راهنمای خرید روپوش مدرسه

راهنمای خرید روپوش مدرسه

توصیه های دخترانه به بهانه بازگشایی مدارس
گروه آموزش و پرورش گوپی
1399/2/12
0 نظر

به گفته مدیرکل دفتر امور زنان آموزش و پرورش، مدیران مدارس اجازه ندارند والدین را به خرید روپوش برای دانش آموزان از مراکز خاصی ملزم کنند. مهری سویزی ضمن بیان این مطلب گفت: مدیران از توصیه والدین به پوشیدن مانتوهای نو با پارچه های گران قیمت به دانش آموزان یا خرید مانتو از مکان های خاص منع شده اند و در صورت تخلف با آنها برخورد می شود. وی با بیان این مطلب که در راستای نامگذاری امسال به سال اصلاح الگوی مصرف، فرم پوشش مدارس دخترانه برای سال تحصیلی جدید تغییر نمی کند، گفت: مدارس شاهد، ایثارگران و برخی مدارس غیردولتی می توانند دانش آموزان را طبق آیین نامه خود به پوشش چادر ملزم کنند. ...

 

یکی از لباس های ضروری دختران ایرانی در آغاز فصل مدرسه ایرانی مانتو است. نکات بسیار مهمی در انتخاب مانتو وجود دارد که بستگی به اندازه قد و ترکیب اندامی دانش آموزان دارد. از این اصول می توانید برای خرید مانتو برای دخترتان استفاده کنید و یا مانتو مناسب خود را بدوزید.

● برای دختران قد بلند

لباسی که از بالا تا پایین تکرنگ باشد به دلیل اینکه خطی یکدست ایجاد می کند، فرد را بلندتر نشان خواهد داد. انتخاب رنگی متفاوت برای مانتو و شلوار، باعث می شود که قد به چند قسمت مختلف تقسیم و تفکیک بشود و در نتیجه کوتاه تر و متناسب تر دیده شوید. پس به خاطر داشته باشید هرگز مانتو و شلوار یک رنگ نپوشید و سعی کنید مانتو و شلوار و حتی کفش تان در چند رنگ متفاوت اما در یک هارمونی انتخاب شود.

● برای دختران کوتاه قد

▪ مانتوهای ساده ای که قالب تن هستند، انتخاب کنید. از پوشیدن مانتوهایی با دامن های خیلی گشاد و کلوش خودداری کنید.

▪ مانتو، بارانی یا پالتویی انتخاب کنید که سایز کوچک و اندازه باشد. اگر در انتخاب سایز خود دقت نکنید، مجبورید شانه های بزرگ و آستین های بلند مانتو را به خیاط بسپرید تا آن را اصلاح کند.

▪ مانتوهای خیلی بلند موجب می شود که کوتاه تر دیده شوید. یک مدل کوتاه تا روی زانو برای او بسیار مناسب است.

▪ مانتویی که راه های عمودی باریکی دارد، باعث ایجاد خطوط عمودی بیشتری روی لباس می شود و در نتیجه شما را بلندتر نشان می دهد. همچنین این مانتوها رسمی و کلاسیک است. دقت کنید که دامن مانتوی شما تا روی زانو باشد که به بلندتر دیده شدن شما کمک کند.

● برای دختران درشت جثه

▪ سایز را فراموش کنید و به دوخت مانتو توجه کنید. هیچ کس نمی داند شما دقیقا چه سایز مانتویی باید بپوشید بنابراین تلاش کنید تا خود را در لباسی خیلی تنگ و در لباسی که کاملا متناسب اندام شما نیست، در فشار قرار ندهید. درعوض مانتو هایی را انتخاب کنید که اندازه شما دوخته شده باشد و دوخت اش مناسب اندام شما باشد. مانتو های کشی و استرچ و کمرهای کشی معمولا برای زنان درشت اندام مناسب نیست.

▪ سعی کنید خطوط افقی در مانتو یتان نباشد. راه راه پارچه ها، نوارها و خطوط افقی فرد را چاق تر و عریض تر نشان می دهد. مانتو هایی را انتخاب کنید که خطوط و راه های عمودی دارند یا اصلا راه و خطی ندارند.

▪ از پوشیدن مانتوهایی که جیب های بغل از رو دارد، خودداری کنید.

● رنگ دخترانه، رنگ پسرانه

در حال حاضر در برخی مدارس ایران لباس های هم رنگ و متحدالشکل جزو قوانین آن مدرسه محسوب می شود اما اینکه آیا باید رنگ لباس در مدارس دخترانه و پسرانه متفاوت باشد و اینکه آیا رنگ مخصوص دختران و رنگ مخصوص پسران وجود دارد یا نه، طبق تحقیقات انجام شده بین دو جنس پسر و دختر تفاوت های زیست شناختی، فرهنگی، اجتماعی، روانی وجود دارد اما در رابطه با انحصار رنگ به یک جنس هنوز تحقیقات ثابت شده ای وجود ندارد. به نظر نمی رسد این انحصار رنگ به یک جنس (دختر یا پسر) ژنی باشد بلکه با تغییرات فرهنگی طی زمان این قضیه رخ داده است. به عنوان مثال اینکه رنگ آبی مختص پسران و رنگ صورتی مختص دختران است بیشتر ریشه فرهنگی دارد تا جنسیتی و ژنی اما در مدارس رنگ روپوش را چه کسی انتخاب می کند؟ یک مشاور؟ روان شناس یا مسوولان مدرسه؟

در ایران به طور معمول رنگ لباس به سلیقه مدیر مدرسه انتخاب می شود. اگر سلیقه خوبی داشته باشد می تواند رنگ درستی انتخاب کند ولی متاسفانه در ایران، انتخاب رنگ بر اساس تحقیقات انجام نمی شود.

در مدرسه، رنگ لباس را کودک انتخاب نمی کند بلکه مسوولان مدرسه در این انتخاب نقش دارند. حال اگر کودکی به رنگ پیشنهادی مدرسه علاقه نداشته باشد تا جایی که خانواده را با مشکل رو به رو سازد، چه باید کرد؟ در این موارد بچه ها باید روان شناسی شوند. شاید اعتراض به رنگ لباس، در واقع اعتراض به والدین و یا مسایلی دیگر باشد که به این صورت بروز کرده است. دراین مواقع باید سنجیده و معنی دار رفتار کرد. باید با برخورد صحیح از درون بچه مطلع شویم. این مشکل به طور فردی قابل حل است. می توان با روش های رفتاری و کمک از روان شناسان و روان پزشکان فکر کودک را به سمت آن رنگی که می خواهیم، جهت دهی کنیم.

● راه های انتخاب رنگ روپوش

رنگ های گرم مانند شکلاتی، گلبهی، زرد، قهوه ای، نارنجی هرقدر پررنگ تر شوند، عواطف و هیجانات شدیدتری را نشان می دهند و رنگ های سرد مانند سفید، سبز، آبی، طبیعت، احساس شادابی و رهاشدگی را القا می کنند و رنگ های سفید و خاکستری در عین حال که در گروه رنگ های سرد طبقه بندی می شوند، می توانند رنگ خنثی هم باشند. رنگ لباس و محیط باید متناسب با نوع هدفی باشد که دنبال می کنیم. بنابراین از آنجا که مدرسه محل فعالیت است، باید گستره رنگ های سبز، آبی و سرمه ای برای روپوش مدرسه انتخاب شود تا احساس شادابی را به همراه داشته باشد. از دیدگاه روان شناسی از آنجا که رنگ نارنجی و صورتی فعالیت را به ذهن منعکس نمی کنند، برای لباس مدرسه در نظر گرفته نمی شوند اما آبی کم رنگ، سبز چمنی، سبز لجنی، لاجوردی و سرمه ای پیشنهاد می شوند و رنگ های طوسی و خاکستری به دلیل خنثی بودن و عدم ایجاد احساس خاص توصیه نمی شوند.


فخرناز لطفیان
روزنامه سلامت www salamat ir

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر