آنفولانزای خوکی چیست؟

آنفولانزای خوکی چیست؟

ویروس های آنفولانزای خوکی معمولاً; انسان ها را مبتلا نمی کنند. اما این امکان وجود دارد که گاهی انسان ها و به خصوص اشخاصی که با خوکها تماس داشته اند به آن مبتلا شوند.
گروه بیماریها گوپی
1399/2/12
0 نظر

آنفولانزای خوکی یک بیماری تنفسی در خوکهاست که بر اثر ویروس های نوع آنفولانزا ایجاد می شود. این بیماری اثرات منفی اقتصادی بسیار گسترده ای بر صنایع پرورش ونگهداری خوک در ایالات متحده آمریکا دارد. شیوع آنفولانزا در خوکها، به خصوص در ماه های زمستان بسیار رایج است. آنفولانزای خوکی می تواند به درصد بالایی از ابتلا به بیماری در گله های خوک منجر شود.

 

* در حال حاضر چرا این همه نگرانی از بابت آنفولانزای خوکی وجود دارد؟

ویروس های آنفولانزای خوکی معمولاً; انسان ها را مبتلا نمی کنند. اما این امکان وجود دارد که گاهی انسان ها و به خصوص اشخاصی که با خوکها تماس داشته اند به آن مبتلا شوند.

در اواخر آوریل 2009 موارد شیوع آنفولانزا ناشی از یک رشته ویروس آنفولانزای خوکی در مکزیک تشخیص داده شد و به سرعت رو به گسترش نهاد و مواردی از ابتلا به بیماری در نقاط مختلف ایالات متحده آمریکا شامل : کالیفرنیا، تگزاس، نیویورک و اوهایو و نیز در چند کشور دیگر مشاهده شده است.

در این مورد شیوع اخیر، انتقال آنفولانزای خوکی از انسان به انسان در اشخاصی که تماسی با خوکها نداشته اند گزارش شده است.

افرادی که با زدن واکسن خود را در برابر " آنفولانزا" مصون کرده اند در برابر آنفولانزای خوکی ایمنی نخواهند داشت.

خوشبختانه یک واکسن آنفولانزای جدید در حال تهیه است که می تواند افراد را در برابر آنفولانزای خوکی محافظت کند. این واکسن در طول امسال عرضه خواهد شد .

* علایم و نشانه های آنفولانزای خوکی چیست؟

علایم و نشانه ها در افراد مبتلا به آنفولانزای خوکی مشابه علایم آنفولانزای عادی انسانی است. البته این امکان وجود دارد که رشته ویروس فعالی بتواند در برخی افراد بیماری شدیدتری ایجاد کند. در مکزیک چند مورد فوت گزارش شده است.

افراد مبتلا به آنفولانزای خوکی معمولاً; دارای تب ( اغلب تب بالا) ، سرفه، بدن درد ، سردرد، احساس خستگی و آبریزش یا گرفتگی بینی هستند. امکان دارد افراد دچار اسهال و استفراغ هم بشوند. رشته ویروس فعلی شاید باعث شود شدت گلودرد افراد مبتلا در مقایسه با اشخاصی که به ویروس های عادی آنفلانزای انسانی مبتلا شده اند، بیشتر گردد.

* چگونه آنفلانزای خوکی نگیریم؟

ابتلای صدها تن به آنفولانزای خوکی در مکزیک و گسترش این بیماری به کشورهایی چون آمریکا، کانادا، بریتانیا، اسپانیا، اسراییل و زلاندنو نگرانی بسیاری از شهروندان را به همراه داشته است.

مسیولان بهداشتی با جدی دانستن تهدید همه گیری این بیماری، از مردم خواسته اند دچار ترس نشوند و تمهیدات لازم را برای پیشگیری از ابتلای خود و خانواده هایشان به کار بندند.

در این مطلب سعی شده به بعضی از سوال های شما درباره آنفولانزای خوکی پاسخ داده شود.

* چگونه از خود و خانواده ام در برابر آنفولانزای خوکی محافظت کنم؟

احتیاط های معمول را به کار بندید. آنفولانزای خوکی مانند هر نوع سرماخوردگی دیگر از راه تماس، سرفه و عطسه منتقل می شود. دست های خود را به طور مرتب بشویید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، می توانید از ژل های تمیز کننده دست استفده کنید.

همان طور که هوشیاری در برابر آلودگی برای پیشگیری از ابتلای شما و خانواده تان به بیماری ضروری است، در صورتیکه خود مشکوک به ابتلا به آنفولانزا هستید، حتماً; هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را بگیرید تا دستانتان آلوده نشوند.

* آنفولانزای خوکی چه نشانه هایی دارد ؟

آنفولانزای خوکی مانند سایر انواع سرماخوردگی عمل می کند . بیماران دچار تب ولرز ، سردرد، سرماخوردگی، گلودرد، کوفتگی و درد مفصل می شوند. این بیماری گاهی با تهوع و اسهال همراه است.

* آیا انتقال ویروس آنفولانزای خوکی به سادگی انجام می شود؟

محققان هنوز اطلاعات کاملی را از نحوه انتقال ویروس آنفولانزای خوکی به دست نیاورده اند. سازمان بهداشت جهانی به تازگی برآورد خود مبنی به سهولت انتقال این ویروس میان انسان ها منتشر کرده است.اگر با کسی در تماس هستید که سرماخوردگی دارد، با او دست ندهید و روبوسی نکنید. ویروس آنفولانزا در اماکن عمومی وجود دارد و تماس با سطوحی مانند دستگیره اتوبوس و صفحه کلید کامپیوتر به راحتی شما را آلوده می کند. اگر دستان خود را به دستگیره در یا اتوبوس زده اید، آن را به دهان و بینی خود نزنید.

* آیا آنفولانزای خوکی قابل درمان است؟

بله، داروهایی که در سال های گذشته برای درمان انواع قوی آنفولانزا تولید شده اند، توانایی خوبی برای کمک به مبتلایان به آنفولانزای خوکی دارند. در حقیقت همه گیری جهانی بیماری هایی مانند آنفولانزای مرغی و سارس در سال های گذشته آمادگی مراجع درمانی را برای مقابله با همه گیری های جدید افزایش داده است.

* آیا واکسن سرماخوردگی که زمستان گذشته دریافت کردم، می را از ابتلا به آنفولانزای خوکی مصون می کند ؟

احتمالاً; خیر. هر چند واکسن های سرماخوردگی بدن افراد را در برابر سویه ویروس آنفولانزا که شامل ویروس آنفولانزای خوکی نیز هست، مقاومت می کند ولی مسیولان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا می گویند آزمایش های اولیه آنها بیانگر عدم ایجاد مصونیت در دریافت کنندگان واکسن سرماخوردگی است.

* آیا آنفولانزای خوکی از راه مواد غذایی مانند گوشت خوک منتقل می شود؟

خیر. آنفولانزای خوکی از دهان و بینی منتقل می شود و یک بیماری مجاری تنفسی است.


دانشگاه آزاد اسلام 1610 واحد شهر ر 1610 http www iausr ac ir

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر