سردردهای سرسام آور

سردردهای سرسام آور

سردرد می تواند ریشه های مختلفی داشته باشد از استرس گرفته تا رژیم غذایی و... اما بدون توجه به علت آن باید گفت که سردرد یکی از ناراحت کننده ترین دردها است که گاهی تا قسمت های پشت سر و حتی گردن هم نفوذ می کند.
گروه بیماریها گوپی
1399/2/12
0 نظر

سردرد می تواند ریشه های مختلفی داشته باشد از استرس گرفته تا رژیم غذایی و... اما بدون توجه به علت آن باید گفت که سردرد یکی از ناراحت کننده ترین دردها است که گاهی تا قسمت های پشت سر و حتی گردن هم نفوذ می کند. شما را به مطالعه نکات جالب و آموزنده ای راجع به سردرد دعوت می کنیم.

 

درمان سردرد در دوران باستان: یونانیان و رومیان قدیم از نوعی چای نعنا برای مبارزه با سردرد استفاده می کردند. همچنین دم کرده گل گاوزبان و بابونه از دیگر دارو هایی بوده که برای رفع سردرد از آن استفاده می شده است. آنها همچنین برای کاهش درد از ورقه های سیب زمینی، پیاز و یا کلم استفاده می کردند و آنها را روی سر بیمار قرار می دادند.

▪ سردرد در آمریکا : میگرن در آمریکا بیداد می کند. حدود 28 میلیون نفر از مردم آمریکا از میگرن شکایت دارند و از این میان حدود 4 میلیون نفر در هر ماه بیش از یک حمله میگرن دارند. همچنین آمار نشان می دهد یک چهارم زنان آمریکا و هشت درصد مردان درگیر بیماری سردرد با علت های مختلف هستند.

▪ سردرد های واکنشی : ممکن است شما بر اثر صحبت بسیار، گوش دادن به صحبت طولانی مدت همکارتان و یا تماشای طولانی مدت تلویزیون دچار سردرد شوید. اینگونه از سردرد ها مادامی که عمل صحبت کردن یا گوش دادن و... ادامه داشته باشد از بین نخواهد رفت. باید دقت کنید که در این مواقع، مصرف زیاد از حد مسکن ها می تواند به شما آسیب های جدی وارد کند.

▪ میگرن های ارثی: بسیاری از افراد ممکن است دچار میگرن هایی شوند که ناشی از بیماری به ارث رسیده از یکی از نزدیکان آنها باشد. تحقیقات نشان داده است اگر یکی از والدین، میگرن داشته باشد، به احتمال 50درصد فرزند آنها نیز دچار این بیماری خواهد شد و اگر هر دو به میگرن مبتلا باشند، احتمال نمود میگرن در فرزند 75درصد است.

▪ اغلب سردردها بی ضرر هستند: شاید باور نکنید اما بسیاری از سردردها با وجود آنکه غیر قابل تحمل هستند، خطرناک نیستند و شخص می تواند با مصرف محدود مسکن های عادی و استراحت در یک مکان آرام و تاریک بهبود حاصل کند.

▪ نخوردن غذا می تواند عامل سردرد باشد: افرادی که رژیم های غذایی سخت می گیرند و یا خود را به کم خوری عادت می دهند، ممکن است به سادگی دچار سردرد شوند، قند خون این افراد عموما\" پایین است. چنانچه عوامل دیگری مانند آلودگی هوا، استرس، سروصدا، قطع و وصل شدن شدید نور و ... نیز به آن اضافه شود، سردرد، می تواند تشدید شود. پس اگر کم غذا هستید حتماً; از این موارد دوری کنید.

▪ سردردهای عصبی: از معمول ترین نوع سردردها آنهایی است که به علت استرس یا فشارهای عصبی در محیط کار یا زندگی بروز می کند. این نوع سردردها معمولاً; در اطراف گردن و شانه ظاهر می شوند و عضلات این قسمتها را متشنج می کنند و ممکن است برای چندین روز مزاحم زندگی باشند.

▪ سردردهای منظم: تعجب نکنید! اغلب مردان از نوعی سردرد که در زمانهای خاصی به سراغشان می آید، شکایت دارند. به عنوان مثال هر روز عصر یا یک روز در میان صبح ها و ... این سردردها استمرار زیادی ندارند و معمولاً; حداکثر پس از 90 دقیقه از بین می روند. افرادی که به شدت سیگار می کشند، اغلب دچار این سردردها می شوند.

▪ شکافی در وسط سر: گاهی اوقات سردرد آنقدر غیر قابل تحمل است که افراد فکر می کنند یک روح شیطانی در وجودشان نفوذ کرده و در حال سوراخ کردن سر آنها است و یا اینکه فرد احساس می کند یک استخوان جدید در مغز سرش رشد کرده و دایم او را اذیت می کند. در اینگونه موارد نباید افکار عجیب و غریب به سر شما بزند. مطمین باشید با مراجعه به پزشک خواهید دید که نه روح شیطانی در وجود شما است و نه یک استخوان جدید در سر شما روییده است.

▪ سردرد های بستنی مانند: شوخی نیست! حتماً; برای شما هم رخ داده است، هنگامی که بستنی یا نوشیدنی خیلی یخ میل می کنید، دچار نوعی سردرد می شوید. این امر به خاطر تغییرات شدیدی است که در رگها بروز می کند. این تغییرات باعث ایجاد تشنجی موضعی و کوتاه در رگها و باد کردن آنها و احساس درد می شود.

▪ تحریک کننده میگرن: سردردهای میگرن ممکن است بر اثر مصرف برخی مواد غذایی آغاز شوند که باید از آنها صرفنظر کرد. بعنوان مثال برخی از افراد با مصرف چای، قهوه، شکلات، پنیر، قدری آجیل، سبزیجات، گوشت قرمز و... دچار دردهای میگرن می شوند.

▪ بچه ها هم سردرد می گیرند: حتماً; هنگامی که کودک شما ادعای سردرد داشتن می کند، پیش خود می گویید <خودش را لوس می کند!> اما این گونه نیست. بسیاری از کودکان قبل از سن 10 سالگی دچار سردرد می شوند. همچنین سردردهای خاصی هم مربوط به دوران بلوغ نوجوانان است که ناشی از تغییرات هورمونی در آنها است.

پزشکان می گویند روش و اسلوبی که برای زندگی انتخاب می کنیم، نقش مهمی در ابتلا ما به سردرد دارد. اگر به اندازه کافی استراحت کنید، غذای مناسب بخورید، ورزش کنید و سیگار نکشید، طبیعی است که جز در مواردی که به بیماری خاصی دچار شوید، سردرد نخواهید داشت.


وزارت آموزش و پرورش ایران

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر