آلرژن تماسی 2008-مجله مادر و ک گوپی

آلرژن تماسی 2008-مجله مادر و ک گوپی

انجمن درماتیت تماسی آمریکا، نیکل را به عنوان آلرژن سال 2008 معرفی کرد زیرا این نوع درماتیت تماسی به طور قابل توجه و به ویژه درکودکان، افزایش بسیار یافته است...
گروه بیماریها گوپی
1399/2/12
0 نظر

انجمن درماتیت تماسی آمریکا، نیکل را به عنوان آلرژن سال 2008 معرفی کرد زیرا این نوع درماتیت تماسی به طور قابل توجه و به ویژه درکودکان، افزایش بسیار یافته است.

 

با افزایش میزان شیوع آلرژی نیکل در ایالات متحده و مناطق دیگر، نرخ بالای حساس شدن به نیکل در کودکان مستند شده و احیای دوباره ی عوارض دستگاه های بیومدیکال (به ویژه آلرژی به نیکل) به علت وجود این فلز، کنار گذاشتن اهمیت و ارتباط آن با سلامت عامه و بیماری های پوستی، یک اشتباه خواهد بود.

آلرژن امسال را می توان در اشیای زینتی، سکه، سگک، قلاب شلوار، ابزار آلات و سایر فرآورده های مورد استفاده در زندگی روزمره مشاهده کرد.

اطلاعات حاصل از گروه درماتیت تماسی آمریکای شمالی (NACDG) حاکی از آن است که تعداد بیمارانی که از نظر نیکل دارای پچ تست مثبت هستند از 5/10 به سال 1985 تا 1990 به 8/18% در فاصله ی 2003 تا 2004 افزایش یافته است و از 391 پچ تست کودکان که در فاصله ی 2001 تا 2004 توسط NACDG انجام شده است، 28% نسبت به نیکل دارای نتیجه ی مثبت بوده و تصور می شد 26% دچار آلرژی به نیکل چه در حال حاضر و چه در گذشته بوده اند.

نه تنها آلرژی به نیکل در جمعیت جوان شایع است، بلکه اطلاعات NACDG حاکی از آن است که حساس شدن به نیکل در دختران افزایش یافته و به عنوان زن بالغ امروزی به صورت آلرژی بروز نموده است. کثرت بالای آلرژی به نیکل در خانم ها و دختران احتمالاً; به علت سوراخ کردن گوش و حساس شدن نسبت به گوشواره های تزیینی کم بها است. در مردانی که گوش خود را سوراخ می کنند نیز این حالت حساس شدن بالا است. در اروپا، به نظر می رسد آلرژی نیکل در دختران با رهنمودهایی که انجام شده رو به کاهش باشد.

▪ سایر علل نیکل که باید در حیطه ی گیرایی رادار پزشک باشد عبارتند از:

ـ پرهیز از مصرف نیکل در جیره ی غذایی مشکل است و در افراد حساس شده سبب بروز اکزمای راجعه و وزیکولار دست می شود. نیکل درانواع غذاها از جمله صیفی ها، مغزها، دانه ها، سیب زمینی، شکلات و ماهی وجود دارد. همچنین، نیکل در داروها، ویتامین و داروهای گیاهی وجود دارد. به عنوان مثال Acunol (کارخانه ی داروسازی پلیموت)، یک داروی خوراکی هومیوپاتی برای آکنه است و حاوی بیش از دو برابر نیکلی است که به طور طبیعی توسط افراد طی یک رژیم متوسط خورده می شود.

مصنفان اظهار داشته اند که نتایج بررسی در انسان و گزارشهای موردی حاکی از آن است که یون های فلزی حاصل از دست بندهای فولاد ضد زنگ و سایر وسایل فلزی دندان پزشکی با گذشت زمان وارد بزاق می شود. جذب این یون ها ممکن است سبب آلودگی تعدادی از افرادی گردد که قبلاً; حساس شده اند ولی ممکن است در افرادی که قبلاً; نسبت به نیکل حساس نبوده اند تحمل ایمونولوژیک نسبت به نیکل ایجاد نماید.

ـ گزارش عوارض احتمالی در ارتباط با دستگاه های بیومدیکال.

حتی با وجودی که واکنش نسبت به فولاد ضد زنگ وسایل طبی در بیماران حساس شده به نیکل غیر شایع است ولی سیر رجوع جراحان ارتوپد و ارتودونتیست ها برای مشاوره به درماتولوژیست ها در مورد ایمنی وسایل طبی فلزی دایمی یا نیمه دایمی، بیش از گذشته شده است. بدون شک تغییر پذیری مراقبت برای بیماران بر اساس انجام آزمون و توصیه ها در توجه از جانب بیماران و پزشکی که آنها را به درماتولوژیست رجوع داده است و نیز افزایش هزینه ی مراقبت از سلامت سهیم است.

این امر شامل بیمارانی هم می شود که از استنت درون عروقی استفاده کرده اند. استناد به این نکته که آلرژی به نیکل با استنوز مجدد استنت همراه است، مورد سوال است. در این مورد باید رهنمودی با توافق عام و یا مقاله یی مستند در مورد وسایل اختصاصی بیومدیکال و آلرژی به نیکل یا سایر فلزات موجود باشد.

در عین حال که میزان شیوع فعلی عوارض آلرژیک جراحی تعویض مفصل هنوز بسیارکم است. ولی اخیراً; تقاضای مشاوره برای انجام پچ تست فلزات رو به افزایش نهاده است. پس از بحث با همکاران ارتوپد، به نظر می رسد علت این امر آن است که تکنولوژی پروتزهای مفصل جانشین به سرعت در حال تغییر است. آگاهی نسبت به آلرژی نیکل و سایر فلزات در میان جراحان ارتوپد و بیماران دوباره رو به افزایش نهاده است و این امر احتمالاً; به خاطر آن است که سازندگان این وسایل از آلیاژ جدید و فرآورده های پوششی جانشین به عنوان اجزای مفصل استفاده می کنند.

ـ پیشگیری از آلرژی تماسی نسبت به نیکل چالش برانگیز ولی ممکن است. در این مورد بهترین رویکرد یافتن راه هایی برای کاهش وقوع حساس شدن است. مصنفان اظهار داشته اند که تنظیم آزاد شدن نیکل از وسایل مورد استفاده ی مصرف کننده که دارای تماس با پوست است چالش برانگیز ولی راه حل بالقوه موفق و پیش دارویی رایج آلرژی به نیکل است.

در تعبیر و تفسیر نتایج پچ تست نیکل نیز باید احتیاط کرد. نیکل و سایر فلزات ممکن است سبب بروز واکنش های آغالنده یی شوند که تشخیص آنها از آلرژی واقعی دشوار است.


دکتر رعنا باقری فرد
هفته نامه پزشکی امروز www pezeshkyemrooz ir

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر