درمان  طبیعی  آلرژی

درمان طبیعی آلرژی

آلرژی را می توان به عنوان حساسیت بدن نسبت به ماده یی تعریف کرد که به طور طبیعی افراد دیگر را مبتلا نمی کند.
گروه دارو و درمان گوپی
1399/2/12
0 نظر

آلرژی را می توان به عنوان حساسیت بدن نسبت به ماده یی تعریف کرد که به طور طبیعی افراد دیگر را مبتلا نمی کند. در محیط زندگی انسان، مواد بیشماری وجود دارند که ممکن است در بسیاری افراد سبب بروز واکنش های خفیف تا شدید شوند. این واکنش ها از آلرژی های حقیقی به علت عدم تحمل نسبت به بعضی اغذیه و مواد تا آلرژی های ناشی از آلودگی متغیرند.

 

واکنش های آلرژیک ممکن است ظرف چند دقیقه پس از تماس بیمار با آلرژن بروز کنند و یا ممکن است چند ساعت یا حتی چند روز به تأخیر افتند. تقریباً تمام قسمت های بدن ممکن است به آلرژی گرفتار شوند. آن بخش از بدن که تحت تأثیر آلرژی قرار می گیرد، عضو شوک نامیده می شود. نقاطی که بیشتر دچار آلرژی می شوند عبارتند از بینی، چشمان، پوست، قفسه ی سینه، روده و گوش.

واکنش های آلرژی به علت شرایط و مواد متفاوت بسیاری ایجاد می شوند. این عوامل عبارتند از گرده ی گل ها، گرد و غبار، مواد آرایشی و موی حیوانات، گیاهان سمی، سرم ها، واکسن و داروها. عوامل فیزیکی مانند گرما، سرما و آفتاب و نیز انواع غذاها. از میان آلرژن های متعدد غذایی می توان از فراوان ترین عوامل ایجاد آلرژی پرتقال، شیر، تخم مرغ، گندم، ماهی، شکلات، کلم، انواع سیب زمینی، گوجه فرنگی و توت فرنگی را ذکر کرد.

نشانه های آلرژی نیز به نسبت تعداد فراوان مواد به وجود آورنده ، زیاد و بسیار فراوان است. این نشانه ها عبارتند از سردردهای راجعه، میگرن، سرگیجه، آغالش پذیری، عصبانیت، افسردگی، نورالژی، عطسه، ورم ملتحمه، دیابت، اگزما، سوزش دل، تب یونجه، سوء هاضمه، یبوست، اسهال، زخم معده، آسم، افزایش وزن، بالا بودن فشارخون، درد قفسه ی سینه ، حملات قلبی، گرفتگی بینی یا آبریزش، کوتاهی نفس، ورم صورت و چشم و غیره. یک غذا ممکن است در افراد مختلف سبب پیدایش نشانه های متفاوت شود. بسیاری از آلرژی ها چند عاملی بوده و ممکن است به علت آلرژن های متعدد ایجاد شده باشند.

آلرژی نشانه ی کاهش مقاومت و ناهماهنگی درونی است که به علت اشتباه در مصرف اغذیه و خطا بودن شیوه ی زندگی می باشد. عقیده برآن است که استفاده از اغذیه یی مانند غلات، گوشت، ذرت، شیرکامل و غیره پیش از رسیدن به 10 تا 12 ماهگی علت بروز آلرژی است. به علت فقدان آنزیم های مناسب لازم برای هضم این اغذیه ، در این سن، مصرف آنها موجب بروز واکنش های آلرژی می شود. حداقل نوزاد باید به مدت 8 ماه از شیر مادر تغذیه کند تا به این ترتیب مواد مغذی لازم به صورت طبیعی از طریق شیر مادر به وی برسد.

علت مهم دیگر آلرژی، استفاده از اغذیه ی پردازش شده یی است که دارای افزودنی های شیمیایی است و بسیاری از این مواد سبب بروز واکنش های شدید آلرژی می شوند. ممکن است به علت عدم تعادل در جیره ی غذایی، حالت آلرژی بروز نماید. ممکن است به علت مصرف بیش از حد قند تصفیه شده و بی نظمی های متعاقب آن در میزان قند خون بدن نتواند به صورتی مناسب قند را تجزیه کرده و به مصرف برساند و یا به علت عدم تعادل مواد معدنی و ویتامین ها در نتیجه نقص در الگوی جیره ی غذایی، حالت آلرژی به وجود آید.

استرس عاطفی و روانشناسیک هم ممکن است به بروز آلرژی منتهی شود. طبق نظر دکتر هانس سلیه Hans Selye، اولین پژوهشگر در زمینه ی استرس، غالباً نشانه های آلرژی چیزی جز واکنش بدن نسبت به استرس نمی باشد. انسان ممکن است به علت استرس مزمن نسبت به غذاهای رایج یا موادی که به وفور در محیط دیده می شود مثل دود بنزین حساسیت پیدا کند.

● درمان

برای مقابله با آشفتگی های آلرژیک، راه های مختلفی وجود دارد. برای این کار ابتدا باید منابع ایجاد کننده ی آلرژی را یافت. این کار بسیار سخت است ولی کاری غیر ممکن نیست. دوم وقتی منابع ایجاد کننده ی آلرژی مشخص شد، باید از تماس با آنها پرهیز شود. سوم و مهم تر از همه، باید برای ایجاد و استقرار ایمنی، سلامت و مقاومت عمومی بدن را سازمان داد.

برای تشخیص اغذیه ی آلرژی زا دو راه وجود دارد. اولین روش را آزمون و خطای حذف غذایی می نامند. با این روش بسیاری از خطرات و اغذیه حذف می شود. تا آنجا که امکان دارد باید از اغذیه ی ارگانیک، پردازش نشده و عمل نیامده استفاده شود زیرا به این ترتیب یک گروه دیگر از خطرات مانند حشره کش ها، اسپری های مختلف و سم های دیگر حذف می شوند.

پس از حذف بسیاری از عوامل آشفته کننده برای یقین به نشانه های مشکوک ناشی از اغذیه باید بیمار خود عوامل ایجاد کننده ی آلرژی را در موارد مختلف شناسایی کند. در این مورد بهتر است از رژیم حذفی استفاده شود و به مدت دو هفته از غذاهای مشکوک استفاده نشود تا علت آلرژی مشخص گردد. گاهی با تغییر یک محصول خاص یا نوع به خصوص، می توان یک جانشین غذا یافت که موجب اختلال نمی شود.

راه دیگر تشخیص علت آلرژی آزمون نبض دکتر کوکا Coca است. این روش به صورت زیر انجام می شود: پیش از صرف غذا نبض را می شماریم. سپس در هر وعده غذا از یک غذا استفاده می کنیم، نیم ساعت پس از صرف غذا دوباره تعداد نبض را می شماریم. افزایش اندک تعداد نبض طبیعی است و حتی افزایش تا 16 ضربان نیز طبیعی تلقی می شود. در صورتی که تعداد نبض به 84 در دقیقه افزایش یابد، ممکن است آلرژی موجود نباشد.اما اگر تعداد نبض به بیش از این مقدار برسد و یک ساعت پس از صرف غذا به همین مقدار بماند، به احتمال زیاد آلرژی غذایی وجود دارد.

اما، بهترین راه برای پیشگیری یا غلبه کردن بر آلرژی تقویت مقاومت کلی جسم است تا دیگر جسم به راحتی طعمه ی عوامل آلرژی زا نشود. در شروع کار، بیمار باید به مدت 4 تا 10 روز صبح ها آب میوه بخورد. تکرار مصرف ناشتا یا اصولاً استفاده ی کوتاه مدت از رژیم روزه ی آب میوه، تحمل جسم نسبت به آلرژی را بیشتر می کند. پس از صرف آب میوه ی ناشتایی، می توان از یک نوع سبزی یا میوه مثل هویج، انگور یا سیب به مدت یک هفته استفاده کرد. بعد از این مدت، یک غذای دیگر به این رژیم افزوده می شود. بعد از 4 هفته، می توان در هر وعده از یکی از غذاهای پروتیینی استفاده کرد. در صورتی که نسبت به غذاهای جدید واکنش آلرژی ایجاد شود، آن غذا را باید قطع کرد و غذای دیگری مورد استفاده قرار داد. به این ترتیب تمامی عوامل آلرژی زا در نهایت از جیره ی غذایی حذف خواهند شد.

برای فعالیت روزانه، بدن به ذخیره ی بزرگ قلیایی نیاز دارد. ایجاد اسید فراوان به علت استفاده از غذاهای نامناسب، خستگی، استرس های روانی و کم خوابی ممکن است سدی در برابر کارآیی ذخایر قلیایی به شمار آیند. در افراد مبتلا به آلرژی باید از اغذیه ی تولید کننده ی قلیا استفاده کرد تا سیستم ایمنی تقویت شود.

اغذیه یی که باید از جیره ی غذایی حذف شوند عبارتند از چای، قهوه، شکلات، نوشابه های کولادار، الکل، قند، شیرینی ها و غذاهای حاوی قند، غلات تصفیه شده، گوشت، ماهی، جوجه، توتون، شیر، پنیر، کره، اغذیه ی دودی، شورها، ترشی ها و اغذیه ی حاوی هر نوع افزودنی شیمیایی، نگاهدارنده یا طعم دهنده . این اغذیه یا سبب تجمع مواد سمی و یا تحریک بیش از حد غدد آدرنال شده و یا بر تولید آنزیم لوزالمعده فشار می آورند و یا تعادل قند خون را به هم می زنند.

در مواردی با هدف پیشگیری، استفاده از ویتامین های کامل مجموعه ی C که به نام فلاونوییدها شناخته می شوند، توصیه شده است. این مواد سبب تقویت تراوایی یاخته در جهت ایمن سازی بدن در برابر آلرژی های مختلف به ویژه تب یونجه می شود. غالباً افزون ویتامین B6 یا اسید پانتوتنیک سبب تسکین مبتلایان به آلرژی می شود. آلرژی های مختلف ممکن است به علت ضعف کارکرد غده ی فوق کلیوی حاصل شود. در این گونه موارد مقدارکافی اسید پانتوتنیک به علاج بیماری می انجامد، ولی بهبودی چند هفته طول می کشد. مصرف مقدار کافی ویتامین E نیز سودمند است زیرا این ویتامین دارای خواص مؤثر ضد آلرژی است.

یک پزشک هندی به نام دکتر همنت پاتاک Hement Pathak، دارویی مؤثر برای آلرژی کشف کرده است. او دریافت که مصرف 5 قطره روغن کرچک در کمی آب میوه یا آب با معد ه ی خالی صبح ها، در مورد آلرژی های مجرای روده، پوست و راه گذرهای بینی بسیارسودمند است. دکتر پاتاک که خبره ی طب چینی است، موارد متعدد حفاظت در برابر آلرژی را با این روش گزارش نموده است.

در آن دسته از حالات آلرژی که عنصر استرس هم در بروز آن دخیل است، لازم است از روشهایی مانند بسط (آرمیدگی)، نرمش، مراقبه و کنترل ذهن، استفاده کرد. استفاده از این روشها سبب کاهش استرس یا از بین رفتن آن شده و به این ترتیب در درمان آلرژی مؤثر خواهد بود. آساناهای یوگا مانند یوگامودرا آردهماتسیندراسانا Yogamudra ardhmatsyendrasma، ساروانگاسانا sarvangasana، شاواسانا shavasana و آنولوماویلوما anuloma-viloma و پرانایاما pranayama نیز سودمند است.


هفته نامه پزشکی امروز www pezeshkyemrooz ir

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر