با این نکات تناسب در چیدمان منزل را یاد بگیرید

با این نکات تناسب در چیدمان منزل را یاد بگیرید

برقراری تناسب در چیدمان منزل یا همان دکوراسیون، یکی از مهم‌ترین اصول خلق يك دکور زیبا و چشم نواز است. احتمالا شما هم دکورهایی را دیده اید که به‌رغم
گروه دکوراسیون اتاق کودک گوپی
1399/11/27
3 نظر

گذشته از اصولی که در رابطه با انتخاب درست رنگ، بافت، سبک دکور و اشیای متناسب با سبکی که بر می‌گزینید، ریاضیات و تناسب ریاضی نقش بسیار مهمی در چیدمان صحیح منزل شما ایفا می‌کند. یک چیدمان اصولی بر مبنای اصول ریاضی فرمول‌های ساده‌ای دارد که اگر آن را فرا بگیرید می‌توانید متناسب با فضایی که در اختیار دارید دکور زیبایی را خلق کنید و از اینکه منزل خود را به محیطی تبدیل کنید که در آن تنها اشیا بی‌هیچ تناسبی در کنار هم قرار گرفته‌اند، دوری کنید.


یکی از مهم ترین اصول ریاضی برای ایجاد تناسب در میان اشیا و فضا، اصل دوسوم است.
-- دو سوم یک کسر ساده اما پرکاربرد در دکوراسیون است که نه تنها برای مبلمان بلکه تقریبا برای تمام اشیایی که در دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرند صدق می‌کند. علاوه بر دو سوم، کسر یک سوم هم جزو تناسب‌های پرکاربرد در چیدمان منزل است.

-- هنگام بررسی پرده‌ها، فاصله لبه‌های پنجره تا دیوار، باید یک‌ سوم پنجره باشد.

-- شومینه و پوشش آن باید یک‌سوم‌اندازه دیوار باشد. همین‌طور، آیینه یا وسایل تزیینی که بالای تختخواب یا مبل قرار دارند، باید در حدود دوسوم پهنای مبل یا تختخواب باشد. بیشتر مردم، کاناپه‌های بسیار بزرگ و قالیچه‌های بسیار کوچک برای منازل خود می‌خرند. در حالی كه مبلمان شما باید دوسوم فضای خانه را اشغال کرده و یک سوم را برای رفت و آمد خالی بگذارد.

-- رعایت فاصله مناسب از پایه مبل تا فرش هم یکی دیگر از اصولی است که باید در انتخاب فرش به آن دقت داشته باشید. معمولا بین پایه مبل و طول و عرض بیرونی فرش، به طور متوسط 30 سانتی متر فاصله باید وجود داشته باشد.
دکوراسیون منزل

کاربرد قطر برای تعیین‌ اندازه عامل نور
علاوه بر این، به دست آوردن قطر فضا برای تعیین تناسب‌اندازه منبع نور که می‌تواند لوستر، چلچراغ یا هر منبع دیگری باشد، در این زمینه بسیار کاربردی است.

همه ما فکر می‌کنیم هر چقدر لوستر یا منابع روشنایی بزرگ‌تر و باشکوه‌تر باشد دکور ما زیباتر و اشرافی‌تر می‌شود این در حالی است که عدم رعایت تناسب در این مورد هم یکی از عواملی است که اصولی بودن و در نهایت زیبایی دکور شما را به هم می‌زند.

برای این کار کافی است، قطر اتاق را با دو برابر کردن عرض آن به دست آورید.‌ اندازه قطر اتاق در واحد متر هر چقدر باشد، چلچراغ یا لوستر باید همان قطر را در واحد سانتی‌متر داشته باشد.

کاربردهای دیگر قانون دو سوم
علاوه بر آنچه گفته شد، شما می‌توانید از قانون دوسوم برای گل‌‌آرایی نیز استفاده کنید.‌ اندازه گلدان باید یک سوم ارتفاع فضای در دسترس باشد. با رعایت این قانون خواهید دید که دیگر انتخاب‌های شما برای گلدان و یا هر عامل تزیینی دیگر کاملا درست و به‌جا خواهد بود.

این قانون در زمان چسباندن کاغذ دیواری هم می‌تواند بسیار راهگشا باشد. به این ترتیب، هنگامی که قصد چسباندن حاشیه‌های کاغذ دیواری را دارید، ارتفاع دیوارها را ‌اندازه گرفته و تقسیم بر سه کنید. حاشیه را در فاصله یک‌سوم از بالا یا دو سوم از پایین نصب کنید.

فواید دیگر تناسب در دکوراسیون
رعایت تناسب در دکوراسیون در نهایت برای زیبایی بیشتر است. اما گذشته از این، می‌توان با یادگیری اصول تناسب در چیدمان منزل، به اهداف دیگری هم دست پیدا کرد.

اولین هدفی که در این زمینه می‌توان به آن اشاره کرد، کنترل وسایل اضافه در نتیجه تناسب بندی در فضای منزل است. وقتی تناسب‌ها حساب شده و سنجیده باشد، وسایل اضافه‌ای که همیشه فکر می‌کردیم در خانه برایشان جای خالی داریم، یا از محیط حذف می‌شوند و یا به انباری یا نقاطی که در معرض دید نیستند مانند کمد‌ها منتقل می‌شوند. پس از این حذف و انتقال است که تازه متوجه می‌شوید چقدر فضای زندگیتان بهتر و بازتر شده است.

پوشاندن نواقص، یکی دیگر از فواید رعایت تناسب در دکوراسیون است. به عنوان مثال با استفاده از پرده‌های بلند و آویختن آنها از سقف، ارتفاع را بلندتر نشان دهید و با خطای دید، نقص پنجره‌های کوچک، اتاق کوچک یا سقف کوتاه را بپوشانید.

حتما به این نکته توجه داشته باشید که در مورد‌اندازه‌‌ها همیشه از بزرگ‌ترین وسایل مثلا بزرگ‌ترین مبل شروع کنید سپس وسایل متناسب با آن را بچینید. ممکن است یک میز یا یک آباژور هم مناسب باشند ولی زمانی که کنار یک تخت یا مبل قرار می‌گیرند، بسیار بزرگ‌تر یا کوچک‌تر به نظر برسند. به این ترتیب، می‌بینید که تنها نباید وسایل را به صورت تکی در نظر گرفت؛ بلکه دکوراسیون مجموعه‌ای از چیدمان اصولی وسایلی است که باید به صورت هماهنگ در کنار هم قرار بگیرد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم0
مخالفم0
فاطی  (سه شنبه 23 دی 1399)
سلام. مطالبتون واقعا مفید و علمی است.من برای فرزندم استفاده میکنم. ممنون از گوپی
پرسش
موافقم0
مخالفم0
فریبا حقانی  (سه شنبه 23 دی 1399)
سلام. مطالبتون واقعا مفید و علمی است.من برای فرزندم استفاده میکنم. ممنون از گوپی
پرسش
موافقم0
مخالفم0
نریمان  (سه شنبه 23 دی 1399)
ممنونم چقدر جالب و مفید بود