اصول اولیه آب درمانی - مجله گوپی

اصول اولیه آب درمانی - مجله گوپی

این تفکر که اغلب مردم جهان به اندازه کافی آب نمی نوشند به گمان نزدیک به واقعیت است. بدن انسان نیازمند دریافت آب به میزان کافی و به صورت منظم است و این تصور که، هنگامی که احساس تشنگی می کنید، می بایست آب بنوشید به طور حتم اشتباه است
گروه دارو و درمان گوپی
1400/2/20
0 نظر

 اصول و کاربرد آب درمانی 

● مقدمه

مشکلات کمرویی کودکان به همراه علت و راه های پیشگیری آن  

این تفکر که اغلب مردم جهان به اندازه کافی آب نمی نوشند به گمان نزدیک به واقعیت است. بدن انسان نیازمند دریافت آب به میزان کافی و به صورت منظم است و این تصور که، هنگامی که احساس تشنگی می کنید، می بایست آب بنوشید به طور حتم اشتباه است. میزان مصرف شما روزانه حداقل 8 لیوان آب است.

و در موقعیت های خاص ازقبیل هوای گرم، فعالیت بدنی شدید، مصرف غذاهای سرخ شده و تعرق بیش از حد، نیاز بدن شما افزایش می یابد. یکی از کتابهایی که در این زمینه توصیه اکید به خواندنش می شود کتابی باعنوان بدن شما طالب آب فراوان است شما بیمار نیستید بلکه تشنه هستید اثر دکتر فریدون باتمان قلیچ است.
مقاله ذیل که اخیرا نیز منتشر شده خلاصه ای است از نظرات موجود در این کتاب. آب از مواد اصلی و حیاتی برای زندگی ما است و ما به میزان زیادی به آن نیاز داریم، با این حال انسانها ترجیح می دهند که به جای خریدن یک بطری آب سالم، هزینه زیادی برای خریدن نوشابه های غیرالکلی صرف کنند.
 
 
 

شما باید بدانید وقتی یک بطری نوشابه غیرالکلی تهیه می کنید، هزینه پرداختی شما بابت مواد شیمیایی مصرف شده در تهیه نوشابه به رنگ اسانس های طعم دهنده بوده است. بدن انسان در طول روز به طور متوسط حدود 4/2 لیتر (10 فنجان) از آب خود را در اثر مواردی چون تعرق، دفع آب از طریق مجاری ادراری و فرایند هضم غذا و حتی تنفس (بازدم) از دست می دهد، که برای جبران کردن این میزان از مایع حیاتی، شما نیازمند نوشیدن 8 تا 12 لیوان آب بدون درنظر گرفتن شرایط جوی هوا خواهید بود.

 
 
 

دقت داشته باشید که نوشیدنی هایی که شامل کافیین باشند (قهوه، نسکافه و...) در شمار مصارف بالا به حساب نمی آیند و مصرف آنها علاوه بر افزایش دفع اوره از بدن، باعث خشکی و از دست دادن رطوبت در بدن خواهد شد.

چگونه یک نابغه پرورش دهیم؟ 

خوشبختانه در این بین خوردن غذا نقش به سزایی در تامین بخشی از منابع آب بدن دارد به طور مثال یک تکه نان دارای 38 درصد آب و یا یک قطعه سیب زمینی متوسط پخته شده (با پوست) دارای 70 درصد آب است. به طور متوسط در یک رژیم روزانه مصرف غذایی، حدود 3 تا 4 فنجان از آب بدن تامین می شود.

به طور کلی این طرز تفکر در بین عموم پذیرفته شده است که آب به عنوان مایعی برای تنظیم حرارت بدن انسان، و عامل دفع سموم و مواد زاید بدن و مرطوب کننده و مقاوم کننده بدن در برابر جراحات است. گر چه کتاب مذکور در مورد فواید آب ، پا را فراتر نهاده و بر این عقیده است که دلیل اصلی عمده بیماریها از انژین گرفته تا آسم کمبود آب بدن است. احساس نیاز بدن انسان به آب از زمان تشکیل جنین در بدن مادر آغاز شده به طوری که احساس تشنگی در زمان بارداری هم به مادر و هم به جنین منتقل می شود.
 
 

درمان بیماری ها 

طبق نظریات دکتر باتمان قلیچ بیماری آلزایمی در نتیجه خشکی سلولهای مغزی به وجود می آید و در منطقه ای که این خشکی در مغز به وجود می آید بسیاری از فعالیت های سلولهای مغزی کند شده و به مرور باعث ازبین رفتن سلولها می شوند. وجود آب به میزان کافی نه تنها شما را قادر خواهد ساخت که فکر فعال و پویایی داشته باشید بلکه در چابکی و طراوت ذهن شما نیز موثر خواهد بود. طبق همین نظریه برای درمان بیماری تورم عضلانی و ورم مفاصل هیچ درمانی بهتر از آب نیست.

همانطور که می دانید در حالت طبیعی سطوح غضروف های استخوان در محل اتصال به هم حاوی میزانی مشخص آب هستند که خشکی آب ، دلیل عمده از دست دادن روان بودن حرکت استخوان ها در محل اتصال می شود که در نتیجه آن تورم مفاصل استخوانی به وجود می آید.
75 درصد وزن آب بدن (در قسمت بالا تنه) توسط حجم آب ذخیره شده در ستون فقرات شما تامین می شود که وجود آب کافی مانع از به وجود آمدن دردهای موضعی در این قسمت از بدن می شود.همچنین طبق نظریات مندرج در این کتاب، بیماریهایی نظیر میگرن نیز توسط یک برنامه منظم آب درمانی قابل درمان خواهد بود.
 
 
کمبود آب در بدن 

افزایش کسری آب در بدن عامل اصلی به وجود آمدن فشار خون در بدن می شود به همین دلیل دفاع بدن شما با کم آبی مزمن کاهش می یابد (این کسری آب در حجم خون شما به 8 درصد می رسد) و در اثر افزایش فشار خون بسیاری از مویرگ ها دچار پارگی می شوند. بنابراین قدم اصلی در برطرف شدن فشار خون بالا، افزایش مصرف آب توسط شما برای جبران کاهش 8 درصد آب موجود در خون است.

بالا بودن سطح کلسترول خون شما نیز از کمبود آب در بدن ناشی می شود و به همین نسبت تولید کلسترول خون به میزان طبیعی در غشاء اصلی عاملی است برای جلوگیری از مشکل آب.
اگر شما قبل از میل کردن غذا به میزان کافی آب نخورید عمل هضم غذا در معده شما فرایند طولانی تری را طی خواهد کرد و وجود آب در معده شما و ادغام آن با غذایی که پس از آن میل می کنید باعث تفکیک پروتیین ها از مواد تشکیل دهنده غذا خواهد شد و این خود عاملی است برای تجزیه بهتر پروتیین ها به اسید آمینه.همچنین وجود آب کافی در روده ها برای فرآیند جذب مواد اصلی و تشکیل دهنده غذا و ارسال آن به کبد بسیار ضروری است.
 
 
 

مولف در این کتاب همچنین خوانندگان را به مصرف یک لیوان آب در زمانی حدود یک ساعت و نیم قبل از میل کردن صبحانه و ناهار و شام توصیه می کند. و مشابه همین عمل در زمانی حدود دو ساعت و نیم بعد از صرف وعده های غذایی مورد تاکید است و این حداقل میزان آبی است که بدن شما به آن نیاز مبرم دارد. همچنین نوشیدن 2 لیوان آب قبل از خواب شما را در داشتن خوابی آرام کمک می کند.

بر طبق تجربه های مولف، نوشیدن آب قبل از خواب و گذاشتن یک بلور نمک در روی زبان خود به شما در داشتن خواب آرام در زمانی کوتاهتر از چند دقیقه موثر است.تیوری های دکتر باتمان قلیچ قابل بحث هستند.
روش های موثر مطالعه قبل از امتحان
نویسنده انجمن درمانگران ایران
انجمن درمانگران ایران

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر