پریودونت و آرتریت روماتویید

پریودونت و آرتریت روماتویید

بیماری آرتریت روماتویید و بیماری پریودونتال هر دو از بیماری های التهابی سیستمی هستند و این امر ممکن است بیانگر ارتباط بین این دو بیماری باشد. وی افزود عقیده بر این است که احتمالاً; بیماری های پریودونتال با بیماری های قلب و عروقی و دیابت نیز در ارتباط است...
گروه بیماریها گوپی
1399/2/12
0 نظر

شیوع بالای بیماری های پریودونتال در بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید

 

1) آرتریت روماتویید یک بیماری التهابی مفاصل است که بیش از 3/1 میلیون آمریکایی از آن رنج می برند. بنا به مقاله ی جدیدی که در ماه ژوین در ژورنال پریودونتولوژی آمریکا به چاپ رسید محققان در برلن آلمان دریافتند که بیماری های پریودونتال در مبتلایان به آرتریت روماتویید از شیوع بالاتری برخوردار می باشد.

در مبتلایان به آرتریت روماتویید انجام برخی از حرکات روزمره مانند مسواک زدن و غیره دشوار می باشد که در نهایت بهداشت دهان و دندان را تحت تاثیر قرار می دهد.

اما با این وجود این تحقیقات نشان داد که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان تنها دلیل شیوع بالای بیماری های پریودونتال در مبتلایان به آرتریت روماتویید نمی باشد و احتمالاً; عوامل دیگری در بروز بیماری های پریودونتال در این افراد دخالت دارد.

در این آزمایش وضعیت دهان و دندان 57 بیمار مبتلا به آرتریت روماتویید و 52 فرد سالم (به عنوان شاهد ) مورد بررسی قرار گرفت.

در این بررسی دو فاکتور میزان تجمع پلاک و التهاب لثه که هر دو بیانگر وضعیت بهداشت دهان و دندان می باشند مورد بررسی قرار گرفتند.

همچنین میزان عمق پاکت های لثه و clinical attachment loss به عنوان دو فاکتور نشان دهنده ی بیماری های پریودونتال نیز اندازه گیری شدند.

نتایج بررسی ها نشان داد که مبتلایان به آرتریت روماتویید 8 برابر بیشتر از افراد سالم به بیماری های پریودونتال مبتلا می باشند.

دکتر Kornman سردبیر ژورنال پریودونتولوژی گفت: بیماری آرتریت روماتویید و بیماری پریودونتال هر دو از بیماری های التهابی سیستمی هستند و این امر ممکن است بیانگر ارتباط بین این دو بیماری باشد. وی افزود عقیده بر این است که احتمالاً; بیماری های پریودونتال با بیماری های قلب و عروقی و دیابت نیز در ارتباط است.

قبلاً; از این نگارنده مقاله هایی در مورد ارتباط بیماری های قلب و عروقی، دیابت و آرتریت روماتویید با بیماری های لثه مقاله هایی در همین هفته نامه به چاپ رسیده است.

2) بر اساس یافته های جدیدی که در ماه ژوین در ژورنال Lancet oncology به چاپ رسید افرادی که سابقه ی بیماری پریودونتال دارند 14 درصد بیشتر از افراد سالم به سرطان مبتلا می شوند.

در حقیقت محققان نشان دادند که افراد مبتلا به بیماری پریودونتال 54 درصد بیشتر از افراد سالم در معرض سرطان لوزالمعده قرار دارند، همچنین این افراد 49 درصد بیشتر در معرض سرطان کلیه و 30 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان خون قرار دارند.

دکتر Susan Karabin رییس آکادمی پریودونتولوژی آمریکا گفت که نتایج بررسی های قبلی همبستگی زیاد بین بیماری پریودونتال را با بیماری های قلب، دیابت و آرتریت روماتویید نشان داده بود ولی نتایج بررسی های اخیر نشان داد که بیماری پریودونتال ممکن است در بروز سرطان موثر باشد.

3) براساس بررسی جدیدی که اخیراً; در ژورنال پریودونتولوژی آمریکا به چاپ رسید استفاده از نخ دندان موجب کاهش میزان باکتری های مولد بیماری پریودونتال می شود.

در این بررسی در دانشگاه نیویورک روی 51 جفت دوقلو بین سنین 12 تا 21 سال انجام شد. به این ترتیب که یکی از دوقلو ها به مدت 2 هفته فقط از مسواک دستی و خمیر دندان و دیگری از مسواک دستی، خمیر دندان و نخ دندان جهت تمیز کردن دندان ها استفاده می کرد.

بعد از 2 هفته، میزان باکتری هایی که مولد بیماری لثه بودند در دهان هر دو قلو اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که میزان باکتری در دهان فردی که علاوه بر مسواک و خمیر دندان، از نخ استفاده می کرده به طور چشمگیری کمتر می باشد.

دکتر Kenneth Kornman سردبیر ژورنال پریودونتولوژی گفت از آنجایی که فاکتور های محیطی مانند عادات غذایی، بهداشت و شیوه ی زندگی و عوامل ژنتیکی در مورد دوقلو ها یکسان است تنها عاملی که موجب کاهش باکتری ها شده، استفاده از نخ دندان می باشد.


دکتر علی خجسته پریودونتیست
هفته نامه پزشکی امروز www pezeshkyemrooz ir

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر