آنفلوآنزایی که جهان را لرزاند

آنفلوآنزایی که جهان را لرزاند

تلاش های جهانی برای مقابله با آنفلوآنزای خوکی
گروه بیماریها گوپی
1399/2/12
0 نظر

گسترش سریع آنفلوآنزای خوکی حتی سازمان بهداشت جهانی (WHO) را هم غافلگیر کرده است. طوری که این سازمان هم رسما برای اولین بار شیوه رایج پیگیری همه گیری ها را کنار گذاشته است. WHO اصرار داشت موارد اثبات شده بیماری به وسیله تست آزمایشگاهی، به دقت شمارش و ثبت شوند. اما حالا WHO هم شمارش مبتلایان قطعی را متوقف کرده. دلیل اش خیلی ساده است! مبتلایان آنچنان افزایش یافته اند که شمارش آنها کاری جز تلف کردن وقت و هزینه نیست. هر کشوری به نوبه خود شیوه ای را برای مبارزه با این بیماری برگزیده است.

 

برخی کشورهای مسلمان زنان باردار و افراد ناتوان را از شرکت در مراسم حج منع کرده اند. چین صنعت پررونق گردشگری خود را به مخاطره انداخته. این کشور هر توریست تب دار و مشکوک به بیماری را قرنطینه می کند. کشیش های زلاند نو مراسم گذاشتن نان مقدس در دهان را دیگر انجام نمی دهند. حتی سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده یکی از برنامه های احتمالی این سازمان، تعطیلی مدارس اروپا خواهد بود و به جز تعطیلی مدارس محدودیت های دیگری هم در راه است. یک تیم از متخصصان WHO تلاش می کنند بعضی گردهمایی های بزرگ مثل کنسرت ها یا مسابقات ورزشی را به تعویق بیندازند. همه این اقدامات در واقع تلاش های جهانی برای جلوگیری از گسترش آنفلوآنزای خوکی است. کشورهای مختلف می کوشند تا زمان آماده شدن واکسن، با این روش ها در برابر این بیماری بایستند. البته گروهی از دانشمندان در مورد موثر بودن این اقدامات پیشگیرانه هم چندان مطمین نیستند. در واقع باید گفت هیچ تضمیمی وجود ندارد!...

به گفته WHO تعداد موارد مرگ ناشی از این ویروس در چند هفته گذشته دو برابر شده است. حدود 4 هفته پیش 330 مورد مرگ به ثبت رسیده بود و حالا آمار آن به 700 مورد رسیده است. در حال حاضر دغدغه اصلی در مورد این بیماری آماده شدن واکسن علیه آن است. دانشمندان تلاش می کنند قبل از فرا رسیدن پاییز در نیمکره شمالی زمین، واکسیناسیون موثر علیه آنفلوآنزای خوکی انجام شده باشد.

سخنگوی WHO اعلام کرد نهایتا مسوولان دولتی هر کشور هستند که تصمیم گیری نهایی در مورد برنامه های کنترل پاندمی در آن کشور را به عهده دارند چون کشورهای مختلف هر یک در زمانی جداگانه و در سطحی متفاوت با پاندمی مواجه خواهند شد.

● انگلیس

65 درصد افراد بیمار اروپا در انگلستان زندگی می کنند. چندی پیش تعداد موارد درگیر در این کشور 10 هزار نفر گزارش شد ولی هفته گذشته وزارت بهداشت این کشور خبر از بیماری 55 هزار مورد جدید داد.

انگلستان در حال راه اندازی خدمات تلفنی و اینترنتی عمومی برای تشخیص آنفلوآنزای خوکی از راه دور است. واکسیناسیون عمومی در این کشور از هفته آینده شروع خواهد شد. البته واکسن تولید داخلی این کشور کفاف جمعیت آن را نمی دهد. مسوولان قصد دارند از واکسن ساخت کشورهای دیگر هم استفاده کنند. تعطیلی مدارس در اروپا هم بازتاب خاص خود را در انگلستان داشته. هفته گذشته مجله لانست مقاله ای در همین مورد چاپ کرد. در این مقاله شکسته شدن زنجیره انتقال بیماری از منافع اصلی تعطیلی مدارس عنوان شد. اما محققان دانشگاه سلطنتی انگلستان در همین مقاله مضرات تعطیلی مدارس را هم بررسی کرده اند. از جمله هزینه های اضافی که والدین باید برای مراقبت از فرزندان در منزل متحمل شوند.

● فرانسه

فرانسه جزو کشورهایی است که تاکنون مرگی در اثر آنفلوآنزای خوکی در آنها گزارش نشده . کمتر از 1000 نفر فرد مبتلا در این کشور وجود دارد. با این وجود فرانسه تعداد زیادی واکسن آنفلوآنزای خوکی سفارش داده است. به گفته وزیر بهداشت فرانسه در این کشور از روش های ساده پیشگیری مثل ماسک زدن استفاده می شود. وزارت بهداشت فرانسه نزدیک به 300 ساعت برنامه درسی برای رادیو و تلویزیون آماده کرده است. به این ترتیب طبق خبر روزنامه پارمیزین در صورت بسته شدن مدارس دانش آموزان قادرند برنامه های درسی خود را پیگیری کنند.

● مصر

در این کشور 120 مورد بیماری و یک مورد مرگ ثبت شده است. حدود دو ماه پیش صدها خوک در مصر به دلیل احتمال آلوده بودن جمع آوری شدند. البته WHO بارها گفته بود که این کاری کاملا غیرضروری است. تنها فرد کشته شده در اثر آنفلوآنزای خوکی در این کشور یک خانم 25 ساله بود. این خانم پس از بازگشت از سفر حج مبتلا به این بیماری شد. شیخ علی گما، مفتی مصر اعلام کرده هیچ حکمی مبنی بر لغو انجام حج صادر نمی کند ولی مسوولان بهداشتی مصر گفته اند همه افرادی که از حج باز می گردند، باید مدتی در قرنطینه باشند.

● چین

از میان 1 میلیارد و 300 میلیون نفر جمعیت چین تاکنون هیچ مرگی در اثر آنفلوآنزای خوکی ثبت نشده است. تعداد موارد مبتلا به بیماری به ده هزار نفر هم نمی رسد. این آمار بسیار خوبی برای این کشور پرجمعیت محسوب می شود. در چین کنترل بسیار دقیقی روی ورود توریست ها و مسافران به این کشور وجود دارد. مسافران هواپیماها و کشتی هایی با مقصد چین از لحاظ وجود تب غربالگری می شوند. اگر فرد مشکوک به آنفلوآنزای خوکی باشد، خودش و مسافران تا سه ردیف مجاور آن قرنطینه می شوند. پس از یک هفته افراد سالم اجازه دارند از قرنطینه خارج شوند.

یکی از مسافرانی که به دلیل عفونت با ویروس H1N1 در چین ایزوله شده بود، روش جالب چینی ها در ارتباط با بیمار را توصیف کرده است. او می گوید: فرد مسوول غذا دادن به او، ظرف غذا را در راهرویی می گذاشت و پس از خروج آن فرد، بیمار اجازه داشت از اتاق بیرون بیاید و غذا را بردارد.

● آرژانتین

آرژانتین مقام دوم را از نظر تعداد موارد مرگ در اثر آنفلوآنزای خوکی دارد. در این کشور 3 هزار مورد بیماری و 165 مورد مرگ ثبت شده است. تعداد زیاد مرگ ها در این کشور انتقادات زیادی به دنبال داشت. برخی معتقدند مسوولان این کشور به دلیل برگزاری انتخابات میان دوره ای در همین زمان، تمایلی به اعمال محدودیت های لازم نداشتند. پس از طغیان شدید بیماری، مدارس، دانشگاه ها، سینما و تیاترها و ورزشگاه ها تعطیل شدند. به خانم های باردار و بچه ها توصیه اکید شد که از خانه خارج نشوند. به خانم های باردار شاغل دو هفته تعطیلات داده شد. کلیساهای کاتولیک انجام مراسم گذاشتن نان و شراب مقدس در دهان را ممنوع کرده اند. همچنین از کشیش ها خواسته شده از دست دادن با مراجعان خودداری کنند.

● شیلی

در شیلی 10 هزار مورد بیماری دیده شده ولی فقط 40 مورد مرگ وجود داشته. طغیان بیماری در شیلی و آرژانتین هم زمان شروع شد ولی تعداد مرگ ها در آرژانتین حدودا سه برابر شیلی است.

مقامات این کشور قبل از دیده شدن حتی یک بیمار در این کشور اقدامات پیشگیرانه خود را آغاز کرده بودند. این اقدامات شامل تاسیس ایستگاه های بهداشت در فرودگاه و نیز تهیه داروهای ضدویروس بود. در شیلی پس از مرگ 40 نفر از مبتلایان قوانین جدیدی وضع شد. براساس این قوانین یکی از فستیوال های بزرگ مذهبی که هر ساله ده ها هزار نفر در آن شرکت می کردند لغو شد. البته این کار با اعتراض گروهی از متعصبین دینی همراه بود. در حال حاضر آمار درگیری ها در شیلی رو به کاهش است. شیلی جزو کشورهایی است که اصرار دارند واکسنی که در آینده به بازار می آید نباید برای کشورهای ثروتمند رزرو شود.

● ایالات متحده

در واقع بیشترین آمارهای ابتلا به بیماری در ایالات متحده ثبت شده است. 40 هزار مورد بیماری و 263 مورد مرگ آخرین آمارهای به ثبت رسیده در آمریکا هستند. دولت این کشور حالت اورژانس سلامت ملی اعلام کرده است. مقامات این کشور معتقدند بیش از یک میلیون مورد بیماری در این کشور وجود دارد ولی به دلیل خفیف بودن بیماری در اکثر مردم، همه موارد ثبت نشده اند. البته به گفته آنها نشانه هایی مبنی بر فروکش کردن فعالیت بیماری دیده شده. بحث روز در این کشور مشخص کردن جمعیت هدف برای دریافت واکسن است. البته واکسن قرار است حدود دو هفته دیگر وارد بازار شود. در آمریکا دو میلیون دلار بودجه برای خرید واکسن و کمک به پیشبرد طرح های مقابله با بیماری در نظر گرفته شده است.

● مکزیک

نام مکزیک با آنفلوآنزای خوکی گره خورده است. در حقیقت آنفلوآنزای خوکی در جنوب این کشور و در شهری به نام گلوریا متولد شد. در این کشور 13500 مورد بیماری و 125 مورد مرگ به ثبت رسیده است.

پس از اپیدمی این بیماری، مکزیک به کشوری نیمه تعطیل تبدیل شد. فیلپ کالدرون، رییس جمهور این کشور تلاش زیادی برای ایزوله کردن افراد بیمار به کار بست. به دنبال تعطیلی رستوران ها، مدارس، موسسات دولتی و بسیاری مراکز دیگر مکزیک و اقتصاد ضعیف اش شوک بزرگ دیگری را تجربه کردند. به هر ترتیب اقدامات دولت با موفقیت نسبی همراه شده و آمار درگیری ها رو به کاهش است. جالب آن است که ادگار هرناندز اولین مورد شناخته شده آنفلوآنزای خوکی در جهان هم از این بیماری جان سالم به در برده است.توجه مهماین گزارش براساس منابع موجود در تاریخ دوم مردادماه تهیه شده است. بدیهی است با گسترش روزافزون آنفلوآنزای خوکی آمارهای ارایه شده در آن دستخوش تغییر خواهند شد.


ترجمه دکتر بهاره مرتضی زاده
روزنامه سلامت www salamat ir

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر