آموزش و پرورش در استرالیا

آموزش و پرورش در استرالیا

آموزش و پرورش استرالیا مشابه سیستم آموزش و پرورش انگلستان است. در استرالیا; ;مدارس به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می شوند و عموماً; ثبت نام کودکان در مدارس; ;دولتی و خصوصی محل سکونت آنان، بدون هیچ مشکلی صورت می گیرد.
گروه آموزش و پرورش گوپی
1399/2/12
0 نظر

آموزش و پرورش استرالیا مشابه سیستم آموزش و پرورش انگلستان است. در استرالیا مدارس به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می شوند و عموماً ثبت نام کودکان در مدارس دولتی و خصوصی محل سکونت آنان، بدون هیچ مشکلی صورت می گیرد.

 

به طورکلی، اگرچه،سیستم آموزشی نسبتاُ ساده است اما کیفیت آموزشی درسطوح مختلف بالااست. بر خلاف بسیاری از کشورهای نیمکرة شمالی، سال تحصیلی استرالیا از ماه ژانویه تا دسامبر است و چون زمان کریسمس در فصل تابستان واقع می شود، بنابر این تعطیلات تابستانی شش تا هفت هفته ای مدارس در این زمان اتفاق می افتد .به شکل اجتناب ناپذیری مدارس ابتدایی دولتی کشور مختلط هستند، در حالیکه برخی از مدارس خصوصی در سطح ابتدایی، یا پسرانه هستند و یا دخترانه.سن ورود به مدارس ابتدایی در ایالات متفاوت متغیر است .

آموزش برای کودکان استرالیایی تا پایان سال سوم یا چهارم دبیرستان یعنی در پانزده تا شانزده سالگی اجباری است. اما گذراندن دو سال آخر متوسطه اختیاری است. طی سال های اخیر به علت اینکه یافتن شغل برای افراد فاقد تحصیلات مشکل شده است، گرایش برای گذراندن مدارج بالاتر علمی به میزان زیادی افزایش یافته است و در حال حاضر از76درصد دانش آموزان دبیرستانی انتظارمی رود که در دبیرستان به تحصیلات خود ادامه دهند و سال های دبیرستان را به پایان رسانند. معمول ترین نوع مدرسة متوسطه مدرسة جامع است که رشته های متنوع تحصیلی را ارایه می دهد. اغلب برای جذب سرمایه های دولت، مدارس برنامه های تخصصی را در رشته های موسیقی، تیاتر، هنر و ورزش برگزار و به دانش آموزان با استعداد تمامی ایالات کمک هزینه هایی اعطاء می کنند.

دانش آموزان دبیرستانی از تسهیلات و شرایط مدرن و جدید بهره می گیرند و به آنان رشته های مختلفی مثل بازرگانی، اقتصاد، فلزکاری و طرح های فنی آموزش داده می شود. در بیشتر رشته ها دانش آموزان سال اول باید تمامی واحدهای موجد را علیرغم سلیقه های شخصی انتخاب کنند تا به آنها در توسعة علایق وسیعتر یا شناسایی استعدادهای ناشناخته کمک شود.

. بدین ترتیب صرف نظر از جنس، تمامی دانش آموزان باید دروس مربوط به آشپزی، خیاطی، نجاری، هنر، موسیقی، نمایشنامه نویسی و ورزش و نیز دروس اصلی ریاضیات، علوم، مطالعات اجتماعی (تاریخ، جغرافیا) و زبان انگلیسی را بگذرانند.دوسال آخر متوسطه، دانش آموزان برای انتخاب دروس خود مختاری کامل دارند و معمولاً دامنة انتخاب دروس وسیعتر است .نظام آموزشی کشور استرالیا به پنج بخش عمده به شرح ذیل قابل تقسیم است:

▪ مقطع آموزش پیش دبستانی

▪ مقطع آموزش ابتدایی

▪ مقطع آموزش متوسطه

▪ آموزش فنی و حرفه ای

▪ هنرستان های آموزش مهارت های حرفه ای TAFE تحت نظارت دولت استرالیا

▪ آموزش بین المللی

مدارس بین المللی در استرالیا عمومیت ندارند, اما هریک از مراکز ایالات کشور به استثناء کانبرا و هوبارت حداقل از یکی از این نوع مدارس برخوردار هستند.

▪ مـؤسسات آموزش زبان انگلیسی ELICOS ویژه دانش آموزان خارجی و آموزشگاه های خصوصی زبان و مؤسسات آموزش زبان وابسته به دانشگاه ها

▪ دانشگاه ها و مراکز پزوهشی

در کشور استرالیا طول دوره آموزش پایه نه سال بین رده های سنی شش تا 15سال است. این درحالی است که در ایالت تاسمانیا این مدت تا شانزده سالگی تداوم دارد. در این کشور کودکان از سن پنج سالگی به تحصیل در دوره تحصیلی ابتدایی مبادرت می کنند.

طول دوره تحصیلی ابتدایی شش تا هفت سال است. طول دوره تحصیلی متوسطه نیز پنج تا شش سال به طول می انجامد. دوره متوسطه که در برخی ایالات دوره مقدماتی متوسطه را نیز شامل می شود، از سن دوازده تا سیزده سالگی آغاز شده و تا سن هفده تا هجده سالگی به طول می انجامد. نظام آموزشی و مقررات انضباطی در مؤسسات آموزشی کشور استرالیا با دیگر نقاط جهان متفاوت است .در نظام آموزشی این کشور اهمیت چندانی به یادگیری حفظی داده نشده است بلکه عمده تاکید بر خود آموزی، یادگیری از طریق تحقیق، پرسشگری و تشویق جوانان به سوادآموزی فردی است.

مدارس کشور والدین دانش آموزان را تشویق می کنند تا هرچه بیشتر در امور آموزشی مدارس مشارکت کنند. بیشتر مدارس ازانجمن اولیا و مربیان برخوردار بوده که به نوبه خود نقش فعالی را در حیات مدرسه، جمع آوری کمک های مالی و کمک به تصمیم گیری درخصوص نحوه برنامه ریزی تحصیلی ایفا می کنند.

به طور کلی ساختار آموزشی کشور استرالیا به شرح زیر قابل توصیف است:

▪ آموزش پایه

ـ سن آغاز دوره: شش سال

ـ سن پایان دوره : پانزده سال

▪ مقطع آموزش ابتدایی

ـ طول دوره تحصیلی: شش سال

ـ سن آغاز دوره: شش سال

ـ سن پایان دوره دوازده سال

▪ مقطع مقدماتی متوسطه

ـ طول دوره تحصیلی: چهار سال

ـ سن آغاز دوره: دوازده سال

ـ سن پایان دوره: شانزده سال.

ـ گواهینامه پایان دوره:گواهینامه سال دهم آموزش

▪ مقطع تکمیلی متوسطه

ـ طول دوره تحصیلی: دو سال

ـ سن آغاز دوره: شانزده سال

ـ سن پایان دوره: هجده سال

ـ گواهینامه پایان دوره:گواهینامه سال دوازدهم آموزش در تمامی مدارس استرالیا آموزش شامل سه مرحله پیش دبستانی(Preschool) ، ابتدایی (Primary) متوسطه (Secondary) است. ط ول دوره کودکستان معمولا یکسال است و برای کودکان از پنج سالگی آغاز می شود. در ایالت ها و یا سرزمین های مختلف استرالیا ط ول دوران ابتدایی و متوسطه متفاوت است . ولی به طور کلی دوران ابتدایی به طول شش (سال اول تا ششم ) و یا هفت سال (سال اول تا هفتم ) است و دانش آموزان بین شش تا یازده سالگی در مدارس ابتدایی پذیرفته می شوند.

دوران دبیرستان شش سال (سال هفتم تا دوازدهم ) و یا پنج سال (سال هشتم تا دوازدهم ) به طول می انجامد.

در بعضی از ایالت ها و یا سرزمین های استرالیا نظیر سرزمین پایتختی استرالیا و یا ایالت تاسمانیا دوران دبیرستان چهار سال (سال هفتم تا دهم ) است و دانش آموزان برای ادامه تحصیل سال یازدهم و دوازدهم را در کالج می گذرانند. تحصیل در استرالیا تا سن پانزده سالگی و یا تا تکمیل سال دهم اجباری است و مدارس خصوصی نقش بزرگی را در آموزش دانش آموزان استرالیایی به همراه مدارس دولتی دارند.

طبق آمار رسمی مدارس غیر دولتی وابسته به کلیسای کاتولیک حدود بیست و یک درصد و دیگر مدارس خصوصی حدود هفت درصد از آموزش دانش آموزان استرالیایی را به عهده دارند. مدارس مختلط بوده و تنها یک سوم از مدارس غیردولتی به صورت پسرانه یا مدارس دخترانه هستند. درصورت پایان موفقیت آمیز سال دوازدهم متوسطه و یاکالج ، دانش آموزان گواهینامه فارغ التحصیلی سال دوازده Certificate Year و یاگواهی ورود به آموزش عالی (Tertialy Entrance Statement) را دریافت می کنند.

● آموزش پایه

تحصیل در کشور استرالیا تا رده سنی15 سال برای تمامی شهروندان اجباری است. با وجودی که دانش آموزان طی این مرحله از مجوز ترک تحصیل برخوردار می شوند، اما با این حال بیشتر آنان تا تکمیل دوره متوسطه به تحصیل خود ادامه می دهند. در نظام آموزشی کشور استرالیا دوره تحصیلی مقطع ابتدایی و دو سال مقدماتی متوسطه اجباری است که به دانش آموزان رده های سنی چهار تا هجده سال تعلق دارد.

گفتنی است که رده سنی دقیق ورود به نظام آموزش اجباری از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است اما به طور کلی جدول سنی ورود به دوره تحصیلات اجباری بین رده های سنی شش تا پانزده سال است.

در این کشور والدین می توانند فرزندان خود را در مدارس دولتی و یا مدارس خصوصی ثبت نام کنند. تحصیل در مدارس دولتی رایگان است اما در برخی موارد برای تأمین بودجه فعالیت های فوق العاده مدرسه از والدین شهریه ناچیزی در طول سال دریافت می شود.

والدین دانش آموزان موظف به تدارک کتاب و ابزارکمک آموزشی و اونیفرم مدرسه فرزندان خود هستند. اغلب مدارس دولتی استرالیا مختلط بوده و در آن دختران و پسران در کنار یکدیگر به تحصیل می پردازند. بیشتر مدارس خصوصی کشور به دو دسته به شرح زیر تقسیم می شوند:

▪ مدارس خصوصی تحت مدیریت کلیسای کاتولیک.

▪ مدارس خصوصی تحت مدیریت هیات امنای دیگر فرق مذهبی.

مدارس خصوصی علاوه بر دریافت شهریه تحصیلی از دانش آموزان خود، از یارانه آموزشی دولت های فدرال و محلی نیز بهره می برند. بیشتر مدارس خصوصی مختلط نیستند.

● آموزش پیش دبستانی

مقطع پیش دبستانی معمولا از چهار سالگی آغاز می شود اما شرکت در آن اجباری نیست. بیشتر کودکان استرالیایی سنین ســـه تــا پنج سال در مدارس رسمی پیش دبستانی ثبت نام می کنندو از آموزش های این دوره بهره می برند.

● خدمات مراقبتی کودکان

در کشور استرالیا مراقبت از کودک یک امر رایج است. بسیاری از کودکان یکبار در عمر خود در مهد کودک به سر برده اند.سرویس مراقبت از کودکان برای کمک به والدینی طراحی شده است که به دلایل مختلف اعم از اشتغال توانایی مراقبت از کودک خود را در ساعات کار ندارند.

مراقبت از کودک به سه صورت زیر است:

1) مهد کودک ویژه کودکان تازه متولد شده؛ البته این کار نیاز به مجوز دارد.

2) مراقبت از کودکان دو سال به بالا.

3) مراقبت از بچه های دبستانی در ساعات فراغت از تحصیل و تعطیلات.

● نهادهای مرکزی

از جمله نهادهای مرکزی ارایه دهنده سرویس های مراقبتی کودکان می توان از موارد زیر نام برد:

▪ مراکز مراقبتی شبانه روزی

▪ مراکز مراقبت روزانه خانوادگی

▪ مراکز مراقبت های ویژه

▪ مراکز مراقبت های خارج از ساعات مدرسه

▪ مراکز مراقبتی در روزهای تعطیل

▪ مراکز مراقبتی سیار

● آموزش ابتدایی

کودکان استرالیایی از پنج سالگی وارد مقطع ابتدایی می شوند. نخستین سال مقطع ابتدایی هنگامی است که به کودک مدرسه معرفی می شود. نام این دوره از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است.در این سال کودکان به مهارتهای اولیه خواندن و نوشتن تسلط یافته و از آداب و رفتارهای اجتماعی و نحوه برخورد با دیگر همسالان خود آگاهی می یابند. این سال که به سال مقدماتی نیز معروف است، از دیگر سال های دوره تحصیلی ابتدایی جدا نیست. از جمله اصلی ترین موضوعات درسی مدارس ابتدایی کشور استرالیا می توان از زبان انگلیسی، تربیت بدنی و بهداشت، زبان دوم، ریاضیات، علوم، جامعه و محیط زیست، فن آوری و هنر نام برد. درمقطع ابتدایی کودکان در ابتدا راجع به فرهنگ کشور خود و جامعه ای که در آن زندگی می کنند، مطالبی فرامی گیرند.

در این دوره به کودکان آموخته می شود که تحمل دیگر افراد جامعه با هر رنگ، نژاد، مذهب و پیشینه از اهمیت حیاتی برخوردار است. در پایان دوره ابتدایی کودکان می توانند به راحتی بخوانند، بنویسند، بشمارند و درخصوص کشور خود صحبت کنند طول دوره آموزش مقدماتی متوسطه شش تا هفت سال است که از پنج سالگی آغاز شده و تا دوازده سالگی به طول می انجامد.

مواد درسی و مدت زمان ارایة آنها درهرایالت متفاوت است اما طبق مصوبه شورای وزرای آموزش و پرورش، اشتغال، حرفه آموزی و امور جوانان هشت مادة درسی اصلی باید دربرنامة درسی ابتدایی در سراسر کشور گنجانده شود. که ازجمله مهمترین آن می توان از دروس انگلیسی، ریاضیات، علوم، تعلیمات اجتماعی، هنر، تکنولوژی، ورزش و بهداشت و زبان های خارجی نام برد.

ارتقاء به کلاس بالاتر تا پایان پایه ده به صورت اتوماتیک و برحسب سن دانش آموز صورت می گیرد.

از پایه ده تحصیلی به بعد امتحانات به صورت داخلی در مدارس برگزار می شود. در بیشتر ایالت ها در پایان پایه دوازده امتحان سراسری برگزار می شود.

● آموزش متوسطه

بیشتر پسران و دختران استرالیایی در سنین 12 تا 13 سال وارد مقطع متوسطه می شوند. در خلال دوره چهار ساله آموزش متوسطه مطالعه دروسی چون زبان انگلیسی، ریاضیات و علوم برای تمامی دانش آموزان اجباری است. در این دوره همچنین واحدهای درسی انتخابی متنوعی از قبیل مطالعات رایانه ای، زبان های خارجی، هنر، موسیقی، نمایشنامه، بازرگانی، تاریخ، جغرافیا و علوم فنی نیز به دانش آموزان ارایه می شود. دانش آموزان دبیرستانی دردوسال آخر مقطع متوسطه رشته تحصیلی دلخواه خود را انتخاب می کنند. درپایان دوره تحصیلی متوسطه به یکایک دانش آموزان کارنامه تحصیلی اعطا می شود. در این کارنامه رتبه دانش آموزان نسبت به دیگر دانش آموزان سایر مدارس متوسطه سراسر کشور مشخص شده است. این کارنامه همچنین صلاحیت تحصیل دانش آموزان در دوره های تحصیلی دانشگاهی را مشخص می کند. البته تکمیل دوره متوسطه، تضمینی برای ورود به دوره های تحصیلی دانشگاهی به شمار نمی رود زیرا دانشگاه ها بر اساس نتایج نهایی کارنامه داوطلبان ورود به دانشگاه و وجود فضای خالی برای رشته های مورد دلخواه دانشجویان در این خصوص تصمیم گیری می کنند. همان گونه که قبلاً نیز بدان اشاره شد، برخی از رشته های تحصیلی دانشگاهی درباره شمار متقاضیان تحصیل در آن رشته و الزامات پذیرشی از محدودیت های خاص خود برخوردار هستند. لازم به یادآوری است که شماری از مدارس متوسطه کشور استرالیا به دانش آموزان خود در سال آخر متوسطه دیپلم بین المللی IB اعطاء می کنند. این نوع دیپلم مختص دانش آموزانی است که از اقامت دایم کشور استرالیا برخوردار نیستند، از این رو این قبیل دانش آموزان با برخورداری از دیپلم بین المللی متوسطه IB از مجوز تحصیل در تمامی مراکز آموزشی جهان بهره مند می شوند.

● مقطع آموزش مقدماتی متوسطه

طول دوره آموزش مقدماتی متوسطه پنج تا شش سال است که از دوازده سالگی آغاز می شود و تا هفده سالگی به طول می انجامد. نسبت معلمان به دانش آموزان نیز در ایالت های مختلف و در مدارس متوسطه دولتی یا خصوصی متفاوت است اما به طور کلی می توان گفت که نسبت دانش آموزان به معلمان متوسطه 11 تا 3/13 است.

● ارزشیابی تحصیلی

در مقطع متوسطه گواهینامه های تحصیلیHSC و VCE پس از به پایان رساندن موفقیت آمیز دوره تحصیلی طی سال یازدهم و یا دوازدهم به دانش آموزان اعطاء می شود. در استرالیا، ایالات و مناطق مختلف از نظام ارزشیابی مخصوص به خود برخوردار است. در این باره در مقطع متوسطه بالاترین نمره یا رتبه با حرف لاتین A و پایینترین نمره یا رتبه با حرف لاتین E نمایش داده می شود.

● جدول زمانی مدارس

جدول زمانی مدارس استرالیا برای آغاز و پایان سال تحصیلی از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است. دانش آموزان هر روز به استثنای روزهای تعطیل رسمی هفته از ساعت 9 صبح تا 3 بعدازظهر در مدرسه حضور دارند.

● آموزش پیش دانشگاهی

دوره تحصیلات پیش دانشگاهی ویژه دانشجویان برون مرزی و بین المللی، دانش و مهارتهای لازم را برای انتقال مناسب دانسته های خود ازسطح آموزش کشور خود به سطح آموزش در استرالیا ارایه می دهد. تحصیلات پیش دانشگاهی به رشته هایی ازقبیل تجارت و علوم تقسیم می شوند.

مرسوم است که دانشگاه ها، تحصیلات پیش دانشگاهی رابرای دانشجویان به عنوان ثبت نام مشروط در دوره های کارشناسی ارایه می دهند.

آغاز سال تحصیلی در استرالیا ماه فوریه و پایان آن در ماه دسامبر است. البته یک فرصت تنفس میان سال برای دانشگاه ها و دوره های پیش دانشگاهی وجود دارد.زمانبندی دوره های آموزش زبان متغیر بوده و اغلب ماهانه است.

سال تحصیلی در استرالیا در ماه فوریه آغاز می شود و با آغاز سال تحصیلی در نیم کره شمالی زمین متفاوت است. تفاوت شش تا هفت ماهه موجود زمان مناسبی است تا دانشجویان خارجی نسبت به تقویت زبان انگلیسی خود در فرصت موجود بین پایان سال تحصیلی در کشور متبوع و آغاز سال بعد در استرالیا بپردازند.

● سرویس حمل و نقل

در استرالیا دانش آموزان از طرق مختلف اعم از پیاده، دوچرخه سواری، ماشین شخصی و یا با سرویس مدرسه در کلاس های درس خود حضور می بابند.

بیشتر مدارس خصوصی از اتوبوس های اجاره ای برای سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان خود استفاده می کنند. مدارس دولتی نیز چنانچه تعداد دانش آموزان خارج از محدوده آنها زیاد باشد، از اتوبوس های ویژه مدرسه استفاده می کنند .

● تغذیه دانش آموزان

مدارس دولتی به دانش آموزان خود تغذیه یا ناهاری نمی دهند و دانش آموزان معمولاً مجبور هستند تغذیه خود را از منزل به مدرسه بیاورند. البته در مدارس بوفه هایی وجود دارد که با دریافت پول به دانش آموزان مواد خوراکی عرضه می کنند.

● کمک به والدین دانش آموزان

هدف نظام آموزش استرالیا ارایه بهترین آموزش به دانش آموزان این کشور است.

در راستای همین هدف، نظام آموزشی کشور برای والدین دانش آموزان کمک های زیر را پیش بینی کرده است:

1) مراقبت از کودک در مهد کودک

2) کمک مالی

3) ارایه کمک به دانش آموزان معلول

4ـ کمک درسی

● بورسیه تحصیلی

برخی از مدارس خصوصی و بیشتر مدارس کاتولیک هر ساله به تعدادی از دانش آموزان خود بورس تحصیلی اعطاء می کنند. به همین خاطر دانش آموزان برای دستیابی به بورس تحصیلی مجبور هستند، در امتحانات بسیار جدی و سخت شرکت کنند. هرکدام از آنها که موفق شده و حد نصاب لازم را به دست آورند، از طرف هیأت امنای مدرسه بورسیه می شوند. در حال حاضر این قبیل بورسیه ها بیشتر برای پرداخت شهریه های تحصیلی به دانش آموزان موفق اعطاء می شود ولی بعضی اوقات ممکن است مدرسه ای دانش آموز خود را به دلایل دیگر بورسیه کند.

● کمک به دانش آموزان معلول

امکانات آموزشی ویژه شامل مدارس استثنایی و واحدهای آموزشی ویژه هستند. این قبیل تأسیسات برای دانش آموزانی طراحی شده اند که قادر به تحصیل در مدارس عادی نیستند و علاوه بر نیاز به امکانات آموزشی ویژه، به کمک یک معلم کمکی نیز احتیاج دارند.

● آموزش فنی و حرفه ای VET

اتحادیة استرالیا، شکل سنتی مقتدرانه ای از آموزش و پرورش حرفه ای دارد. اما سال های این نوع آموزش و پرورش محدود به طیف اندکی از صلاحیت ها و استعدادهایی می شد که توسط مؤسسات آموزشی پیشرفته و فنی دولتی ارایه می شدند. درسال 1974، یک نگرش مجدد ملی، آغاز گر سیستم آموزش و پرورش حرفه ای ملی بود که رشد چشمگیری داشته و هم اکنون نمایانگر قشر گسترده ای از فعالان این امر است. بخش مسیول پرورش ملی استرالیا (ANTA) در سطح ملی قرار دارد .ANTAکه درسال 1994 تأسیس شد پیکره ای از یک قدرت مشترک المنافع است که ریاست آن را هیأت راهنمای صنعتی به عهده داشته و وزرای منطقه ای ، ایالتی و مشترک المنافع را در چگونگی دستیابی مفیدتر به یک جامعیت ومرکزیت ملی برای سیستم VET راهنمایی می کند. این وزراء (که مجموعاً با عنوان هیأت وزرای ANTA شناخته می شوند) مسیولیت اخذ تصمیمات نهایی مربوط به طراحی و سیاست استراتژیک) منطقه ای، سرمایه گذاری و اولویت ها و اهداف ملی را برعهده دارند.اهمیت هیأت ANTA درفرآیند سیاست گذاری، نقش حیاتی را که هم اکنون، صنعت در سیستم استرالیایی بازی می کند، مشخص می کند. منافع منطقه ای و ایالتی توسط افرادی با عنوان مسیولان پرورش منطقه ای و ایالتی معین می شوند.

این مسیولان، نیازهای پرورش اجتماعی و صنعتی حوزة فرماندهی مربوط به خود را در حالی مورد توجه قرار می دهند که مرکزیت ملی را نیز حفظ می کنند. آنان در طرح های آموزش و پرورش حرفه ای سالانة خود با طرح ملی نیازهای پرورشی استرالیا همکاری دارند در طول چند سال گذشته، افزایش اساسی در تعداد مؤسسات خصوصی صورت گرفته که ارایهکنندة دوره های آموزش و پرورش حرفه ای هستند. با این وجود، امروزه رقابت این مؤسسات با دیگر ارایه کنندگان خصوصی و یا آنهایی که سرمایه گذاری مردمی دارند، ادامه می یابد. این سیستم پیشرفته، امکان انتخاب های متعددی را برای افراد بوجود می آورد تا بتوانند در پی یادگیری بلند مدت باشند. اصلاح عمده در سیستم استرالیایی، حرکت به سمت پرورش مبتنی بر شایسته سالاری بوده است، توجه این نگرش، بر ایجاد مهارت های معین صنعتی در افراد، دستیافته های موفقیت آمیز و اثبات آن چیزی است که فرد یادگیرنده را در چهار چوب صلاحیت های استرالیا، شایسته و لایق صلاحیت های مرتبط می کند. طبق این روش، محتوای پرورش را نیازهایی تعیین می کند که مربوط به صنعت و صلاحیت هایی باشد که در زمان نیل به مهارت ها، بروز پیدا می کند. در ابتدا، سیستم آموزش و پرورش حرفه ای استرالیا بر ارایة تولید تکیه داشت و زمینه را برای فعالیت های محدود صنعتی در توسعة دوره های پرورشی مساعد می کرد که نیازهای نیروی کاری آینده را تأمین کند. در صنعت، مهارت هایی مورد توجه بود که سیستم آموزش و پرورش حرفه ای به مردم ارایه می داد که این مهارت ها به شکلی نامتناسب، همردیف با مهارت های مورد نیاز افراد در مکان های کاری قرار گرفتند. با معرفی صنعت ملی که استاندارد های کیفی را ارتقاء بخشید، نیازهای صنعتی بیشتر نمایان شد. با این وجود، هنوز دولت به برنامه های اعتباری و پرورشی نظم می بخشید و پرورش بازرگانی محدود به تعداد نسبتاً محدودی از صنایع می شد. این نگرش، دربرگیرندة تعداد کمی از صنایع بوده و کار بیشتری لازم بود تا از این امر اطمینان حاصل شود که نیازهای نیروی کار استرالیا که به سرعت تغییر می یافتند با پیشرفت های آتی و جدید در رشد و تولید مرتفع می شدند .ابتکارهای استراتژیک که اکنون راهنمای سیستم آموزش و پرورش حرفه ای ملی استرالیا است در مقاله ای با عنوان پلی به آینده ـ استراتژی ملی استرالیا در آموزش و پرورش حرفه ای 2003 ـ 1998 آورده شده است.

اهداف اصلی که مؤید نگرش این سیستم هستند عبارتند از:

ـ آماده سازی مردم استرالیا برای ورود به دنیای کار .

ـ افزایش تحریک و فعالیت در بازار کار .

ـ دستیابی به نتایج مساوی و متناسب در VET

ـ افزایش سرمایه گذاری در حوزه آموزش فنی و حرفه ای

ـ به نهایت رساندن ارزش هزینه های عمومی آموزش فنی و حرفه ای

سیستم VET استرالیا ازسوی چارچوب تشخیص صلاحیت و گروه پرورش این کشور مورد حمایت قرار گرفته تا در دستیابی به این اهداف کلیدی مفید واقع شود. هدف چارچوب تشخیص صلاحیت و گروه پرورش استرالیا توسعة کیفی خدمات و محصولات آموزش و پرورش تمام حرفه ای و نیز پیشبرد رویکرد ملی متحد و مبتنی بر همکاری است. ضمناً، این هر دو، روش نظم دهی به پرورش را تسهیل کرده و افراد مسیول در این زمینه را معین می کند، چگونگی تضمین کیفیت را توصیف کرده و اطمینان می دهند که روش ها و سیاست های با ثبات ملی مناسب و قابل قبول هستند . این چارچوب استرالیا، برای سازمان های ارزیابی و پرورش فرآیندی را ایجاد می کند که ملی بوده و محور آن ثبت کیفیت خدمات ارایه شده است. در این چارچوب، نگرش جدید گروه های پرورش نگرش سنتی معتبر سازی منطقه ای و ایالتی برنامه ها را تکمیل می سازد و تشخیص دو جانبة سازمان های پرورش ثبت شده، خدمات و محصولات را ممکن می کند؛ زمینه ای را بوجود می آورد که بین ارایه کنندگان خدمات عمومی و خصوصی رابطه برقرار می کند و متنوع سازی خدمات و محصولات شناخته شده را مورد تأیید قرار می دهد. گروه های پرورشی، زیربناهای اولیه را برای برنامه های آموزش و پرورش حرفه ای می سازند. این گروه ها دسته هایی از منابع پرورش ملی هستند که شامل استانداردهای صلاحیت ملی، روش های ارزیابی و صلاحیت ها و شایستگی های ملی می شود و البته این گروه ها، پی ریزی یک سیستم ملی را انجام داده اند که تحت حمایت سهامداران عمده قرار دارد. این گروههای پرورشی که با صنعت پیشرفت کرده اند، راه زیادی را نیز طی کرده تا از معتبرسازی های دوره های محدود و متمرکز فاصله بگیرند. آنان از طریق فعالیت هایی که توسط هربخش صنعتی اداره می شد، نگرش های نامربوط گذشته را به استانداردها، برنامه ها، منابع یادگیری و شایستگی ها کنار یکدیگر قرار می دهند. این مسأله باعث ایجاد ابزار متنوع و گسترده ای از یادگیری و ارزشیابی بود که به صلاحیت های تشخیص داده شدة ملی، خاتمه می یافت.

گروه های پرورش فردی از سوی هیأت های مشورتی و پرورش صنعتی ملی در زمینه های صنعتی ویژه توسعه یافته اند که با فعالیت شدید در زمینة صنعت به دنبال کسب اطمینان از این هستند که نیازهای اقتصادی و صنعتی مرتفع خواهد شد .

گروه های پرورش فردی از سوی هیأت های مشورتی و پرورش صنعتی ملی در زمینه های صنعتی ویژه توسعه یافته اند که با فعالیت شدید در زمینة صنعت به دنبال کسب اطمینان از این هستند که نیازهای اقتصادی و صنعتی مرتفع خواهد شد.

در حال حاضر، ارایه کنندگان خدماتی که از محصولات آموزش و پرورش مورد تأیید ملی، طراحی شده صنعتی و قابل انعطاف استفاده می کنند به شکل فزاینده ای سیستم آموزش و پرورش حرفه ای استرالیا را به گونه ای مشخص کرده اند که فرد یادگیرنده بیشترین فایده را ببرد.

در کمک به دستیابی به اهداف اصلی مشخص شده در استراتژی ملی آموزش فنی و حرفه ای 1998 تا 2003 استرالیا، راهکارهای گوناگونی را اجراء کرده که هدف آنها توسعه و پیشبرد علایق و ارزش های جامعه نسبت به امر پرورش و اصلاح عملکرد صنعت است تا باعث هدایت جامعه به سوی آموزش و پرورش بلند مدت و همیشگی شود. این حرکت به سمت فرهنگ پرورش که حامی فرهنگ یادگیری است، در پی ایجاد مجموعه ای از رفتارها، عقاید و ارزش های ذاتی است که در همة استرالیایی ها مشترک است و آنها را به سوی کسب منافع و علایق بلند مدت در آموزش و پرورش حرفه ای و تعهدات مشهود و بارز در مشارکت و سرمایه گذاری هم در زمینة پرورش رسمی و هم غیر رسمی، سوق می دهد. ما عقیده داریم که اجرای موفق راهکارهای زیر، علاوه بر مواردی که تاکنون ذکر شد، فرهنگی از پرورش و یادگیری بلند مدت و همیشگی را در میان مردم استرالیا رشد خواهند داد. این موارد همچنین سیستم آموزش و پرورش حرفه ای را به سمت سیستمی پیش خواهد برد که حقیقتاً پاسخگوی نیازهای افراد باشد و ما را قادر می سازد در مقابل چالش های جهانی و داخلی قرار بگیریم. تکمیل این اصلاحات در ردیف ابتکارات ویژه ای قرار می گیرد که در مجموع روندهای اجتماعی، تکنولوژیکی و اقتصادی عمده ای را مورد توجه قرار می دهد که بر آموزش و پرورش حرفه ای در استرالیا تأثیر می گذارند. رهبران تجاری و سیاسی استرالیا مدت ها درگیر مسألة کاهش تعداد دانش آموزان بوده و با روش جدیدی با عنوان شیوة نوین پذیرش دانش آموز به عکس العمل ها پاسخ داده اند.

امروزه بسیاری ازمدارس استرالیا برنامه های حرفه ای مرتبط و جامعی را علاوه بر دوره های رایج دبیرستان برای دانش آموزان خود تدارک دیده اند. اطلاعات دوره ها و روش ها برای یکسان سازی با VET در مدارس افزایش یافته تا دانش آموزان مدارس استرالیا، اطلاعات لازم را برای انتخاب رشتة دبیرستان و آموزش پس از دبیرستان داشته باشند .

خط مشی های یکپارچه میان بخش های مختلف بدان معناست که مردم با سطوح مختلف تحصیلی می توانند آموزش های گوناگونی ببینند. بسیاری از بانیان آموزش و پرورش حرفه ای و مؤسسات آموزش عالی با موفقیت، روابطی را ترویج کرده اند که ارتباطات یک بخش با بخش دیگر را تسهیل می کند. این مسأله در حرکت در هر دو جهت صدق کرده و شکلی از تجربة جدید استرالیا این است که بسیاری از دانشجویان دانشگاه ها در دورة تحصیل خود به صلاحیت های آموزش و پرورش حرفه ای دست می یابند. در واقع اهمیت و کشش این ارتباطات جایگزین، در حال حاضر بیشتر از تعداد دانش آموزانی است که از دوره های آموزش و پرورش حرفه ای جذب دانشگاه می شوند.

ترتیب های متنوع روش ها برای دانش آموزانی که در یک شاخه صلاحیت دارند به آنان اجازه می دهد تا به تحصیل و کسب صلاحیت و توانایی در شاخه دیگر بپردازند .

● آموزش عالی فنی و حرفه ای

علاوه بر دانشگاه ها، آموزشگاه های فنی برای آموزش عالی جوانان فعالیت می کنند ، این مراکز شرایط حرفه ای بیشتری را نسبت به دانشگاه ها ارایه می دهند. تقریباً 230 مؤسسة TEFA دراسترالیا وجود دارد. هر ایالت تعداد زیادی کالج و مراکز TEFA دارد که این مؤسسات در مرکز ایالت متمرکز ند. اگرچه بسیاری از این دانشجویان به صورت نیمه وقت ثبت نام می کنند و بسیاری از آنها کسانی هستند که مدرسه را ترک کرده اند و می خواهند مهارت هایشان را افزایش دهند، یا بزرگسالانی هستند که تمایل به آموزش مجدد دارند یا می خواهند دوباره وارد نیروی کار شوند. مراکز TEFA آموزش های شغلی و کارآموزی، دامنة وسیعی از مشاغل مثل ساختمان سازی، خودروسازی، فلزات، الکترونیک، لوله کشی، نقاشی، تغذیه، باغبانی، دامداری، آرایشگری، منسوجات، جواهرسازی، ساعت سازی، رشته های بازرگانی و منشیگری را در بردارند. همچنین مراکز TEFA کلاس های گروهی را برای افرادی دایر می کنند که تمایل به یادگیری بهتر مهارت های: قرایت، نوشتار، هجی یا ریاضیات دارند یا خواهان یادگیری زبان انگلیسی هستند و در رشته هایی مثل ماشین نویسی، گیاه شناسی، تجارت و پشم چینی گوسفند کلاس های نیمه وقت کوتاه مدت ثبت نام می کنند. .استاندارد رشته های TEFAنسبت به رشته های دانشگاهی نباید پایین تر تصور شود.

اما در حقیقت تحصیلات دانشگاهی از اعتبار بیشتری نسبت به تحصیلات TEFA برخوردارند، زیرا راه یافتن یه دانشگاه مشکل تر از راه یافتن به کالج های TEFA است؛ اگر چه قیمت شهریة کالج های TEFA به طور قابل ملاحظه ای کمتر است و میانگین هزینه نرخ شهریه برای رشته های تمام وقت سالانه بین 600 ـ500 دلار است. ممکن است دانشجویان به علت دریافت کمک هزینة تحصیلی ملی استرالیا یا مزایای مشابه آن از پرداخت شهریه معاف شوند.

در پایان هریک از دوره های فوق به فارغ التحصیلان گواهینامه پایان دوره یا دیپلم فنی و حرفه ای اعطاء می شود.

آموزش فنی و حرفه ای غیردانشگاهی خود مدارس فنی و حرفه ای متوسطه، مؤسسات پلی تکنیک موسوم به (TAFE)، کالج های بازرگانی، مراکز مهارتی، مراکز آموزش بزرگسالان (ACE)، مؤسسات خصوصی، مؤسسات آموزش صنعتی و در بخش دانشگاهی بر دانشگاه آزاد استرالیا را شامل می شود.

این قبیل مؤسسات آموزشی در زمینه های مختلف و متنوع آموزش فنی و حرفه ای نظیر تجاری،فنی، حرفه ای و مشاغل غیر حرفه ای آموزش های لازم را به علاقه مندان ارایه می دهند. تمامی دوره های تحصیلی فوق به مدارکی چون دیپلم عالی وگواهینامه های درجه (4-1)منتهی می شود. علاوه براین ممکن است همراه با مدارک فوق گواهینامه مهارت،گواهینامه صلاحیت وگواهینامه کاردانی به فارغ التحصیلان اعطاء شود.

● آموزش عالی در حوزه صنایع

دفتر آموزش بین الملل کشوراسترالیا (AEI) با همکاری شبکه مشاوران آموزش دانشجویان خارجی و حوزه کار آموزی درصدد بین المللی سازی آموزش کشور استرالیا از طریق صدور خدمات آموزشی به کشورهای خارجی، است.

علاوه بر این(AEI) با کمک بودجه دولت فدرال دوره های مختلف کارآموزی را برگزار می کند تا ازاین طریق نیاز بخش صنعت به کارگران ماهر و با تجربه تأمین شود.

دانشگاه آزاد استرالیا (OLA) گزینه دیگری برای تدارک آموزش عالی و آموزش فنی و حرفه ای برای علاقه مندان به این قبیل دوره های تحصیلی است.این دانشگاه از کنسرسیومی متشکل از دانشگاه های مختلف دولتی تشکیل شده است و به صورت یک واسطه میان دانشجویان و مؤسسات آموزش عالی عمل می کند.

این دانشگاه با برگزاری واحدهای آموزشی انتقالی، واحدهای آموزش فنی و حرفه ای(TAFE)، واحدهای دوره کاردانی و کارشناسی، دانشجویان را برای ورود به دوره های تحصیلی دانشگاهی رسمی مهیا می کند.


روزنامه اطلاعات www ettelaat com

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر