10 پیش درآمد سرطان

10 پیش درآمد سرطان

خانم ها این نشانه ها را جدی بگیرند
گروه بیماریها گوپی
1399/2/12
0 نظر

زنان بیشتر از مردان نسبت به سلامت خود حساس اندو در اجرای نکات بهداشتی هوشیارتر از مردان اند. معمولا زنان، چکاپ ها و غربالگری هایی را که از سوی پزشکان توصیه می شود جدی تر می گیرند و بیشتر به دستورات پزشکان عمل می کنند. پزشکان به زنان توصیه می کنند 10 علامت زیر را که می تواند پیش درآمد سرطان باشد، جدی بگیرند و به دنبال درمانش باشند...

 

● اگر بی دلیل لاغر می شوید...

بسیاری از زنان بدون اینکه سعی در کاهش وزن داشته باشند، وزن شان کم می شود و از این موضوع خوشحال می شوند، در حالی که کاهش وزن بدون دلیل بدون انجام فعالیت ورزشی و کاهش دریافت غذا باید مورد بررسی قرار گیرد. کاهش وزن ناخواسته نشانه سرطان است، مگر اینکه توسط پزشک تایید نشود. مثلا به دلیل فعال شدن غده تیرویید باشد. برای اطمینان از سلامت خود از پزشک بخواهید وضعیت تیرویید شما را بررسی کرده و در صورت نیاز آزمون سی تی اسکن انجام دهد.

● اگر نفخ می کنید...

نفخ یکی از مشکلات شایع در میان زنان است که گاهی امری طبیعی تلقی می شود اما این موضوع می تواند نشانه ای از سرطان تخمدان باشد. سایر نشانه های سرطان تخمدان شامل درد شکم یا درد لگن است. احساس پری سریع بعد از غذا یا حتی وقتی غذا نخورده اید و مشکلات ادراری مثل نیاز فوری به دفع ادرار از دیگر نشانه های سرطان تخمدان است. اگر نفخ تقریبا هر روز اتفاق می افتد و بیشتر از چند هفته طول می کشد، حتما باید با پزشک مشورت کنید. پزشک با گرفتن تاریخچه دقیق خانوادگی و انجام آزمایش خون و سی تی اسکن به شما کمک خواهد کرد.

● اگر دچار تغییرات پستانی شده اید...

معمولا در دوران نزدیک به قاعدگی مشکل سینه ها کمی تغییر می کند و ممکن است توده ای در آنها لمس شود اما همیشه این توده ها طبیعی نیستند و ممکن است نشانی از سرطان پستان باشند. التهاب، قرمزی و ضخامت پوست پستان که علامتی از نوعی سرطان پستان نادر اما بدخیم است باید زنان را بیشتر حساس کند. در این مواقع لازم است سینه ها توسط پزشک مورد بررسی های بیشتر قرار گیرد تا اگر لازم شد آزمایش های لازم انجام شود. در صورت ترشح از نوک پستان، برگشت نوک پستان به داخل و تورم غدد لنفاوی زیربغل فرد باید از سوی پزشک مورد ارزیابی قرار بگیرد و اگر لازم شد اولتراسوند، ام .آر.آی و ماموگرافی و گاهی بیوپسی انجام شود.

● اگر بین دوقاعدگی خون ریزی داشتید...

زنان گاهی خون ریزی های بین دو قاعدگی را جدی نمی گیرند. حتی گاهی از خون ریزی های گوارشی هم غفلت می کنند و به اشتباه تصور می کنند که این خون ریزی جزیی از قاعدگی شان است. اما خون ریزی بین دو قاعدگی مخصوصا اگر قاعدگی آنها منظم باشد و خون ریزی بعد از یایسگی ممکن است علامتی از سرطان اندومتر یا همان بافت داخل رحمی باشد. خون ریزی دستگاه گوارش هم ممکن است نشانه ای از سرطان روده بزرگ باشد. اگر خانمی هرگز بین دو قاعدگی اش خون ریزی نداشت و ناگهان دچار این حالت شد، این موضوع غیرطبیعی تلقی می شود و باید بررسی شود. سرطان اندومتر یکی از شایع ترین سرطان های زنان است و تقریبا سه چهارم همه کسانی که دچار سرطان رحم می شوند، دارای خون ریزی های غیرطبیعی می شوند.

● اگر خون نا بجا دیدید...

اگر در ادرار یا مدفوع خود متوجه وجود خون شدید، آن را جدی بگیرید و حتما به پزشک مراجعه کنید. وی با پرسیدن سوالاتی در مورد تاریخچه خانوادگی شما و انجام روش هایی مثل کولونوسکوپی (مشاهده درون روده بزرگ) به دنبال نشانه های سرطان می گردد. مشاهده خون در ادرار نیز اگر در دوران قاعدگی نباشید، ممکن است علامتی از سرطان مثانه یا کلیه باشد. دیدن یک بار خون در ادرار و مدفوع چندان مهم نیست اما تکرار شدن این حالت نباید مورد غفلت واقع شود.

● اگر درد شکم شما را می آزارد...

همه زنانی که دچار درد شکمی می شوند و به دنبال آن دچار افسردگی می شوند نیاز به بررسی های بیشتر دارند. تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که بین افسردگی و سرطان لوزالمعده ارتباط وجود دارد. بنابراین درد شکمی که همراه با افسردگی است را نادیده نگیرید.

● اگر سوءهاضمه دارید...

زنانی که بارداری داشته اند می دانند که در طی بارداری هر چه وزن آنها بالاتر می رفت، سوءهاضمه بیشتر آزارشان می داد. اما سوءهاضمه بدون علت واضح ممکن است نشانی از سرطان مری، معده یا گلو باشد.

● اگر دهانتان زخم شد...

سیگاری ها باید مراقب باشند که ممکن است در دهان و حتی روی زبانشان پلاک های سفید رنگی تشکیل شود که ممکن است علامت هشداردهنده ای از سرطان پیشرونده دهان باشد. بنابراین مشاهده هر زخم یا پلاک روی زبان و دهان را به پزشک اطلاع دهید.

● اگر تب دارید...

اگر دچار تبی شدید که به علت آنفلوآنزا و سایر عفونت ها نبود، ممکن است نشانه ای از سرطان باشد. تب معمولا بعد از انتشار سرطان از محل اصلی اتفاق می افتد. تب همچنین می تواند نشانه ای از سرطان خون یا سرطان لنفاوی باشد.سایر علایم سرطان از جمله زردی و یا تغییر در رنگ مدفوع باید از سوی پزشک مورد بررسی قرار گیرد و اگر لازم شد عکس برداری، معاینه بالینی و ام.آر.آی انجام شود.

● اگر زود خسته می شوید

خستگی یکی دیگر از نشانه های سرطان است. خستگی معمولا بعد از رشد سلول های سرطانی بیشتر دیده می شود اما ممکن است جزو نشانه های اولیه سرطان هایی مثل سرطان خون، روده بزرگ یا معده هم باشد.


ترجمه هانیه حق بین
روزنامه سلامت www salamat ir

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر