درمان جدید میگرن با جراحی پلاستیک

درمان جدید میگرن با جراحی پلاستیک

این جراحی حداکثر یک ساعت طول می کشد ولی در 57درصد از میگرنی ها مشکل را به کلی حل می کند
گروه بیماریها گوپی
1399/2/12
0 نظر

اگر به چهره بعضی میگرنی ها نگاه کنید، می بینید که به دلیل سردردهای شدید میگرن، پوست صورت شان چروک خورده و شادابی و سلامت پوست شان تا حدودی مخدوش شده است. چاره متداول دردهای میگرنی، البته درمان های دارویی است ولی به تازگی یک جراح ایرانی که رییس انجمن جراحی پلاستیک آمریکا هم هست، ادعا کرده که در بررسی هایش دریافته که با انجام یک جراحی ساده می توان این مشکل میگرنی ها را تا حد زیادی حل کرد. او می گوید: این جراحی حداکثر یک ساعت طول می کشد ولی در 57 درصد از بیماران، مشکل را به کلی حل می کند. دکتر بهمن گویورون که تا مارس 2010 رییس دوره ای انجمن جراحان پلاستیک آمریکا خواهد بود، در سال 1971 از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده و درحال حاضر اولین رییس خارجی یک مرکز پزشکی معتبر آمریکا به شمار می رود...

 

دکتر بهمن گویورون، رییس انجمن جراحی پلاستیک آمریکا و استاد دانشگاه بیمارستان مرکز پزشکی کلیولند در اوهایو که یکی از بزرگ ترین جراحان عمل جوان سازی پوست صورت در دنیا به شمار می رود، طبق تحقیقاتی که در ژورنال علمی انجمن جراحی پلاستیک آمریکا منتشر شده، اظهار داشته است: درمان میگرن به طور معمول از طریق مصرف داروهای ضدالتهابی انجام می شود اما این درمان بسیار طولانی مدت بوده و می تواند عوارض جانبی متعددی برای بیمار ایجاد کند. میگرن با التهاب یک سری از عصب های گردن، صورت و سر ارتباط دارد و با جراحی جوان سازی پوست صورت (لیفتینگ پوست پیشانی) می توان تنها مقداری از لایه های چربی های زیر پوست را که برای یک سری از ماهیچه های صورت ایجاد مزاحمت می کنند را خارج کرد.

این چربی ها عامل التهاب زوج پنجم اعصاب مغزی در این ناحیه هستند. به گفته این دانشمند ایرانی، برداشتن این لایه های چربی نه تنها از نظر جراحی زیبایی نتایج بهتری در بر خواهد داشت بلکه موجب تمدد اعصاب ماهیچه های صورت و از بین رفتن حالت التهابی عصب ها و درد ناشی از آن می شود. وی در این خصوص، این چنین توضیح می دهد: بعضی از بیماران پس از جراحی هیچ عارضه جانبی را نشان نمی دهند و حتی در فاصله پنج سال نیز هیچ نشانه ای از بازگشت دوباره سردردهای میگرنی را بروز نمی دهند؛; به طوری که در 57 درصد موارد بیماران، حملات میگرنی به صورت کامل از بین می روند.

● از میگرن که بگذریم...

اما بحث جوان سازی پوست و درمان های طبی به همین جا ختم نمی شود. بوتاکس هم یکی از مواردی است که هم در بحث جوانسازی پوست مطرح است، هم در درمان های طبی. اگرچه بیشتر مردم، بوتاکس را صرفا برای از بین بردن چین و چروک های صورت مفید می دانند ولی محققان می گویند از این تزریق می توان تا حدودی برای درمان آلزایمر و افسردگی هم استفاده کرد. با این کشف، شاید در سال های آینده به خانم هایی که به خاطر افسردگی، حال و حوصله رسیدن به خودشان را ندارند، بتوان توصیه کرد که بوتاکس تزریق کنند. به نظر می رسد می توان از بوتاکس برای بهبود حالات روانی افراد نیز استفاده کرد. دانشمندان استرالیایی از سم بوتاکس برای مطالعه نحوه انتقال پیام های عصبی بین سلول های عصبی استفاده کردند. آنها با استفاده از سم بوتاکس توانستند مهم ترین فعالیت سلول های عصبی را که در فرآیندهایی مانند حافظه و یادگیری دخالت دارد، کشف کنند. این کشف جدید، گام بزرگی در درمان اختلالات عصبی تخریب کننده مانند آلزایمر یا بیماری های روانی مانند افسردگی محسوب می شود. این دانشمندان از سم بوتاکس استفاده کردند تا فرآیندهای شیمیایی روی چربی و پروتیین را در سلول عصبی طی عمل اگزوسیتوز یا خارج سازی از سلول کشف کنند.

بوتاکس سم یک باکتری خطرناک است که کاربردهای دارویی و درمانی بسیاری دارد و با تزریق این سم می توان از بروز چین و چروک هایی در صورت پیش گیری کرد. به علاوه از این سم برای درمان تعریق بیش از حد و نوعی تیک غیرارادی عصبی، لوچی، لرزش صدا، سر و اندام ها، سفتی دردناک ماهیچه، گرفتگی عضلانی و لکنت زبان استفاده می شود. در این تحقیق، محققان با استفاده از سم بوتاکس ثابت کردند غشای فسفو اینوزیتیدی در فرآیند انتقال پیام توسط واسطه های عصبی به خارج از سلول عصبی نقش کلیدی دارد.

تمام این حرف ها در حالی است که بسیاری معتقدند آراستگی و زیبایی و حتی احساس زیبا بودن و آراسته بودن می تواند به سلامت جسم و روان کمک کند و موجب شود که افراد شادتر باشند، اعتماد به نفس بالاتری داشته باشند و در موقعیت های شغلی و خانوادگی خودشان موفق تر عمل کنند. البته این طبیعی است که شما نباید انتظار داشته باشید که با جراحی پلاستیک همه مشکلات تان حل شود چون بسیاری از مشکلاتی که منشا آنها را در بیرون از خودمان جستجو می کنیم، ریشه ای درونی دارند و از نابهنجاری های روانی سرچشمه می گیرند.


ترجمه محمد فرح بخش
روزنامه سلامت www salamat ir

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر