9 توصیه مهم برای رفتار والدین در فصل امتحانات

9 توصیه مهم برای رفتار والدین در فصل امتحانات

بدون تردید فصل امتحانات یادآور دغدغه‌ها و نگرانی‌هاست. این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها به دانش‌آموز محدود نمی‌‌شود، بلکه فضای خانه و خانواده را نیز در برمی‌گیرد. گویی والدین و اعضای خانواده امتحان دارند. دانش‌آموز برای رهایی گاه به مطالعه بیشتر روی می‌آورد و گاه درس و کتاب را به کناری نهاده و در برابر آنها سر تسلیم فرود می‌آورد و گاه به هر دوی این رفتارها می‌پردازد
گروه روانشناسی گوپی
1399/6/29
2 نظر

بیشترین میزان ناراحتی‌ها، تیره شدن روابط و فاصله گرفتن والدین و فرزندان در زمان امتحاناتاست. بدون تردید فصل امتحانات یادآور دغدغه‌ها و نگرانی‌هاست. این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها محدود به دانش‌آموز نمی‌شود، بلکه فضای خانه و خانواده را نیز در برمی‌گیرد. گویی والدین و اعضای خانواده امتحان دارند.

این سؤال بسیاری از والدین است که “وظیفه آنها در شروع فصل امتحانات چیست؟” و “آیا ضروری است والدین خودشان را درگیر مسائل درسی فرزندانشان کنند؟” یا “بهتر است بی‌اعتنا و بی‌تفاوت فرزندانشان را به حال خود رها کنند؟” در این مطلب سعی شده است مهمترین رفتار والدین در فصل امتحانات مطرح شود:

وظایف والدین در ایام امتحانات

1_فضایی آرام و مطمئن

قطعاً اصلی‌ترین وظیفه والدین ایجاد فضایی صمیمی، دلگرم‌کننده، فرحبخش و شورآفرین است. چنین فضایی درون محیط خانواده، دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را به حداقل می‌رساند، امکان بروز استعدادها را میسر می‌سازد، توانایی‌های هوشی و عاطفی فرزندان را گسترش می‌دهد و فرزندان را مسئول و متکی‌به‌خود بار می‌آورد.

2_عدم دخالت در برنامه‌های درسی کودکتان

فرزندان شما بارها و بارها از معلمان، مشاوران و مدیر مدرسه توضیحات فراوانی شنیده‌اند. تاکیدهای بیش‌ازحد، امرونهی‌های مکرر، سرزنش، دستورات شما در موقعیت دشوار امتحانی از سوی فرزندتان به‌عنوان دخالت تلقی می‌شود. اگر فرزندتان تصمیم گرفته به میزان اندکی مطالعه کند، مطمئناً با امرونهی شما همین میزان اندک مطالعه را نیز انجام نخواهد داد.

3_مشکلات زندگی را وارد زندگی کودک نکنید

مشکلات همیشه وجود دارند. مثلاً گاهی مسائل مالی عرصه را بر والدین تنگ می‌سازد. طبعاً تحمل این مشکلات صبر آنان را سرریز کرده و فشارهایی را به دانش آموزان منتقل می‌کند ظرفیت دانش‌آموز محدود است و حساسیت وی زیاد. همچنین بیان اختلافات خانوادگی و بازگویی مجدد آنها به همراه القاب تحقیرآمیز، جسم و روح فرزندتان را فرسوده می‌سازد. آزردگی خاطر و فرسودگی جسم و روح فرزندتان مجالی برای یادگیری دروس به آنها نخواهد داد. تلاش کنید مشکلات را با همه ابعاد و زوایای نگران‌کننده و طاقت‌فرسا به آنان بازگو نکنید.

رفتار والدین در ایام امتحانات
 

4_تفریحات برنامه‌ریزی‌شده

درس خواندن طولانی و خسته‌کننده، به سود فرزندتان نیست. تفریح هرچند تفریحات ساده نظیر گردش در فضای آزاد، کوه، پارک رفتن و… فوائد زیادی برای شما و فرزندتان دارد. غالب این تفریحات هزینه‌های کمتری در مقایسه با یک میهمانی رفتن یا میهمانی دادن بر دوش شما می‌گذارد. به میهمانی رفتن و میهمانی دادن زیاد، وقت زیادی از شما و فرزندانتان خواهد گرفت. در زمان امتحانات، میزان رفت‌وآمدها را کم کنید.

5_با مدرسه، معلمان، انجمن اولیا ارتباط داشته باشید

ارتباط هر چه بیشتر شما با مدرسه و معلمان باعث خواهد شد فرزندتان با دلگرمی بیشتری درس‌ها را دنبال کند. در ملاقات با معلمان و مشاوران از راهنمایی‌ها و توصیه‌های آنها حداکثر استفاده را ببرید که چه‌کارهایی به سود فرزندان است و چه‌کارهایی بی‌نتیجه است.

رفتار والدین در ایام امتحانات
 

6_حرف‌ها و شکایت‌های فرزندتان را کاملا بشنوید

همیشه اوضاع بر وفق مراد نیست. گاه دانش‌آموز از درسی تنفر دارد گاه نسبت به رفتار معلمی اعتراض دارد یا از یادگیری درسی عاجز است. در بیشتر این مواقع فرزندتان، راهنمایی‌های شما را نمی‌خواهد، او به دنبال گوش شنوایی است. از توصیه کردن اجتناب ورزید. وظیفه شما فقط شنیدن است. حرف‌هایش را بپذیرید، سعی کنید احساس او را درک کنید، مطمئن باشید همه‌چیز به خیروخوشی خواهد گذشت.

7_فرزندتان را تشویق کنید و از تحقیر طعنه زدن جداً بپرهیزید

بدون هیچ تردیدی کلمات ناراحت‌کننده، طعنه‌آمیز و ریشخند کننده اجازه فعالیت‌های مفید را از فرزندتان سلب می‌کند. آیا شما خودتان حاضرید طعن، نیشخند، کلمات تحقیرآمیز بشنوید و باوجوداین، کاری مثبت و سازنده انجام دهید. با تشویق و تأیید فرزندتان حس عجیبی در وی رشد می‌کند. او احساس می‌کند که قدرت عجیبی پیداکرده است. قادر است بیشتر مطالعه کند، تمرین کند، یاد بگیرد، یادگیری برایش جالب و شورانگیز خواهد شد. لحن گرم و صمیمی شما بر تأیید و تشویق صدچندان می‌افزاید.

رفتار والدین در ایام امتحانات
 

8_امتحان دانش‌آموز وظیفه دانش‌آموز است

والدین مسئولیت‌های خودشان را دارند و دانش‌آموز مسئولیت‌های خودش را دارد. امتحان جزو وظایف اوست. این وظیفه فرزند شماست که به‌موقع درس بخواند، تمرین حل کند. خود را برای امتحان کلاس و امتحان آماده کند.

9_اعلام آماده‌باش برای شب‌های امتحان

از ابتدای سال آنها را برای امتحانات آماده کنید. دانش‌آموزانی که با برنامه‌ریزی قبلی و در طول سال تحصیلی به مطالعه درس‌های خود پرداخته‌اند دغدغه کمتری نسبت به دیگران دارند و می‌توانند با سپری کردن روزهای امتحان، نتیجه خوبی را برای خود رقم بزنند. اما بعضی از آن‌ها که از قافله تحصیل بازمانده‌اند و فقط در کلاس درس حضور فیزیکی داشته‌اند روزهای سختی را در پیش خواهند داشت.

رفتار والدین در ایام امتحانات
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم0
مخالفم0
فاطمه اکبری  (دوشنبه 3 آذر 1399)
مفید بود
پرسش
موافقم0
مخالفم0
فریبرز  (دوشنبه 10 آذر 1399)
خسته نباشید میگم به گروه مجله مادر و کودک گوپی