مهار دیابت آسان است- مجله مادر گوپی

مهار دیابت آسان است- مجله مادر گوپی

بررسی های پزشکی نشان می دهد که تغذیه نامناسب، علت بسیاری از بیماری ها است و دیابت هم از جمله بیماری هایی است که پزشکان یکی از مهمترین عوامل ابتلا به آن را تغذیه نامناسب می دانند.
گروه بیماریها گوپی
1399/2/12
0 نظر

بررسی های پزشکی نشان می دهد که تغذیه نامناسب، علت بسیاری از بیماری ها است و دیابت هم از جمله بیماری هایی است که پزشکان یکی از مهمترین عوامل ابتلا به آن را تغذیه نامناسب می دانند.

 

امروزه با وجود میزان شیوع بالای دیابت، مردم جهان آگاهی چندانی نسبت به این بیماری و عوارض آن ندارند، به نحوی که 70 درصد جمعیت بیماران دیابتی از بیماری خود آگاه نیستند.

یک برنامه غذایی سالم و مناسب، مهمترین راه کنترل بیماری دیابت است و در این زمینه یک متخصص تغذیه، بهترین فرد برای مشاوره تغذیه ای است. این در حالی است که متخصصان پزشکی بر این باورند که تغذیه نادرست، کم تحرکی و چاقی از مهمترین علل بروز این بیماری است. متأ;سفانه در بسیاری از موارد، درمانی برای بیماری دیابت وجود ندارد و فقط می توان آن را با تغذیه مناسب کنترل کرد.در واقع راهنمای تغذیه ای برای افراد مبتلا به دیابت مانند افراد سالم بوده، اما بهتر است مقدار انرژی دریافتی و میزان فعالیت بدنی مناسب برای حفظ وزن بدن این افراد در حد مطلوبی باشد.

بنابراین فرد مبتلا به دیابت باید از همه گروه های غذایی استفاده کند تا از دریافت همه این گروه های مواد مغذی، اطمینان حاصل کند.

بهترین برنامه غذایی برای بیماران دیابتی در کاهش مصرف قند و غذاهای شیرین، کاهش مصرف چربی، استفاده از روغن های مایع با حرارت پایین و مصرف غذاهای کم نمک است. مصرف نوشیدنی های شیرین هم برای این بیماران مضر است. البته در افراد سالم هم مصرف مرتب نوشیدنی های شیرین موجب ترشح بیش از حد انسولین و در درازمدت چاقی می شود. در این زمینه چاقی موجب مقاومت بدن نسبت به انسولین می شود و خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش می دهد.

تاکنون تأ;ثیر چای سبز و دارچین بر کاهش قند خون اثبات نشده، اما افزایش مصرف غذاهای پرفیبر، فعالیت ورزشی منظم و استفاده از دارو زیر نظر پزشک در درمان دیابت بسیار مؤ;ثر است.

بر اساس آمار سال 2000 بیش از 171 میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا بودند و پیش بینی می شود این تعداد در سال 2030، دو برابر شود.

از کمبود دانش در چگونگی برخورد با بیماری دیابت به عنوان یکی از مهمترین علت های افزایش این بیماری یاد می شود. در واقع بیمار مبتلا به دیابت باید به اندازه پزشک خود از چگونگی کنترل بیماری آگاهی داشته باشد.

دیابت بیماری خطرناکی است، اما اگر به درستی کنترل شود، عوارض و ضرر آن کاهش چشمگیری خواهد داشت. عوارض دیابت، اختلال در دید، کلیه ها، قلب، عروق و ناراحتی های گوارشی است.

مهمترین راه برای پیشگیری از خطر ابتلا به دیابت در افراد بالای 30 سال مراجعه سالانه به پزشک برای کنترل قند خون، تغذیه مناسب و ورزش روزانه است.به هر صورت، بیماری قند، بیماری مزمنی است که در نتیجه اختلال در تولید و عملکرد انسولین در بدن به وجود می آید. امروزه این بیماری با گسترش زندگی ماشینی و فعالیت بدنی کم، در جهان شیوع پیدا کرده است و برای آیندگان هم خطرآفرین خواهد بود. پس بهتر است از همین امروز با تغذیه مناسب و انجام ورزش و فعالیت های مناسب بدنی از بروز این بیماری جلوگیری کنیم.بهترین نوع تحرک و انجام فعالیت های ورزشی استراحت در میانه ورزش است، زیرا بدین ترتیب به سوزاندن سریع تر چربی های بدن بیشتر کمک می شود.یک تیم تحقیقاتی ژاپنی و دانمارکی اعلام کرده اند قراردادن یک زمان استراحت بین یک جلسه ورزش به سوزاندن سریع تر چربی ها کمک می کند. هنگامی که فرد بین دو زمان 30 دقیقه ای ورزش، 20 دقیقه استراحت می کند، بیشتر از زمانی که یک ساعت بدون وقفه ورزش و پس از آن استراحت می کند، چربی می سوزاند.

توصیه های کنونی برای انجام ورزش به منظور جلوگیری یا درمان چاقی که جلسات طولانی تر ورزش تأ;کید دارد؛; اما شواهد موجود نشان دهنده آن است که قرار دادن زمان استراحت بین یک جلسه طولانی ورزش احتمالاً; به سوخت و ساز بیشتر چربی منجر می شود.محققان برای بررسی این امر از هفت مرد سالم خواستند ابتدا یک مدت طولانی و پس از آن 2 مدت کوتاهتر دوچرخه سواری کنند و در این زمینه چندین شاخص مختلف سوخت و ساز چربی را مطالعه کردند.همه این افراد از 60 درصد توان خود برای ورزش استفاده می کردند. زمانی که این افراد در دو مدت کوتاهتر ورزش کردند، میزان اسیدهای چرب آزاد و دیگر مواد در خون آنها در زمان استراحت افزایش یافت که نشان دهنده سوخت و ساز بیشتر چربی است.میزان این مواد در یک دوره یک ساعته استراحت، پس از 2 جلسه ورزش بالاتر بود. بیشترین سوخت و ساز چربی در طول هر دوره استراحت بین دو زمان ورزش به ثبت رسید که این میزان بیش از سوخت و ساز چربی در زمان استراحت پس از یک جلسه ورزش طولانی بود.

در عین حال میزان انسولین و گلوکز در خون این افراد در مرحله دوم ورزش و پس از استراحت کمتر بود. اگرچه نسبت کل کالری سوزانده شده در این دو شیوه ورزش چندان تفاوتی نداشت؛; اما چربی ها 77 درصد کالری مصرفی را در شیوه ورزش و استراحت از بین آن تشکیل می داد؛; در حالی که چربی ها 56 درصد کالری مصرفی پس از یک جلسه ورزش طولانی را تشکیل می دادند.

به گفته محققان، اگرچه افراد برای عمل به توصیه پزشکان برای ورزش بیشتر معمولاً; یک دوره ورزش طولانی انجام می دهند؛; اما استراحت بین همان مدت زمان ورزش ـ بویژه برای افراد کم تحرک یا دارای اضافه وزن ـ مؤ;ثرتر است، بنابراین توصیه می شود که در انجام حرکات ورزشی و تحرک های روزانه حتماً; زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید.


روزنامه ایران www iran newspaper com

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر