درمان هپاتیت با طب سوزنی

درمان هپاتیت با طب سوزنی

طب سوزنی به طور وسیع جهت بالا بردن ایمنی و حصول اثرات به خصوص برای انواع هپاتیت به کار می رود.این روش، مخصوصا در درمان هپاتیت های مزمن و یا ناقلان هپاتیت B به کار می رود.
گروه دارو و درمان گوپی
1399/2/12
0 نظر

طب سوزنی به طور وسیع جهت بالا بردن ایمنی و حصول اثرات به خصوص برای انواع هپاتیت به کار می رود.این روش، مخصوصا در درمان هپاتیت های مزمن و یا ناقلان هپاتیت B به کار می رود.

 

در درمان هپاتیت از نقاط رفلکس که حساس هستند و یا ندول سفت و سخت در سه منطقه ی رفلکس کبد و کیسه ی صفرا در پشت، قسمت راست شکم و اندام تحتانی انتخاب می شوند. این نقاط معمولاً با نقاط GV9 و GV8 و GV7 و GV6 وBL18 و BL19 وBL20 و BL21 و BL22 و BL47 و...منطبق می باشند.

سوزن درمانی به تنهایی و یا به همراه موکسا به کار می رود.

قبل از ابداع سوزن یکبار مصرف یا سوزن قابل دور انداختن، سوزنهای طب سوزنی به عنوان یکی از عوامل انتقال ویروس هپاتیت B به دلیل عدم استریلیزاسیون خوب در نظر گرفته می شدند.

با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد سوزن یکبار مصرف این بحث کنار گذاشته شده است.

در یک بررسی اندازه ی مثبت بودن و HBSAg در 1502 نفر که قبلاً طب سوزنی شده بودند 5/2% بود و در 2567 نفر که نفر که قبلاَ طب سوزنی نشده بودند نرخ مثبت بودنHBSAg 8% بود.

این نشان می دهد که طب سوزنی خودش نرخ HBSAg مثبت را می کاهد. شرح این پدیده براین اساس است که طب سوزنی ایمنی بدن را افزایش می دهد.

در یک بررسی Tao et al در دانشگاه NanJing چین طب سوزنی را در درمان 32 بیمار ناقل HBSAg بدون علامت به کار بردند و نقاط ST36،CV6 ،GV14 را طب سوزنی و موکسا کردند. اثرات کوتاه مدت درمان 70% بود و نرخ منفی شدنHBSAg 25% بود. در حالی که در30 بیمار گروه شاهد نرخ موثر بودن 30% بود و منفی شدن HBSAg 32/3% بود. اندکسهای دیگر نظیر منفی شدن HBcAg و Anti-HBc ، HBV-DNA و نیز نرخ مثبت شدن Anti-HBe در گروه طب سوزنی بیشتر از گروه شاهد بود.

در 24 مورد با پیگیری یک ساله نرخ موثر بودن 32/72% و نرخ منفی شدن HBSAg 45/45% در گروه طب سوزنی بود.

در حالی که نرخ موثر بودن 08/23% و نرخ منفی شدن در گروه شاهد صفر بود. این نشانگر اثرات مخصوص طب سوزنی در اندکسهای سرولوژیکHBV و اثرات استوار درازمدت آن است.

نتایج تست پوستی HBSAg در 62 مورد از ناقلان ویروس HBSAg در قبل از درمان نشانگر ایمنی سلولی ضعیف بود. بعد از درمان طب سوزنی در گروه طب سوزنی 9/59% تست پوستی از منفی به مثبت تبدیل گردید یا از مثبت ضعیف به مثبت تبدیل گردید. در گروه شاهد این تبدیل 50% بود. این بررسی بیانگر این است که طب سوزنی باعث افزایش ایمنی سلول اختصاصی نسبت به هپاتیتB می شود.

در یک بررسی در دانشگاه Hunan چین، آقای Chen در 60 مورد ناقل هپاتیت B نتیجه گیری کرده اند که طب سوزنی هم ایمنی سلول و هم ایمنی هومورال را تنظیم می کند و شاهد این نرخ منفی شدن HBSAg، Anti-HBc، HBSAg و همانطور نرخ مثبت شدن Anti-HBe می باشد.گزارشهای زیادی در مورد تلاشهای کلینیکی طب سوزنی در درمان هپاتیت حاد وجود دارد.

یک بررسی در کالج T.C.M Hebei چین نتایج درمان با طب سوزنی و درمان دارویی مرسوم را در درمان 212 مورد هپاتیت حاد ایکتریک مقایسه کرده است . 129مورد هپاتیت حاد به طریقه ی طب سوزنی با دستکاری به طریقه دست در نقاط K1 ,LR3 و St36 درمان شدند و 83 مورد با E. A در همان نقاط درمان شدند.

50 مورد هم با درمان دارویی مرسوم نظیر گلوکز، ویتامین B و C به عنوان گروه شاهد درمان شدند. علایم بیماری در گروه درمان سریعتر بهبود یافت.

نرخ درمان در دو گروه طب سوزنی بیشتر از گروه شاهد بود.دوره ی زردی در دو گروه طب سوزنی دستی و EA به طور متوسط 2/14 روز در بزرگسالان 1/8 روز در کودکان بود.

SGPT در بزرگسالان در مدت 1/8 روز به حد طبیعی رسید و درمیان بچه ها در مدت 3/21 روز به حد طبیعی رسید. دوره ی زردی (ایکتریک) در گروه شاهد در مدت 8/27 روز SGPT در مدت متوسط 33 روز به حد طبیعی رسید. در پیگیری 3 ماهه تا دو سال نرخ درمان کلینیکی در گروه طب سوزنی 2/94% و در گروه شاهد 68% بود.

Wang et al دربیمارستان بیماریهای عفونی Chengdu چین در درمان 68 مورد هپاتیت ایکتریک عفونی با طب سوزنی در نقاط LR3 ,ST36 ,BL19 ,BL18 نتایج موفقیت آمیزی کسب کردند. دوره ی زردی 11 روز بود. عملکرد کبد در 6/17 روز به طور متوسط طبیعی گردید. نتیجه ی درمان کلینیکی 1/88% بود. گزارش دیگری با به کار بردن طب سوزنی به تنهایی یا تلفیق طب سوزنی و تزریق Vit.B1 (ویتامین B1) به داخل نقاط جهت هپاتیت ایکتریک حاد اثرات درمانی 7/91% بود. اثرات آن سریع ظاهر می شد. علایم و یافته های فیزیکی بیماران در مدت یک هفته به تدریج بهبود یافتند. بعضی از بیماران علایم بهبودی و پیشرفت را بلافاصله و تنها 3 روز بعد از درمان نشان دادند. نقطه ی مهم در درمان باید نقاط مطلوب طب سوزنی در منطقه ی رفلکس کبد باشد.

Tao et al اظهار داشته اند که آوران از نقطه LR3 و LR14 و کبد به صورت دو جانبه متقاطع می شوند و در 2تا4 سگمان روی هم می افتند. متقاطع شدن دوجانبه و روی هم افتادن نقاط، اساس مورفولوژیک درمان بیماری کبد با سوزن زدن در LR3 و LR14 می باشد و بیانگر مکانیسم زمینه ای ارتباط بین این نقاط منطقه ای رفلکس کبد و کبد می باشد.


دکتر غفار اولادغفاری عفونی 9642 موکسا مجموعه ی گیاهی است که به صورت فتیله در آورده و روی نقاط طب سوزنی می سوزانند و به آن طریق نقطه را گرم می کنند 9642 E A Electroacupuncture تحریک الکتریکی سوزن ها
هفته نامه پزشکی امروز www pezeshkyemrooz ir

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر