اختلالات رایج پوستی را بشناسیم

اختلالات رایج پوستی را بشناسیم

برخی از بیماریهای پوستی که در این بخش به آنها اشاره می کنیم، رنجش آور و در برخی موارد کاملا جدی می شوند. خوشبختانه با کمک کوچکی از جانب پزشک خود می توانید آنها را به راحتی تحت کنترل در آورده و درمان کنید.
گروه بیماریها گوپی
1399/2/12
0 نظر

برخلاف قفسه های خالی داروی آقایان، کابینت های مخصوص داروی خانمها بیشتر شبیه به لابراتوارهای شیمی است. یکی از مواردی که می توانید به وفور در قفسههای آنها پیدا کنید، مربوط به محصولات پوستی می شود. در این خصوص می توان به پاک کننده ها، ضدعفونی کننده ها، روشن کننده ها، لوسیون، پاک کننده جوش و در آخر ضد چروکها اشاره کرد. بگذارید رو راست با قضیه برخورد کنیم: در مقایسه با خانمها، آقایان اهمیت کمتری برای پوستشان قایل هستند و تا زمانی که مشکل حادی به وجود نیاید، هیچ توجهی به آن نمی کنند. زمانی که چنین مشکلی بروز می کند ناگهان حفظ سلامت پوست برایشان اهمیت پیدا می کند.

 

برخی از بیماریهای پوستی که در این بخش به آنها اشاره می کنیم، رنجش آور و در برخی موارد کاملا جدی می شوند. خوشبختانه با کمک کوچکی از جانب پزشک خود می توانید آنها را به راحتی تحت کنترل در آورده و درمان کنید.

● روساکیا

▪ چه نوع بیماری است؟

علایم آن همراه با لکههای قرمز رنگ و متورم و برافروخته معمولا بر روی گونهها و بینی نمایان می شود. این بیماری بیشتر در افرادی بروز می کند که دارای پوستهای روشن هستند و سیر صعودی دارد، به این معنا که اگر مورد درمان قرار نگیرد ممکن است به طور فزاینده ای وخیم شود.

همچنین می تواند دارای سیکل خاصی باشد، یعنی در یک زمان لکهها محو شوند و در زمانی دیگر بدتر از گذشته شوند.

▪ علت آن چیست؟

زمانی تصور می شد که این بیماری به دلیل مصرف الکل ایجاد می شود. مصرف الکل مستقیما باعث ایجاد این بیماری نمی شود، اما ممکن است گونه ها را گلگون سازد. در حقیقت دانشمندان هم هیچ نوع نظر قطعی در مورد علت اصلی بروز آن ندارند. برخی معتقدند که بیماری ارثی است، اما عده ای دیگر معتقدند که به دلیل باکتری گرانریا حتی کرمهای ریز میکروسکوپیک ایجاد می شود.

▪ راه درمان چیست؟

خوشبختانه این بیماری می تواند به طور موثر درمان شود. پزشکان معمولا آنتی بیوتیکهای موضعی یا بلعیدنی برای کاهش قرمزی و جلوگیری از عفونی شدن تجویز می کنند. در مواردی که بیماری حادتر می شود، می توان از ایزوترتیون هم استفاده کرد. به هر حال درمان هم از طریق آنتی بیوتیکها و هم از طریق ایزوترتیون ثمر بخش خواهد بود. اگر دلیل بیماری تورم رگهای خونی باشد، یک درماتولوژیست می تواند با استفاده از جراحی لیزری یا الکتروسرجری میزان آنرا کاهش دهد.

● اگزما

▪ چه نوع بیماری است؟

اگزما نام عمومی بیماری آتوپیک درماتیتیس می باشد که به زبان ساده به پوست ملتهب و قرمز اطلاق می شود.

اگزما انواع مختلفی دارد که در این قسمت به 5 نوع از شایع ترین انواع آن اشاره کوتاهی داریم:

1) اگزمای آلرژیک:

معمولا به دلیل تماس پوست با مواد آلرژی زا یا مواد شیمیایی به وجود می آید. عمدتا چیزی مانند اسیدها یا مواد سفیدکننده می توانند دلیل مناسبی برای بروز بیماری باشند.

2) اگزمای دیسایدروتیک:

تاولهای بزرگ و عمیقی که بر روی کف دست یا پا ایجاد می شوند.

3) نورودرماتیس:

پوست در قسمت کمر، بازو، رانو ساق پا به اندازه گردیها کوچکی در قطع سکه خراشیده می شود و معمولا با خارش و پوسته شدن همراه است و احتمال گسترش آن نیز زیاد می باشد.

4) اگزمای سابوریک:

خود را با تکههای زرد رنگ، روغنی و بزرگ نشان می دهد و معمولا بر روی پوست سر و صورت ظاهر می شوند. البته بیماری می تواند بر روی سایر قسمتهای بدن نیز تاثیر بگذارد.

5) درماتیس استاتیس:

در قسمت پایینی پاها بروز می کند و معمولا به دلیل اختلات گردش خون ایجاد می شود.

▪ علت آن چیست؟

پزشکان نظر واحدی بر روی بروز این بیماری ندارند; اما اعتقاد عام این است که ناراحتی به طور ارثی به فرد انتقال می یابد. همچنین می تواند در اثر پایین بودن توانایی سیستم دفاعی بدن به وقوع بپیوندد. در این حالت مهاجمان داخلی، نقاطی را که از کمترین میزان ایمنی برخوردار هستند، نشانه می گیرند.

اما برخی مواد برانگیزاننده و محرک وجود دارند که می توانند به خودی خود آلرژی زا باشند. از این دست مواد می توان به موارد زیر اشاره کرد: پشم، نخ مصنوعی، صابونهای سخت، پاککننده و شویندهها، انواع عطرها و لوازم آرایشی، کلر، روغن معدنی و دست آخر حلالها. همچنین هوای خاک آلوده و بادی و دود سیگار نیز می توانند در نقش آلرژی زا عمل کنند.

اگر احساس می کنید که مبتلا به اتوپیک درماتیس هستید، پزشک شما با بهرهگیری از چند روش مختلف می تواند بیماری را شناسایی کند. اگر اگزما به دلیل حساسیت ایجاد شده باشد یک تست موضعی آلرژیک می تواند علت بیماری را آشکار سازد. همچنین با استناد به تاریخچه بیماریهای خانوادگی و وضعیت پزشکی گذشته نیز می توان تشخیص را آسان تر نمود. به این دلیل که دلایل برزو اگزما بی شمار هستند ذکر یک مورد کار آسانی نیست. اما بازهم هزاران راه درمانی وجود دارد که از ناراحتی شما می کاهد.

▪ روش درمان چیست؟

یک سری داروهای جدید با نام ایمیون مادلیتر می توانند تا حدود زیادی به شما کمک کرده و علایم بیماری را از بین ببرند. معمولا به صورت کرم یا پماد به بازار عرضه می شوند. از انواع آن می توان به پی مکرولین و تاکرولیموس اشاره کرد.

کورتیکواسترویید می تواند میزان مقاومت سیستم ایمنی بدن را در نقاط آسیب دیده بالا ببرد. معمولا پزشکان آنها را به صورت کرم تجویز می کنند، اما قرص آن نیز در بازار وجود دارد. برای از بین رفتن خارش نیز می توان از آنتی هیستامینها کمک گرفت، اگر به دلیل خارش زیاد پوست عفونی شود، می توانید در این وضعیت از آنتی بیوتیکها استفاده کنید.

● پسوریازیس

▪ چه نوع بیماری است؟

پوست بدن همواره با آزاد کردن لایههای مرده و جایگزین کردن آن با سلولهای جدید، خود را ترمیم می کند. دوره کامل این فرایند تقریبا قریب به یک ماه به طول می انجامد. زمانی که شما دچار بیماری پسوریازیس باشید این چرخه تنها در عرض چند روز اتفاق می افتد. سلولهای جدید پیش از اینکه آمادگی لازم را پیدا کنند به سطح پوست انتقال داده می شوند. نتیجه آن چیزی جز زخمهای قرمز که روی آن با پوسته ضخیم براقی پوشیده شده باشد، نخواهد بود، امکان بروز خارش نیز وجود دارد. متاسفانه بیماری در نقاط قابل رویت بدن مانند زانو، آرنج و سر ایجاد می شود. هر چند نمی توان بیماری را فقط به همین چند نقطه محدود کنیم.

▪ علت آن چیست؟

دانشمندان معتقدند که این وضعیت به دلیل بالا بودن بیش از اندازه سیستم دفاعی بدن بروز می کند. به همین دلیل سلول های جدید خیلی پیش از آنکه آمادگی لازم برای جانشینی سلولهای مرده را پیدا کنند به سطح پوست رانده می شوند. همین امر باعث ایجاد قرمزی و التهاب پوست می شود. می تواند ارثی باشد (علت بیماری در هر 1 نفر از 3 نفر ارثی اعلام شده) یا به دلیل استرس، عفونتو آب و هوای خشک بروز کند.

▪ روش درمان چیست؟

پزشک متخصص شما به طور حتم از پمادهای موضعی شروع می کند تا اندکی از میزان علایم بیماری کاسته شود. این پمادها می توانند شامل موارد زیر باشند: کورتیکوسترویید، کالسیپورترین، رتینویید، کل تار، آنترالین، سالسیلیک و کلوبستاسول. اکثر پمادهای نامبرده شده قسمتهای عفونی را تسکین داده و سیستم ایمنی بدن را متمرکز می نمایند.

اگر کرمهای موضعی ثمر بخش نبودند یا اثر آنها برای مدت زمان کوتاهی باقی ماند، می توانید از درمانها خورشیدی و اشعه فرابنفش کمک بگیرید. این روش درمانی از فرایند رشد بیماری تا حد زیادی جلوگیری می کند. اما اگر باز هم تمام این درمانها کمکی به بهبود شما نکردند، می توانید از داروهایی نظیر متودرکسات، رتینویید، سایکلوسپرین،هایدرکسایوری استفاده کنید، این داروها قدرت سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهند.

همچنین داروهای جدیدی به نام تعدیل دهندههای واکنش بیولوژیکی اخیرا به بازار عرضه شدهاند که می توانند تا حد زیادی مفید واقع شوند. این دارو از سلولهای پروتیینی زنده تشکیل شده و می تواند در پروسه ایمنی بدن نفوذ کند. داروها شامل الفاسپت، اتانرسپت و افالیزاماب می شود. هر چند داروها بیماری را درمان می کنند، اما می توانند تاثیرات جانبی خطرناکی را نیز در بر داشته باشند. بیمارانی که از این داروها استفاده می کنند باید تحت نظر مستقیم پزشک باشند.

● ناراحتی پوستی

اگر دچار ناراحتی وخیمی پوستی شده اید و از اینکه در مجامع عمومی ظاهر شوید، گریزان هستید، نباید امید خود را از دست بدهید. درمانها و روشهایی وجود دارند که می توانند به راحتی تمام بیماریها و اختلات پوستی را از بین ببرند.


روزنامه مردم سالاری

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر