تاثیر مواد آنتی باکتریال در پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای خوکی (نوع A)

تاثیر مواد آنتی باکتریال در پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای خوکی (نوع A)

تاثیر مواد آنتی باکتریال در پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای خوکی (نوع A)

شاید تا حالا بارها این جمله را شنیده اید که پیشگیری بهتر از درمان است. اما چه مقدار به آن عمل می کنید و برای مبتلا نشدن به انواع بیماریهای مختلف اقدام به پیشگیری می کنید؟
گروه بیماریها گوپی
1399/2/12
0 نظر

شاید تا حالا بارها این جمله را شنیده اید که پیشگیری بهتر از درمان است. اما چه مقدار به آن عمل می کنید و برای مبتلا نشدن به انواع بیماریهای مختلف اقدام به پیشگیری می کنید؟ از چه روشهایی برای پیشگیری از انواع بیماریهای مسری استفاده می کنید؟ و یا اینکه ابزارهایی که به این منظور به کار می برید چه چیزهایی هستند؟

 

آنفلوانزای خوکی کابوس جدیدی در میان بیماریهای مسری است که تمام نقاط جهان را فرا گرفته است. در واقع هیچ جایی در کره خاکی پیدا نمی شود که بتوان از دست این بیماری ترسناک، به شدت مسری و کشنده فرار کرد. بنابراین باید به فکر روشهایی برای پیشگیری، کنترل و درمان این بیماری بود. این بیماری برای اولین از کشور مکزیک و در داخل طویله چند تا خوک سر برآورد اما در مدت کوتاهی به تمام جهان سرایت کرد. به طور دقیق تر بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر غالب کشورهای جهان به این بیماری دچار شده که در این بین در ایران و هفت کشور همسایه آن نیز شایع است. تعداد مبتلایان به این بیماری در ایران بر اساس آمارهای رسمی از مرز هزار نفر بالاتر رفته و تعداد افراد فوت شده بر اثر این بیماری نیز به مرز بیست نفر می رسد. این در حالی است که پزشکان و متخصصان این حوزه معتقدند که شمار مبتلایان به این بیماری ده برابر آمارهای رسمی است. به عقیده آنان از آنجایی که این بیماری در بسیاری از افراد به طور خفیف بوده و یا اینکه مبتلایان از تشخیص بیماری خود به عنوان آنفلوانزای خوکی واهمه دارند، به پزشک مراجعه نمی کنند. این نوع پنهان کردن بیماری می تواند بسیار خطرناک باشد زیرا در این صورت فرد مبتلا مورد مداوا قرار نگرفته و ممکن است باعث سرایت این بیماری به افراد بیشتری بشود.

لازم به ذکر است که افرادی که بر اثر این بیماری فوت شده اند سابقه بیماریهای دیگر داشته و یا در سنین کودکی و پیری بوده اند. با فرا رسیدن فصل سرما در ماههای باقیمانده پاییز و زمستان بدون شک دامنه این بیماری گسترش یافته و انتظار می رود شمار بیشتری از مردم به این بیماری خطرناک دچار شوند.

آنفلوانزای خوکی یک بیماری عفونی است که قدرت سرایت آن سه برابر آنفلوانزای فصلی است به طوری که قدرت حمله آن به افراد سالم بین 22 تا 33 درصد است. علی رغم تلاشهای ببین المللی پزشکان و متخصصان این حوزه هنوز یک واکسن موثر یا داروی مشخصی برای کنترل کامل این بیماری کشف نشده است؛; اگر چه پزشکان توانسته اند داروهایی برای کاهش تاثیر آن بیابند. بنابراین هیچ جای شکی نمی ماند که باید به طور جدی به مقابله با این بیماری برخاست و پیشگیری همواره بهترین و اولین قدم در این راه است. راههای سرایت این بیماری به ویژه در مکانهای عمومی بسیار زیاد است اما به همان نسبت راههای پیشگیری از آن نیز متعدد است. یکی از راههای شایع سرایت این بیماری تماس است. در واقع تماس فرد مبتلا به آنفلوانزای خوکی به هر سطحی (حتی صاف ترین سطح) باعث می شود که مقدار زیادی از میکروب آنفلوانزا بر روی آن باقی بماند و به مدت 6 الی 48 ساعت زنده بماند. میکروبها بلافاصله پس از انتقال بر روی دست فرد بیمار از راههای تماس دهان و بینی خود را به دستگاه تنفسی رسانده و به سرعت سرسام آوری رشد و تکثیر می شوند.

بنابراین بایستی روشهای عمده پیشگیری را رعایت کرد که می توان به موارد زیر اشاره کرد: فاصله گیری اجتماعی یعنی رعایت حداقل فاصله با فرد بیمار به اندازه یک الی دو متر و کاهش حضور در تجمعات و اماکن شلوغ، آداب تنفسی یعنی پوشاندن دهان و بینی در حین سرفه و عطسه، رعایت بهداشت دست ها و ایجاد تهویه مناسب در منازل جزء مهمترین اقدامات بهداشت عمومی می باشد و رعایت آنها به شدت توصیه می شود. اما سوال اصلی اینجاست که آیا می شود برای در امان ماندن از این بیماری مسری و خطرناک به داخل جامعه نیامد یا امور روزانه را انجام نداد؟ در صورتی که مجبور باشیم که فعالیتهای روزانه خود را مانند گذشته انجام دهیم و خطر ابتلا به آنفلوانزای خوکی ما را تهدید نکند، چه کار باید کرد؟ زیرا برای برخی از افراد که تقریبا هر روزه از وسایل نقلیه عمومی مانند مترو، اتوبوس و حتی تاکسی استفاده می کنند دشوار است که با نقاط مختلف این وسایل تماس پیدا نکنند. در واقع ما دستگیره ای در داخل اتوبوس و مترو را لمس می کنیم که ممکن است صدها فرد مبتلا به آنفلوانزای خوکی آن را لمس کرده باشند و بدون شک ما بیمار بعدی خواهیم بود. دستها در این صورت با آب گرم و صابون به مدت 15 الی 20 ثانیه باید شسته شوند و یا با پنبه و الکل، تمام دست و حتی بین انگشتان و زیر ناخن ها را تمیز کرد.

استفاده از مواد بهداشتی برای شستن دستها یکی از راه حلهای بسیار مفید در این زمینه است. در میان مواد بهداشتی موجود در بازار مواد آنتی باکتریال از جایگاه ویژه ای برخوردارند. این مواد بنابر ترکیباتی که دارند می توانند در پیشگیری به آنفلوانزای خوکی بسیار مفید عمل کنند.

مواد آنتی باکتریال موادی هستند که به گندزدایی میکروارگانیسم ها مانند باکتری، قارچ، ویروس، کپک، جلبک و غیره کمک می کنند. این مواد از رشد و گسترش میکروب ها و به ویژه آنفلوانزای خوکی جلوگیری می کنند. مواد آنتی باکتریال علاوه بر اینکه محیط را برای رشد میکروب ها و ویروس ها ناهموار می کنند، غیر سمی هستند، با مصرف مقادیر کم آن می توان به کارایی مناسب دست یافت، پس از چندین بار شستشو هنوز دارای خاصیت ضد باکتری هستند، حساسیت و آلرژی ایجاد نمی کنند. این مواد حتی بوهای نامطبوع را از بین می برند.

یکی از مواد بسیار مهم آنتی باکتریال از دسته PFG ها هستند که در مکانهایی مانند بیمارستانها، آزمایشگاهها، منازل، دفاتر کاری، هتل ها و رستورانها، سرویس های بهداشتی، کارخانه ها، اماکن عمومی و به ویژه وسایل حمل و نقل عمومی قابل استفاده هستند. این مواد در بازار وجود داشته و حتی ژل های ضدعفونی کننده ای با ترکیب آنها ساخته می شود. استفاده از این ژل ها پس از لمس کردن وسایل عمومی به طور جدی توصیه می شود.

مواد آنتی باکتریال نه تنها می توانند در حال حاضر ما را از خطر ابتلای به آنفلوانزای خوکی نجات بدهند در برابر سایر بیماریهای مسری نیز به خوبی عمل کرده و باید برای بهداشت فردی و عمومی از آنها استفاده کرد. نهادهای مختلف می توانند در سرویس ها و رستورانها و دفاتر خود مقدار زیادی از این مواد قرار داده تا حداقل کارمندان خود را از این بیماری برهانند. مدارس و سایر مراکز آموزشی نیز از آنجایی که با قشر کم سن و سال و مستعد سرایت سر و کار دارند نباید صرفا به توصیه های بهداشتی به دانش آموزان و دانشجویان بسنده کنند و باید راهکارهای عملی و به طور قطع باید مواد بهداشتی و آنتی باکتریال در اختیار آنها قرارد دهند. اماکن نظامی و انتظامی نیز باید در این زمینه پیشقدم باشند زیرا انبوه زیادی از سربازان و افسران در شرایط بسیار بدی به لحاظ بهداشتی در کنار همدیگر زندگی می کنند و با سرایت بیماری در این اماکن همه گیر شدن آن شاید بیشتر از چند روز طول نکشد.

در حال حاضر اماکن عمومی یکی از کانالهای اصلی سرایت این بیماری مسری محسوب می شوند. نهادهای مسیول در زمینه بهداشت نه تنها باید به توصیه های بهداشتی خود در تمام مکانها ادامه دهند بلکه باید نسبت به پخش مواد بهداشتی و آنتی باکتریال در اماکن عمومی مانند مترو، اتوبوس، بازار و ... اقدام کند زیرا مجموع هزینه هایی که در این زمینه خواهد کرد مسلما در برابر درمان بیماران در صورت ابتلا بسیار کمتر خواهد بود. ثانیا به علت سرایت سریع این بیماری به این صورت می توان رشد آن را کند تر کرد تا مراکز بهداشتی و بیمارستانی از عهده کنترل و درمان آن برآیند.

توضیحات:با توجه به طولانی بودن زمان همه گیری این بیماری که بیش از 2 سال برآورد شده است،فروش مواد آنتی باکتریال و مواد ضد عفونی نانو در این مدت به شدت افزایش میابد که این مسیله میتواند بازار مناسبی برای تبلیغ این محصولات را فراهم آورد.


مازیار دانیالی
مقالات ارسالی به آفتاب

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر