بیماریهای چشمی کراتوکونوس - goopi.ir

بیماریهای چشمی کراتوکونوس - goopi.ir

کراتوکونوس بیماری پیشرونده ای است که معمولا" در سنین نوجوانی یا اوایل دهه 20 زندگی بروز می کند. در این بیماری قرنیه نازک شده و شکل آن تغییر می کند. قرنیه به طور طبیعی شکلی گرد یا کروی دارد ولی در کراتوکونوس قرنیه برآمده و مخروطی شکل می شود.
گروه بیماری ها گوپی
1399/2/12
4 نظر

کراتوکونوس بیماری پیشرونده ای است که معمولا" در سنین نوجوانی یا اوایل دهه 20 زندگی بروز می کند. در این بیماری قرنیه نازک شده و شکل آن تغییر می کند. قرنیه به طور طبیعی شکلی گرد یا کروی دارد ولی در کراتوکونوس قرنیه برآمده و مخروطی شکل می شود. این مسیله بر روی انکسار نور هنگام ورود به چشم تأ;ثیر گذاشته و سبب کاهش وضوح بینایی می شود. کراتوکونوس ممکن است در یک یا هر دو چشم رخ دهد ولی در90% موارد در هر دو چشم دیده می شود.

 

● علایم و نشانه های کراتوکونوس:

تشخیص کراتوکونوس ممکن است به دلیل بروز و پیشرفت آهسته آن مشکل باشد. این بیماری ممکن است با نزدیک بینی و آستیگماتیسم همراه باشد در نتیجه ممکن است موجب عدم وضوح و تاری دید شود. بیمار همچنین ممکن است دچار هاله بینی و حساسیت به نور باشد. بیماران معمولا" در هر بار مراجعه به چشم پزشک نسخه شان تغییر می کند.

● علل کراتوکونوس:

علت کراتوکونوس مشخص نیست. این بیماری ممکن است ژنتیکی باشد زیرا بیماران متعددی در یک خانواده دیده می شوند.

● درمان :

در انواع خفیف بیماری، عینک یا لنز نرم (Soft Contact Lenses) ممکن است کمک کننده باشد ولی با پیشرفت بیماری و نازکتر شدن و تغییر شکل بیشتر قرنیه این درمان ها دیگر چندان کارساز نخواهد بود.

پتوزیس یا افتادگی پلک ها پلک های فوقانی یک یا هر دو چشم را گرفتار می سازد افتادگی پلک ممکن است از مقدار کم که بزحمت قابل تشخیص است تا افتادگی کامل طوری که تمام مردمک را بپوشاند متغیر باشد پتوزیس هم در بچه ها وهم در بزرگسالان روی می دهد اما بیشتر موارد ان ناشی از سالخوردگی است.

مراقبت از چشم 
 

● علامت پتوزیس :

واضح ترین علامت افتادگی پلک است که بسته به میزان افتادگی مشکلات بینایی نیز متغیر خواهند بود بعضی ها سرشان رابه عقب میکشند تا از زیر پلک ببینند ویا ابروها را بالا میبرند تا شاید بتوانند پلک هایشان را بالا بکشند.

● علت چیست؟

افتادگی پلک می تواند مادر زادی باشد ویا در اثر سالخوردگی وکهولت ،حادثه ویا بعد از جراحی آب مروارید ویا سایر جراحی های چشمی روی دهد این عارضه همچنین می تواند در اثر مشکلاتی که برای عضله بالا برنده پلک فوقانی روی می دهد نیز بوجود اید گاهی وقتها آناتومی صورت فرد می تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای عضله بالا برنده پلک فوقانی گردد یک تومور چشم،اختلالات نرولوژیک ویا بیماریهای عمومی مانند دیابت می تواند باعث افتادگی پلک گردد.

 
مطلب مرتبط : موثر ترین روش های طبیعی تقویت چشم 

● درمان :

جراحی معمولابهترین درمان افتادگی پلک است جراح عضلات بالا برنده پلک فوفانی را تقویت میکند وظاهر فرد بهتر کرده وامکان دید بهتر را فراهم می نماید در مواردیکه عضله بالا برنده دچار ضعف شدید باشد جراح پلک را از زیر به ابرو اتصال می دهد تافرد بتواند از نیروی عضلات پیشانی برای بالا کشیدن پلک استفاده کند بعد از جراحی ممکن است پلک ها متقارن نباشند و بندرت ممکن است حرکت پلک ها نیز از بین برود بچه هایی که با افتادگی پلک متوسط یا شدید متولد می شوند نیازمند درمان هستند زیرا برای جلوگیری از بروز آمبلیوپی به دید خوب نیاز دارند (آمبلیوپی یا تنبلی چشم در اثر عدم استفاده از چشم بدلایل مختلف از جمله عدم ورود نور به چشم به دلیل افتادگی پلک در دوره تکامل بینایی که تا سن هفت سالگی ادامه دارد ایجاد می گردد ) همه بچه های گرفتار افتادگی پلک حتی موارد فیف ان باید هر سال معاینه گردند تا در صورت بروز هر گونه مشکلی بسرعت در مان گردند.

درمان بعدی بیماری استفاده از لنزهای سخت دارای قابلیت نفوذ گاز(Rigid gas permeable contact lenses) است. این لنزها قابلیت بیشتری برای اصلاح آستیگاتیسم نامنظم ناشی از کراتوکونوس دارند.

قرار گیری مناسب لنز بر روی قرنیه مبتلا به کراتوکونوس کاری ظریف و زمان گیر است. به همین دلیل مراجعات مکرر برای تنظیم لنز و اصلاح نسخه امری قابل انتظار است. این فرایند با نازکتر شدن و تغییر شکل بیشتر قرنیه نیاز به تکرار داشته و نسخه بیمار باید مجددا" تغییر داده شود.

در صورتی که قرنیه قادر به تحمل لنز سخت نبوده و یا لنز توانایی اصلاح دید بیمار را نداشته باشد قدم بعدی پیوند قرنیه [Corneal Transplant or Penetrating Keratoplasty (PK)] است. بیمار ممکن است حتی بعد از پیوند قرنیه برای دید بهتر به عینک و یا لنز نیاز داشته باشد.

در حال حاضر در بیمارانی که قادر به تحمل لنزهای سخت نیستند و از طرفی انجام پیوند قرنیه بدلیل عوارض آن در آنها توصیه نمی شود از روش های جدیدتری نظیر قرار دادن حلقه های داخل قرنیه مثل Intacs و Ferrara استفاده می شود. مطالعه بر روی این روش در چند سال اخیر در جریان بوده و نتایج نشاندهنده بهبود نسبی بیماران است؛; هر چند نشان داده نشده است که این روش مانع پیشرفت بیماری شود.

● کراتوکونوس و جراحی عیوب انکساری:

انجام هیچکدام از اعمال جراحی اصلاح عیوب انکساری نظیر لیزیک (LASIK) و لیزر (PRK) در بیماران مبتلا به کراتوکونوس بدلیل نازکی پیشرونده قرنیه امکان پذیر نیست.


سحر میرشاهی http www eynak com e 00000011 asp
بانک مقالات فارسی

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم0
مخالفم0
ایهام  (شنبه 29 آذر 1399)
با سلام به تیم گوپی مثل همیشه عالی
پرسش
موافقم0
مخالفم0
ارباب  (سه شنبه 2 دی 1399)
با سلام به گوپی عالی بود
پرسش
موافقم0
مخالفم0
حسین  (چهارشنبه 17 دی 1399)
مقاله ی زیبا و مفید ممنون از گوپی
پرسش
موافقم0
مخالفم0
ملیکا  (چهارشنبه 17 دی 1399)
مهمترین جا چشم است ممنون از گوپی