اشک های خونبار چیست-مجله مادر و کودک گوپی

اشک های خونبار چیست-مجله مادر و کودک گوپی

نگاهی به علل و عوامل خون گریستن
گروه بیماریها گوپی
1399/2/12
0 نظر

بیماری یک نوجوان امریکایی مقیم ایالت تنسی، بازتاب زیادی در خبرگزاری های مختلف پیدا کرد. کالوینو اینمان 15ساله خون گریه می کند، نادر بودن این بیماری باعث شد خبر بیماری به سرعت در رسانه های مختلف منتشر شود. سایت های لینک دهی اجتماعی خارجی گریه های خونی این نوجوان را داغ کردند و میلیون ها نفر گریه های عجیب او را دیدند.

 

این نوجوان هر روز سه بار بدون اخطار و پیش درآمدی گریه خونی می کند، طوری که همکلاسی هایش از او می ترسند و بعضی هایشان گمان می کنند روح او تسخیر شده است یا او یک خون آشام عینیت یافته است، عکس ها و ویدیوهای منتشر شده از او، وی را در حالی نشان می دهد که خون گریه می کند و در حالی که اشک های او از گونه ها به پایین می غلتند، رد خون از خود باقی می گذارند. اولین باری که او گریه خونی کرد، از روی ترس از مادرش پرسید که آیا این علامت نشانه قریب الوقوع بودن مرگش است؛; چیزی که مادرش را به وحشت انداخت و باعث شد با اورژانس تماس بگیرد.

به گفته مادر این بیمار او تا به حال به چند متخصص هم مراجعه کرده و ام آرآی، اولتراسوند و سی تی اسکن داده، اما هیچ کس نتوانسته پرده از بیماری اسرارآمیز او بردارد. یک چشم پزشک به نام دکتر رد همیلتون در برنامه تلویزیون، تنها به ذکر اصطلاح پزشکی بیماری او یعنی haemolacria اکتفا کرد.

مادر این نوجوان امیدوار است این حضور تلویزیونی منجر به پیدا شدن راهی برای درمان یا دست کم پیدا شدن علت بیماری پسرش شود.

گریه خونی خودبه خودی در بسیاری از فرهنگ ها، تفسیرهای مختلفی دارد مثلاً; در آیین مسیحیت خونریزی از چشم، دست، پا یا پیشانی به مصلوب شدن حضرت مسیح نسبت داده می شود و عینیتی از آن محسوب می شود.

راستش خبر جالبی بود. اما من هر چقدر در خبرگزاری های مختلف جست وجو کردم، خبری پیدا نکردم که به صورت منطقی و با مشورت با پزشکان، علل محتمل بیماری این نوجوان را بررسی کنند. چنین چیزی باعث تعجب من شد، چون اکثریت قریب به اتفاق خبرگزاری های خارجی برای تنظیم خبرهای بهداشت و سلامت از وجود روزنامه نگاران و خبرنگاران پزشک بهره می برند. شاید عجله زیاد خبرگزاری ها برای از دست ندادن این سوژه جالب، باعث غفلت آنها شده بود.

در ذهنم چند تشخیص مختلف بود، در این ساعت که در حال نوشتن این مطلب هستم، به منابع زیادی دسترسی ندارم، اما فکر می کنم تشخیص های افتراقی که در یکی از EBOOK هایم، پیدا کردم، تا اندازه زیادی جامع و مناسب باشد. گریه اشکی تشخیص های افتراقی زیادی دارد. کتاب Ocular differential diagnosis یا تشخیص های افتراقی بیماری های چشم تالیف فردریک همپتون روی تشخیص افتراقی اشک خونی یا اصطلاحاً; haemolacria را چنین تقسیم بندی می کند؛;

1) خون در اشک به خاطر بیماری های ملتحمه

الف) استفاده از داروهایی مانند سیلور نیترات

ب) التهاب ملتحمه کاشکتیک

پ) سندرم هایپوپلازی فوکال درمال (سندرم گولتز)

ت) فیبروما

ث) التهاب ملتحمه از نوع پاپیلری غول آسای ثانویه با استفاده از لنزهای تماسی

ج) اختلال شدید سیستم عصبی خودمختار

چ) همانژیوم

ح) تلانژکتازی خونریزی دهنده ارثی

خ) گرانولوم التهابی

د) ملانوم بدخیم

ذ) تومور کارسینویید متاستازدهنده

ر) التهاب شدید ملتحمه همراه پرخونی واضح

ز) خونریزی زیر ملتحمه به دنبال احتقان وریدی سر ناشی از خم شدن، سرفه، ترومای والسالوا، هموفیلی یا آتروم پیشرفته

س) قاعدگی ناشی از بافت نابجا

2) خون در اشک به خاطر آسیب عروقی قرنیه

3) خون در اشک به خاطر بیماری های پلک مانند ترومای پلک یا گزش شپش و کنه

4) دلایل متفرقه خون در اشک

الف) تلانژکتازی فامیلی

ب) هموفیلی

پ) هیستری

ت) یرقان

ث) سندرم اسلر وبر رندو

ج) بیماری های غدد اشکی

چ) کم خونی شدید

ح) خون دماغ شدید همراه برگشت خون از راه های اشکی

بررسی های لازم با گرفتن یک تاریخچه شروع می شود، مثلاً; زمان آغاز، شدت خونریزی، وجود علایم استرس، ضعف بینایی، اشک ریزش و سوزش چشم همراه سابقه خونریزی های بی دلیل قبلی در جاهای دیگر بدن.

معاینات مورد نیاز شامل معاینه کامل ملتحمه چشم، غدد اشکی، معاینه حدت بینایی ENT و روانپزشکی هستند. آزمایش ها البته متناسب با شک های بالینی شامل کامل خون، بیوپسی غدد اشکی، اندازه گیری زمان BT، TT، CT، تست میزان شکنندگی مویرگی و بررسی رادیوگرافیک مجاری اشکی بینی (نازولاکریمال) هستند.

ترشحات خونابه یی در جریان پرخونی ناشی از التهاب حاد ملتحمه چشم می توانند دیده شوند، اما ترشح واضح خونی در جریان این بیماری نادر است و باید در مورد بیماری بعد از انجام همه بررسی های لازم اظهارنظر کرد.


دکتر علیرضا مجیدی
روزنامه اعتماد www etemaad ir

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر