بهترین مواد مغذی برای افزایش شیر مادر

بهترین مواد مغذی برای افزایش شیر مادر

بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی، تغذیه نوزاد باید تا شش ماه به صورت انحصاری با شیر مادر باشد. غذاهای جامد می توانند بعد از شش ماه به تدریج به برنامه غذایی نوزاد اضافه شوند
1399/6/21
0 نظر

هنگامی که کودک شما به دنیا می آید بسیار هیجان زده می شوید، مطمئنا مانند تمام مادرهای دیگر برای او بهترین ها را می خواهید. این یک حس مشترک مادرانه است. بهترین هدیه برای نوزاد شما شیر مادر است. بنابراین افزایش شیر مادر و مغذی بودن آن برای شما اهمیت ویژه ای دارد. ما مواد غذایی و نوشیدنی هایی که برای افزایش شیر مادر مناسب است را برایتان فراهم کرده ایم:

جو دوسر طبعی معتدل برای مادر

فیبر موجود در جو دوسر باعث سهولت در هضم غذا شده و نیز انرژی فراوانی دارد. جو دوسر یکی از مواد مغذی برای افزایش شیر مادر است. بلغور جو دوسر کاهش دهنده ی کلسترول و همچنین غذایی آرامش بخش است. پیشنهاد ما به شما خوردن یک کاسه بلغور جو دوسر برای وعده ی صبحانه است. همچنین اگر طعم جو را دوست دارید می توانید کوکیها و شیرینی هایی که با بلغور جو دوسر درست می شود را مصرف کنید.

ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا سرشار از مواد مغذی، روغن های مفید امگا 3 و اسید های چرب است. این مواد برای غنی سازی شیر مادر مناسب است و برای مادرانی که تازه صاحب فرزند شده اند توصیه می شود.

اسفناج آهن ساز شیر مادر

معمولا شنیدن نام اسفناج یادآور آهن است. اسفناج سرشار از اسید فولیک و کلسیم نیز می باشد. علاوه بر اسفناج سبزیجات و حبوبات دیگر و همچنین مارچوبه نیز برای افزایش شیر مفید است. این مواد نه تنها باعث افزایش شیر می شود بلکه به تقویت توان جسمی و فکری کودک نیز کمک می کند.

هویج

مزایای میوه ها و سبزی ها بی پایان است. علاوه بر سبزیجات برگ سبز، هویج نیز برای تغذیه ی شیر مادر توصیه می شود. هویج هم یادآور ویتامین A می باشد و می توانید روزانه از آب هویج برای افزایش شیر خود استفاده کنید.

سیر

یکی از بهترین مواد غذایی برای مادران شیرده سیر می باشد. البته بوی سیر در شیر مادر تغییر یافته و نوزاد به شکل دیگری آن را حس می کند و باعث افزایش اشتهای او می گردد. بنابراین شما می توانید با خیال راحت هر میزان سیر که خواستید مصرف کنید.

جو

یکی از مواد مفید دیگر برای افزایش شیرمادر جو می باشد. جو با جو دوسر تفاوت دارد و مواد مغذی آن ها نیز متفاوت است. می توانید جو را همرا با سالاد و سبزیجات مصرف کنید. همچنین سوپ جو و نان جو را نیز فراموش نکنید.

شیر گاو و کلسیم آن

شیر گاو سرشار از کلسیم است و مصرف روزانه ی آن برای ازدیاد شیر مادر بسیار مفید خواهد بود.

بادام گرم و مقوی بدن

بادام سرشار از ویتامین E و همچنین روغن های مفید است. اگر بهترین چیزها را برای نوزاد خود می خواهید، بادام را به رژیم غذایی خود و در نتیجه به شیر مورد نیاز کودکتان اضافه کنید. می توانید آنرا به بلغور جو دوسر خود در وعده ی صبحانه افزوده و میل کنید.

چای رازیانه

رازیانه هم برای کودک هم برای مادر مفید است. خاصیت ضد نفخ رازیانه باعث تسکین درد شکم نوزاد می شود. ساده ترین راه برای مصرف رازیانه، درست کردن دم کرده رازیانه یا اضافه کردن آن به چای و نوشیدنی های دیگر می باشد.

دسر کدو تنبل

کدو تنبل یا کدو حلوایی با ارزش غذایی بالایی که دارد برای مغذی کردن شیر مادر بسیار مفید است. کدو تنبل منبع فوق العاده ای از بتاکاروتن است. می توانید آنرا به عنوان دسر و به شکل پودینگ مصرف کنید.

آب و آب میوه

نوشیدن هر مقدار آب و آب میوه برای شیر مادر بسیار مفید است. به ویژه برای جلوگیری از کم آبی باید در روز به میزان لازم آب مصرف کنید؛ این امر باعث افزایش شیر مادر نیز می گردد. علاوه بر آب مصرف میوه و آب میوه های گوناگون در طول روز برای شما مفید می باشد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر