پیشگیری از سردردهای عصبی

پیشگیری از سردردهای عصبی

داروها میتوانند بهبودی موقتی در بیماران مبتلا به سردردهای عصبی پدید آورنداما... بطور منظم ورزش کنید! ورزشهای منظم آیروبیک مثل راه رفتن تند ، شنا، دوچرخه سواری و... میتوانند تعداد حملات ، شدت و مدت سردردهای شما را بطور واضحی کاهش دهند.
گروه بیماریها گوپی
1399/2/12
0 نظر

داروها میتوانند بهبودی موقتی در بیماران مبتلا به سردردهای عصبی پدید آورنداما... بطور منظم ورزش کنید! ورزشهای منظم آیروبیک مثل راه رفتن تند ، شنا، دوچرخه سواری و... میتوانند تعداد حملات ، شدت و مدت سردردهای شما را بطور واضحی کاهش دهند.

 

ورزش باعث کاهش استرس شده ، عضلات شما را به حالت ریلاکس در آورده و با افزایش سطح بتااندورفین بعنوان یک کاهنده ی طبیعی استرس برای شما عمل خواهد کرد. یوگا ، ماساژ ، ورزشهای کششی و غیره باعث پیشگیری از سردردهای عصبی می شوند.

و حتی از میزان درد می کاهند.البته در برخی موارد ، ورزشها موجب شعله ور شدن حملات سردرد خواهند شد بهمین دلیل قبل از انجام ورزش ، با پزشک خود مشورت نمایید.

گرچه درمانهای دارویی میتوانند بهبودی موقتی در بیماران مبتلا به سردردهای عصبی پدید آورند اما بهترین راه برای کاهش و از بین بردن اینگونه سردردها تغییر نوع نگرش به مسایل مختلف و نیز باز نگری در شیوه ی زندگی روزمره است.

بر استرس های خود غلبه کنید! استرس عامل اصلی و مهم ایجاد سردردهای تنشی یا عصبی میباشد ، کنترل روح و روان ، اعتماد به نفس و توانایی کنار زدن افکار وسواسی ، دوری از شرایط استرس زا و برخورد منطقی با شرایط موجود ، دوری از احساسات بیمورد و غیر منطقی ، و گاهی استراحت به مغز بوسیله ی فکر نکردن ! دوری از افکار تنش زا و بیمورد ، تمرکز حواس و پرداختن به یک موضوع در زمان واحد و... روشهای مهمی در کاهش حملات ، شدت و مدت سردردهای تنشی هستند.

پیشگیری با داروها ! در صورتیکه حملات سردرد بیش از دو بار در هفته باشند ، به صلاحدید پزشک ، از درمانهای دارویی مناسب جهت جلوگیری ، نیز کاهش شدت ، مدت و حملات سردرد استفاده خواهد شد.

وقتی مدت حملات بیشتر از 3-4 ساعت است و یا از شدت زیادی برخوردارند نیز ممکنست اینگونه درمانها توسط پزشک ، به شما توصیه شوند .

در اغلب موارد خصوصا سردردهای مزمن و طول کشیده ،داروهای ضد افسردگی را برای پیشگیری تجویز می نمایند.این داروها ضد درد نیستند ولی با تنظیم و تثبیت عوامل شیمیایی مغز و سیستم عصبی ( مثل سروتونین ) از ایجاد حملات سردرد جلوگیری می کنند.بهمین خاطر مصرف آنها الزاما بمعنی وجود افسردگی در شما نیست!

در مواردی ، بسته به نظر پزشک معالج ، از داروهای ضد التهابی غیر استروییدی مثل ایبوپروفن ، کتو پروفن و... بعنوان پیشگیری از ایجاد این سردردها استفاده می شود.

حتی برخی از داروهای ضد تشنج مثل گاباپنتین و یا داروهای شل کننده عضلانی نیز بسته به نظر پزشک مورد استفاده قرار می گیرند و در مواردی بسیار مفید خواهند بود.

برای شروع اثر اینگونه داروها باید منتظر زمان بود و انتظار معجزه ی فوری از اینها بیمورد است ، گر چه ، به تجربه ی اینجانب ،موارد زیادی نیز سریعا به این داروها پاسخ میدهند .

بعبارت دیگر در صورتی که طی هفته های اول شروع مصرف ، تاثیر زیادی نشان ندادند نگران نباشید و حداقل یکی دو ماه منتظر بمانید.

در برخی موارد پزشک صلاح می بیند که از رژیم چند دارویی بعنوان پیشگیری استفاده کند تا اثرات بهتر ی را بوجود آورد. نکته مهم اینکه مصرف مقادیر زیاد داروهای ضد درد و نیز مواد حاوی کافیین میتواند اثر داروهای پیشگیری کننده را کاهش دهد.

در صورتی که داروهای پیشگیری کننده بتوانند تا نیمی از حملات ، شدت ، مدت و فواصل سردرد را کاهش دهند ، آنها را مؤ;ثر و موفق میدانیم .


مجید ظهرابی
سایت دکتر ظهرابی

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر