راه های مبارزه با خستگی

راه های مبارزه با خستگی

شکوه و شکایت از کسالت و خستگی در سال های اخیر مد روز شده است. بسیاری از مردم همین که صحبت از وضع و حالشان می شود شروع به گله می کنند که خستگی مفرط بدجوری جسم و روحشان را آزار می دهد.
گروه بهداشت روان گوپی
1399/2/12
1 نظر

شکوه و شکایت از کسالت و خستگی در سال های اخیر مد روز شده است. بسیاری از مردم همین که صحبت از وضع و حالشان می شود شروع به گله می کنند که خستگی مفرط بدجوری جسم و روحشان را آزار می دهد. مسلماً این گروه را کسانی تشکیل می دهند که در شبانه روز از مقدار زیادی قند سفید، غلات تصفیه شده و نان استفاده می کنند و از نوشیدن بیش از اندازه انواع نوشابه نیز ابایی ندارند تمام غم و اندوه و ناراحتی را به دست فراموشی بسپارید، در افق بالای دریا ، کلمه الله را با حروف درشت و طلایی در نظر آورید . تجربه ثابت کرده کسانی که جز قند طبیعی، قند دیگری را به مصرف نمی رسانند و نیز از غذاهایی استفاده می کنند که سرشار از پروتیین است و همچنین نان سبوس دار مصرف می کنند، کمتر دچار کسالت و خستگی می شوند. برای اینکه سراسر عمرتان را با تندرستی و شادابی بگذرانید اولاً رژیمی را در پیش بگیرید که بیشترین ویتامین را به بدن شما برساند، ثانیاً هنر درست استراحت کردن را فرا بگیرید. گاهی خستگی ممکن است علامت اولیه بسیاری از بیماری ها باشد. اگر بعد از استراحت و آرامش باز احساس خستگی می کنید، به پزشک مراجعه کنید.

راه های مبارزه با خستگی 

● مواردی که توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید!

▪ اگر بدون دلیل مشخصی بیش از دو هفته احساس خواب آلودگی و خستگی می کنید.

▪ اگر خستگی با درد ماهیچه ها، تهوع، تب، افسردگی یا تغییر خلق همراه است.

● پس از یک روز خسته کننده چه باید کرد؟

همه ما پس از پشت سر گذاشتن روزی پرتنش و خسته کننده، مجبوریم فشارهای وارد بر عضلات و اعصاب خود را به نحوی برطرف کنیم. توصیه های زیر در عین سادگی نتایج سودمندی دارند و خوابی راحت و آرام را به همراه می آورند:

▪ ماساژ محکم تمام بدن به مدت ده دقیقه باعث بازگشت نیرو در بدن می شود. البته دستتان به همه جای بدن نمی رسد، ولی تا هرجا که می توانید ماساژ دهید. این کار را می توانید با روغن گیاهی یا روغن ماساژ انجام دهید و با نوازش، ضربه زدن و لرزاندن اندام ها بدن خسته خود را ماساژ دهید.

▪ دو طرف حوله یا وسیله ای شبیه به آن را با دو دست محکم بگیرید و دست ها را از بالا یا پایین به پشت ببرید و به شکل منحنی بر ستون فقرات و پهلوها بکشید. این حرکت خستگی عضلات را در ابعاد وسیعی برطرف می کند.

▪ دوش آب گرم با فشار شدید، به ویژه زمانی که ماهیچه های پشت و گردن مدتی نسبتاً طولانی در معرض فشار آب باشند، در تسکین خستگی های روحی و جسمی ثمربخش است.

▪ میل کردن نوشابه ای خنک همراه با ویتامین هایی از میوه های تازه، لذت و آرامشی فراوان به همراه دارد.

▪ بو کردن اسانس اکلیل کوهی، شمعدانی و نیز اسانس ریحان آرام بخش است.

▪ گوش دادن به موسیقی شاد راه خوبی برای یافتن انرژی درونی است؛ البته موسیقی های تند توصیه نمی شود، چون شما را بیشتر عصبی می کند!

▪ چند نرمش سبک و کششی ، خستگی روزانه را برطرف می کند.

▪ استراحت کردن در هر ساعتی از روز که انجام شود، مفید خواهد بود. اما اگر شما فرصت داشته باشید که این کار را پیش از خواب انجام دهید، به نتیجه مطلوب تری دست می یابید. این نوع استراحت دادن به بدن، نه تنها به بسیاری از بد خواب ها و شب بیداران کمک کرده تا علیه استرس ها به مقاومت بپردازند، بلکه باعث شده آنها با آرامش و آسودگی تمام، با خواب آشتی کنند.

● شیوه درست استراحت کردن را بیاموزیم

پس از آنکه روی تختخواب دراز کشیدید، پیش خود تصور کنید که بر بالای ابرها حرکت می کنید. خود را به شاخه درختی تشبیه کنید که با هر وزش باد به این سو و آن سو حرکت می کند. در این حالت طبیعت را در ذهن خود مجسم کنید و این احساس را در خود تقویت نمایید که کنار دریا و روی ماسه های نرم دراز کشیده اید و امواج دریا شما را چون برگی سبکبال به این طرف و آن طرف می کشانند. حالا وقت آن است که عضلات را از حالت انقباض خارج کنید. برای این کار بهتر است ابتدا از پاهایتان شروع کنید. به این ترتیب که هر یک از پاها را چندین بار به چرخش درآورید تا از حالت انقباض درآیند. در این مرحله چنان عمل کنید که پاهایتان کاملاً رها شوند و به حالت پاندولی درآیند. پس از آنکه چند بار ساق پاها را به جلو و عقب خم کردید، اجازه دهید پاها استراحت کنند. در این موقعیت چنان تصور کنید که درون هر دو پا پر از سرب شده و کاملاً سخت و سنگین روی زمین بی حرکت مانده اند.

حالا چند نفس عمیق بکشید. در این موقع، به همان آهستگی که هوا را از طریق بینی به داخل ریه ها می فرستید، از طریق دهان به آرامی بازدم را انجام دهید. تمام غم و اندوه و ناراحتی را به دست فراموشی بسپارید، در افق بالای دریا ، کلمه الله را با حروف درشت و طلایی در نظر آورید .

دست های خود را به طرفین باز کنید. تا آنجا که می توانید دست ها را از هم دور کنید و سعی نمایید که دست ها و بازوهایتان منقبض شوند. برای این کار می توان دست ها را محکم مشت کرد تا حالت انقباض کامل به وجود آید. پس از چند لحظه عضلات دست و بازو را شل و آنها را چنان آزادانه رها کنید که چون برگی روی آب، با آرامش به استراحت بپردازند.

پس از دست و پا نوبت به ناحیه گردن می رسد، برای استراحت دادن به گردن، ابتدا سر خود را چند بار از یک طرف به طرف دیگر بچرخانید. سپس، تصور کنید که سرتان بیش از حد تصور سنگین است و در این حال، آن را روی بالش رها کنید. در اینجا باید فکر کنید که سرتان آن قدر سنگین است که به هیچ وجه نمی توانید به وسیله گردنتان آن را به حرکت درآورید. چشم ها عضلاتی هستند که همچون دست و پا به استراحت نیاز دارند. استراحت دادن به چشم ها بسیار مهم و اساسی است؛ و به چند طریق انجام می شود که به نمونه هایی اشاره می کنیم:

▪ یک شیوه آن است که چند بار با شدت بسیار پلک هایتان را به هم فشار دهید و آنها را ببندید تا چشمانتان آرامش لازم را به دست آورند.

کسانی که عصبی هستند، در هنگام استراحت دادن به چشم ها، دچار لرزش پلک خواهند شد. شاید در چنین حالتی، شاید نشود از حرکت پلک ها جلوگیری کرد. در چنین مواردی، شخص باید دست از تلاش بردارد و به آرامی نفس عمیق بکشد. پس از چند لحظه، متوجه می شود که دیگر مژه نمی زند و پلک هایش نمی لرزد. در این موقعیت می توان دستورالعمل استراحت چشم ها را به اجرا درآورد.

دوش آب گرم با فشار شدید، به ویژه زمانی که ماهیچه های پشت و گردن مدتی نسبتاً طولانی در معرض فشار آب باشند، در تسکین خستگی های روحی و جسمی ثمربخش است.

▪ شیوه دیگر: چشمان خود را ببندید و تصور کنید عضلات کنترل کننده کـُره چشم در حالت استراحت هستند. در این حالت عضلات چشم باید کاملاً در آرامش باشند و کمترین انقباضی در آنها وجود نداشته باشد. این شیوه استراحت کردن در هر ساعتی از روز که انجام شود، مفید خواهد بود. اما اگر شما فرصت داشته باشید که این کار را پیش از خواب انجام دهید، به نتیجه مطلوب تری دست می یابید. این نوع استراحت دادن به بدن، نه تنها به بسیاری از بد خواب ها و شب بیداران کمک کرده تا علیه استرس ها به مقاومت بپردازند، بلکه باعث شده آنها با آرامش و آسودگی تمام، با خواب آشتی کنند. فراموش نکنید برای دستیابی به موفقیت در این امر کافی است برای ورزش های استراحت ، بین پنج تا ده دقیقه وقت صرف کنید. این یک حقیقت محض است؛ کسانی که به موقع می خوابند و در وقت خوابیدن دچار هیچ دردسری نمی شوند هر روز صبح زود، با نشاط و شادابی تمام از خواب برمی خیزند و احساس می کنند که نیرو و انرژی بیشتر و تازه تری در مقایسه با روز قبل دارند.


iranew blogfa com
مقالات ارسالی به آفتاب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم0
مخالفم0
بابا  (شنبه 15 آذر 1399)
واقعا عکس های جالب میزارید ممنونم از مجله مادر گوپی
  (دوشنبه 17 آذر 1399)
سپاس از نگاه و همراهی شما