بیماری های عضلانی قلب

بیماری های عضلانی قلب

به طور کلی قلب تشکیل شده است از اعضا و عروق و عضلات قلب و اعصاب قلب،و دریچه های قلب که این ها ارگان ها و سیستم قلب را شامل می شوند و اگر هر کدام از این ارگان ها دچار صدمه شوند بیماری ایجاد می شود.مهمترین و شایع ترین بیماری قلبی در عصر حاضر ،بیماری عروقی به ویژه بیماری انسدادی قلب می باشد ولی بیماری عضله قلب نیز به نوبه خود از اهمیت خاصی برخوردار است.
گروه بیماریها گوپی
1399/2/12
0 نظر

بیماری های قلبی عروقی یکی از مهم ترین علل مرگ و میر در کل دنیا است علاوه بر بیماری های عروق قلب که قسمت اعظم بیماری های قلبی عروقی را شامل می شود.بیماری های دیگری مانند بیماری های دریچه قلب،بیماری های مادر زادی،بیماری های عضلانی قلب،و غیره نیز باعث در گیری قلب،این پمپ حیاتی بدن می شوند که متاسفانه اطلاعات عموم بسیار از آن اندک است.و همین کم بودن آگاهی منجر به عدم توجه به آنها می شود.

 

● بیماری های عضله قلب چیست؟

به طور کلی قلب تشکیل شده است از اعضا و عروق و عضلات قلب و اعصاب قلب،و دریچه های قلب که این ها ارگان ها و سیستم قلب را شامل می شوند و اگر هر کدام از این ارگان ها دچار صدمه شوند بیماری ایجاد می شود.مهمترین و شایع ترین بیماری قلبی در عصر حاضر ،بیماری عروقی به ویژه بیماری انسدادی قلب می باشد ولی بیماری عضله قلب نیز به نوبه خود از اهمیت خاصی برخوردار است.مثلا وقتی گفته می شود " شخصی قلبش بزرگ شده " و یا "شخصی قلبش شل شده "ویا خوب کار نمی کند و یا پمپ قلب ضعیف شده است همه این ها مربوط به به عضله قلب است که در این بیماری ها عضله قلب در اثر عوامل شناخته شده یا بدون علت خاصی دچار گرفتاری و در نهایت باعث اختلال در عملکرد قلب می شود.

● بیماری های عضلانی قلب دو دسته می باشند

1) بیماری های اولیه عضلانی قلب

هیچ علت خاصی برای آن یافت نمی شود ولی عضله قلب بیمار است ، به این گروه بیماری های عضلانی قلب کاردیومیو پاتی اولیه گویند.

2) بیماری های اکتسابی عضله قلب

تمام گرفتگی های کرونری و بیماری های دریچه ای قلب و حتی بیماری های عصبی قلب و بیماری های متابولیک و انواع بیماری های ژنتیکی را شامل می شود.

● بیماری های عصبی عضله قلب

معظلی است بسیار خطر ناک ،یکی از بیماری های اکتسابی قلب است و متاسفانه آمار زیادی از مبتلایان را شامل می شود.عضله قلب را رگهای عصبی قلب ( نرون های عصبی ) مانند سیم خار داری به دور قلعه ای بسیار مهم احاطه کرده اند، اگر یک تار سیم این مجموعه به هر علتی گسسته شود و یا فشرده شود نگران کننده و حتی مرگ آور می تواند باشد. بنا بر این توصیه می شود عوامل استرس زا را از زندگی خود دور کنیدو به عبارتی بر استرس و نگرانی های زندگی غلبه کنید.

● عوامل ایجاد کننده بیماری های عضله قلب

متاسفانه اکثر بیماری های قلبی به هر علتی که شروع شده باشند نهایتا تظاهر خود را به صورت گرفتاری و بیماری عضله قلب نشان می دهند.به طور کلی بیماری های قلبی به دو دسته تقسیم می شوند

1) بیماری های اکتسابی قلب

2) بیماری های مادر زادی قلب

عمده ترین بیماری های قلبی بیماریهای اکتسابی قلب هستند و بیماری های مادر زادی هم می تواند به شکل ژنتیک با بیماری مادر زادی وجود داشته باشد.که ناشی از صدماتی است که در خلال حاملگی و در طول زایمان و یا بعد از زایمان برای جنین و کودک ایجاد می شود که منجر به صدماتی به قلب می گردد.در نتیجه علت ایحاد کننده بیماری های عضلانی قلب هم دو دسته هستند یکی علت های اکتسابی و ثانویه به یک بیماری دیگر مانند دیابت یا گرفتگی عروقی و دیگری علت های اولیه عضلانی قلب که تا کنون علت آن مشخص نشده است. در نتیجه علت های اولیه عضلانی ، به تدریج سلول های قلب تحلیل می رود و جایگزین این سلول ها ، الیاف فیبروزی می شود و قب شل شده و باز می شود و متسع می گردد و به عنوان یک پمپ کار آرایی خود را از دست می دهد.

● علایم بیماری عضلانی قلب

علایم بیماری های عضلانی قلب به شکل علایم نا رسایی قلب ظهور می کند که عمده ترین آن تنگی نفس، کم آوردن هوا،خستگی زود رس و حتی در موارد پیشرفته به شکل ادم ریه و آب دار شدن و خیز دار شدن و نهابتا اغما و کلاپس قلبی و عروقی است . در کنار این علایم،عوارضی که ممکن است گریبانگیر بیمار شود آریتمی های قلب ( نا منظمی ریتم قلب) است. بسیاری از بیماریهای عضلانی قلب توام با آریتمی های قلبی است.

● راه های تشخیص بیماری های عضلانی قلب

در بعضی از موارد بیمار خود از داشتن بیماری خود آگاه نبوده و پزشک با معاینه به صورت اتفاقی متوجه بیمار بودن فرد می شودو در بعضی از موارد تشخیص با توجه به اضهاراتی که خود بیمار بیان می کند ،انجام می گیرد.ولی بطور کلی تشخیص پارا کلینیکی از انجام معاینه فیزیکی توسط گوشی شروع می شود و در مراحل بعد بر حسب نیاز الکتروکاردیوگرافی(نوار قلب) و اکوکاردیوگرافی و انواع اسکن ها و آنژیوگرافی نیز انجام می شود که هر کدام از این موارد در مرحله خاصی مهم و برای تشخیص بیماری لازم و کمک کننده است.

● راه های پیشگیری بیماری های عضلانی قلب

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید آن عواملی که باعث به وجود آمدن این بیماری می شود را حذف کرد و از آلودگی هوا،سیگار کشیدن ، قلیان کشیدن((قابل توجه جوانان))مصرف مشربات الکلی و عوامل شغلی که با ایجاد بیماری ارتباط دارندجلو گیری شود. و بیماری های عفونی حتی یک بیماری ساده سرما خوردگی را جدی گرفت.چون ممکن است به عضله قلب حمله ور شود.

● توصیه به افراد مبتلا و سالم

حتما تمامی افراد باید بهداشت و رعایت موارد ذکر شده را داشته باشند.از مواد مضر مانند سیگار و مشربات الکلی اجتناب کنند و در ابتلا به بیماری های عفونی و ویروسی از خود مراقبت کامل انحام بدهند. تغذیه سالم داشته باشند و از انجام فعالیت جسمانی و ورزشی غافل نباشند.

در پایان......

● قلب من

خدایا قلب من آکنده از مهر است مهری ، آن سوی جهان هستی و ماورای طبیعت او را قوی دار و کمک به تپیدنش کن

حدایا قلب من در جهان هستی پر از عشق است . سالمش دار تا میزبان خوب و با وفاداری باشد.

هر شب موقع خواب و رها شدن جسم خاکیم از پلیدی های جهان هستی مشتی به آن قلب مشت گونه خود می زنم تا به او بگویم برخیز و بتب و دو باره زندگی را آغاز کن و مبادا روز دیگر را نبینی و غافل از آنچه به خوبی و بدی گذرانده ای باشی و به یاد روزی می افتم که قلب کوچکم مانند خورشید غروب کند و دیگر طلوعی نداشته باشد.

شبها سرم را روی بالش می گذارم و با تمام وجودم به صدای تیک،تاک قلبم گوش می دهم و با تمام وجود حسش می کنم و به این می اندیشم که این تکه گوشت چکونه می تواند باشد؟ وحشی به مانند درنده گان و یا نه آرام و بی آلایش مانند پرندگان ،مثل دریا بیکران باشد یا نه مثل شوره زاربی حاصل؟

خدایا قلب مرا به خدا نزدیک کن که این همان چیزی که آرزویش را دارم.مهرورزی را به من عطا کن.


نویسنده سیمین رادفر تهیه شده برای سایت مرجع مقالات و آموزش
مجیدلرن

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر