هومیوپاتی

هومیوپاتی

غیر از پزشکی رایج حدود 30 نوع سیستم مداوا وجود دارد که در سرتاسر دنیا افراد زیادی برای درمان از آن ها استفاده می کنند به این نوع پزشکی آلترناتیو می گویند که یکی از آن ها هومیوپاتی است .
گروه دارو و درمان گوپی
1399/2/12
0 نظر

غیر از پزشکی رایج حدود 30 نوع سیستم مداوا وجود دارد که در سرتاسر دنیا افراد زیادی برای درمان از آن ها استفاده می کنند به این نوع پزشکی آلترناتیو می گویند که یکی از آن ها هومیوپاتی است .

 

هومیوپاتی 1 که نوعی درمان است به سال 468 تا 377 قبل از میلاد باز می گردد ، هومیوپاتی از زمان بقراط پدر دانش پزشکی یونان باستان رواج داشته است اما تا پیش از کار های سامویل هان مان 2 پزشک آلمانی ( 1843 - 1755 ) کاربرد علمی نداشت او در آوریل 1755در شهر میسن آلمان به دنیا آمد ، او به بیش از 5 زبان دنیا تسلط کامل داشت و بیشتر وقت خود را به ترجمه متون و تحقیق می گذراند .

هان مان در کتابی خواند گیاه گنه گنه مالاریا را درمان می کند این جمله برایش قابل پذیرش نبود ، او مقداری گنه گنه را خورد و با شگفتی مشاهده کرد که علایم خاص بیماری مالاریا در وی ایجاد شد با تکرار مشاهدات و آزمایش ها مشاهده کرد که کم کم علایم خاص بیماری مالاریا (ضعف خواب آلودگی،طپش قلب، تب، لرز و تعریق و...) در وی ایجاد شد. این علایم در تمام افراد سالمی که مقادیر زیادی گنه گنه به آنها تجویز می شد نیز بروز می کرد پس این علایم ناشی از مسمومیت مصرف این ماده بود از طرفی هم مصرف این ماده موجب بهبود بیماری مالاریا که همان علایم را داشت می شد.

لذا به اصل طلایی هومیوپاتی دست یافت که " همواره مشابه است که مشابه را درمان می کند " یعنی دارویی که با بیماری دارویی مشابه داشته باشد می تواند بیمار را درمان کند .

نتایج تحقیقات وی در کتاب ها و دست نوشته های زیادی ثبت شده است کتاب اورگانون مدیسین 3 مرجع اصلی تمام هومیوپات ها است . کتاب دیگرش بیماری های مزمن و درمان هومیوپاتیک آن ها است و بالاخره در 2 ژانویه 1843 در شهر پاریس فوت نمود ، مردم فرانسه با تجلیل فراوان او را در آرامگاه مشاهیر و مفاخر ملی فرانسه دفن کردند .

امروزه هومیوپاتی در دانشگاه های آمریکا و کشور های اروپایی و برخی از کشور های آسیایی تدریس می شود ، در طی 200 سال گذشته به ویژه 20 سال اخیر هومیوپاتی با استقبال بیماران و توجه پزشکان به این روش پزشکی روند صعودی خود را طی می کند .

این روش درمانی به کمک افزایش قدرت و توانایی های درونی بدن و بهبود مکانیزم های فیزیولوژیک آن ، علت بیماری را بر طرف می کند و با علایم ظاهری بیماری ها به پیدا کردن محل و علت بیماری کمک کرده و با تحریک دقیق سیستم ایمنی و حیاتی بیمار توسط دارو های خاص می تواند بیماران را شفا دهد ، از دیدگاه هومیوپاتی هر ماده ای یا عاملی که بتواند در بدن سالم ایجاد یک سری علایم بیماری کند می تواند به فرد بیمار با همان علایم بیماری ، وی را درمان کند ، علایمی که تا حد ممکن مشابه باشند .

اگر نیروی حیاتی سالم باشد بیماری یا اصلا ً به سراغ انسان نمی آید یا به محض ظهور با عمل ویژه نیروی حیاتی و بدون نیاز به دارو مجبور به ترک بدن می شود .

هومیوپاتی بر پایه سه اصل عمل می کند :

1 ) مشابه ، مشابه خود را درمان می کند ، اساس کار واکسیناسیون نیز بر مشابه درمانی است ( درمان بیماری با خود بیماری )

2 ) دوز حداقل ، درمان بسیار بسیار رقیق به کار گرفته می شود که معمولا ً یک واحد از ماده درمانی و یک میلیارد واحد آب است .

3 ) درمان واحد است ، مهم نیست که چند نشانه در بیمار وجود دارد ، تنها یک درمان به کار گرفته می شود و آن درمان تمامی نشانه های بیماری را هدف می گیرد .

در هومیوپاتی اعتقاد بر این است که ساختار بدن ( جسمی و روانی ) دارای ترمیم بیماری است و آنچه باعث عدم بهبودی و مزمن شدن بیماری است می تواند بر بیماری غلبه کند و سعی در بازگرداندن تعادل به بدن است .

اگر درمان درست باشد نتیجه سریع ، کامل و همیشگی و به شدت موثر است ، کاملا ً مطمین است و عوارض جانبی ناخواسته ندارد و با سایر دارو ها می توان آنرا مصرف کرد ، از مواد طبیعی در درمان استفاده می شود و برعکس دارو های شیمیایی هماهنگ با سیستم ایمنی بدن عمل می کند . اعتیاد آور نیست . روشی جامع است که همه نشانه ها را به یکباره بر طرف می کند . به بدن کمک می کند تا قدرت و توانایی های درونی را افزایش داده و و با بهبود مکانیسم های فیزیولوژیک آن علت بیماری ها را بر طرف می کند .

در هومیوپاتی تنها براساس یک علامت نمی توان دارو داد حتما ً باید تمام علایم جسمی و روحی بیمار با خواص دارو پوشش داده شوند تمامی ناراحتی های به ظاهر بی ربط جسمی و روحی مورد توجه قرار گیرند و تجویز دارو بر اساس مجموعه ناراحتی های بیمار صورت می گیرد و از سوی دیگر تمام ناراحتی های بیمار باید بر طرف شود ، بیمار باید واقعیت های روحی ، عاطفی و عصبی خود را با پزشک در میان بگذارد ، تاکید هومیوپاتی بر مصرف حداقل دارو و نیل به درمانی بدون عوارض در بهترین شکل ممکن است ، تقریبا ًاین روش پزشکی برای اکثر بیماری های رایج راه حل درمانی (موفقیتی بیش از 60 % ) را دارد و برای تمامی سنین قابل توصیه است .

در پزشکی رایج معمولا ً به هر کدام از علایم بیماری دارو داده می شود و عوامل بیماری زا و علت ایجاد کننده بیماری چندان مورد توجه قرار نمی گیرد ، در حالی که علت اصلی اختلال درونی بدن است که اجازه می دهد میکروب ها رشد کنند ، البته اگر بتوان آنرا شناسایی کرده و قادر به نابودی آن بود .

بیماری که نزد پزشک هومیوپات می آید نه تنها بابت درد اصلی به دقت مورد پرسش قرار می گیرد بلکه تمامی ناراحتی های به ظاهر بی ربط جسمی و روحی وی مورد توجه قرار گرفته و تجویز دارو صورت می پذیرد ، به این ترتیب هومیوپاتی یک پزشکی کلی نگر است .

هومیوپاتی در حال حاضر دومین نوع پزشکی از نظر وسعت بیماران تحت پوشش در بیش 40 کشور جهان از جمله انگلستان ، آلمان ، فرانسه ، آمریکا ، کانادا ، آرژانتین ، برزیل ، غنا ، آفریقای جنوبی ، هندوستان و پاکستان است و میلیون ها نفر در سراسر جهان برای درمان نزد هومیوپات ها مراجعه می نمایند در انگلستان بیش از 50 % بیماران به هومیوپات ها مراجعه می کنند ، در فرانسه بیشترین فروش دارو ها برای سرماخوردگی و آلرژی مربوط به دارو های هومیوپاتی است ، در هندوستان بیش از صد هزار پزشک هومیوپاتی فعالیت می کنند .

در ایران تقریبا ً از 12 سال قبل دوره های آموزشی هومیوپاتی در دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد تهران برگزار می گردد و از طرف شورای عالی ارزشیابی وزارت بهداشت و درمان در سال 1374 به عنوان یک روش درمانی تایید و به رسمیت شناخته شده و پزشکان هومیوپات با رعایت ضوابط می توانند درمان بیماران را انجام دهند این دانش برای اولین بار در شهر های تهران و ارومیه به جامعه علمی توسط دکتر مسعود ناصری معرفی گردید ، ایشان طی یک درمان شخصی با هومیوپاتی آشنا شده و سپس در انگلستان به تحصیل آکادمیک در این رشته می پردازد .

سازمان غذا و دارو آمریکا کلیه دارو های هومیوپاتی را تحت عنوان "فارماکوپه هومیوپاتی آمریکا" 4 به رسمیت شناخته است ، سازمان جهانی بهداشت در کتابی تحت عنوان مروری بر جایگاه طب مکمل / سنتی به تفصیل راجع به جایگاه هومیوپاتی در نظام بهداشتی کشور های مختلف توضیح می دهد .

● هومیوپاتی دارو

داروی هومیوپاتی نیروی حیاتی را تجدید قوا داده و اصلاحات لازم را در تمامیت آن به عمل می آورد و دستورات صحیح به سیستم دفاعی صادر می کند و سیستم دفاعی بدن را برای میکروب ها غیر قابل سکونت می کند ، دارو ها اغلب منشاء طبیعی دارند و به دفعات زیاد رقیق شده و تکان داده می شوند بیش از 70% دارو از گیاهان و 20 % از عناصر و مابقی از منابع حیوانی تهیه می شوند ، دارو ها ابتدا روی افراد داوطلب امتحان شده و تمامی خواص آن ها روی انسان سالم ثبت شده است ، آخرین تحقیقات مبین این است که خواص بنیادی مواد توسط روش های دارو سازی هومیوپاتی به مولکول های آب منتقل می شود و تغییر آرایش مولکول های آب همچون نسخه برداری از ماده اولیه عمل می نماید به عبارتی ساده تر خواص ماده اولیه که دارو از آن تهیه می شود همچون تصویری بر روی مولکول های آب نقش می بندد .

اثر داروی هومیوپاتی سریع تر از دارو های شیمیایی بوده و غالبا ً برای درمان مجموعه بیماری های یک فرد است ، با وجود تنوع زیاد دارو ها ، در هر مرحله فقط از یک نوع دارو و به صورت تک دوز تجویز می شود در ضمن کمترین هزینه درمان را به بیمار تحمیل می کند ، معمولا ً دارو را یک بار به بیمار می دهند و صبر می کنند تا تاثیر دراز مدت آن آشکار شود .

تهیه دارو ها به این صورت است که ماده مورد نظر را درون الکل 60 % می ریزند و طی دو هفته از صافی عبور می دهند که به آن محلول مادر می گویند ، برای از بین بردن مواد سمی آن یک قطره از محلول مادر را در 99 قطره ( 99 سی سی )آب ریخته و با این کار محلول 01/0 بدست می آید دوباره یک سی سی از این محلول را در 99 قطره آب ریخته و این بار محلول 0001/0 به دست می آید ، بین هر مرحله رقیق سازی شیشه حاوی محلول را به تعداد 100 الی 200 بار با تکان های شدید ضربه ای به هم می زنند ، این عمل در تهیه دارو های هومیوپاتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا تنها با رقیق کردن نمی توان به قدرت های بالاتر دست یافت .

با تکان دادن دارو در خلال تصادم مولکولها، انرژی ارتعاشی مابین دارو و آب مبادله می شود و از آن پس آب تصویری از انرژی ارتعاشی دارو را خواهد گرفت. تکان دادن بیشتر سبب نشان دار شدن بیشتر مولکولهای آب می گردد. بعلاوه فقط انرژی نیست که منتقل میشود بلکه اطلاعات دیگری از خواص ذاتی دارو در مولکولهای آب نقش می بندد که می تواند تغییرات بیولوژیک را به بدن منتقل نماید.

اغلب داروهای شیمیایی مثل ضد دردها, ارام بخشها, آنتی بیوتیک ها و..... اثر داروهای هومیوپاتی را کاهش می دهند. همچنین برخی عناصر و موادخوراکی مثل پیاز، سیر، فلفل، نعناع، کافور، قهوه و برخی از انواع چای های آرام بخش یا محرک یا هر ماده ای که خاصیت دارویی دارد یا بعنوان دارو مصرف می شود می تواند اثر دارو های هومیوپاتی را خنثی کند. پس لازم است طی درمان هومیوپاتی مصرف نگردند. همچنین هر چیز دیگری که بر روح و روان انسان اثر کند می تواند بر سیر درمان هومیوپاتی تاثیر بگذارد مثل دیدن فیلمهای هیجان انگیز یا استرس زا، دیدن صحنه های ترسناک یا ناخوش آیند، قرار گرفتن در موقعیتهای استرس زا و پر فشار و ......

اگر به رقیق کردن محلول تا 12 بار ادامه داده شود محلول 10 به توان منفی 24 به دست می آید که از عدد آواگادرو کوچکتر می شود که این به این معنی است که حتی یک مولکول از این ماده در محلول وجود ندارد .

این عمل را تا 100 و یا 1000 بار تکرار می کنند و جالب اینجاست که هر چه محلول رقیق تر می شود خاصیت آن قوی تر می گردد .


گردآورنده بهروز سروش نیا منابع دکتر فاضل دکتر حمید بهنام عضو انجمن هومیوپاتی ایران ویکی پدیا دانشنامه آزاد غضنفر قاسمی آذر http en wikipedia org http ir wait com یادداشت در زبان یونانی از دو کلمه هومویوس به معنی مشابه و پتوس به معنی بیماری است Homeopathy 1 Samuel Hahnemann2 Organon Of Medicine3 The Homeopathic Pharmacopeia Of The United State4 http www dr taban com benefits 5
مقالات ارسالی به آفتاب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر