نقش زنان در رسیدن به اهداف نظام اسلامی در سال نوآوری و شکوفایی

نقش زنان در رسیدن به اهداف نظام اسلامی در سال نوآوری و شکوفایی

نقش زنان در رسیدن به اهداف نظام اسلامی در سال نوآوری و شکوفایی

یکی از ضروری ترین و مهم ترین امور برای رسیدن به اهداف نظام اسلامی، شناخت شان انسانی زن و تبیین جایگاه اوست و شایسته است که این امر در سال نوآوری و شکوفایی، با تکیه بر مصادیق اسلامی بیشتر مورد توجه مسوولین قرار گیرد...
گروه زنان گوپی
1399/2/12
2 نظر

یکی از ضروری ترین و مهم ترین امور برای رسیدن به اهداف نظام اسلامی، شناخت شان انسانی زن و تبیین جایگاه اوست و شایسته است که این امر در سال نوآوری و شکوفایی، با تکیه بر مصادیق اسلامی بیشتر مورد توجه مسوولین قرار گیرد .

 

زنان مسلمان در طور تاریخ از بدو شکل حکومت اسلامی تاکنون نشان داده اند که چه نقش تعیین کننده ای در سیاست های کلان جامعه در بسترهای مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... دارند .

آری در نظام اسلامی، زن همان حقوقی مرد را دارد، حق تحصیل، حق کار، حق مالیکت، حق رای گرفتن، در تمام جهاتی که مردم حق دارد، زن هم حق دارد، لیکن هم در مرد مواردی است که چیزهایی به دلیل پیدایش مفاسد بر او حرام است و هم در زن مواردی است که به دلیل اینکه مفسده می آفریند، حرام است.

اسلام خواسته است که زن و مرد حیثیت انسانی شان محفوظ باشد، اگر اختلافاتی هست برای هر دو هست و آن مربوط به طبیعت آنان است.

از نظر اسلام، زن باید به مثابه عنصر انسانی، تمام مراحل را طی کند و زن همانند مرد می تواند به عنوان یک دانشمند، مخترع، فیلسوف و عنصر فعال در صحنه های سیاسی، اداری و دولتی به جامعه خدمت کند .

زنان در نظام اسلامی می توانند با حفظ عفاف و دین و تقوی، در راه تحصیل علم در دانشگاه ها مراتب عالیه را بدست آورند و زنان مسلمان باید به زنان دنیا تفهیم کنند که دستیابی به مدارج علمی به معنای پشت کردن به مفاهیم و ارزش های والای دینی و روی آوردن به مظاهر فریبنده تمدن غربی نیست و با رعایت کامل موازین دینی می توان کسب علم کرد و از بی بند و باری رهایی جست .

در رژیم گذشته تلاش در جهت دور نگه داشتن زنان از سواد و مسایل سیاسی و اجتماعی بود و جمع کثیری از زنان بی سواد بودند و از مسایل سیاسی و اجتماعی چیزی سر در نمی آوردند و به فرموده مقام معظم رهبری نمی گذاشتند چیزی سرشان بشود و اصلا نمی دانستند که زن می تواند در سرنوشت کشور دخالت داشته باشد .

با وجود این از لحاظ ظاهری شبیه تمدن منحط اروپایی و گاهی هم روی دست زن های اروپایی و غربی زده بودند. وقتی کسی نگاهشان می کرد این گونه تصور می شد که این زن هم اکنون از یک کشور اروپایی وارد ایران شده است ولی وقتی با وی صحبت می شد می دیدیم که یک خانم بی سواد یا کم سواد است که ضعف شخصیتی او را وادار می کرد که برای خود شخصیتی کاذب درست کند، جلوه گری می کرد تا چشم ها را به سوی خود جلب کند، برای این زن انحطاط بود .

ایشان در قسمتی دیگر می فرمایند ، در مورد زنان حرف خیلی زیاد است، زن به عنوان یک موجودی که تنها تکلیف او عبارت از خدمت به مرد در محیط خانه است، تقلی می شد .

زن به عنوان یک عنصری که می تواند عالم و دانشمند بشود در جامعه شناخته نشده بود .

مردم ما در گذشته تعجب می کردند که می شنیدند یک زن عالم شده است و بعضی تعجب می کردند که چرا زن باید درس بخواند .

حفظ آرمان های دینی و پایبند بودن زنان مسلمان به مساله حجاب و عفاف علاوه بر اینکه موجب بالا رفتن عزت و احترام زن، صمیمیت خانوادگی، جلوگیری از طلاق و آرامش روحی افراد می شود، هیچ ممانعتی را نیز برای فعالیت های اجتماعی و سیاسی آنان به وجود نمی آورد و تاریخ در صدر اسلام شاهد حضور فعال زنان در عرصه های مختلف اجتماع بوده است .

آنچه در این بخش لازم است تاکید شود، آن است که زنان مسلمان ما باید بدانند که امروز سنگریان ارزش های اسلامی در برابر وضع جاهلی دنیای غرب هستند و باید با پرورش اسلامی و پیشتاز شدن در میدان علم، فرهنگ، سیاست و اقتصاد از حصار مستحکم فرهنگ اسلامی محافظت کنند .

امروز زنان باید بدانند که در هر صحنه ای و در هر جایگاهی که هستند نقش موثری در توسعه و پویایی کشور دارند .

البته حمایت از این قشر متفکر، آگاه و موثر بسیار مهم است و نباید به باد فراموشی سپرده شود. قانون باید با در نظر گرفتن عدالت در گرفتن حق مسلم زنان در جامعه از دست کسانی که آن ها را در تحت استثمار خود گرفتند، زمینه پویایی و شکوفایی شان را مهیا سازد .

اگر از زنان انتظار داریم در چرخه فن آری علوم و آنچه که باعث بالندگی کشور در سطح دنیا شود،باید زمینه ها را مهیا سازیم البته خیلی ها در این خصوص کرده اند اما فقط در حد حرف بوده است که امیدواریم به مرحله عمل برسد .

زنان مسلمان ایرانی پیوسته به این موضوع فکر می کنند که از هر فرصتی برای شکفتن استعدادهای کشور تلاش کنند اما در این میان، تنها چیزی که می تواند نتایج این تلاش ها را بارور کند، حمایت همه جانبه از این قشر در تمام ابعاد است و از آنجا که کشور ایران اسلامی نماد و الگوی حکومت عدل در جهان است باید طوری در خصوص حقوق زنان در جنبه های مختلف تصمیم گیری کند که شایسته و لایق آن است .

به امید آن روز که زنان و مردان مسلمان در کنار هم برای آبادانی و شکوفایی مملکت اسلامی تلاش کرده و شاهد بهروزی و سرافرازی باشیم .


خبرگزاری زنان ایران

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم0
مخالفم0
کاکو  (چهارشنبه 26 آذر 1399)
پست های خوبی دارید مرسی از کودک گوپی
پرسش
موافقم0
مخالفم0
ضیا  (شنبه 20 دی 1399)
خسته نباشید میگم به گروه مجله مادر و کودک گوپی