

ـ گام د وم: یک فیلم هیجان انگیز ببینید و به احساسات خود د ر آن شرایط توجه کند ی و آنها را یاد د اشت کنید .

ـ گام سوم: به منظور برانگیختن احساسات مثبت د رون خود ، هر روز تمرینی انجام د هید . بعد خوب و مثبت زند گی را شناسایی کنید و به آنها بپرد ازید .

ـ گام چهارم: یک د استان فانتزی د ر د فترچه یاد د اشت خود بنویسید ، د استانی که تجربه شما را حد اقل د ر 10 احساس مثبت متفاوت، وصف می کند .

ـ گام پنجم: آرام باشید و خود تان را مجسم کنید که احساسات مثبتی را تجربه می کنید از تجسم احساسات مثبت لذت ببرید . وقتی د ر تجسم احساسات مسلط شد ید ، برنامه ای برای خود تد وین کنید تا بتوانید هر روز احساسات مثبت و واقعی خود تان را تجسم کنید . تجربه حاصل را د ر د فترچه یاد د اشت خود ثبت کنید .

▪ فعالیت سوم: یاد بگیرید چگونه بازی کنید .

نکات زیر می تواند به شما د ر یاد گیری بازی کرد ن کمک کند :

ـ گام اول: سعی کنید اگر هنگام بازی کرد ن د چار احساس گناه می شوید ، احساس گناه را کنار بگذارید . د رباره نقش بازی ، د ر زند گی خود فکر کنید . فعالیت های زند گیتان را بازسازی کنید و بازی را د ر آن بگنجانید .

ـ گام د وم: برخی از فعالیت های بازی قابل قبول را که قبلاً د اشتید ، از نظر خود تعریف کنید و آنها را د وباره به برنامه های روزانه وارد سازید .

ـ گام سوم: سعی کنید خشک بود ن و جد یت را کنار بگذارید و خود انگیخته باشید و بگذارید کود ک د رونتان سر برآورد و خود را رها سازد .

ـ گام چهارم: سعی نکنید حالت ها و رفتارهای کود ک گونه را د ر حین بازی د ر خود خفه کنید ، راحت باشید . خود را رها کنید ، د ر یک فعالیت تفریحی یا بازی نیاز به رفتار بالغانه نیست.

ـ گام ششم: سعی کنید بهترین د وست خود باشید .

ـ گام هفتم: جست و خیز کنید ، بد ون استفاد ه از د ارو یا مواد .

▪ فعالیت چهارم: به بخش بالغ و مسیول وجود تان مرخصی بد هید و سعی کنید از د ید گاه یک کود ک به زند گی نگاه کنید . تصور کنید که چگونه یک کود ک به بازی نگاه می کند . به احساسات، تجسم، برانگیختگی و خلاقیت خود فرصت بروز بد هید .

ـ گام اول: خند ید ن د ر حین بازی یا سرگرمی اثر د رمانی د ارد و ضروری است، پس سعی کنید از ته د ل بخند ید .

ـ گام د وم: بازی، مستلزم استفاد ه از تخیل است. پس د ر بازی کرد ن از تخلیه و خیال کمک بگیرید تا بازی را برای خود جالب توجه تر و لذت بخش تر سازید .

ـ گام سوم: سعی کنید فعالیت های بازی د ر فضای آزاد انجام گیرد ؛ جایی که بتوانید بد وید ، جست و خیز کنید و آزاد انه فریاد بکشید (فعالیت هایی مانند تنیس، والیبال، فوتبال).

ـ گام چهارم: برای خود تان جشن تولد بگیرید و به یاد کود ک د رونتان به موسیقی گوش د هید ، آواز بخوانید ، شمع روشن کنید ، کیک ببرید و خوش باشید .

ـ گام پنجم: بی ترد ید پس از انجام همه این فعالیت ها، کود ک د رونتان به راحتی می تواند خود را به شما نشان بد هد و د ر زند گی تان فعال و همراه باشد .د ر مجموع، همه فعالیت های ارایه شد ه، به منظور آزاد سازی بخش نسبتاً مهمی از روان شماست. با آزاد شد ن این بخش از روان، از انرژی و قد رت لازم برای رشد و کمال شخصی برخورد ار خواهید شد . به علاوه زخم های احساسی شما زود تر بهبود می یابند ، انرژی بیشتری برای کار و فعالیت د ارید و د رد ها و ناراحتی های جسمانی، شما را ترک خواهند کرد .


منبع مرکز مشاوره د انشجویی
روزنامه اطلاعات

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر