چگونه جوان بمانیم؟؟؟؟

چگونه جوان بمانیم؟؟؟؟

از آنجایی که جوهر آد می سرشته از د و حقیقت یعنی جسم و جان است، برای رسید ن به موفقیت و خوشبختی که عامل اصلی شاد ی و لذت و آرامش است، پرد اختن به هر د و بعد وجود ی ضروری است.
گروه بهداشت روان گوپی
1399/2/12
0 نظر

چرخه زند گی انسان ازتولد تاپیری و د ر پایان، مرگ، یک چرخه طبیعی است که د ر اختیار آد می نیست.

 

ولی چگونگی زند گی، شاد و بانشاط بود ن یا افسرد گی وغم، موفقیت و خوشبختی یا شکست و نابود ی، به د ست خود انسان است و اوست که می تواند شکل زند گی اش را ترسیم کند .

شکی نیست که د وره نوجوانی و جوانی زند گی آد می از بیشترین شور و نشاط برخورد ار است و رفته رفته د رسن میان سالی و پیری انرژی انسان رو به کاهش می گذارد ، ولی با انـجام راهکارهای به ظاهر ساد ه ای می توان نشاط و شاد ی جوانی را طولانی ترکرد و حد اقل 20 سال جوان ماند .

از آنجایی که جوهر آد می سرشته از د و حقیقت یعنی جسم و جان است، برای رسید ن به موفقیت و خوشبختی که عامل اصلی شاد ی و لذت و آرامش است، پرد اختن به هر د و بعد وجود ی ضروری است. شرط رسید ن به این هد ف، ایجاد تعاد ل بین جسم وجان است، یعنی به همان میزان که به مولفه های سلامتی جسم توجه د اریم، باید به مولفه های سلامت روان نیز توجه د اشته باشیم.

بنابراین اگر بخواهیم از نشاط و شور د ایمی برخورد ار باشیم و همیشه جوان و پرانرژی بمانیم، هم باید به تقویت بعد جسمانی خود اهمیت د هیم و هم به سلامت روانی و فکری خود بیند یشیم. توجه به امور روانی از آن جهت است که بخش عمد ه تند رستی و سرخوشی به روان انسان بستگی د ارد .

اگر کسی د ر زند گی از یک جهان بینی صحیح و منطقی برخورد ار باشد و برای خود هد ف و انگیزه د اشته باشد ، به طوری که تمام زند گی اش را د رراستای رسید ن به آن هد ف ببیند ، قطعا از نشاط عمیق و د ایمی برخورد ار خواهد بود . بسیاری از افسرد گی ها و احساس های منفی انسان به ند اشتن انگیزه د ر زند گی برمی گرد د و انگیزه به نوبه خود از هد ف برمی خیزد .

زند گی ما اگر د ارای هد ف مقد سی نباشد ، هرگز نمی توان انتظار نشاط طولانی از آن د اشت، اما اگر سعی کنیم به طور جد ی به بازسازی افکار و شناخت خود بپرد ازیم و بتوانیم شناخت د رستی از جهان و زند گی بیابیم و آن را جایگزین افکار ناد رست کنیم، مشاهد ه خواهیم کرد که نشاط و شاد ی و انرژی جوانی د ر ما به اند ازه ای به وجود می آید که تا پایان عمر ما را همراهی می کند و به مرحله ای می رسیم که هیچ چیز و هیچ کس نمی تواند ما را غمگین کند .

طبق تعالیم قرآنی، یاد خد ا و د ل بستن به خد ا و رسید ن به کمال انسانی که د ربند گی خد است، آرامش د هند ه قلب آد می است که طوفان های سهمگین حواد ث هرگز قاد ر نیست کوچکترین تزلزلی د رآن ایجاد کند .

به همین جهت قرآن د رباره اولیای خد ا و کسانی که جز رسید ن به خد ا هد فی ند ارند ، می فرماید : آنان نه از چیزی می ترسند و نه اند وهگین می شوند .

معنای سخن این است که هیچ نوع اضطراب و افسرد گی د رزند گی آن ها راه ند ارد ، هرچند به سخت ترین مشکلات و غمبارتـرین حـواد ث مبتلا شونـد ، چـنانچه می بینیم اهل بیت این طور بود ند و حتی حاد ثه ای مانند عاشورا نیز آن ها را از جا حرکت ند اد ه، بلکه محکم تر کرد ، همان طور که قهرمانان کربلا آن را اثبات کرد ند .

به هرحال، برای رسید ن به نشاط واقعی، توجه به امور روانی وشناختی ضروری است .

رسید ن به نشاط و شاد ی د ایمی هم بستگی به عوامل جسمانی د ارد و هم به عوامل روانی وشناختی .ما د راینجا به برخی ازاین عوامل به صورت جزیی وعینی اشاره می کنیم:

1) انگیزه :

انگیزه نقش بسزایی د رایجاد نشاط وانرژی د ارد .

باید سعی کنیم انگیزه های ما د رونی باشد ، نه عوامل بیرونی؛ مثل تشویق وپاد اش، زیرا عوامل بیرونی متغیرند و کسی که انگیزه هایش را به این عوامل وابسته کند ، نمی تواند شاد ی و نشاط خود را طولانی کند .

مراد از انگیزه د رونی، رسید ن به کمال انسانی و شکوفا شد ن تمام استعد اد های آد می است .

2) د اشتن اعتماد به نفس:

با انسجام بخشید ن به افکار و شناخت ها و باور کرد ن توان و استعد اد های خد اد اد ی، می توان به اعتماد به نفس رسید . اعتماد به نفس د ر یک تعریف ساد ه، یعنی به این باور برسیم که کار نشد نی وجود ند ارد . یا به عبارت د یگر،

مشکلی نیست که آسان نشود

مرد خواهد که هراسان نشود

3) خوش بینی و امید :

افراد خوشبین، به د نیا و محیط زند گی به عنوان قلمرو د شمن نگاه نمی کنند . برای آن ها همه چیز مید ان رقابتی بزرگ است که د ر آن می توانند توانایی و کارد انی خود را نشان د هند .

آنان د ر بحران های زند گی هم از موفقیت های مطلوب غافل نیستند و بیشترین استفاد ه را از کمترین امکانات می کنند .

4) تغذیه مناسب :

تد اوم نشاط و شاد ی به تغذیه کافی و د اشتن یک رژیم غذایی مناسب، به د ور از پرخوری یا خورد ن مواد ی که ارزش غذایی کمی د ارند ، بستگی د ارد .

به توصیه های زیرتوجه کنید :

▪ هفته ای یک بارد م کرد ه گیاهی که تاثیر نشاط آور د ارد ، مانند : گزنه، برگ د رخت غان، بارهنگ، خاربن، و یا گل گاوزبان بنوشید .

▪ خورد ن انگور، سلامتی بخش، آرام بخش، ضد التهاب، ازبین برند ه ترس و بسیار مقوی و مغذی است .

▪ مصرف عناصری چون روی که د رلبنیات، ماهی، ماکارونی و نان فراوان است و نیز، ید که با مصرف نمک ید د ار تامین می شود ، به تأمین نشاط افراد خسته کمک فراوانی می کند .

5) تحرک :

تحرک کلید موفقیت د رهرچیز است و از لوازم ضروری زند گی آد می است. تحرک نه تنها بسیاری از بیماری ها را بهبود می بخشد و از اضافه وزن و کمر د رد جلوگیری می کند ، بلکه افسرد گی را از بین می بـرد و نشاط کافـی بـه آد می اعطا می کند .

انسان می تواند تحرک را با ورزش هایی چون پیاد ه روی، د وچرخه سواری، د وش آب سرد و پس ازآن بلافاصله د وش آب گرم، کوه نورد ی، شنا، استفاد ه ازپله به جای آسانسور، د وی ماراتن و مانند آن به د ست آورد .

فعالیت های ورزشی سبب افزایش ظرفیت قلب وریه می شوند .

خون بهتر به عضلات ومغز می رسد ، استخوان ها و مفاصل قوی تر می شوند ، سوخت و ساز بد ن سسرعت می گیرد ، اند ام زیباتر می شود ، احساس نگرانی و اضطراب ازبین می رود ، مصونیت بد ن د ر مقابل بیماری ها بیشتر می شود ، خواب عمیق تر می شود ، نـیروی اراد ه پـرورش یـافته و قوی تر می شود و سلامتی بد ن و نشاط و شاد ی زند گی افزایش می یابد .

6) رفتن به د امن طبیعت :

رفتن به کنار سبزه و آب و تنفس د ر هوای مطبوع و تمیز آن، رفتن به کنار د ریا، د امنه کوه ها و تماشای د رختان و گل ها، اگر به صورت د ایمی و هرچند وقت یکبار باشد و انسان سعی کند استراحت خود را د ر این مکان ها قرار د هد ، تاثیر معجزه آسایی بر نشاط و شاد ی انسان می گذارد .

اگر هم امکان رفتن به طبیعت را پید ا نکرد یم، حد اقل کاری کنیم که طبیعت به نزد ما بیاید . با استفاد ه ازمواد خوشبو کنند ه طبیعی چون عطر گل یاس، بهارنارنج، گل سرخ، لیمو ترش و استفاد ه از عصاره های آرام بخش چون بابونه، بنفشه، نعناع، د ارچین، گیا ه مرزنگوش و مانند آن به تاثیر فراوان آن ها بر سلامت و نشاط روانی خود د ست پید ا کنید .

7) بهد اشت :

د رکنار همه موارد فوق، رعایت بهد اشت اهمیت ویژه ای د ارد ، زیرا متخصصان سلامت تاکید می کنند ، پیشگیری مقد م بر د رمان و راهی آسان تر و مطمین تر است.

اگر می خواهیم از نشاط و شور و شوق باد وامی برخورد ار باشیم، لازم است یک چکاپ کامل از خود د اشته باشیم و به میزان قند و چربی خون و نیز کارکرد غد د و د ستگاه های بد ن توجه کافی د اشته باشیم تا د ر صورت به هم خورد ن تنظیم آن، بتوانیم به آسانی از بروز بیماری های خطرناک جلوگیری کنیم.


عباس رجبی
روزنامه اطلاعات

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر