نکاتی برای دانش آموزان

نکاتی برای دانش آموزان

در این مقاله به نکاتی برای دانش آموزان می پردازیم
گروه تربیت کودک گوپی
1399/5/8
0 نظر

صبحانه یک اصل است
کار اصلی یک دانش آموز همان طور که از اسمش پیداست یادگیری مطالب علمی جدید و درس خواندن است. خوردن یک صبحانه سالم و مقوی به شما کمک می کند که در طول روز پرانرژی تر بوده و تمرکز و قدرت ذهنی بیشتری داشته باشید. دانش آموزانی که صبحانه نمی خورند زودتر خسته می شوند و تمرکز کمتری دارند.
 
بهتر است صبح کمی زودتر از خواب بیدار شوید تا وقت کافی برای صبحانه خوردن داشته باشید. توصیه می شود در وعده صبحانه از نان، پنیر، کره، مربا، عسل و یک لیوان شیر استفاده کنید. در ضمن اگر لقمه نان و پنیرتان را با چند برگ سبزی خوردن و یا چند برش خیار و گوجه و یا میوه هایی مانند انگور میل کنید خیلی بهتر است.
 
میان وعده دانش آموزان
 
میان وعده هایتان را سالم کنید
زنگ تفریح به صدا در می آید و وقت آن رسیده است که کمی استراحت کنید و خوراکی هایتان را با دوستانتان تقسیم کنید. بهتر است از میوه ها و انواع سبزی ها استفاده کنید. میوه هایی مانند سیب، پرتقال و یا سبزی هایی مانند هویج و خیار میان وعده های مناسبی هستند. خشکبار و مغزهایی مانند گردو، فندق، پسته و بادام و میوه های خشک مانند انجیر خشک و کشمش و برگه های هلو و زردآلو هم خوراکی های سالم و مفیدی برای زنگ تفریح هستند. بهتر است برای بهداشت بیشتر مواد غذایی را در کیسه کاغذی و یا ورقه های نازک آلومینیوم بگذارید.
کیف و کفش دانش آموزان
 
سلامت کیف و کفش
کوله پشتی بهترین نوع کیف برای دانش آموزان است چون وزن بار را به دو قسمت تقسیم می کند. کوله هایی که یک بند کمری دارند باز هم بهترند چون موجب می شوند به کمر شما فشار کمتری وارد شود. طرز استفاده از کوله پشتی هم خیلی مهم است. کوله پشتی را روی یک شانه نیندازید و از هر دو بند آن استفاده کنید. بندهای کوله را خیلی بلند نکنید. بندهای کوله هرچه کوتاه تر باشد فشار کمتری به کمر شما وارد می شود. کوله هایی با بند پهن مناسب ترند. اگر کیف شما کوله نیست آن را دست به دست کنید و همیشه کیفتان را روی یک دست و یا روی یک شانه حمل نکنید. سعی کنید کیف مدرسه را تا حد امکان سبک بچینید و لوازم و وسایل غیرضروری را با خودتان به مدرسه نبرید.
 
کفش راحت و مناسب موجب می شود دیرتر احساس خستگی کنید. اگر هر روز برای رفتن به مدرسه مسیری را پیاده روی می کنید بهتر در انتخاب کفش بیشتر دقت کنید. یک کفش مناسب باید سبک و راحت باشد. جنس رویه آن طوری باشد که پا امکان نفس کشیدن داشته باشد. کفش های چرمی و پارچه ای مناسب هستند. کفش باید حدود سه سانتی متر پاشنه داشته باشد. قابل شستشو و تمیز کردن باشد و قسمت بیرونی کفی صاف نباشد تا در روزهای برفی و بارانی لیز نخورید.
لوازم التحریر دانش آموزان
 
لوازم التحریر مناسب
دفترهای کم برگ و سبک تهیه کنید. دفترهای ۲۰۰ برگ و ۳۰۰ برگ موجب سنگین تر شدن کیف شما می شود. یک دفتر یادداشت تهیه کنید و برنامه های روزانه و هفتگی و تکالیفتان را در آن یادداشت کنید. مداد و خودکار برای شما مانند ابزار دستی است چون تقریبا هر روز چند ساعت از آنها استفاده می کنید. مداد و خودکارهایی انتخاب کنید که روان، نرم و راحت باشند و نیاز به فشار اضافه نداشته باشند و به انگشتان دست شما آسیب نرسانند. طراحی های متعددی برای این کار در نظر گرفته شده و نمونه آن مداد و خودکارهایی با سطح مقطع مثلثی است که فشار کمتری به دست وارد می کند.
بهداشت فردی دانش آموزان
 
بهداشت فردی
- صابون خمیری یا کاغذی چند برگ دستمال کاغذی و لیوان آب شخصی همراه داشته باشید. هنگام عطسه کردن جلوی دهانتان را با دستمال بگیرید. پیش از خوردن غذا و پیش و پس از دستشویی رفتن دست هایتان را با آب گرم و صابون با دقت و حداقل به مدت ۲۰ ثانیه بشویید.
 
- به بهداشت دهان و دندان اهمیت دهید. هر شب پیش از خواب و صبح پس از خوردن صبحانه دندان هایتان را مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.
 
- وقتی به خانه می آیید اول دست هایتان را با آب و صابون بشویید سپس سر میز غذا بنشینید. دست ها از مهم ترین عوامل انتقال آلودگی به بدن ما هستند.
 
- اگر بیمار شدید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید و در صورت لزوم چند روز در خانه بمانید و استراحت کنید. اگر با داشتن بیماری به مدرسه بروید ممکن است بقیه همکلاسی ها و دوستان تان هم بیمار شوند. در چند روزی که در خانه استراحت می کنید با دوستانتان تماس بگیرید و در مورد درس ها و تکالیف جدید خبر بگیرید. تکالیفتان را انجام بدهید تا از درس عقب نمانید.
 
- برای ارتقای سلامت خود و دوستانتان در تمیز نگه د اشتن کلاس و محیط مدرسه کوشا باشید. هر وقت احساس کردید دیدتان ضعیف شده و خوب تخته را نمی بینید سریع به پدر و مادرتان اطلاع بدهید و برای تهیه عینک اقدام کنید. عینک تان را همیشه به ویژه در کلاس درس به چشم داشته باشید.
نظم دانش آموزان
 
نظم و ترتیب
یک ساعت زنگ دار داشته باشید و خودتان صبح از خواب بیدار شوید تا استقلال بیشتری داشته باشید و برای کارهایتان به دیگران وابسته نشوید. سعی کنید در انجام کارهایتان در خانه و مدرسه مشارکت داشته داشته باشید. بدن ما در هر شبانه روز به هشت ساعت خواب راحت و عمیق نیاز دارد. شب زودتر به رخت خواب بروید. تکالیفتان را انجام دهید تا با آرامش یک خواب راحت داشته باشید. صبح کمی زودتر بیدار شوید تا وقت کافی برای خوردن صبحانه داشته باشید و راه خانه تا مدرسه را هم با عجله نروید.برای درس خواندن برنامه ریزی منظم داشته باشید تا در بعضی مواقع به خصوص زمان امتحان به شما فشار نیاید.
 
کارهای مهم روزاته تان را روی کاغذی بنویسید و در کنار میزتان و یا محلی که در معرض دید است، نصب کنید.استرس و اضطراب را از خودتان دور کنید. استرس بر یادگیری شما تاثیر منفی می گذارد. با معلم و پدر و مادر با معلم رابطه خوبی برقرار کنید. اگر مشکلی دارید با آنها مطرح کنید تا راهنمایی تان کنند. اجازه ندهید مشکلات ذهن شما را درگیر کنند و موجب ایجاد اضطراب و استرس شما شوند.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر