آنفولانزای خوکی در کمین!- مجله مادر و کودک گوپی

آنفولانزای خوکی در کمین!- مجله مادر و کودک گوپی

آنفولانزای خوکی، بیماری کشنده ای که در حدود دو ماه پیش در مکزیک رویت شد، آمریکا و اروپا را در نوردید و به تمام دنیا سرایت کرد اکنون به ایران رسیده و اعلام ابتلای 42 نفر به این بیماری در کشور زنگ خطر را به صدا در آورده است.
گروه بیماریها گوپی
1399/2/12
0 نظر

آنفولانزای خوکی، بیماری کشنده ای که در حدود دو ماه پیش در مکزیک رویت شد، آمریکا و اروپا را در نوردید و به تمام دنیا سرایت کرد اکنون به ایران رسیده و اعلام ابتلای 42 نفر به این بیماری در کشور زنگ خطر را به صدا در آورده است.

 

در اویل اردیبهشت ماه بود که خبر ابتلای تعدادی از شهروندان مکزیک و سپس آمریکا به این بیماری منتشر شد. این ویروس به سرعت در این کشورها همه گیر شد و قربانیانی نیز به همرا داشت.

در پی اعلام این خبر مسیولین وزارت بهداشت به منظور پیشگیری از ورود این بیماری به ایران در فرودگاه های بین المللی کشور قرنطینه هایی ایجاد کردند. از آنجا که از ایران پرواز مستقیم به مکزیک و آمریکا وجود نداشت اما محدودیت هایی برای سفر ایجاد نشد.

همچنین بیمارستان های منتخب در سراسر کشور نیز به داروهای مخصوص این بیماری مجهز شدند تا در صورت مشاهده بیماران مشکوک به آنفولانزای خوکی را مداوا کنند تا جلوی شیوع ویروس این بیماری در کشور گرفته شود.

علیرغم تمام اقدامات مسیولین اما با رسیدن آنفولانزای خوکی به کشورهای همجوار ایران خطر این بیماری جدی شد.

از آنجا که تردد ایرانیان به دو کشور عربستان و عراق بسیار بالا است و با توجه به مشاهده این بیماری در این کشور ها، این دو کشور به صورت مراکز خطری برای ایرانی ها تبدیل شدند به گونه ای اکثر مبتلایان آنفولانزای خوکی در ایران مسافران به این دو کشور بودند.

به این خاطر بود که مقامات ایران از سفر افراد زیر پنج و بالای 65 سال به عربستان جلوگیری کرده و از بیماران خواستند که سفر خود را به تعویق بیندازند.

این خطر اینقدر جدی تلقی می شود که حتی زمزمه هایی مبنی بر احتمال لغو تمامی سفرهای حج واجب در سال جاری شنیده می شود.

آنفولانزای خوکی در ایران در ابتدا بسیار محدود بود اما با توجه به گستردگی مشاهده این ویروس در سراسر کشور این خطر بسیار جدی تلقی می شود.

تاکنون 42 مبتلا به این بیماری در ایران شناسایی شده و این ویروس در استان های تهران و مازندران و برخی مناطق دیگر نیز مشاهده شده است و طی خبرها دو تن از اعضای تیم ملی شمشیر بازی نیز به این بیماری مبتلا شده اند.

علیرغم تمام اقدامات وزارت بهداشت و پیشگیری ها اما رعایت بهداشت فردی به عنوان مهم ترین عامل جلوگیری از این بیماری عنوان می شود. استفاده از دستمال به هنگام عطسه، شستشوی دایم دست و صورت به خصوص پس از دست دادن و روبوسی با افراد مخصوصا مسافران شدیدا از سوی پزشکان توصیه می شود. همچنین مراجعه سریع به پزشک به هنگام مشاهده نشانه های این بیماری ضروری است.

آنفولانزاری خوکی چیست؟

آنفلوانزای خوکی یک بیماری کاملا ساده و رایج دستگاه تنفسی است. آنفلوانزا در خوکها نیز همان قدر رایج است که در انسانها. این بیماری به راحتی و سرعت سرایت میکند اما به ندرت به مرگ منتهی میشود.

اما چه چیزی ویروس کنونی را تبدیل به ویروسی خطرناک کرده است؟ ویروس خوکی نیز مانند تمام ویروسهای دیگر خود را تغییر میدهد. اگر خوکهای مبتلا به آنفلوانزای خوکی همزمان به آنفلوانزای انسانی یا پرندگان نیز مبتلا باشند، این ویروسها میتوانند در بدن حیوان ژنهای خود را تعویض کنند. بدین ترتیب نوعی جدید از ویروس به وجود میآید که هم ژنهای انسان و هم ژنهای حیوان را در خود دارد. این همان اتفاقی است که ظاهرا در مورد ویروس کنونی افتاده است.

ویروس جدید یکی از انواع H1N1 است. N و H مخفف واژههای Neuraminidase و Hنmagglutinin و نام دو قشاء سلولی ویروس هستند. در مجموع 16 گونه از Hنmagglutinin و 9 زیرمجموعه از Neuraminidase وجود دارند که میتوانند ترکیبهای مختلفی با هم تشکیل دهند. گونههای A H1N1″ ویروس آنفلوانزا برای نخستین بار در سال 1930 میلادی قرنطینه شدند.

● راههای انتشار ویروس آنفلوانزای خوکی و نشانه های ابتلا به آن

ویروس آنفلوانزای خوکی میتواند به طور مستقیم از خوک به انسان یا برعکس منتقل شوند. سرایتهای تا کنونی به طور مستقیم از خوک به انسان بوده اند.

بر اساس اعلام مرکز پیشگیری از بیماریهای واگیر ایالات متحده، آنفلوانزای خوکی از راه مواد غذایی منتقل نمیشود.

نشانه ها همچون نشانه های یک سرماخورگی ساده است: تب، احساس خستگی، بی اشتهایی و سرفه. برخی بیماران همچنین آبریزش بینی، گلودرد و حالت تهوع نیز دارند. اسهال همزمان با تهوع در آنفلوانزای خوکی شدیدتر از انواع دیگر سرماخوردگی است.

● پنج نکته مهم برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزای خوکی

1- دستهای خود را بشویید:

ذرات و قطرات کوچک ناشی از سرفه و عطسه بیماری را منتقل می کنند. این ذرات به دستهای ما منتقل می شوند و بعد هر چیزی را که ما لمس کنیم آلوده کننده می شود.

راه صحیح دست شستن : به غیر از پشت و روی دستها و انگشتان ، زیر ناخنها ، بین انگشتان و دور مچها را به مدت کافی با آب گرم یا داغ کف مالی کنید و بشویید و بعد خوب با آب بشویید::: دستهای خود را نه تنها قبل از غذا خوردن و بعد از دستشویی رفتن بلکه بعد از استفاده کردن از حوله یا پوشاندن دهان بعد از سرفه یا عطسه بشویید.درست است تعداد دفعات خیلی زیاد می شود درست مثل تعداد دفعاتی که اگر شما در اورژانش یا اتاق عمل مشغول به کارمی بودید این کار را انجام می دادید.

2- وقتی عطسه یا سرفه می کنید دهان خود را بپوشانید:

اگر دستمال ندارید از شانه یا گودی آرنج خود استفاده کنید.اگر این ذرات به لباس یا یقه شما منتقل شوند خیلی بهتر است از اینکه در هوا و بین افراد دیگر انتشار یابند.بعد دستهای خود را بشویید.ماسکهای جراحی هم خوب هستند ولی در مورد استفاده هر روزه از آنها توافق نظر وجود ندارد و در ضمن دستها را هم پاک نگه نمی دارند

3- در خانه بمانید:

اگر بیمار هستید در خانه بمانید و همیشه دستهای خود را بشویید تا دیگران را آلوده نکنید

4- صورت خود را لمس نکنید:

دستهای خود را از غشاهای مخاطی ( چشم- دهان - بینی ) دور نگه دارید چون ویروس از این راه ها وارد بدن می شود.

5- از افراد بیمار دوری کنید:

در ضمن اجسام صاف مثل سکه بیشتر از اجسام زبر و منفذدار مثل کاغذ ویروس را منتقل می کنند


پایگاه خبری فرارو http www fararu com

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر