تنها در مسیر زندگی!

تنها در مسیر زندگی!

روز زن و انبوه مشکلات زنان سرپرست خانواده
گروه زنان گوپی
1399/2/12
0 نظر

امروز روز زن و مادر نام گذاری شده است و سال های سال است که با نزدیک شدن به این روز همه در تکاپوی خرید کادو برای مادران و همسران خود می افتند در این میان از سوی سازمان های مختلف انواع و اقسام برنامه های ویژه این ایام در حال برگزاری است این در حالی است که در این میان بسیاری از زنان که سال هاست مرد خانه هم شده اند با انبوه مشکلات دست و پنجه نرم می کنند و کسی میان هیاهوی هدیه های رنگارنگ به یاد زنان مرد صفت نیست.

 

به همین خطر فرصت را غنیمت شمردیم تا به مشکلات زنان سرپرست خانوار بپردازیم.هر روز ساعت 7 صبح بعد از اینکه دختر بزرگش را راهی مدرسه می کند به اتفاق دختر خردسالش به محل کار می رود. البته حالا که مدرسه ها تعطیل شده دیگر نیازی نیست که مریم کوچولوی 4 ساله را با خودش اسیر کند و ببرد.

او را پیش خواهرش می گذارد که با سپری کردن 12 بهار از زندگی اش، حالا می تواند از خودش و خواهرش مراقبت کند تا مادر از کار برگردد. این طوری هم در وقت صرفه جویی می شود و هم اینکه مریم کوچولو مجبور نیست ساعت 6 صبح از خواب شیرین بیدار شود، حداقل برای سه ماه از این وضعیت راحت شده است.

او به وضع موجود اعتراضی ندارد و همیشه با لبخندی که بر لب دارد نشان داده که تنها شدن هم نتوانسته مانعی برای دلسرد شدن او از ادامه حرکت در مسیر زندگی شود.الآن سه سال است که او بعد از فوت همسرش، سرپرستی دو فرزندش را بر عهده گرفته و به تنهایی به امورات خانه و بچه ها رسیدگی می کند بدون اینکه بخواهد سر تسلیم در برابر مشکلات فرود بیاورد و دست نیاز جلوی کسی دراز کند. او سه سال است در یک کارگاه تولید پوشاک زنانه کار می کند و درآمدش هم برای گذران زندگی بد نیست..

.بر اساس اعلام مرکز امور زنان و خانواده، در حال حاضر یک میلیون و 650 هزار زن سرپرست خانوار در کشور زندگی می کنند که 845 هزار نفر آنان تحت پوشش کمیته امداد و 147 هزار نفر دیگر تحت پوشش بهزیستی هستند.

از سوی دیگر و بر اساس گزارش همین مرکز، به طور متوسط سالانه 60 هزار نفر به تعداد زنان سرپرست خانوار در کشور افزوده می شود.متاسفانه خانواده های تک سرپرست که زنان عهده دار مسیولیت هستند در وضعیت خوبی به سر نمی برند و همواره در مسیر تامین هزینه های زندگی با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه می شوند و حمایتهای نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و سازمان بهزیستی، هر چند آب باریکه ای برای گذرن امورات زندگی است اما نمی تواند مشکل گشای این خانواده ها باشد.زنان سرپرست خانوار علاوه بر اینکه با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، به جهت مسایل عاطفی و روانی نیز در شرایط قرار دارند که احساس تنهایی کرده و بعضا در ادامه مسیر زندگی دچار دلسردی و عدم انگیزه لازم برای سرپرستی فرزندان خود می شوند و همین مسایل باعث می شود با بحرانهای روحی و روانی مواجه شوند که می تواند سلامت این قبیل خانواده را دچار مخاطره سازد.در حال حاضر تمامی زنان روستایی سرپرست خانوار که 34 هزار نفر هستند، تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته اند اما از مجموع 147 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی، تنها 8 هزار نفر از مزایای طرح بیمه زنان خانه دار برخوردارند.

ضمن اینکه باید به این تعداد، 35 هزار زن سپرست خانوار که امسال تحت پوش بهزیستی قرار می گیرند را نیزافزود.بر اساس بررسی ها و تحقیقاتی که اسفند 86 نتایج آن حاصل شده است نگرانی، اضطراب و ناامنی بیشترین دغدغه زنان سرپرست خانوار نسبت به آینده خود و فرزندانشان بوده است. نگرش جامعه نسبت به زنان سرپرست خانوار و استفاده از کلماتی چون مطلقه و یا بیوه از اصلی ترین مشکلات این زنان به شمار می آید که باعث منزوی شدن و دوری از اجتماع زنان می شود.


روزنامه ابتکار

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر