تحقق رویای پیشگیری از آنفولانزا-مجله مادر گوپی

تحقق رویای پیشگیری از آنفولانزا-مجله مادر گوپی

همزمان با آغاز فصل سرما مردم سالاری بررسی می کند...
گروه بیماریها گوپی
1399/2/12
0 نظر

این یک آرزوی دیرینه برای بشر بوده است که در فصل سرما از عوارض ناخوشایند آنفولانزا در امان باشد. در واقع یک هفته به صورت شبانه روز، با تب و لرز و سرفه های خشک و دردهای عضلانی و ضعف، خستگی و کوفتگی، دست و پنجه نرم کردن، برای هیچ یک از ما خوشایند نخواهد بود. چرا که این موضوع علاوه بر صدمات بهداشتی آن و فارغ از تحمیل بار مالی به خانواده، سبب می شود کلیه برنامه هفتگی خانواده دست خوش تغییرات شود. همه ما بارها تجربه کرده ایم که شایع ترین علت غیبت از کار و مدرسه در این فصل سرماخوردگی است و این برای همه ما تبدیل به یک سوال اساسی شده است که چگونه می توانیم پیش از شیوع ویروس آنفولانزا و همه گیر شدن ان ،خود را دربرابر ان ایمن سازیم.در این گزارش سعی کرده ایم با ذکر پاره ای از اصول علمی در خصوص پیشگیری و درمان انفولانزا، شما را با این بیماری و راه های مقابله با ان آشنا کنیم .

 

● آنفولانزا یک بیماری ویروسی است

آنفلوانزا شایعترین بیماری ویروسی فصل سرما است که دستگاه تنفسی را درگیر می کند و شدیدا مسری است یک ویروس آنفولانزا ممکن است 90 بار کوچکتر از یک گلبول قرمز خون انسان باشد، به اندازهای کوچک که می تواند میان امواج نوری پنهان شود. اما همین ویروس کوچک می تواند در یک سال به اندازه نیمی از مرگ و میرهای ناشی از تصادفات ترافیکی، باعث مرگ انسانها شود. در هر ویروس آنفولانزا از هر فصلی تا فصل دیگر جهش ژنتیکی ایجاد می شود و در نتیجه این امر تدارک سیستم های دفاعی قبلی را کم تاثیر می کند. اما پیشرفت های اخیر در صنعت داروسازی کشف یافته های شگفت انگیزی را در علم پزشکی در این زمینه در پی داشته است. که نتیجه عملی آن برای مردم تحقق رویای دیرین مقابله با انفولانزا بوده است.در حقیقت دستیابی به نسل سوم واکسنی که تا 80درصد موارد از این بیماری و عوارض آن جلوگیری می کند، یکی از بزرگترین دستاوردهای بشر در این حوزه محسوب می شود.

● چه کسانی در معرض آنفولانزا هستند؟

1) هر آنچه که سبب تضعیف سیتم ایمنی بدن می شود: از سوی تغذیه گرفته تا خستگی و فشار کاری و استرس ، از وجود بیماریها مزمن از قبیل بیماری مزمن قلبی، ریویو کلیوی، دیابت، آسم گرفته تا بارداری و کهنسالی، امکان ابتلا به این بیماری را در فرد افزایش می دهد. کودکان مستعد آلرژی، آسم، بیماریهای قلبی، مرض قند، کودکان مبتلا به عفونتهای مکرر و کسانی که داروهای مضعف مصرف می کنند، یا کودکانی که مجبورند آسپرین طولانی مدت استفاده کنند، همگی در معرض این بیماری قرار دارند .

2) هر آنچه که سبب تسهیل انتقال ویروس گردد: ازمحیط های بسته با تهویه نامناسب گرفته تا مکان های شلوغ مانند وسایل حمل و نقل عمومی،از کامپیوتر و گوشی موبایل گرفته تا خودکار و کاغذ. کودکانی که در مهدکودک و در تماس با سایر کودکان هستند، افرادی که در خانه های سالمندان زندگی می کنند، کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی همگی به دلیل تردد در مراکزی که احتمال وجود ویروس در آن شدیدتر است، در معرض این بیماری قرار دارند .

● آموزش به کودکان

شیوع آنفولانزا در مکان هایی که تجمع افراد در آنها بیشتر است نظیر مدارس، مهدهای کودک احتمال بیشتری دارد چون اگر یکی از کودکان به این بیماری مبتلا شده و در این مکان ها نیز حضور داشته باشد می تواند به راحتی به دیگر همکلاسی ها و دوستان خود انتقال دهد. در واقع از آنجا که بیماری آنفولانزا به راحتی از طریق تماس هایی نظیردست دادن ،امانت گرفتن خودکار و دفتر و یا حتی صحبت کردن با یکدیگر به راحتی به دیگران سرایت می کند بنابراین در این زمینه باید با آموزش به کودکان در خصوص رعایت نکات بهداشتی از آلوده شدن دیگر افراد به این بیماری جلوگیری کرد. در واقع با توجیه کودکان در خصوص چگونگی انتقال بماری میتوان تا حدودی از گسترش آن جلوگیری نمود. اما باتوجه به تحقیقات علمی گسترده در رابطه با انفولانزا باید اعتراف نمود که تنها راه پیشگیری از آنفولانزا، علاوه بر رعایت نکات بهداشت عمومی و فردی، استفاده از واکسن آنفولانزا است.

● هنگامی که آنفولانزا دارید چه کنید؟

افرادی که مبتلا به آنفولانزا می شوند، فورا علایم را تجربه نمی کنند. بنابراین آنها می توانند بیماری را به دیگران منتقل کنند بدون اینکه بدانند بیمار هستند. در واقع ناتوانی ظاهری علم جهت متوقف کردن شیوع آنفولانزا تا اندازه ای به این دلیل است که میزبان مبتلا می تواند قطرات آلوده را روز قبل از شروع علایم تولید کند و به این صورت در چرخه شیوع آنفولانزا قرار گیرد.

فارغ از دورانی که فرد هنوز اطلاعی از بیماری خود ندارد،باید گفت به محض مشاهده نشانه های آنفولانزا رعایت نکات بهداشت فردی از سوی بیماران ازجمله استفاده از وسایل وظروف جداگانه ، استفاده از دستمال کاغذی در هنگام عطسه و سرفه، اجتناب از حضور در اماکن عمومی، شست وشوی مداوم دستها، مهمترین وظیفه مبتلایان به انفولانزا در قبال سلامت اطرافیان و جامعه است.یکی دیگر از مواردی که سبب انتقال بیماری به دیگران می شود ،در اختیار قرار دادن وسایل شخصی از قبیل گوشی موبایل و همچنین کامپیوتر است. معمولا اینگونه وسایل مورد تقاضای افراد دیگر به صورت امانت جهت بهره برداری کوتاه مدت قرار می گیرد و اظهار این موضوع که دارنده، مبتلا به آنفولانزا است ممکن است در جلوگیری از شیوع بیماری موثر باشد..

● توصیه های جهانی

آنفولانزا و عوارض آن سالیانه باعث مرگ ومیر هزاران نفر در سراسر جهان می شود. هر چند سال یک بار نوع جدیدی از آنفولانزا پیدا می شود و چنان به سرعت انتشار جهانی می یابد که زندگی میلیونها نفر را به خاطر می اندازد، وحشتناک ترین همه گیری جهانی آنفولانزا در قرن بیستم مربوط به سال 1918 میلادی بود که حدود 40 میلیون نفر یعنی بیش از آمار کل کشته شدگان جنگ جهانی اول را به کشتن داد. این بیماری تقریبا هر زمستان با وسعت و شدت های مختلفی شایع می شود و تا اردیبهشت ماه ممکن است گریبان افراد مختلف را بگیرد. در حال حاضر سازمان پیشگیری و کنترل بیماریهای ایالات متحده تزریق واکسن انفولانزا را برای سنین 6 ماه تا 18 سال به صورت سالانه، توصیه می کند. اگر این توصیه CDC به مرحله اجرا در بیاید، تعداد کودکان واجد شرایط تنها در ایالات متحده به حدود 30 میلیون نفر خواهید رسید. آنچه که قابل ملاحظه است آن است که توصیه های پیشین این مرکز کودکان 6 تا 59 ماهه را تحت پوشش قرار می داد.


سعید اویس
روزنامه مردم سالاری

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر