نگاهی به پدیده  سنگ درمانی  در گفت وگو با  رامش پیروز  گوهرشناس

نگاهی به پدیده سنگ درمانی در گفت وگو با رامش پیروز گوهرشناس

سنگ درمانی که مدتی است در اروپا، آمریکا و خاورمیانه دوباره متداول شده است ریشه ای شش هزار ساله دارد.
گروه دارو و درمان گوپی
1399/2/12
0 نظر

● آرامش با جادوی سنگ

 

اگر هنرمند هستید زمرد می تواند در افزایش ادراکات شهودی شما موثر باشد و نبوغ هنریتان را افزایش دهد. اگر خلبان یا مهماندار هواپیما هستید و یا به هر علتی مدام در سفرهای هوایی هستند فیروزه که به سنگ حامی هم معروف است می تواند به شما احساس امنیتی بیشتر از شرکت های بیمه معتبر اعطا کند و حتی اگر به هر جور اعتیادی مبتلا شده اید، سنگ اونیکس بیش از سایر درمان های ضداعتیاد به یاریتان می آید. باور کنید سنگ درمانی برای هر مشکلی چاره ای دارد. تا آنجا که این باور وجود دارد به گردن آویختن یاقوت قرمز، پیوندهای زناشویی را محکمتر می کند.

● علم گمشده

علم گمشده نامی است که سنگ درمانگران و گوهرشناسان بر علم ریشه شناسی، طبقه بندی و خواص درمانی سنگ ها گذاشته اند. سنگ درمانی که مدتی است در اروپا، آمریکا و خاورمیانه دوباره متداول شده است ریشه ای شش هزار ساله دارد. منابع مکتوب زیادی از سابقه آن در دست نیست چرا که عالمان اصلی این علم که کاهنان مصری و دانشمندان هندی و چینی بوده اند از ترس آنکه مبادا نسخه های جادویی این روش درمانی به دست اغیار بیفتد و حق انحصاری آنها از بین برود، منابع مکتوب را از میان برده اند و کشف رازهای این علم را به عهده بشر امروزی نهاده اند. اکنون به غیر از اطلاعاتی مبهم، تکه تکه و ناقص از این رشته درمانی چیز بیشتری در دست نیست اما ذهن جست وجوگر و نیاز هر دم فزاینده انسان به علوم ماوراءالطبیعه و افزایش جنبه های رمزآلود زندگی برای مقاومت در برابر توسعه و رواج تکنولوژی و مکانیزه شدن آن موجب شده است او با عزمی جزم دوباره به سوی کشف رازهای ناشناخته علوم و درمان های قدیمی برود و بیش از هر چیز علم گمشده را احیا کند.

● گردنبندی از یاقوت کبود

رامش پیروز گوهرشناس و طراح جواهر است. او از پنج سال پیش فعالیت در این رشته را از موسسه(gia) وابسته به وزارت صنایع و معدن آغاز کرده و اکنون برای ساخت جواهرات سفارش می گیرد. یک تکه سنگ بزرگ کوارتز بر میز کارش جلوه می فروشد. کوارتز کریستال طبیعی و تسکین دهنده سیستم عصبی است. این سنگ نیروهای اخلالگر محیط را از بین می برد و باعث آرامش انسان می شود. اگر یک کوارتز در اتاقی که در آن زندگی می کنید داشته باشید انرژی منفی محیط را می گیرد و به شما آرامش می دهد.

پیروز، سنگ ها را بنا بر منشاء به وجود آمدن آنها تقسیم بندی می کند. مثلاً عقیق و کهربا سنگ هایی هستند که در اثر ذوب شدن ماگما یا گدازه های آتشفشان به وجود آمده اند. گاهی اوقات این گدازه ها روی گیاهان جاری شده و در همان حال به سرعت سرد شده اند. عقیق های خزه دار از جنس این نوع سنگ ها هستند که باقی مانده گیاهان در آنها دیده می شوند.

کارتیه طراح و جواهرساز مشهور فرانسوی هر وقت شماره جدیدی از مجله مربوط به نوآوری های خودش در حوزه جواهر را منتشر می کند حتماً طرحی با استفاده از عقیق یمنی در آن می گنجاند. این سنگ محبوب ترین سنگ طراح بزرگ جواهرات است. به غیر از سنگ های آتشفشفانی، سنگ های کریستالی هم در طبیعت وجود دارند که تحت شرایط خاص فشار و دما در اعماق زمین کریستال شده اند مثل انواع سنگ های کوارتز، سنگ آماتیست، زمرد و توپاز.

● هر ماه، یک سنگ و چندین تاثیر

می گویند در اروپا که تمایل به خرافات دوباره رواج یافته است در روزهای اواسط ماه ناگهان اخبارگو به شنوندگان توصیه می کند: فردا ماه کامل است. لطفاً به اعصابتان مسلط باشید! در ایران هنوز به پدیده سنگ ها و سنگ درمانی به شکل یک قضیه تفننی نگاه می شود. هرچند آخرین خبرها حاکی است که یک کلینیک سنگ درمانی در تهران افتتاح شده است. در بیشتر کتاب های طالع بینی برای متولدین هر ماه نام سنگ مخصوصی آمده است. گوهرشناس ما که متولد آبان ماه است گردن بندی از یاقوت کبود به گردن دارد. این سنگ دارای خاصیت شفابخشی است و روی سلول های پوست، مو و ناخن اثر مثبت می گذارد. یاقوت کبود درد را کاهش می دهد و برای بیماری های مزمنی چون روماتیسم و نقرس به کار می آید. پیروز در عین حال که به تاثیر قطعی و پایدار سنگ درمانی با تردید نگاه می کند اما استفاده از این روش را بی ضرر ارزیابی می کند.

به گفته او و طبق آنچه در منابع غیر ایرانی خوانده است ابن سینا هم در درمان کسانی که تمایل به خودکشی داشتند از سنگ کریستالی زرد رنگ سیترین استفاده می کرده است. سیترین به همراه یاقوت قرمز، سنگ مخصوص آبانی هاست. این سنگ ضد افسردگی و نگرانی است و عوارض دیابت را از بین می برد. علاوه بر این ها سوخت وساز سلولی را هم افزایش می دهد، بنابراین استفاده از آن برای افراد چاق توصیه می شود! برای انتساب هر سنگ به یک ماه خاص، در اندک منابع باقی مانده از گذشته چیزی یافت نمی شود. رامش پیروز معتقد است آنچه محرز است اینکه صحت این انتساب در طول زمان و بر اثر آزمون های مختلف و بی شمار از سوی پزشکان و درمانگران سایر علوم درمانی به اثبات رسیده است. الماس که یکی از قویترین سنگ هاست، سنگ فروردینی هاست و با هر سنگ دیگری استفاده شود قدرت آن سنگ را افزایش می دهد. الماس روی اختلالات کلیه و مثانه اثر می گذارد و باعث تنظیم فعالیت آنها می شود. زمرد به متولدین اردیبهشت ماه اختصاص دارد. این سنگ، متعادل کننده روح و جسم است و بر روی تیرویید و تصلب شرایین اثر مثبت می گذارد. جالب است که از این سنگ برای درمان بیماران مبتلا به پارکینسون هم استفاده می شود. زمرد از نظر روانی الهام بخش است و یوگی ها را در حال مدیتیشن به سوی تمرکز بهتر راهنمایی می کند.

اونیکس که اعتیاد را درمان می کند سنگ سیلیکاتی طبیعی و متعلق به متولدین مرداد ماه است. از آنجا که در شش هزار سال پیش هم اعتیاد به الکل و آبجو وجود داشته است کاهنان مصری استفاده از این سنگ را به معتادان توصیه می کردند. اونیکس از لحاظ روانی باعث هماهنگی روحی انسان می شود و دلگرمی به زندگی را افزایش می دهد. به نظر می رسد این سنگ با بالا بردن خودباوری و اعتماد به نفس موجب درمان اعتیاد می شده است.

فیروزه یا سنگ حامی به متولدین آذرماه تعلق دارد. فیروزه بر عملکرد نادرست کبد اثر می گذارد و فعالیت آن را تصحیح می کند. قدرت و سوی چشم را هم افزایش می دهد. یکی از جالب ترین موارد وضعیت اهالی دی ماه است. آنها هیچ سنگ به خصوصی ندارند و در عین حال تمام سنگ ها برای آنها مفید هستند. متولدین اسفند می توانند از مرجان استفاده کنند. مرجان سنگی است که از گیاهان دریایی به دست می آید و چون منشاء آن از کلسیم است بر روی استخوان ها و بخصوص بیماری راشیتیسم تاثیر مثبتی دارد. علاوه بر این به این افراد کمک می کند تا بتوانند انعطاف پذیری خود را افزایش دهند و از این طریق بیشتر با محیط خود کنار بیایند. آماتیست سنگ متولدین بهمن ماه است. این سنگ ضد اضطراب و کابوس است و به کسانی که بدخواب یا مضطربند توصیه می شود.

● فیروزه نیشابوری و طلسم خوشبختی

دامنه و گستره تاثیرات سنگ ها بسیار بیش از این هاست. تقریباً تمام سنگ های آتشفشانی و کریستالی در ایران یافت می شوند. منشاء ظهور برخی از آنها هم منحصراً در ایران است. مثل فیروزه نیشابوری که از نظر رنگ و قطر سنگ در دنیا بی نظیر است. به فیروزه نیشابوری که سطح صاف و بدون رگه ای دارد عجم می گویند در حالی که فیروزه رگه دار سایر نقاط را به نام شجر می شناسند.

به غیر از فیروزه، کهربا هم در شمال ایران تولید می شود. در ایران معمولاً رسم نیست مردها به خود جواهر بیاویزند اما پیروز از سفارشی از مشهد یاد می کند که مردی از او سنگ توپاز آبی خواسته بود. آن هم برای اینکه این سنگ، جوان کننده روح است و نیروی حیات را افزایش می دهد. یوگی ها هم بیشتر کوارتز سفارش می دهند چون دنبال آرامش و تمرکز هستند. اوپال هم که از خانواده عقیق است، سنگی متعلق به کشور استرالیاست و بر اساس مفاد طالع بینی ها به ماه مهر تعلق دارد. این سنگ فشار خون را افزایش می دهد و افسردگی را از بین می برد به همین دلیل به طلسم خوشبختی معروف است و طرفداران فراوانی دارد. شما چه نوع سنگی به کارتان می آید.


منبع میراث خبر
انجمن درمانگران ایران

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر