همه چیز که باید در مورد آغوشی بدانید

همه چیز که باید در مورد آغوشی بدانید

اگر از دسته والدینی هستید که مدام دلتان می خواهد کودک خردسالتان را در آغوش بگیرد و به جای قرار دادن وی در داخل یک کالسکه و یا بغل کردن های سنتی که تنها باعث ایجاد خستگی در نواحی کتف، شانه و دست هایتان خواهد شد، آن را همیشه با خودتان به این طرف و آن طرف ببرید، بهترین گزینه برای شما خرید یک آغوشی است
گروه سیسمونی گوپی
1399/6/20
3 نظر

آغوشی از جمله وسایلی است که در سال‌های اخیر اکثر آنهایی که نورسیده‌ای در راه دارند ترجیح می‌دهند در سیسمونی نوزادشان داشته باشند. برخی از والدین از آغوشی استفاده‌های زیادی می‌کنند و برای برخی دیگر تنها جنبه تزئینی دارد. این‌که آغوشی چقدر به دردتان می‌خورد، به سبک زندگی‌تان بستگی دارد، اما قطعاً اگر به استفاده ازعادت کنید روند زندگی برایتان ساده‌تر می‌شود. زمانی که کار دارید و باید از دست‌هایتان استفاده کنید، می‌توانید نوزادتان را در آغوشی بگذارید و آزادانه به کارهایتان برسید بدون این‌که دست‌هایتان درگیر باشد. از سوی دیگر استفاده از آغوشی برای خود نوزاد هم مفید است، چراکه در همه حال به مادر یا پدر نزدیک است و احساس امنیت می‌کند. در این نوشتار به مزایای «آغوشی» و نکاتی که باید قبل از خرید آغوشی در مورد آن‌ها بدانید می‌پردازیم.

کالسکه، کریر یا آغوشی کدام یک ؟

در سال‌های اخیر با افزایش تنوع وسایل حمل کودک، متخصصان به بررسی هر چه بیشتر این وسایل و تأثیر آن‌ها بر سلامت بدنی نوزادان و کودکان پرداخته‌اند. متخصصان معتقدند که وسیله مناسب برای حمل کودک، بستگی به سن او دارد. برای مثال استخوان‌ها و ستون فقرات نوزادان بسیار نرم و انعطاف‌پذیر و هنوز به‌طور کامل شکل نگرفته است.

درنتیجه حالتی که کودک اکثر اوقات در آن قرار دارد بر شکل بدن او تأثیر زیادی می‌گذارد. شاید شما هم شنیده باشید که درگذشته، برخی والدین برای مسطح کردن پشت سر نوزادشان، او را در طول روز رو به بالا می‌خوابانده‌اند. استفاده از این حربه قطعاً بی‌دلیل نبوده است چراکه امروزه ثابت‌شده که بدن نوزاد در هر حالتی که برای طولانی‌مدت قرار گیرد، تغییر شکل می‌دهد. قرار دادن نوزادان در کالسکه یا کریرهای دستی، که استفاده از آنها میان مردم بسیار رایج است، برای طولانی‌مدت از لحاظ فیزیکی و روحی برای نوزادان استرس‌زاست و در رشد متعادل آنها اخلال ایجاد می‌کند. برخلاف تصور عامه مردم، این وسایل برای نوزادان چندان هم ایده‌آل نیستند و نباید همیشه از آن‌ها استفاده کرد.

برای مدت زمان طولانی کودک را در کالسکه و کریر نخوابانید

ستون فقرات نوزادان هنگام تولد به شکل حرف C انگلیسی است. علاوه بر این بدن نوزاد توان کافی برای نگه‌داشتن سر و کنترل گردن را ندارد. اما به‌تدریج ستون فقرات او به شکل طبیعی نزدیک‌تر شده و استخوان‌ها و ماهیچه‌های او قوی‌تر می‌شوند. خواباندن کودک رو به بالا برای طولانی‌مدت موجب کشیده و صاف شدن ستون فقرات می‌شود، یعنی موجب می‌شود حالت ستون فقرات برخلاف شکل طبیعی‌اش بشود. خواباندن کودک رو به بالا نه‌تنها برای ستون فقرات او مضر است، بلکه به حالت طبیعی لگن او نیز ضرر می‌رساند.

متاسفانه وسایلی نظیر کالسکه و کریرهای دستی باعث می‌شوند کودک عملاً ساعات زیادی را رو به بالا بخوابد. امروزه در جوامع صنعتی و محیط‌های شهری، والدین برای رسیدگی به امور روزانه خود ترجیح می‌دهند فرزندشان را در یکی از این دو وسیله حمل کنند. گاه پیش می‌آید که کودک ساعاتی طولانی را بدون خارج شدن از کالسکه یا کریر، رو به بالا می‌خوابد و درحالی‌که احساس ناخوشایندی دارد، توان اعتراض ندارد.

آغوشی وسیله‌ای مناسب و امن برای نوزادان و کودکان

با توجه به همه این نکات، بهترین وسیله برای حمل کودک چیست؟ کدام وسیله می‌تواند در عین فراهم کردن راحتی والدین، سلامت و راحتی کودک را نیز تضمین کند؟ در این میان به عقیده محققان «آغوشی» به‌خصوص در ماه‌های نخست تولد وسیله‌ای امن‌تر و قابل‌اعتمادتر است. با استفاده از «آغوشی»، بدن نوزاد یا کودک نوپا به حالت عمودی قرار می‌گیرد که همین مسئله موجب شکل‌گیری صحیح ستون فقرات می‌شود.

انحناهای ستون فقرات در شرایط نگهداری کودک در «آغوشی» بیش از سایر حالات حفظ می‌شوند. آغوشی‌هایی که درگذشته مورداستفاده قرار می‌گرفت عموماً استاندارد نبودند. این آغوشی‌ها به‌طور کامل از گردن و ستون فقرات کودک محافظت نمی‌کردند و گاه امنیت کودک نیز در آنها به خطر می‌افتاد اما در سال‌های اخیر آغوشی‌های استاندارد با رعایت تمام نکات ایمنی این مشکلات را مرتفع کرده و حتی برای کودکان زیر سه ماه که به‌اصطلاح هنوز «گردن» نمی‌گیرند تدابیر ایمنی خاصی اندیشیده‌اند.

آغوشی برای کودکان

مزایای آغوشی برای کودکان

استفاده از آغوشی برای حمل کودک نسبت به سایر وسایل مزایای بسیاری دارد. این وسیله هم برای والدین و هم برای کودک راحت و کم‌هزینه است. خرید، جمع‌آوری خانه، پیاده‌روی، رسیدگی به امور سایر فرزندان و بسیاری کارهای دیگر را می‌توان در حالی انجام داد که کودک را به‌وسیله «آغوشی» حمل می‌کنید.

از طرف دیگر، کودکی که به والدین خود نزدیک است، احساس آرامش بیشتری می‌کند. تحقیقی که در این رابطه در سال 1989 بر روی 99 مادر و فرزند صورت گرفت نشان می‌دهد کودکانی که در طول روز حداقل 3 ساعت را در آغوشی سپری می‌کنند، 43 درصد کمتر از سایر کودکان بهانه‌گیری و گریه می‌کنند. همچنین مادرانی که فرزند خود را در آغوشی حمل می‌کنند راحت‌تر به او شیر می‌دهند. علاوه بر این سه ماه نخست زندگی بچه را اغلب به سه‌ماهه چهارم بارداری تعبیر می‌کنند. حمل یک بچه تازه متولد در نزدیکی قلبتان به او کمک می‌کند تا با زندگی خارج از رحم آشنا شود و با ریتم ضربان قلب و نفس کشیدن و صدای شما آشنا شود. بد نیست بدانید که طبق بررسی‌های انجام‌شده بچه‌هایی که در «آغوشی» قرار می‌گیرند، معمولاً آرام‌تر هستند. در حقیقت بودن در آغوش مادر به آن‌ها کمک می‌کند تا آنچه در دنیای اطرافشان رخ می‌دهد را بهتر درک کنند. یک بچه آرام، قادر است بهتر به علایم اجتماعی دقت و روابط سالم‌تری برقرار کند. از سوی دیگر بسیاری از والدین تصور می‌کنند که در آغوش گرفتن دائم نوزاد باعث لوس شدن او شده و سبب می‌شود که با بزرگ‌تر شدن نوزاد کنار آمدن با او مشکل‌تر شود. این باور نادرست و کاملاً برخلاف واقعیت است. در مصاحبه‌ای در شبکه تلویزیونی TVM کانادا مشخص شد که والدین کانادایی تماس فیزیکی بسیار کمی با فرزندان خود دارند، اما استفاده از آغوشی باعث رفع نیازهای اولیه این نوزادان شده است. زیرا استفاده از آغوشی باعث پاسخ‌دهی سریع‌تر به نیازهای کودک شده و حضور اطمینان‌بخش مادر مانع گریه کردن و اشک ریختن نوزاد در اثر احساس ناامنی می‌شود.

حالت‌های مختلف آغوشی

اینکه کودک در «آغوشی» رو به محیط بیرون باشد یا رو به پدر یا مادر نیز از دیگر نکات مهم و قابل‌توجه است. اگر کودک شما زیر سه ماه سن دارد بهتر است حالت رو به بیرون را انتخاب نکنید چون در این سن فشار مضاعفی بر سینه و شانه‌های او وارد می‌شود و ستون فقرات او نیز از حالت طبیعی خارج می‌شود. به‌علاوه، این حالت معمولاً برای نوزادان استرس‌زاست و خطرات گوناگون بیرونی نیز می‌توانند نوزاد شما را در این حالت تهدید کنند. به همین دلیل عموماً به والدین توصیه می‌شود حداقل تا سه‌ماهگی کودک را رو به خود در «آغوشی» قرار دهند.

آغوشی‌های موجود در بازار یک حالته، 2 حالته، 3 حالته و برخی هم چهار حالته هستند. در حالت اول که مناسب برای نوزادان زیر سه ماه است، کودک با استفاده از محافظ به‌صورت «روبه‌رو» داخل آغوشی قرار می‌گیرد. حالت دوم برای سن سه‌ماهگی و بیشتر بوده و کودک به‌صورت روبه بیرون داخل آغوشی قرار می‌گیرد. حالت سوم حالتی است که کودک در کنار بدن حمل‌کننده (در سمت چپ یا راست بدن او) قرار می‌گیرد و معمولاً از سه‌ماهگی به بعد استفاده می‌شود. بالاخره در حالت چهارم که برای شش‌ماهگی به بالا مناسب است، کودک در پشت حمل‌کننده قرار می‌گیرد. در این حالت قدرت تحمل وزن آغوشی‌های استاندارد معمولاً تا 20 کیلوگرم و کمی بیشتر است.

آغوشی برای کودکان
 

فاکتور های مهم برای خرید

راحتی و قابل‌انعطاف بودن آغوشی از مهم‌ترین نکاتی است که باید هنگام خرید در نظر بگیرید. آغوشی که انتخاب می‌کنید باید هم برای شما و هم برای نوزادتان راحت باشد و استفاده طولانی‌مدت از آن شما یا نوزادتان را کلافه و خسته نکند. همچنین آغوشی باید طوری طراحی‌شده باشد که گذاشتن و بیرون آوردن کودک در آن با کمترین تلاش و به‌راحتی صورت بگیرد، چراکه والدین ممکن است هنگام استفاده از آغوشی دست‌تنها باشند، پس راحتی استفاده از آن نیز باید قبل از خرید موردتوجه قرار بگیرد.

سهولت در باز و بسته شدن قفل‌ها هم مهم است، شما باید بتوانید به‌تنهایی و با یک دست قفل‌ها را باز و بسته کنید، چون باید با یک دست کودک را بگیرید تا با باز شدن آغوشی، کودک در بغل شما قرار بگیرد. با انتخاب یک آغوشی مناسب می‌توانید نوزاد را در موقعیتی راحت و ارگونومیک با خود حمل کنید، به‌این‌ترتیب وزن کودک در دو سمت بدن شما تقسیم‌شده و کمترین فشار به ستون فقرات و گردن شما وارد می‌شود. علاوه بر این بندهای آغوشی باید به‌قدر کافی پهن باشند چون باعث می‌شوند فشار روی گردن و شانه‌های شما کمتر احساس شود.

حفره‌هایی که برای جای پای نوزاد در نظر گرفته‌شده چک کنید. این حفره‌ها باید به‌قدر کافی راحت و گشاد باشند تا پای کودک را اذیت نکنند. اگر قصد دارید آغوشی را از ماه‌های نخست تولد استفاده کنید، مراقب باشید تا آغوشی که می‌خرید تکه اضافی برای نگه‌داشتن گردن نوزاد را داشته باشد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم2
مخالفم0
عزیزی  (سه شنبه 23 دی 1399)
بابا ایول الله ممنون از گوپی
پرسش
موافقم2
مخالفم0
مجید  (سه شنبه 23 دی 1399)
خیلی جالب بود تشکر میکنم از گوپی🌸🌸
پرسش
موافقم0
مخالفم0
ماندانا  (چهارشنبه 29 اردیبهشت 1400)
به نطر من اصلا از رورواک و آغوشی استفاده نکنید، واسه ستون فقرات بچه خوب نیست