اثر افدرین در بی دردی و تحمل ناشی از مورفین در موش سوری نر در روش صفحه داغ

اثر افدرین در بی دردی و تحمل ناشی از مورفین در موش سوری نر در روش صفحه داغ

اثر افدرین در بی دردی و تحمل ناشی از مورفین در موش سوری نر در روش صفحه داغ

افدرین یکی از داروهای آدرنرژیک است که هم از طریق اثر مستقیم بر گیرنده ها و هم (عمدتاً;) از طریق تخلیه (آزادسازی) ذخایر کاتکول آمین ها عمل می کند. و در گیاهان مختلف جنس افدرا وجود دارد و دارای ساختمان آلکالوییدی است.
گروه دارو و درمان گوپی
1399/2/12
1 نظر

افدرین یکی از داروهای آدرنرژیک است که هم از طریق اثر مستقیم بر گیرنده ها و هم (عمدتاً) از طریق تخلیه (آزادسازی) ذخایر کاتکول آمین ها عمل می کند. و در گیاهان مختلف جنس افدرا وجود دارد و دارای ساختمان آلکالوییدی است. این ترکیب چهار ایزومر فضایی دارد که در این میان ایزومر 1R,2S دارای اثر قوی تری برگیرنده های α و β آدرنرژیک می باشد. مطالعات متعددی نشان داده اند که آگونیست های آدرنرژیک اثر بی دردی اوپیوییدها را تقویت می کنند. اکثر مطالعات مکانیسم این تقویت را اثر دارو بر گیرنده های α پیش سیناپسی می دانند که تحریک آن باعث مهار رهش نورو ترانسمیترهای مربوطه در مسیرهای درد و در نهایت عدم انتقال پیام درد می شود. مثلاً کلونیدین که یک آگونیست ⓬ است وقتی به طور حاد به همراه یک اوپیویید تجویز شود هم می تواند بی دردی را طولانی تر کند و هم نیاز به اوپیوییدها را پس از جراحی کاهش می دهد.

 

اثر افدرین در بی دردی و تحمل ناشی از مورفین در موش سوری نر در روش صفحه داغ asare ephderin dar bi dardi pdf 191 KB application pdf
بهلول حبیبی اصل رسول سلطانی
مجله دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبر 1610 ز

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم0
مخالفم0
سپنتا  (یک شنبه 30 آذر 1399)
جالب بود مرسی از گروه گوپی