تراژدی هزاره سوم

تراژدی هزاره سوم

ایدز و راههای مقابله با آن
گروه بیماریها گوپی
1399/2/12
0 نظر

روز اول دسامبر (دهم آذرماه) هرسال روز جهانی پیکار با ایدز نامگذاری شده است. در این روز به جهانیان هشدار داده می شود که در برابر این بیماری واگیردار و خطرناک از خود مراقبت کنند. آنها می گویند: آموزش و گسترش اطلاعات درباره بیماری با ایدز باید در صدر اولویت ها قرار گیرد و مردم باید بدانند اپیدمی ایدز کلیه خانواده ها را در معرض خطر قرار می دهد که طی8 سال گذشته میزان مرگ و میر ناشی از بیماری ایدز در 18 کشور اروپایی بیش از 80 درصد کاهش یافته است، درمناطق فقیر جهان، به علت پایین بودن سطح دانش و آگاهی;ها مردم در مورد راههای پیشگیری از ابتدا به ایدز این بیماری روبه گسترش است. وقتی ویروس وارد بدن شد، 6 ماه تا یکسال، آرام و فعال در قسمتی از بدن استراحت می کند و در این مدت هیچ حالتی در شخص به وجود نمی آورد. حتی ممکن است شخصی بی خبر از آلودگی خود باشد. اما همین شخص به آسانی می تواند ناقل ویروس به دیگران باشد. یعنی بدون اطلاع از بیماری خود، در حال انتقال این بیماری به دیگران است. بیماری ایدز یک بیماری ویروسی است که از راه انتقال ویروس به داخل بدن فرد نفوذ و آن را مبتلا می کند. تفاوت این بیماری با سایر بیماری ها این است که پس از گذشت سالها هنوز هیچ دارویی وجود ندارد که در اختیار مبتلایان گذاشته شود. این بیماری علاوه بر رابطه جنسی و خونی از طریق سرنگهای یکبار مصرف نیز قابل انتقال است. به عبارت دیگر اگر فرد معتاد به بیماری ایدز مبتلا باشد و سرنگ مورد استفاده خود را به معتاد دیگری بدهد آن معتاد را نیز آلوده خواهد کرد.

 

وقتی برای نخستین بار مواردی از بیماری ایدز در بین جوانان منحرف و هم جنس باز از ایالات متحده آمریکا به چشم خورد پیشنهاد شد که این پدیده، به عنوان نقص ایمنی اکتسابی مربوط به همجنس بازان نامیده شود متعاقب این پیشنهاد، رسانه های گروهی ایالات متحده با سر و صدا و جنجال، فراوان جهانیان را از ظهور یک بیماری مرگبار در میان گروه هم جنس بازان آگاه کردند. ولی این همه واقعیت نبود ایدز اکنون یک واقعیت وحشتناک اجتماعی در سراسر جهان است و به دلیل بی توجهی به اصول پیش گیری از بیماری ایدز طی سالهای آینده، شاهد بحران بزرگی در این زمینه باید باشیم که شاید اختصاص همه بودجه وزارت بهداشت کشور برای غلبه بر آن کافی نباشد!

● تاریخچه ایدز

برای اولین بار در سال 1981 در شهر لوس آنجلس نمونه هایی از این بیماری مشاهده شد. مردان جوانی که با غده;های عجیب در قسمت های مختلف بدن و علایم ناشناخته که به مرگشان منجر می شد.

به تدریج روشن شد که بیشتر مبتلایان به این بیماری هولناک مردان هم جنس باز هستند به همین سبب در ابتدا این بیماری را طاعون هم جنس بازان نامیدندو بعد ها این بیماری در سال 1982به بیماری ایدزکه مخفف Acgui red Immune Deficiency Syndrome می باشدتغیر نام داد .

تعریف بیماری ایدز از طرف مرکز کنترل بیماریها (CDC) امریکا درسال 1982 ارایه شد.

در سال 1985 تعریف ایدز تغییراتی پیدا کرد. ویروس HIV-2 در آفریقای غربی در 1986 کشف شد. داروی Zido rudinc روی موارد پیشرفته HIV در1987 مورد استفاده قرار گرفت. برای دومین بار تعریف ایدزدر 1987 نیز تغییریافت . در سال 1990، داروی Zido rudinc برای درمان مراحل A مجوز گرفت. این دارو برای اولین بار در 1990 تجویز گردید و از آن زمان به بعد نیز تغییرات دیگری یافت .

● ویروس HIV:

HIV عامل بیماری نقص ایمنی اکتسابی (AIDS)، ویروس است که یک نوکلیوکپسید حاوی RNA یک آنزیم ترانس کریپتاز معکوس و پروتیین P2A و غلاف نوکلیو پروتیین های متعدد مانند GP120 دارد. این ویروس به سلولهای میزبان. گیرنده های CD4 در غشاء سلول را از طریق گلیکو پروتیین GP120 به آن متصل و واردمی گردد. بنابراین سلولهای با گیرنده CD4 شرایط لازم را برای ویروس دارند. این سلولها عبارتند از : سلولهای thclper، سلولهای لانگرهانس پوست، سلولهای مونوسیت و بالاخره سلول های گلیال، ویروس بعد از سلول، به کمک آنزیم reversc transcriplase خود را در DNA می سازد.

و این DNA ابتدا به شکل حلقوی در آمده سپس به هسته سلول میزبان مهاجرت می کند و جزیی از میزبان می گردد. همگام با تکثیر سلول، آن تکثیر یافته و ویروس RNA ژنوم و m RNA رامی سازد و متعاقباً; اجزای تشکیل ویروس نیز از کد ارایه شده توسط این روند همگی جمع و جور میشود و ویروس کامل را تشکیل می دهند که با متلاشی کردن سلول، از آن خارج و سایر دارنده CD4 را گرفتار و آلوده می کند . در نتیجه کاهش سلولهای لنفویست آلوده در جریان تکثیر ویروس، عوارضی پیدا شده و با افزایش تعدادویروسها به عفونتهای فرصت داده و بالاخره ویروس ها ظاهر می شوند.

● علل مبتلا شدن به بیماری

ویروس ایدز به طور عمده با یک نوع ویژه از گلبولهای سفید موسوم به T4 و نیز برخی از سلولهای مغز و یک یا دو نوع سلول دیگر می تواند تماس برقرار کند، هنگامی که ویروس ایدز با یکی از این نوع سلولها تماس برقرار کند، غشاء بیرونی ویروس می ترکد و اطلاعات درون آن به طور ناگهانی به درون سلول تزریق می شود ودر ظرف چند دقیقه اطلاعات ورودی ویروس توسط سلولهای میزبان خوانده می;شود و پیغام به هسته مرکزی یا به مغز سلول منتقل می گردد .

سلولی که اطلاعات جدید مربوط به ویروس را دریافت نموده کاملاً; طبیعی و بدون عیب به نظر می رسد و ممکن است برای مدت چند سال نیز کاملاً; حالت طبیعی خود را حفظ کند. در ظرف این مدت گلبولی که اطلاعات اضافی ویروس ایدز را دریافت کرده است در جریان خون گردش می کند و سلولهای جدیدی که از تقسیم آن حاصل می شود نیز در هسته مرکزی خود حاوی پیامهای این ویروس می باشند.

دو الگوی متفاوت از عفونت ویروس HIV در جهان ملاحظه شده است. الگوی نخست در افراد هموفیل، بیماران گیرنده خون، همجنس بازان و معتادان به مواد مخدر که این الگو در آمریکا، اروپا و بخشی از آسیا و آمریکای لاتین گسترش یافته است. الگوی دوم نزد کسانی یافت می شود که غرایز جنسی خود را از طریق فحشاء پاسخ می گویند یا به دلایل مختلف به فحشاء آلوده شده اند الگوی اخیر در شرق و در جنوب آفریقا جمعیت های زیادی را آلوده کرده است. عامل شیوع ایدز در 114 کشور جهان تزریق مواد مخدر با سرنگ و سوزن آلوده است که ایران نیز جزء این کشورها است همچنین 10% از مبتلایان به ایدز در کشور از طریق آمیزش جنسی و بسیاری از موارد از طریق شریک جنسی دایمی انتقال یافته است .که این سهم آموزش وسیع برای جوانان و خانواده ها را می طلبد. بیشترین آمار مبتلایان به ایدز در جهان در بین گروههای سنی 18 تا 49 سال دیده شده است. به گزراش سازمان یونیسف و سازمان جهانی مبارزه با ایدز، اکثر جوانان در آستانه سن بلوغ با نحوه حفاظت از خود در برابر بیماری ایدز نا آشنا هستند. این گزارش حاکی از این است که به رغم اینکه دوران بلوغ به عنوان حساسترین زمان در زندگی هر فرد محسوب می شود اما اغلب جوانان در این مقطع هیچ گونه اطلاعاتی در مورد نحوه انتقال ویروس HIV ندارند. بر اساس اطلاعات ارایه شده از سوی یونیسف تحقیقات در 60 کشور نشانگر آن است که بیش از 50% افراد 24-15 ساله در مورد راههای انتقال ویروس ایدز اطلاعات نادرستی دارند که این خود شاخص هشدار دهنده ای مبنی بر عدم دسترسی جوانان به اطلاعات صحیح در مورد این بیماری مهلک است.

در حال حاضر احتمال انتقال عفونت HIV-1 از طریق فرآورده های خونی به حداقل رسیده زیرا از سال 1985 به بعد Scveening خون از نظر آنتی بادی ضد HIV در افراد دهنده خون انجام می گیرد و خونهای سروپوزیتو، به دور ریخته می شود.

به طور کلی می توان راههای ابتلاء به ایدز را عوامل زیر دانست:

1) آلودگی جنین قبل از تولد: نوزاد یک زن آلوده 50% احتمال دارد که به این بیماری مبتلا شود.کلاً; ریسک آلودگی نوزاد (جنین قبل از تولد و پس از تولد ) نیز 50% است.

2) آلودگی جنین بعداز تولد: شیر مادر می تواند ناقل ویروس ایدز باشد.

3) آلودگی از طریق واکسیناسیون و تزریقات با استفاده از سرنگهای غیر یکبار مصرف.

4) آلودگی از طریق مصرف فرآورده های خونی همانند: (کرایو، پلاکت، پلاسما، RBC (خون کامل )، باید توجه داشت که فرآورده هایی مانند: ایمنوگلوبولین یا آلیومین در انتقال ویروس نقش ندارند.

5) آلودگی کودکان از طریق تجاوز جنسی.

6) آلودگی در بین مردان و زنان منحرف

7) به ندرت در پرسنل پزشکی از طریق آلودگی به ترشحات آلوده افراد مبتلا.

● علایم بیماری:

(اولین علایم بیماری نظیر تب، تورم، غدد ناحیه گردن و زیر بغل برای یک فاصله زمانی، اسهال یا التهاب پوستی.

بیماران مبتلا به ایدز ممکن است سالها بدون علایم بالینی بوده و فقط تستهای سرم شناسی از HIV مثبت باشند ولی وقتی که شمار سلولهای CD4 بدن کاهش چشمگیری داشته باشد. شروع بیماری با علایم سرما خوردگی از قبیل گلو درد، تب، بزرگی غدد لنفاوی و ضایعات پوستی شروع می شود و همین طور دیر خوب شدن زخمها، اسهالهای متوالی و به طور کلی دیر خوب شدن بیماریهای عفونی از علایم بارز آن است.

▪ پوست:

علایم پوستی در بیماران ایدزی کاملاً; شایع بوده است ولی غیر اختصاصی است. مهمترین آنها عبارتند از پوسته پوسته شدن، زونا، عفونتهای قارچی و ضایعات عروقی.

▪ چشم:

مهمترین ضایعات چشمی عبارتند از اختلال دید که در اواخر بیماری ظاهر می شود و در معاینه چشم ضایعات رتین به صورت خونریزی دیده می شود.

▪ دهان:

عبارتند از کاندیداها که به صورت سفیدک یا برفک دهان شناخته شده هستند.

▪ علایم خونی:

کم خونی خفیف، کاهش گلبولهای سفید و پلاکتها و تعداد لمفوسیتها کاهش چشمگیری دارد. میزان گلبولهای سفید ممکن است بین 2500 تا 4000 سلول در هر میلی لیتر از خون برسد.

▪ تب و عرق شبانه:

در مرحله تب دار، درجه حرارت معمولاً; اندکی بالاست و اغلب پایین تر از 39 درجه سانتیگراد می باشد. تب چند روز به طول می انجامد و سپس خودبه خود به حالت طبیعی باز می گردد، تا اینکه پس از چند هفته یا چند ماه، به شکل مواج دوباره ظاهر می شود. عرق مفرط که اغلب شب هنگام فراح می رسد و لباس و ملحفه بیمار خیس می شود، همراه با این تب است.

▪ خستگی:

خستگی عمومی و از دست دادن میل جنسی، غیر عادی و غیر قابل تفسیر می باشد. خستگی جسمی و روانی که در زمانهای مختلف به طور نامنظم عارض می گردد. در اکثر موارد، عدم میل جنسی، در اظهارات بیماران به چشم می خورد.

▪ لاغری:

کمبود وزن بدن، قبل از تظاهر بیماری اصلی، ممکن است تا 15 درصد و حتی بیشتر برسد لاغری اساساً; در نسج عضلانی است که شاید یک قسمت از خستگی جسمانی مربوط بدان باشد.

▪ تورم غدد لنفاوی سطحی:

در تعداد قلیلی از افراد آلوده به ویروس ایدز، آدنوپاتی ممکن است وجود داشته باشد. آدنوپاتی هاممکن است از ناحیه گردن و کشاله ران و زیر بغل و یا هر سه منطقه به اندازه سه سانتی متر ظاهرشوند.

● مراحل بیماری ایدز:

در روند بیماری 3 مرحله اصلی وجود دارد که ممکن است چندین سال طول بکشد مرحله اول دوره بدون نشانه نامیده می شود و آن هنگامی است که شخص ابتدا آلوده به ویروس می شود ولی علایم خاصی بروز نمی کند. در این مرحله که مرحله خطرناکی است افراد احساس سلامتی می کنند. بنابراین به سهولت می تواند از طریق ارتباط جسمانی دیگران را آلوده نمایند در این زمان تنها روش مطمین برای یافتن بیماری آزمایش خون است. مرحله دوم، دوره بروز علایم نامیده می شود این مرحله حتی می تواند هفت سال پس از آلودگی اولیه آغاز شود. علایم عمومی این مرحله عبارتست از : کاهش وزن بدن، کاهش شدید اشتها، ادرارهای شبانه، تب، حساسیت های پوستی، فقدان مقاومت در برابر آلودگی ها و اسهال شدید.

مرحله سوم، مرحله بروز بیماری ایدز (AIDS) نامیده می شود این مرحله زمانی فرا می رسد که سیستم دفاعی بدن تخریب شده و هر گونه عفونت جزیی به سهولت می تواند بدن را فرا گیرد و موجب مرگ گردد. این افراد طیف متنوعی در علایم بیماری های ثانویه را بروز می دهند که عبارتند از؛; عفونت ریه، عفونت مغزی، عفونت روده و انواع سرطانها و بیماریهای پوستی ویروس ایدز همچنین ممکن است مستقیماً; مغز و سیستم عصبی انسان را مورد حمله قرار دهند ضایعات شدید مغزی و عصبی گردند که شامل : فلج، کند شدن تکلم و حرکت، کوری، دگرگونی اخلاقی و رفتاری، عدم تعادل و توزان، رعشه، مشکلات فراوان در گفتار و عدم کنترل رفتار می باشد. هنگامی که علایم بیماری ایدز در فردی ظاهر شد آن فرد در مدت حداکثر 3 سال با مرگ مواجه خواهد شد.

● پیامدهای اجتماعی فرهنگی ایدز:

ایدز یک پدیده پیچیده فرهنگی اجتماهی و اقتصادی اجتماعی است که باید در دورنمای توسعه پایدار انسانی مد نظر قرار گیرد. بدین علت جلوگیری و نحوه برخورد با شیوع بیماری یک رویکرد فرهنگی را طلب می کند در تمامی زمینه ها با این مشکل دست و پنجه نرم کند.

ایدز فقط یک بیماری نیست که بتوان با پیشرفت علم پزشکی آن را مهار نمود. بلکه پدیده ای است که با لایه های متفاوت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی ، سیاسی، اعتقادی، خانوادگی و ... در ارتباط است.

رشد صنعت و ماشین پیامدهای فرهنگی خاصی از جمله ناپایداری فرهنگی را برای جوامع به دنبال دارد. عواملی مانند: مهاجرت، نابسامانی های فرهنگی، خرده فرهنگها، تضاد فرهنگی، بی سوادی، بیکاری ، فقر...

که از ارکان ناپایداری فرهنگی است می تواند زمینه های معضلات اجتماعی و از آن جمله زمینه ابتلا و اشاعه بیماری ایدز را فراهم کند. در واقع افرادی که پشتوانه های فرهنگی ثابتی برخوردار نیستند، بیش از دیگران در معرض آسیب های اجتماعی قرار می گیرند بدین علت بیماری ایدز در اقشار ناپایدار فرهنگی، سیاسی، بیکار، مهاجر، فقیر، بی سواد بیش از دیگران مشاهده می شود. تعامل بین ایدز و فرهنگ را می توان از منظر یک رویکرد فرهنگی تجزیه و تحلیل نمود در این رویکرد فرهنگی دو موضوع عمده قابل توجه است: تاکید بر حفظ و رعایت آداب و رسوم فرهنگی مناسب و تأ;کید بر تعدیل و یا حذف آداب و رسوم نامناسب لازم به ذکر است برخی از تست های فرهنگی که درجوامع گوناگون وجود دارد، به خودی خود ضریب ابتلا به بیماری ایدز را افزایش می دهد. بنابراین ضمن تأ;کید پایبندی و پاسداشت ذخایر و ابتلا و اشاعه بیماری ایدز موثر است شناسایی، تعدیل یا حذف نمایند. به طور کلی در این بررسی ها، دو هدف اساسی مد نظر قرار گرفته است:

1) بررسی و تبیین اقدامات لازم نهادی به نحوی که بسترهای فرهنگی را در برنامه، پژوهش ها و سیاست های جلوگیری و درمان ایدز لحاظ نماید.

2) بررسی های دقیق موردی از واکنش افراد نسبت به خطر ایدز و متناسب با آن اصلاح و تغییر رفتارهای جنسی و غیر جنسی با بهره گیری از منابع و ذخایر فرهنگی موجود.

تمامی باورهای عمومی معین حاکی از احساس و درک خطر است در هر جایی ممکن است آگاهی کافی و وافی در مقابل آگاهی ناقص و نادرست نسبت به خطر شیوع بیماری وجود داشته باشد. خود ایدز صرفاً; یک بیماری یا مشکل پزشکی نیست. بلکه یک معضل پیچیده فرهنگی اجتماعی و اقتصادی است. شرایط اقتصادی تا حد زیادی بر روی منابع و ذخایر فرهنگی و خود ایدز تأ;ثیر گذار است. آثار و تبعات این بیماری در عرصه های اقتصادی و اجتماعی و نیز در نظامهای اجتماعی و فرهنگی و چند جانبه است. مشکلات خاص مناطق گسترده فرهنگی اجتماعی قابل شناسایی است. اختلافات و گوناگونی های فرهنگی مهم به شیوه زندگی، آداب و رسوم، باورها، اعتقادات، مذهب به طرز تلقی بیماری و سلامت زندگی و مرگ، اعمال و هنجارهای جنسی مربوط می شود. اقشار آسیب پذیر فرهنگی را می توان از میان اقشار عادی یعنی فقرا، زنان ، کودکان و جوانان تا اقشار خاص فرهنگی مانند: خانواده زن و مرد و روابط آنان، جامعه و مهاجرتها و بالاخره فرهنگ های خاص خطر پذیر مانند: کودکان و نوجوانان خیابانی، هم جنس بازان، مشاغل سیار و کارکنان مشاغل جنسی، شناسایی و معین نمود.

رویکرد فرهنگی برای جلوگیری و زمان درمان ایدز می تواند یک مفهوم کلی برای رسیدن به اقدامی پایدارتر،وکار امد مرتبط سازد همچنین می تواند به شیوه های ذیل از محیط زندگی انسانی در قبال خطر ایدز محافظت نماید.در میان اعضای جامعه، احساس شأ;ن و منزلت و اصول حاکم برد به تدریج کم رنگ می شود. اعمالی که به دفاع مشروع از خود و امور فرد گرایانه یا راهبردهای گروه غیر رسمی برای بقای زندگی مربوط می شود، اعمالی است که به عنوان واکنشی نسبت به فرهنگ شدید نوگرایی، اعتبار و نفوذ آن، علاقه و تقاضا برای سازگاری کامل آن مطرح می شود و شاید نقاط ضعفی باشد که طری ناخوشایندی را به دنبال خواهد داشت. بدین ترتیب جوانان و مردان فعال، به سوی شهرهای بزرگ و کشورهای ثروتمند مهاجرت می کنند. این قبیل تمایلات رو به رشد و پی در پی باعث فروپاشی نظام خانواده، تنها گذاشتن زن و فرزند در روستا یا قبیله و فروپاشی آزار دهنده در زندگی روستایی می شود. رشد مهاجرت هم چنین به از دست دادن منابع فرهنگی (مهاجران) خانواده و شیوه زندگی آنان، نابرابری مخرب جنسی ، افزایش شمار مردان تنها در شهرهای بزرگ و زنان رها شده در نواحی زوستایی که بار سنگین خانواده و شرایط کاری طاقت فرسا را متحمل می شوند، منجر خواهد شد. بدین علت تعدادی از زنان مجبور می شوند به مراکز شهری مهاجرت کنند یا جذب اماکنی شوند و به خاطر تأ;مین مالی خود به ناچار دست به خود فروشی و روسپی گری بزنند زیرا به دست آوردن فرصت های شغلی، حتی با دستمزد ناچیز بسیار کمیاب و نادر است.

پیامدهای اسفبار اقتصادی و اجتماعی خرده فرهنگ های شهرهای تازه احداث که در شهرک های فقیر نشین حاشیه ای و یا حلبی آبادهای شهرهای بزرگ دنیا به وجود می آید در خور تعمق و بررسی است. مسایل جدید یک نظام چند سویه فرهنگی، با تلاطم شخصی یا عمومی، قاچاق و استعمال مواد مخدر، مصرف الکل و بی بند و باری جنسی ارتباط تنگاتنگ دارد و در نتیجه آنان با افراد یا نواحی پر خطر ابتلا به ایدز سر و کار دارند.

● پیامدهای چند گانه ایدز:

از آغاز سرایت تا گسترش بیماری ایدز بر محیط اقتصادی اجتماعی، فرهنگی فرد مبتلا، فامیل درجه یک و یا شریک روحی، جنسی او عواقب چشمگیری را بر جای خواهد گذاشت؛; اخراج از کار، طرد از سوی همسر یا شریک جنسی به وضع بد روحی خانواده و جامعه، آشفتگی روحی و شخصیتی در اثر احساس گناه یا شرمندگی حرام بودن، بد نامی اجتماعی، ترس و واهمه از سایر زنان و مردان اجتماعی از جمله عواقب بیماری ایدز محسوب می شوند. بسیاری از افراد مبتلا به ایدز، هنوز از بیماری خود آگاه نیستند، چون به خدمات آزمایشگاهی دسترسی ندارند هنگامی که با معاینه، بیماری آنان محرز شود، به تدریج آثار کوتاه مدت یا دراز مدت فرهنگی و اجتماعی بر آنان و خانواده هایشان آشکار می شود. طرد اجتماعی و شغلی بیماران مبتلا به ایدز، اغلب به بحرانهای بسیار جدی از قبیل تخریب شخصیتی به هم خوردن روابط اجتماعی، از دست دادن روحیه کاری، گرفتارهای فرهنگی و فقر اقتصادی منجر می شود.

یکی از شرایط بسیار حادی که در این بیماری بروز می کند هنگامی است که فرد بیمار، به خاطر یک انتقام جویی یا یک جدال خیالی، آگاهانه و به طور عمدی ویروس را به شریک جنسی خود انتقال می دهد.

گاهی اوقات ممکن است بیماری در اثر دعوا یا شرط بندی روی دهد. این موضوع در میان جوانانی که از نظر جنسی (مذهبی یا تراژدی) از هم تشکیل شده اند، روی داده است و بدتر از همه مردانی هستند که از انجام آزمایش امتناع می کنند و هیچ مسیولیتی در این زمینه احساس نمی کنند.

● علل گسترش بیماری ایدز:

دلایل اصلی برای امتناع ورزیدن یا روی گردانی از روند جلوگیری و درمان اصولی و مؤ;ثر ایدز، به بحث فرهنگی و باورهای ریشه دار مردم، مربوط می شود. بازتاب این موضوع در موارد ذیل قابل مشاهده است.

1) بحران در کانون خانواده: ترک همسر، رها کردن زن و فرزند در اثر فقر،افسردگی، ناتوانی در ایجاد رابطه در کانون خانواده.

2) مهاجرت در اثر مسایل اقتصادی یا شرایط متشنج: باعث درهم ریختن هویت فرهنگی در قطع ارتباط با گروه هم کیش می شود. این شرایط در اثر وضعیت نامساعد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به وجود می آید.

3) رشد فرآیند پرخاشگری و بیگانه ستیزی نسبت به مردم و دیگر گروههای فرهنگی، حتی پس از سالها مجاورت و همینطور نسبت به مهاجران جدید.

4) شرایط ناگوار، فقر، تنگدستی، عدم توانایی در بزرگ کردن فرزندان و روسپی گری اجباری

5) برتری قالب فرهنگ شهری و فرهنگ زندگی شهری، در ادامه به نوعی سهل انگاری، اعتیاد، بزهکاری و نوعی پیش داوری به این مضمون که هیچ قانونی برای زورمندان وجود ندارد. تمامی موارد فوق در اثر انفجار جمعیت شهری ، بی بند و باری جنسی و مسکن و بهداشت نامناسب، روی دهد.

6) از نظر اقشار جوان، شهرهای بزرگ فرصت مغتنمی است که می توانند بدان وسیله به امیدهای از دست رفته شان در زمینه تحصیل، اشتغال و رد یابی زندگی بزرگسالی جامعه عمل بپوشانند.

● رهیافتهای مقابله با بیماری ایدز:

شرط لازم برای ایجاد و تبیین هر گونه استراتژی که هدف آن خدمت واقعی به فرهنگ، این روح جاودان و همیشگی جامعه و تقویت تعامل موجود است، انجام بررسی های در سطح فرهنگ ملی است.

▪ برای هدف قرار دادن این چالش دوراه وجود دارد:

1) انجام بررسی های فرهنگ ملی

2) تشخیص امور فرهنگی

بها دادن به ارزشها، دانش و امور مهم فرهنگی و روز آمد کردن این اطلاعات در حد بضاعت فراهم نمودن فرصتهایی برای ارتقای فرآیندی تعاملی و مشاوره ای در جامعه


صفورا عوضپور منابع و مأ خذ 1 آصفی ولی الله بررسی تحلیلی پزشکی و اجتماعی درباره ایدز 2 درویزه ابوالفضل ایدز و ریشه یابی بحرانهای اخلاقی در غرب انتشارات دانشگاه گیلان پاییز 1375 3 دهه جهانی توسعه فرهنگی یونسکو فرهنگ یونسکو Hareave زیمباوه 1994 به کمک P Damiba 4 کولییر س ایدز طاعون قرن ترجمه ابوالفضل درویزه انتشارات جهاد دانشگاهی گیلان 5 کلینیک مشاوره بیماری رفتاری رشت خ بیستون چمارسرا جنب بقعه متبرکه دانای علی 6 مرکز بهداشت استان گیلان میدان فرهنگ روی دبیرستان شهید بهشتی جنب بانک کشاورزی 7 میری مهدی راههای سرایت بیماری ایدز 8 میلر دیوید زندگی با ایدز مترجم سیاوش آگاه 9 یک رویکرد فرهنگی برای جلوگیری و درمان ایدز برنامه پژوهشی یونسکو ترجمه کبری تولمی تهران انتشارات قلم نفیس 1382 9 NGO مبارزه با ایدز پویا گیل WWW PSGO org نمایه 1 نشریه عصمت 1 ایدز SDIA در کودکان ش 98 2 محمدی اصل عباس ایدز سوغات مبادلات ما برابر درآمدی بر ابعاد اجتماعی پدیده ایدز در ایران نشریه ابرار ش 115 18 6 80 3 نشریه جام جم آمار ایدز در ایران ش 117 6 8 80 4 نشریه سیاست روز اغلب جوانان با شیوه حفاظت از خود در برابر بیماری ایدز آشنا نیستید ش 125 30 4 81 5 نشریه خراسان ایدز در ایران ملاحظات مرسوم منطقی نیست آمار مبتلایان به ایدز در کشور تفاوت آن با تخمین های سازمان بهداشت جهانی ش 112 8 3 80 گزارش از مریم خدیوی 6 نشریه تحقیقات جغرافیایی آخرین تلاشهای دانشمندان برای تهیه واکسن ایدز ش86 12 1 78 7 نشریه آفرینش ایدز در پنج سال گذشته در ایران ش 2354 1 9 8 8 نشریه اعتماد ایدز پنهان و مخوف
مقالات ارسالی به آفتاب 2 1

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر