بهداشت روانی

بهداشت روانی

ایجاد جو صمیمیت ،همدلی ، صداقت ،همکاری و احترام متقابل در میان کارکنان سازمان از جمله مواردی است که کارشناسان آن را راس اهداف شغلی مدیران ذکر می کنند.
گروه بهداشت روان گوپی
1399/2/12
0 نظر

بهداشت روانی محیط کار ، بهره وری را افزایش می دهد. موفقیت و پیشرفت عطش سیری ناپذیر دنیای امروز است، اما برخی کارکنان سازمانهای این دنیای مدرن ، عصبی ، افسرده ، ناراحت ، پرخاشگر و بدبین،درکمین فرصتی نشسته اند تا از طریق کم کاری ، ترور شخصیت یکدیگر،غیبت ، جو سازی ،شایعه پراکنی و .پریشانیهای روانی خود را تخلیه کنند.

 

روانشناسان بر این باورند که در دنیای امروز تامین بهداشت روانی کارکنان سازمانها، باید دغدغه اصلی هر مدیر لایق ، دور اندیش وکاردان باشدو برای رسیدن به این مهم باید با مفاهیم اساسی و اولیه بهداشت روانی سازمان ،اصول و اهداف بهداشت روانی در سازمان خود آشنا باشد.

ایجاد جو صمیمیت ،همدلی ، صداقت ،همکاری و احترام متقابل در میان کارکنان سازمان از جمله مواردی است که کارشناسان آن را راس اهداف شغلی مدیران ذکر می کنند.پرهیز ازاعمال روشهای مبتنی بر زور و اجبار در محیط شناسایی استعدادهای بالقوه کارکنان تحت نظارت ، فراهم ساختن رشد و شکوفایی استعداد در حد توان و امکانات و پرهیز از قضاوتهای کورکورانه و مبتنی بر پیشداوری در مورد رفتار کارکنان از دیگر اهداف مدیریت کارآمد یک سازمان میتوان برشمرد .

نگرانی افراد نسبت به کار ، خانواده ،فرزند ، دوری اعضای خانواده از یکدیگر و جدایی آنان ، نگرانی های مادران کارمند نسبت به وضع کودکان خود ، مشکلات اجتماعی ، وضع اقتصادی ، انتظارات سازمان از کارکنان و .. نیز از جمله فشارهای روحی روانی روزانه کارکنان سازمانها عنوان می شود که روانشناسان بر روی آن تاکید دارند.

این گونه فشارها در طول روز استرسهایی را بوجود می آورد و این در حالی است که استرس ها اغلب باعث می شوند افراد وظایف و مسیولیتهای را که در شرایط عادی به راحتی قادر به انجامشان هستند ، با دشواری بیشتر به انجام برسانندو یا بطور کلی از عهده انجام وظایف خود بر نیایندو سازمان را نیز دچار مشکل کنند.

بهداشت روانی محیط کار را می توان مقاومت در مقابل پیدایش پریشانی های روانی و اختلالات رفتاری در کارکنان سازمان ، سالم سازی محیط و فضای روانی کار به نحوی که هدف های چندگانه را تامین کند ،تعریف کرد.

این اهداف عبارتند از : هریک از کارکنان از اینکه در سازمان محل کار خود به فعالیت اشتغال دارند ،احساس رضایت کنندو علاقمند به ادامه کار در آن سازمان باشندو نسبت به خود ، رؤسا ،مریوسان و همکاران خود و به طور کلی نسبت به جهان اطراف خود خصوصا نسبت به جایگاه خود در سازمان ، احساس مثبتی داشته و قادر باشند تا روابط مطلوبی را با محیط کار و عوامل موجود در آن ایجاد کنند.

اصول مورد نظر متخصصان بهداشت روانی در ایجاد شرایطی که کارکنان سازمان با اعتقاد قلبی و صمیمیت ، برای خود و همکاران خویش احترام قایل باشند را پرهیز از اعمال روشهای مبتنی بر زور و اجبار در محیط کار، شناسایی استعدادهای بالقوه کارکنان تحت نظارت و سپس فراهم ساختن شرایط لازم برای رشد و شکوفایی این استعدادها توسط مدیر سازمان میتوان ذکر کرد.

مدیران باید بکوشند شرایطی را فراهم سازند تا محیط کار برای کارکنان تحت نظارت و سرپرستیشان اضطراب آور نباشدو به گونه ای باشد که کارکنان احساس امنیت شغلی کرده و با شادابی ،نشاط، شوق و انگیزه و دور از هرگونه خشم و درگیری بیهوده ، به وظایف خود عمل کنند.


سیـد ناصـر مستـوری کارشناس ارشد مالیاتی اداره امـور مالیـا تی شهـرستـان کاشــان
مقالات ارسالی به آفتاب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر