وقتی زندگی ما به عنوان مادر تغییر میکند.

وقتی زندگی ما به عنوان مادر تغییر میکند.

افسردگی بعد از زایمان - در واقع بایستی شما خوشحال باشید. بارداری و زایمان زندگی شما را تغییر میدهد. بعد از تولد احساس غم و یا آشفتگی دارید؟ آیا حجم امور جدید بر زندگی شما سایه افکنده شدهاید؟ – این امری بسیار طبیعی است.
گروه بعد از تولد گوپی
1399/8/26
5 نظر

زندگی تغییر می کند

پریشانی پس از زایمان (همچنین به نام اندوه زدگی) در دو سوم از خانمها رخ میدهد. این حالت در اصل یک واکنش قوی عاطفی در چند روز اول بعد از زایمان میباشد. دلایل آن تغییرات هورمونی سریع در بدن و یافتن هویتی جدید به عنوان مادر است.

علائم پریشانی پس از زایمان عبارتند از:

گریه کردن بدون دلیل واقعی
ترس از آنچه هنوز مشخص نیست و از شرایط جدید
نگرانی از این که نتوان از پس وظایف جدید برآمد
به طور معمول، مادران جوان احتیاج به درمان ندارند، اما در عوض نیاز به توجه و حمایت دارند. اغلب، پریشانی پس از زایمان با آشنایی بیشتر با شرایط جدید به سرعت از بین میرود.

اگر به این احساسات دردناک، غم، ترس، اضطراب، احساس شکست و مانند اینها اضافه شد، شما نیاز به کمک دارید! با یک شخص مورد اعتماد، برای مثال، با یک روانشناسِ دورۀ نفاس، همسرتان، دکتر خود، یک دوست، ماما و یا مادر خود صحبت کنید. اگر شما سریعا از کسی کمک نخواهید، خطر آن میرود که پریشانی پس از زایمان به یک افسردگی جدی تبدیل شود. که به آن افسردگی پس از زایمان گویند.

 شما در این صورت قطعا به کمک روانشناسان احتیاج دارید. در این مورد با متخصص زنان خود، ماما و یا پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.
 
 
 
 
 
افسردگی پس از زایمان
(افسردگی پُستپارتال)
از هر 6 نفر از زنان 1 نفر دچار افسردگی پس از زایمان میشود. این نوع خاص از افسردگی معمولا 3 تا 6 ماه پس از تولد بدون هیچ دلیل روشنی رخ میدهد. در این وضعیت، کمک و مشاورۀ یک متخصص فوراً مورد نیاز است! چرا که اغلب این خوی افسرده منجر به آن میشود که شما دیگر با زندگی روزمره و کودکتان کنار نمیآیید. کارشناسان در این زمینه، روانشناسان، رواندرمانان و روانپزشکان هستند. در افسردگی پس از زایمان، شما بیش از 2 هفته، احساسهایی خواهید داشت، چون
“من خیلی خستهام و واسه همین نمیتونم بخوابم.”
” احتمالا تقصیر منه که بچه اینقدر ناآرومه.”
“همش فراموش میکنم که چیکار میخواستم بکنم.”
” میترسم به بچه صدمه بزنم.”
“راستش واقعا فکر نمیکنم که از پسش بر بیام.”
“همه چیز غمانگیزه …”
“بااینکه کودک من خیلی شیرینه، اما من همش احساس بدی دارم.”
“انقدر درگیر کارم که نمیتونم یه لحظه کار نکنم.”
“همه چیز بیش از حد شده.”
“هیچ چیز خوشحالم نمیکنه.”
اگر خلق و خو و افکار بالا بیش از 2 هفته به طول انجامید، حتما از کسی کمک بخواهید.
گاهی اوقات همراه این احساسات، علائم فیزیکی زیر نیز رخ میدهند:
تپش قلب و درد قفسه سینه   
احساس متناوب سرما و گرما   
سرگیجه   
لرز   
در زنانی که قبل از بارداری دارای افسردگی یا سایر اختلالات روانی بوده اند، خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان بیشتر است. همچنین در زنانی که از حمایت اجتماعی برخوردار نیستند و یا دچار استرسهای اضافی و شرایط استثنایی هستند، احتمال افسردگی بیشتر است.
بسیاری از زنان احساس گناه و شکست میکنند. بدین جهت آنها با هیچکس در مورد احساسات و ترس خود صحبت نمیکنند. اما هر چه زودتر به شما کمک شود، درمان افسردگی بهتر و سریعتر انجام خواهد شد. .
  ناامیدی پس از عمل سزارین
زمانی که سزارین لازم باشد، بسیاری از زنان ناامید و غمگین میشوند. این امر به ویژه در حالتی پیش میآید که انتظار یک زایمان طبیعی میرود و این امر امکان پذیر نیست. آیا شما هم همین احساس را دارید؟ این کاملاً طبیعی است
درباره احساسات خود به روشنی صحبت کنید و از افراد زیر کمک بخواهید:
یک روانشناس
یک رواندرمانگر
ماما
 متخصص زنان
 
حالات بعد از زایمان 
 
 
 
زمانی که هیچ جیز آن طور نیست  که فکر میکردید
کودکان با نیازهای ویژه
کودکان دارای معلولیت یک چالش ویژه برای تمام خانواده هستند. در این صورت به وظایف معمول پرورشی و تربیتی، ملاقات با پزشکان و درمانگران، اقدامات حمایتی و اغلب توجه و مراقبت بیشتر نیز اضافه میگردد. بسته به نوع معلولیت، مقدار زیادی زمان و انرژی مورد نیاز است.
و با این حال، زندگی با این کودکان “استثنائی” همچنین وجهات ویژۀ زیبایی هم دارد!
به احساس خود، نقاط قوت و تواناییهای خود اعتماد کنید. از حمایت کارشناسان بهره برده و آنرا برای فرزند خود تا آنجا که ممکن است به کار برید. هر نکته ای که در این زمینه بیاموزید، هرچند کوچک،میتواند به فرزندتان و همچنین سایر اعضای خانواده کمک کند. با پزشک متخصص اطفال خود دربارۀ تمام سؤالات خود صحبت کرده و در اینجا میتوانید اطلاعات بیشتری را کسب کنید:·پشتیبانی کودکان معلول و همراهی خانواده ها ، مرکز·کمک به کودکان معلول خود بیمه گری در مواقع درمان یک کودک معلول·کودکان معلولغم و اندوه به جای شادی -مرگ نوزادان بعد یا هنگام زایمان برخی اوقات نوزادان بعد یا هنگام زایمان میمیرند. این رویداد برای پدر و مادر بسیار دردناک و غیرقابل فهم است. خوشحالی آمدن نوزاد در یک لحظه تبدیل به درد، غم و اندوه میشود.تجربه نشان میدهد که والدین در صورت امکان خداحافظی با نوزاد خود، با مرگ او بهتر کنار میآیند. پدر و مادر می توانند کودک خود را به آرامی در آغوش گیرند، برای او نامی انتخاب کنند، او را استحمام کرده و لباس بپوشانند. یک عکس و یا نقش دست و یا پای نوزاد میتواند یک یادگاری باارزش باشد. تشییع جنازه و یا مراسم یادبود نیز میتواند در خداحافظی کمک کند. در وین نوزادان در صورت سقط جنین یا مرگ در هنگام زایمان به خاک سپرده میشوند. شما میتوانید تصمیم گرفته که فرزند خود را چگونه و کجا دفن کنید. وقتی یک نوزاد میمیرد، تقریبا هر خانوادهای در یک بحران جدی قرار میگیرد. مرد و یا زن، خواهر و برادر کودک و دیگر بستگان – هر فرد با این رویداد به طرز متفاوتی مواجه میشود. اغلب دشوار است که احساسات دیگران را درک کنیم. از پیشنهادات ماماها، رواندرمانگران، گروههای خودیاری و متخصصان استفاده کنید.
 
بیشتر بخوانید: اولین سال رشد کودک 
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم0
مخالفم0
ساناز   (سه شنبه 27 آبان 1399)
بسیار کاربردی و مفید بود.
پرسش
موافقم0
مخالفم0
امیر خدامرادی  (دوشنبه 3 آذر 1399)
عالی بود
پرسش
موافقم0
مخالفم0
فاطمی  (دوشنبه 3 آذر 1399)
خسته نباشید میگم به گروه مجله مادر و کودک گوپی
پرسش
موافقم0
مخالفم0
الهه  (یک شنبه 21 دی 1399)
عالی بود ممنون از گوپی
پرسش
موافقم0
مخالفم0
صاره خانم  (سه شنبه 23 دی 1399)
مطالب خیلی مفید وعالی دارید ممنونم از گوپی به خاطر سایت پربارتون