سرطان در کمین است مراقب باشید

سرطان در کمین است مراقب باشید

متأ;سفانه تابلوی سرطان، آمار چندان امیدوار کننده ای را نشان نمی دهد: در طول بیست سال گذشته، انواع بیماری های سرطان افزایش 60 درصدی داشته است. امروزه سرطان بعد از بیماری های قلبی و عروقی دومین عامل مرگ و میر زنان به شمار می رود.
گروه بیماریها گوپی
1399/2/12
0 نظر

سرطان ما را می ترساند، اما آن یک سرنوشت محتوم نیست و می توان از سرطان پیشگیری کرد. با شناخت زود هنگام بیماری سرطان شانس بهبودی آن بسیار است. به خصوص سرطان در زنان! برای پیشگیری از سرطان در ادامه به چند نکته مهم اشاره می کنیم که دانستن آن برای هر زنی لازم و ضروری است.

 

متأ;سفانه تابلوی سرطان، آمار چندان امیدوار کننده ای را نشان نمی دهد: در طول بیست سال گذشته، انواع بیماری های سرطان افزایش 60 درصدی داشته است. امروزه سرطان بعد از بیماری های قلبی و عروقی دومین عامل مرگ و میر زنان به شمار می رود. البته باید به جنبه مثبت آن نیز اشاره کرد: میزان درمان این بیماری کشنده روز به روز افزایش یافته است، به خصوص که به لطف تشخیص زود هنگام بیماری و به کار بردن داروهای موثر، این بیماری از بین می رود.

معمولاً; زنان در برابر این بیماری مهلک از سلاح بیشتری نسبت به مردان برخوردار هستند: آنان برای انجام آزمایش های تشخیص این بیماری بیشتر داوطلب می شوند و به طور مرتب با پزشک خود ملاقات می کنند و به توصیه های او عمل می کنند. هم چنین تشخیص این بیماری در زنان راحت تر از مردان است. به گفته محققان در این زمینه سرطان سینه و سرطان دهانه رحم زودتر از سرطان های دیگر آشکار می شود. بنابراین تشخیص زود هنگام این بیماری در درمان آن نقش مهمی دارد. در ادامه به دو نوع سرطان شایع در زنان اشاره می کنیم.

● سرطان سینه

از هر یازده زن یک نفر به سرطان سینه مبتلا می شود. بنابراین شناخت علایم آن بسیار مهم است. امروزه علم پزشکی در خصوص درمان این بیماری پیشرفت زیادی کرده و چهار روش، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. این روش ها عبارتند از: جراحی، هورمون درمانی، شیمی درمانی و رادیوتراپی.

البته مشاوره و روحیه دادن به بیمار نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

● چگونگی پیشگیری از بیماری سرطان

مهم ترین کار برای پیشگیری از بیماری سرطان، رعایت اصول بهداشتی در زندگی است: یک تغذیه سالم و متعادل، انجام ورزش به طور منظم و عدم مصرف سیگار، با رعایت این اصول احتمال ابتلا به این بیماری اندک است. تغذیه صحیح نقش مهمی در سلامتی دارد و فرد را در برابر برخی از سرطان ها، به خصوص سرطان سینه محافظت می کند. اما آیا باید نحوه تغذیه خود را کاملاً; تغییر داد؟ چه تغذیه ای مناسب است؟

● تغذیه صحیح را جدی بگیرید.

مدت ها است رابطه میان بیماری سرطان و تغذیه به اثبات رسیده و تحقیقات نشان می دهد تغذیه صحیح خطرات ابتلا به بیماری سرطان را کاهش می دهد.

اکنون می دانیم که افزایش وزن رابطه مستقیمی با بیماری سرطان دارد. در این میان غدد سینه در خط اول قرار دارند. اما چه طور وزن اضافی در بروز سرطان نقش دارند؟ علت آن هورمون ها هستند. تحقیقات بی شماری نشان داده اند که خطر ابتلا به بیماری سینه، به خصوص بعد از دوران یایسگی بیشتر است.

بنابراین با توقف عادت ماهیانه، ارتباط مستقیمی میان هورمون ها و افزایش تومورها وجود دارد. اضافه وزن موجب افزایش برخی از هورمون ها به خصوص استروژن در زمان یایسگی می شود که به این ترتیب عوامل ابتلا به بیماری سرطان هم افزایش می یابد. پس می توان چنین استنباط کرد: افزایش وزن مساوی است با افزایش هورمون ها و نیز افزایش خطر بروز سرطان سینه... .

● از انجام فعالیت های بدنی غافل نشوید.

اما تغذیه صحیح به تنهایی برای پیشگیری از سرطان کافی نیست و باید تحرک و فعالیت داشت. در واقع نداشتن فعالیت بدنی مساوی است با افزایش احتمال ابتلا به این بیماری. البته لازم نیست که در هنگام ورزش به صورت حرفه ای عمل کنید، بلکه انجام پیاده روی سریع به مدت نیم ساعت در طی روز کافی است!

● مواظب قند خونتان باشید!

تحقیقات به ارتباط میان میزان قند خون و خطر ابتلا به سرطان سینه اشاره داشت و نشان می دهد، افزایش میزان انسولین در خون با ایجاد تومور در سینه ارتباط دارد. بهترین کارها برای کاهش احتمال بروز به بیماری سرطان عبارتند از:

▪ مصرف میوه و سبزیجات

در مقابل کاهش مصرف برخی از مواد غذایی نظیر چربی ها و گوشت قرمز و مواد سرخ کردنی، باید مصرف برخی از مواد دیگر را افزایش داد. به عنوان مثال بر اساس تحقیقی که توسط یک گروه تحقیقاتی ایتالیایی انجام گرفته و به تحقیق "دیانا" معروف است، داشتن یک تغذیه غنی از فیبر برای سلامتی مفید است . بهترین رژیم غذایی عبارت است از مصرف غذاهایی که شامل میوه و سبزیجات تازه باشند. هم چنین مصرف غلات کامل توصیه می شود. براساس این تحقیق مصرف فیتواستروژن ها، یکی از هورمون های گیاهی که برای زنان مفید است، به خصوص بعد از یایسگی در کاهش ابتلا به بیماری سرطان مفید است. در این تحقیق مصرف موادی مثل سویا نیز برای پیشگیری از بیماری سرطان توصیه شده است.

● سرطان پوست

همان طور که پیداست برای پیشگیری از سرطان پوست، محافظت پوست از اشعه آفتاب یکی از راه های پیشگیری از این بیماری است.

بنابراین در ساعاتی از روز که نور آفتاب شدیدتر است، به خصوص بین ساعت یازده صبح تا چهار بعدازظهر سعی کنید از قرار گرفتن در آفتاب خودداری کنید. برخی از زنان برای برنزه شدن به طور مصنوعی از اشعه ماوراء بنفش استفاده می کنند که این کار سلامتی پوست شان را به خطر می اندازد.

راه دیگر پیشگیری استفاده از کرم های ضد آفتاب است. کرم های ضد آفتاب هم چون فیلتر عمل کرده و مانع رسیدن اشعه آفتاب به پوست می شوند. با این حال حتی با مصرف کرم های ضد آفتاب هم باید از ماندن در آفتاب به مدت طولانی خودداری کرد.

چنانچه قصد ماندن در زیر آفتاب را دارید، از لباس های آستین بلند و پوشیده استفاده کنید. در بخشی از استرالیا که میزان ابتلاء به بیماری سرطان بسیار بالا است، مردم از کلاه هایی استفاده می کنند که صورت و گردنشان را از نور آفتاب محافظت می کند.


مشاور پزشکی خانواده مترجم دنیا مملکت دوست
پایگاه اینترنتی خانواده ما

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر