بازم مدرسه ام دیر شد!

بازم مدرسه ام دیر شد!

سرویس های مدرسه چقدر ایمن هستند؟ ....
گروه آموزش و پرورش گوپی
1399/2/12
0 نظر

زود باش سرویست رفت، الان جا می مانی! این جمله ها بسیاری از صبح ها در بسیاری از خانه های شهر ما شنیده می شود و پس از آن یک کوچولو با یک کوله پشتی بزرگ در حالی که مادر یا پدر، یک خوراکی (تغذیه) را در کیفش جای داده اند، خواب آلود از در منزل بیرون می رود و پدر و مادر او را تا سوارشدن به سرویس مدرسه مشایعت می کنند و با خیال راحت به داخل منزل برمی گردند و در منزل را پشت سرشان می بندند.تاکنون به امنیت سرویس های مدرسه کودکان اندیشیده اید؟

 

چند درصد سرویس های مدرسه دانش آموزان و کودکان دبستانی استاندارد هستند؟ در بسیاری از موارد، تعداد زیادی از کودکان در یک اتومبیل پیکان، پراید، پژو و... سوار می شوند و به ویژه اگر پسربچه باشند، شلوغی و شیطنت آنها هم به این مجموعه افزوده می شود؛ اتومبیل هایی که در آن کمربند ایمنی اصلا جایگاهی ندارد. وضعیت سرویس های مدرسه که به شکل مینی بوس یا اتوبوس هستند نیز از این بهتر نیست، چراکه کودکان نمی توانند از کمربند ایمنی استفاده کنند چون اصلا کمربندی وجود ندارد. به علاوه کودکان هنگام حرکت ماشین، دایم در حال راه رفتن و بازی کردن هستند و تصور کنید با یک نیش ترمز ساده، ممکن است چه اتفاقات خطرناکی برای این کوچولوهای مدرسه رو رخ دهد.

قایم باشک در سرویس

نتایج یک مطالعه جدید در آمریکا نشان می دهد هر سال 17هزار کودک در آمریکا به دلیل تصادف سرویس مدرسه، روانه بیمارستان و بخش اورژانس می شوند و بیش از دو برابر این تعداد در اثر این تصادفات آسیب می بینند و دست کم خراشی روی دست و پا یا صورتشان ایجاد می شود. در این مطالعه آمده است در یک چهارم موارد، این آسیب ها هنگامی رخ می دهد که کودکان می خواهند سرویس مدرسه را ترک کنند و از آن پیاده شوند.در این مطالعه جالب آمده است، سقوط و زمین خوردگی هنگام پیاده و سوار شدن به سرویس، پرتاب شدن کودک در اثر ترمز ناگهانی یا پیچیدن ناگهانی خودرو و شوخی های کودکانه حین حرکت خودرو، نقش مهمی در آسیب دیدن کودکان در سرویس مدرسه دارند.

معمولا در این حوادث ممکن است کودکان دچار پارگی پوست صورت یا بدن، خراشیدگی و یا پیچ خوردگی یا شکستگی استخوان ها شوند. خبر خوش اینکه معمولا آسیب ها از این فراتر نمی روند و در بیشتر موارد، این حوادث جان کودکان را تهدید نمی کند. به علاوه در بیشتر موارد اصلا نیازی به بستری شدن در بیمارستان وجود نخواهد داشت.

این محققان تاکید می کنند، یک نگاه گذرا به آسیب های کودکانه در سرویس مدرسه نشان می دهد نصب کمربند ایمنی در این خودروها ضروری است. گرچه کارخانه های اتومبیل سازی این موضوع را نادیده می گیرند، به ویژه در کشور ما که اصلا خودروی مشخصی برای سرویس مدارس در نظر گرفته نمی شود و مینی بوس که در طول روز به جابه جایی مسافرها در سطح شهر می پردازد یک شیفت کاری خود را هم به انتقال کودکان از خانه به مدرسه اختصاص می دهد.

بنابراین اصلا طراحی خاص و رعایت نکات ایمنی ویژه در سرویس مدارس کشورمان وجود ندارد.دکتر جنیفر مک گیهان از بیمارستان کلمبوس در اوهایو که سرپرستی این گروه تحقیقاتی را برعهده دارد، معتقد است طراحی و نصب و استفاده از کمبرندهای ایمنی در سرویس مدرسه کودکان یک ضرورت است، به ویژه کمربندهایی که از روی شانه کودکان عبور کرده پس از گذشتن از روی سینه و ران های پا، در جایگاه خود محکم می شوند. این کمربندها علاوه بر اینکه کودکان را از پرتاب شدن هنگام ترمز ناگهانی، محافظت می کنند، باعث می شوند کودک در تمام طول حرکت خودرو در جای خود بنشیند و درون سرویس مدرسه حرکت نکند، زیرا جابه جا شدن کودکان در سرویس در حال حرکت بسیار خطرناک است. آکادمی پزشکان کودکان آمریکا در یک بیانیه جدید، استفاده و نصب این نوع کمربندها را در سرویس های مدرسه توصیه کرده است.

● سرویس مدرسه هم آداب دارد

شما می توانید به راحتی با آموزش دادن به فرزندتان احتمال آسیب دیدن در سرویس مدرسه یا حین پیاده و سوار شدن به آن را برای کودک تان کاهش دهید. فقط کافی است مانند تمام چیزهایی که به کودکتان در طول زندگی آموزش داده اید روش استفاده صحیح را به او بیاموزید. پیش از هر چیز از او بخواهید در محلی امن دور از ترافیک و اتومبیل ها به انتظار سرویس بایستد. ایستادن کنار خیابان های شلوغ یکی از خطراتی است که کودکان را تهدید می کند.

انحراف یک اتومبیل می تواند سبب بروز حوادثی برای کودک شماشود. به کودک تان تاکید کنید با دیدن سرویس مدرسه ذوق زده نشود و به طرف آن در وسط خیابان ندود زیرا در این شرایط کودکان اغلب رفت و آمد اتومبیل ها را در خیابان از یاد می برند و امکان تصادف با اتومبیل افزایش می یابد. به علاوه از او بخواهید تا اتوبوس یا مینی بوس کاملا متوقف و در آن باز نشده و راننده اجازه ورود نداده است به سمت اتومبیل حرکت نکند چرا که امکان دارد او به تصور اینکه اتومبیل کاملا متوقف شده به سمت دستگیره در برود و تلاش برای باز کردن آن کند در حالی که اتومبیل هنوز در حال حرکت است و کودک به این ترتیب دچار زمین خوردگی می شود.

کودک تان را تشویق کنید هنگام سوار شدن یا پیاده شدن میله دم در را در دست بگیرد. به علاوه دویدن دنبال اتوبوس یا مینی بوس مدرسه بسیار خطرناک است او را از این کار منع کنید. مطمین شوید موقع دور یا نزدیک شدن کودک تان به اتوبوس راننده او را می بیند.

دکتر مغیثی، رییس اداره سوانح و حوادث غیرمترقبه وزارت بهداشت در این باره به والدین توصیه می کند: برای انتخاب سرویس مدرسه فرزندان تان توجه ویژه ای به سلامت جسمی راننده داشته باشید. به علاوه رانندگانی که شب تا صبح رادر شیفت شب کار کرده اند و صبح مسوول رساندن کودکان به مدرسه هستند اصلا افراد مناسبی برای برعهده گرفتن مسوولیت کودکان به شمار نمی روند چرا که خواب آلودگی این رانندگان می تواند حادثه ساز شود.

● اتحادیه مسافران مدرسه

به نظر می رسد تشکیل یک سیستم برای حمل و نقل دانش آموزی با همکاری شهرداری ها، راهنمایی و رانندگی و مدارس، یکی از راهکارهای مناسبی است که می تواند امنیت کودکان شهرمان را در مسیر رفت و آمد به مدرسه و درون سرویس مدرسه فراهم کند.

محمد ریوفی، مدیرعامل شرکت مهندسان مشاور حرکت پایدار با اشاره به این موضوع می گوید: با ایجاد یک شبکه حمل و نقل دانش آموزی می توان اعتماد خانواده ها به شهرداری ، پلیس و مدرسه را افزایش داد و در عین حال به کم شدن هزینه های خانواده ها نیز کمک کرد. حسین شهیدزاده، دبیراجرایی ستاد مهر با اشاره به مشکل جابه جایی کودکان از خانه به مدرسه می گوید: سرویس مدارس تنها به اتکای اینکه با مدیر مدرسه هماهنگ شده اند، برای جابه جایی دانش آموزان از مدرسه و خانه مورد استفاده قرار می گیرند. این در حالی است که به مسایلی مانند ایمنی اتومبیل به لحاظ فنی و صلاحیت رانندگان توجه نمی شود. از دیگر سو هیچ قانونی نیز برای حل این مشکل مشخص نشده است.

در سال های اخیر، تلاش هایی برای راه اندازی یک سیستم مشخص برای انتقال کودکان از مدرسه به خانه صورت گرفته است که از آن جمله می توان به استخدام رانندگان زن برای انتقال دختران دبستانی به مدارس اشاره کرد. شاید به دلیل اینکه این بانوان مشغله کاری کمتری دارند و شیفت های کمتری را در طول روز مشغول کار هستند، دقت و حوصله بیشتری برای برعهده گرفتن سرویس مدرسه و توجه به امنیت کودکان در سفرهای بین شهری داشته باشند.

به هر حال سرویس های مدرسه کودکان در شهر ما با استانداردها فاصله زیادی دارند. این روزها خیلی کم دیده می شود که از کمربند ایمنی استفاده شود، چرا که بیشتر این اتومبیل ها در صندلی عقب، فاقد کمربند ایمنی هستند و یا کودکان اصلا به بستن آن در سرویس مدرسه عادت نکرده اند. به هر حال به نظر می رسد بهینه سازی محیط رفت و آمد کودکان در این سفرهای بین شهری یکی از اهدافی است که با همکاری والدین، مدرسه، شهرداری ها و راهنمایی و رانندگی قابل دستیابی است.


روزنامه تهران امروز

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر