4 مشکل متداول جسمانی که نادیده گرفته میشوند - مجله مادر و کودک گوپی

4 مشکل متداول جسمانی که نادیده گرفته میشوند - مجله مادر و کودک گوپی

4 مشکل متداول جسمانی که نادیده گرفته میشوند - مجله مادر و کودک گوپی

سری را که درد نمی کند، دستمال نمی بندند. بعضی ها این ضرب المثل را همه جا به کار می برند، حتی در مورد سلامتی جسمیشان. اما باید به یاد داشته باشید که در مورد جسمتان عمل به این ضرب المثل درست نیست.
گروه بیماریها گوپی
1399/2/12
4 نظر

سری را که درد نمی کند، دستمال نمی بندند. بعضی ها این ضرب المثل را همه جا به کار می برند، حتی در مورد سلامتی جسمیشان. اما باید به یاد داشته باشید که در مورد جسمتان عمل به این ضرب المثل درست نیست. اینجا می خواهیم به بیماری ها و دردهایی اشاره کنیم که در ظاهر بی خطر هستند ولی ممکن است صدمات جبران ناپذیری به شما بزنند. خوشبختانه پیشگیری در این موارد کمک زیادی می کند.

 

1) فشارخون

فشارخون یکی از بارزترین بیماری های کشنده ی در ظاهر بی خطر است. تا زمانی که شما فشار خونتان را اندازه نگیرید، از بالا بودن آن اطلاع پیدا نخواهید کرد تا اینکه صدمه جبران ناپذیری را بر روی سلامتیتان بگذارد. فشار خون با گذشت زمان سیستم گردش خون شما را از پا در آورده و به حملات قلبی، ناتوانی های قلبی و کلیوی، سکته و حتی آسیب های مغزی منجر می شود.

دوست دارید بدانید این اعداد نشاندهنده ی چیست؟ پزشکان دو جنبه ی فشار خون را اندازه گیری می کنند: فشار مربوط به انبساط و انقباض قلب. عدد بالایی که مربوط به انقباض قلب است، فشار روی سیاهرگ ها و سرخرگ هایتان را هنگام تلمبه زدن قلب نشان می دهد. عدد پایینی که مربوط به انبساط قلب است نشاندهنده ی فشار در زمان استراحت قلب بین هر ضربان است. تحقیقات جدید نشان می دهد که فشار خون 140 روی 90 می تواند در طول زمان باعث آسیب رسانی شود. فشار خون 120 روی 80 فشار خون نرمال به حساب می آید.

▪ چه کسانی مبتلا هستند؟

موسسه ملی سلامتی تخمین می زند که تقریباً; 25 درصد افراد مبتلا به فشارخون هستند. این مسیله توسط مردان بیش از زنان نادیده گرفته می شود.

▪ چه کسانی در خطرند؟

همه در خطر ابتلا به این بیماری هستند. دلایل ابتلا به ابن بیماری هنوز توسط پزشکان و دانشمندان کشف نشده است، اما بسیاری بر این عقیده اند می تواند تحت تاثیر ژنتیک، رژیم غذایی و فشارهای روحی باشد. اضافه وزن نیز میتواند به این بیماری منجر شود.

▪ علایم آن

شما فقط زمانی متوجه خواهید شد که به این بیماری مبتلا هستید که فشارخونتان بیش از اندازه بالا رود. البته فشارخون شدید می تواند همچنین باعث خستگی، گیجی، اختلالات بینایی، درد سینه و...شود.

▪ روش تشخیص

می توانید با مراجعه به پزشک یا داروخانه ها به راحتی فشارخونتان را اندازه گیری کنید.

▪ روش درمان

کاهش وزن می تواند اولین قدم برای معالجه ی فشارخون باشد. استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و ورزش سبک یا متدهای ریلکسیشن مثل مدیتیشن و یوگا نیز می تواند کمک کننده باشد. پزشک معالجتان ممکن است داروهای ادرارآور، بتا بلاکر، بلاکر کلسیم، آنزیم های تبدیل آنژیوتنسین یا آلفا بلاکر نیز برایتان تجویز کند. تحقیقات نشان داده است که درمان های ضد-استرس نیز می تواند در بیمارانی که در طول روز مداوماً; فشارخونشان بالا می رود، کمک کند.

2) زخم های گوارشی

ممکن است تصور کنید که نادیده گرفتن زخمی در معده تان غیر ممکن است، اما افراد بسیاری هر روزه این کار را انجام می دهند. زخم های خفیف علایم کمی دارد و حتی زخم های شدید هم ممکن است با تصور ترش کردن یا سوء هاضمه نادیده گرفته شود. اگر این بیماری زود تشخیص داده شود، می تواند معالجه شود.

زخم های گوارشی با یک باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می شود. این باکتری باعث ضعیف شدن ماده ی مخاطی که پوشش معده ی شما را از اسید موجود در روده حفظ می کند می شود. بعد از اینکه آن مانع را ضعیف کرد، این باکتری وارد پوشش معده تان شده و آن را سوراخ می کند. هرچند اسید معده تان به خوردن بافت صاف و بی حفاظ ادامه می دهد و زخم پدید می آید.

▪ چه کسانی مبتلا هستند؟

یکی از هر 10 انسان در کل جهان ممکن است به این مسیله مبتلا شود. این زخم ها در مردها بیش از زنان عمومیت دارد.

▪ چه کسانی در خطرند؟

پزشکان هنوز نمی دانند که این باکتری چطور پخش می شود و می توان گفت که همه در خطر ابتلا به این بیماری هستند. مانند همه ی بیماری های دیگر، آنها که سابقه ی خانوادگی در این زمینه دارند بیشتر در معرض خطرند.

▪ علایم آن

اگر زخم ایجاد شود، شما دچار معده درد خواهید شد. این درد چند روز یا چند هفته ادامه پیدا خواهد کرد. معمولاً; این درد دو یا سه ساعت بعد از صرف غذا یا نیمه های شب وقتی معده تان خالی است بروز می کند. غذا خوردن می تواند به از بین رفتن درد کمک کند. همه ی این علایم ممکن است با سوء هاضمه اشتباه گرفته شوند به همین دلیل است که این زخم ها معمولاً; نادیده گرفته می شوند.

▪ روش تشخیص

اگر مشکلات معده دارید و فکر می کنید ممکن است زخم معده باشد حتماً; به پزشک مراجعه کنید تا به راحتی آن را تشخیص دهد. پزشک با استفاده از عکسبرداری توسط اشعه ی ایکس و در گاهی موارد آندوسکوپی زخم شما را تشخیص خواهد داد. همچنین با آزمایش خون نیز می توانند از وجود باکتری هلیکوباکتر پیلوری اطلاع یابند.

▪ روش درمان

آنتی بیوتیک ها می توانند به از بین بردن آن باکتری کمک کنند و آنتی اسیدها علایم را فرو می نشانند. چنین زخم هایی را می توان در طی چند هفته به راحتی مداوا کرد.

3) هیاتال هرنیا

مردها معمولاً; دوست ندارند بگویند که دل درد دارند و فکر می کنند مسیله ی مهمی نیست. به همین دلیل است که هیاتال هرنیا که معمولاً; به درد یا سوزش قلب نیز منجر می شود نادیده گرفته می شود.

در هیاتال هرنیا بخشی از معده به قسمتی ضعیف از دیافراگم و قفسه ی سینه فشار وارد می کند که منجر به رفلکس اسید و سوزش و درد قلب شود.

▪ چه کسانی مبتلا هستند؟

پزشکان تخمین می زنند که یک چهارم همه ی افراد بالای 50 سال به این بیماری مبتلا می شوند.

▪ چه کسانی در خطرند؟

دانشمندان هنوز از عوامل ابتلا به این عارضه آگاهی ندارند، اما باز می گوییم که سابقه ی خانوادگی ممکن است به این بیماری بینجامد.

▪ علایم آن

تشخیص اینکه کسی به این بیماری مبتلا هست یا خیر دشوار است. بعضی از انواع این عارضه ممکن است هیچ علایمی نداشته باشند. اما انواع جدی تر آن درد و سوزش قلب، درد سینه را به همراه دارد. این علایم ممکن است مثلاً; با خوردن مقدار زیادی پیتزا یا سوسیس تشدید شود.

▪ روش تشخیص

این عارضه را می توان با عکسبرداری توسط اشعه ی ایکس یا آندوسکوپی تشخیص داد.

▪ روش درمان

برای درمان و بهبودی این عارضه بهتر است از خوردن غذاهای سنگین و دراز کشیدن بعد از صرف غذا پرهیز شود. کاهش وزن نیز می تواند کمک کننده باشد. برای درمان این عارضه پزشک بازدارنده هایی که به PPI معروف هستند را تجویز می کند. این بازدارنده ها مانع از تولید اسید شده و به بدنتان فرصت می دهد تا هرگونه صدمه و آسیب را که سوء هاضمه باعث شده است ترمیم کند. در این زمینه گاهاً; جراحی نیز پیشنهاد می شود.

بیماری های عفونی کودکان 

4) آسیب های ناشی از فشار های مکرر

60 درصد بیماری های مربوط به کار، اسیب های ناشی از فشارهای تکراری است. اکثر ما در طول روز ساعت ها پشت کامپیوتر نشسته و پشت سر هم با موس و کیبورد کار می کنیم. همه ی این حرکات پشت سر هم و مکرر و بدون وقفه، می تواند به دست ها، مچ ها، بازوها یا حتی شانه های شما فشار وارد کند. مردم معمولاً; این عارضه ها را جدی نمی گیرند، اما نباید اینطور باشد.

▪ چه کسانی مبتلا هستند؟

خانم ها معمولاً; بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به این عارضه هستند اما این به این معنا نیست که آقایان مبتلا نخواهند شد. مردها نیز در سنین میانسالی در خطر هستند.

▪ چه کسانی در خطرند؟

اگر می بینید کارتان به صورتی است که در آن نیاز به حرکاتی مکرر با دست ها و مچ هایتان است، در خطر هستید. افرادی که در موقع کار مجبورند پشت کامپیوتر یا دستگاه هایی با چنین ویژگی هایی بنشینند باید بسیار مراقب باشند.

▪ علایم آن

تونل کارپال، لوله ای در مچ است که عصب میانی در آن قرار دارد و سیگنال ها را از شست، انگشت اشاره، انگشت وسطی نیمی از انگشت سوم مخابره می کند. وقتی این لوله ملتهب شده و آسیب ببیند به عصب هم صدمه وارد می آید که باعث سوزش و خارش، کرخ و بیحس شدن، ضعف یا درد در انگشت ها می شود.

 
در مورد خواص دارویی روغن ماکادمیا بیشتر بدانید !
 

▪ روش تشخیص

اگر در همه ی انگشت ها به جز انگشت کوچک احساس درد دارید، احتمالاً; به این عارضه مبتلا شده اید. چون عصبی که انگشت کوچک را به مغز وصل می کند از راه دیگری جر تونل کارپال عبور می کند. پزشک معالج به این علایم نگاه می کند و ممکن است الکترومیوگرام نیز انجام دهد.

▪ روش درمان

بستن انگشت ها با آتل یا نوارهای مخصوص در شب هنگام خواب می تواند به انگشت ها استراحت دهد. برای این منظور معمولاً; مسکن هایی مثل ایبوپروفن نیز تجویز می شود. می توان کورتیکواسترویید نیز کنار تونل کارپل تزریق کرد تا از التهاب کاسته شود. اگر این درمان ها بهبودی ایجاد نکرد، جراحی توصیه می شود.

● پیشگیری کنید

به خاطر داشته باشید که می توان از تشدید این صدمات جلوگیری کرد، اگر مراقب بوده و مداوماً; برای معاینات به پزشک مراجعه کنید. حداقل سالی یکبار به پزشک مراجعه کرده و تمام دردها و ناراحتی های جسمی خود را با او در میان بگذارید تا وی آزمایشات لازم را انجام دهد. همین کار ممکن است جانتان را نجات دهد. .


آرمند
سایت مردمان پورتال جوانان

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم0
مخالفم0
هیراد  (شنبه 29 آذر 1399)
با تشکر به تیم گوپی مثل همیشه عالی
پرسش
موافقم0
مخالفم0
قاسمی  (سه شنبه 2 دی 1399)
واقعا مطلب های جالب میزارید ممنونم از مجله مادر گوپی
پرسش
موافقم0
مخالفم0
آرمین  (چهارشنبه 17 دی 1399)
خیلی هم عالی ممنون ازگوپی
پرسش
موافقم0
مخالفم0
نازنین زهرا  (چهارشنبه 17 دی 1399)
ای وای از بیماریها ممنون از گوپی