دوباره خانه ات را بساز

دوباره خانه ات را بساز

نگاهی به فعالیت های موسسه زنان برای زنان بین الملل ....
گروه زنان گوپی
1399/2/12
0 نظر

فرمانده، آتش، توپ، تانک و ویرانی.

 

سرباز، گلوله، خون و کشته. جنگ مگر همین ها نیست؟ جنگ مگر به رخ کشیدن قدرت ها نیست؟ جنگ مگر ویرانی به قصد آبادی ها نیست؟ نه، نباید جنگ را در اینها خلاصه کرد.

جنگ، زن بی شوهرمانده در گذران زندگی هم دارد.

جنگ، فرزند بی پدر که نیازمند شانه های پرقدرتی است که به آن تکیه کند را هم دارد.

جنگ، زن و مقابله با ظلم هم دارد.

جنگ، دختر بی پناه گرفتار در دنیای گرگ ها هم دارد.

جنگ، ناامیدی، سرخوردگی، فقر، گرسنگی، بی مهری و کمبود آدم های دوست داشتنی هم دارد.

پدر، شوهر و پسر، مرد می رود.گاه می آید و گاه بازمی ماند و مادر، زن، دختر و بچه می ماند و وامی ماند با یک عمر زندگی.

و در اینجا فریادرسی هست؟

● قصه از کجا شروع شد...

از زمان پایان جنگ جهانی دوم تاکنون بیش از 250 جنگ بزرگ شکل گرفته است و آثار مخرب بیشتر این جنگ ها متوجه زنان و کودکان بوده است. میلیون ها زن مورد خشونت و آزار قرار گرفتند، از خانه و کاشانه شان آواره شدند، همسران خود را از دست دادند و مجبور شدند به تنهایی بار سنگین زندگی را به دوش بکشند. اکثر آنها حتی برای ادامه زندگی نمی توانستند احتیاجات اولیه خود را تامین کنند.موسسه زنان برای زنان بین الملل در سال 1993 برای کمک به زنان مناطق جنگ دیده برپا شد. این موسسه سعی بر آن دارد تا با ارایه حمایت های مالی و معنوی، تعلیم مهارت های مشاغل، آگاهی دادن در مورد حقوق زنان و راه اندازی تجارت و یک شغل به این زنان کمک کند تا زندگی خود را از سر گیرند. هدف آن است که زنان به استقلال، اعتمادبه نفس و خلاقیت برسند و نقش خود را در ساختن، خانواده، جامعه و ملتشان ایفا کنند.

● یک تحول بزرگ

این موسسه به زنان کمک می کند تا دوباره در مسیر زندگی قرار گیرند و به شهروندانی فعال در جامعه هایشان تبدیل شوند. هزاران زن به موسسه زنان برای زنان بین الملل پیوستند و به امید رسیدند، مهارت دیدند، ارزش وجودیشان را در اجتماع پیدا کردند، فعالیت های اقتصادی را از سر گرفتند و کودکانشان را به مدرسه فرستادند.

این موسسه از زمان تاسیس تاکنون به بیش از 120 هزار زن خدمات رسانده است و آنها را از بحران زندگی خارج کرده و در جامعه فعال کرده است.

برای مثال در افغانستان، زنان را متوجه اهمیت رای دادن کرده و بیش از 2000 زن را به پای صندوق های رای کشاند و یا در بوسنی وهرزگوین به 9هزار و 686 زن وام هایی داده شد تا به فعالیت های اقتصادی دست بزنند و به خودکفایی برسند.

● تاریخچه

ترس و وحشت، ظلم و ستم، فقر و نداری، بی سرپناهی و آوارگی بعد از جنگ مهم ترین عواملی است که هر زن بازمانده ای را تهدید می کند و متاسفانه واکنش ملل دیگر نسبت به ملل جنگ زده چندان در خور توجه نیست و همه اینها باعث شد تا زوج جوانی به نام های زینب سلبی و امجد عطاءالله این موسسه را برپا کنند و از طریق برقراری روابط خواهرانه بین حامیان و زنان بازمانده این موسسه را به پیش ببرند.

در سال اول تاسیس تنها 8 زن فعالیت می کردند و بیش از 9 هزار دلار کمک نقدی به زنان داده شد. همزمان با گذشت زمان و کسب تجارب فراوان آنها به این نتیجه رسیدند که تنها کمک مالی برای ساخت یک زندگی کافی نیست و زنانی که همه چیز خود را از دست داده اند به چیزی بیشتر از پول احتیاج دارند. بنابراین آنها درصدد آن برآمدند که زنان را از حقوقشان آگاه کنند، به آنها مهارت بیاموزند و استعدادهایشان را به آنها بشناسانند.

این موسسه خدمات خود را به زنان افغانی، بوسنیایی، کلمبیایی، عراقی، کوزوویی، نیجریایی و سودانی عرضه می کند و در این راه از حمایت 50 ایالت ایالات متحده و 55 کشور دیگر بهره مند می شود.

● قانون حمورابی

فعالیت های این موسسه براساس یکسری از ارزش ها پایه گذاری شده است که از آنها به عنوان ارزش های هسته ای خود یاد می کنند. این ارزش ها عبارتند از:

▪ تساوی و برابری: تمامی انسان ها آزاد هستند و از نظر جایگاه و مقام، حقوق سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در یک رتبه قرار دارند.

▪ قدرت: تمام زنانی که ما به آنها کمک می کنیم خود رهبران زندگیشان هستند ما تنها لوازمی را فراهم می کنیم تا آنها زندگی خود را از سر گیرند.

▪ احترام: زنان مختارند که دست به انتخاب بزنند بنابراین تنها گزینه هایی پیش روی آنها گذاشته می شود تا آنها انتخاب کنند.

▪ تنوع: زنان، تنها قربانیان جنگ نیستند بلکه در نوع خود یک شخص منحصربه فرد هستند و هیچ دو زنی نیازهای مشابه یکدیگر ندارند. بنابراین باید پیشینه، ریشه های ملی، نژاد و مذهب هر فرد به درستی مورد توجه قرار گیرد.

● زنان قدرتمندتر، ملت قوی تر می سازند

جنگی که از تلویزیون دیده می شود با جنگی که در جلوی دیدگانت به وقوع می پیوندد زمین تا آسمان فرق دارد. صحنه های تلویزیون بازی نور و تصویر است و میدان جنگ بازی مرگ و زندگی است. این جنگ ها از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون بیش از 23 میلیون نفر را به کام مرگ فرستاده است زن های بسیاری را بیوه کرده و کودکان فراوانی را در حسرت نگاه های پدرانه نشانده است.

موسسه زنان برای زنان بین الملل که تنها موسسه ای است که برای کمک به زنان جنگ زده تاسیس شده است سعی می کند با فراهم آوردن یک سری از نیازهای اولیه قدرتی را به زنان ببخشد تا جامعه ای را که به واسطه جنگ ویران شده است، از نو بسازند. هر چقدر این زنان با نیروی بیشتری از جا برخیزند ملت بهتری خواهند ساخت و این تنها هدف این موسسه است و به صورت قانونی برای موسسه درآمده که در 14 سال خدمت به زنان در جنگ و بعد از جنگ به اثبات رسیده است.

زنان حامی حمایت خود را از طریق ارسال کمک های مالی به زنان نیازمند اعلام می کردند و در مقابل در نامه هایی از سوی این زنان از وضعیت آنها آگاه می شوند.

زنان نیازمند از طریق موسسه با مهارت ها و مشاغل مختلف آشنا می شوند و به این عرصه پا می گذارند تا بتوانند آینده روشن تری را برای خود رقم بزنند.

● داستان اما واقعی

در اینجا داستانی بیان می شود از کمک های این موسسه که اگرچه کمک به یک زن جنگ زده نیست بلکه کمک به یک زن است. الیزابت حاضر بود تمام زندگی اش را ببخشد تا دخترش بتواند تحصیل کند. الیزابت یک فعال سیاسی نبود، او یک انقلابی هم نبود و تنها یک مادر سودانی بود که می خواست تنها دخترش آتینگ زندگی بهتری داشته باشد.

همسر الیزابت ناگهان تصمیم گرفت که دخترش را مجبور به ازدواج کند و همین امر باعث شد که الیزابت دخترش را پنهان کند.اما این کار الیزابت عواقب بسیار بدی برایش به همراه داشت. به طوری که به شدت مورد ضرب و شتم خانواده اش قرار گرفت و روانه زندان شد.

البته بعد از چند ماه آزاد شد ولی مصایب او در اینجا پایان نیافت زیرا خانواده اش او را بدون آنکه چیزی را در اختیارش قرار دهند از خانه بیرون انداختند.

الیزابت تنها امیدش را در این موسسه یافت و روانه آنجا شد تا شاید یک نفر به او و فرزندش کمک کند.

و این اتفاق افتاد او و دخترش مورد حمایت این موسسه قرار گرفتند و حتی صاحب کسب و کاری شدند و در کلاس های آگاهی از حقوق خود نیز حضور یافتند.الیزابت اکنون با رضایتمندی می گوید: حالا می دانم که می توانم یک قلم به دست بگیرم و اسمم را بنویسم. می توانم به فرزندم چیزی بیاموزم و حتی می توانم هزینه تمام کلاس هایش را نیز بپردازم.

آتینگ در حال حاضر در مدرسه مشغول تحصیل است و به شدت هم کار می کند. او در این امید است که روزی یک وکیل شود تا بتواند از حقوق مردم دفاع کند و به ظلم و ناراحتی در سودان پایان دهد.

داستان الیزابت تنها یکی از داستان هایی است که روزانه در این موسسه اتفاق می افتد.

کمک کردن به دیگران خوب است. دیگران را دریافتن خوب است، خنده را به لب کودکی نشاندن خوب است.

اما آبادی به قصد ویرانی و ویرانی به قصد آبادی بد است.

● فهرستی از موسسات خیریه بانوان در عرصه بین المللی

▪ صندوق جهانی زنان

▪ جامعه زنان

▪ موسسه ملی زنان

▪ زنان برای زنان بین الملل

▪ صندوق جهانی زنان، موسسه ای است از زنان و مردان که با هدف کمک به زنان و دختران نیازمند در عرصه های اقتصادی، امنیت، آموزش و پرورش و سلامتی تشکیل شده است.

▪ جامعه زنان در سال 1973 تشکیل وجزو اولین موسساتی است که در ایالات متحده برپا شده است.

شعار این موسسه آن است که اگر برای یک زن یا دختر سرمایه گذاری شود، نفع آن به کل جامعه خواهد رسید.

▪ موسسه ملی زنان در سال 1966 تاسیس شده است و در حال حاضر بیش از 500هزار عضو دارد. این موسسه از بزرگ ترین مراکز حامی حقوق زنان است.

● در وطن

1) موسسه خیریه کوثر

جمعیت زنان حامی کودکان و زنان بی سرپرست و بدسرپرست کوثر تویسرکان تحت عنوان (موسسه خیریه کوثر)

▪ اهداف موسسه:

ـ حمایت از نیازمندان و زنان بی سرپرست و بدسرپرست و کودکان آنان

ـ تهیه جهیزیه و سیسمونی برای دختران نیازمند و زنان بی سرپرست و بدسرپرست

ـ اخذ کمک های مالی و تجهیزات مورد نیاز برای احداث مسکن برای گروه های هدف از خیرین و نیکوکاران

ـ تاسیس مرکز خدماتی و اشتغالزایی برای بانوان

ـ ایجاد اشتغال

ـ حمایت مادی و معنوی از کودکان

ـ تشکیل کلاس های آموزشی جهت خودکفایی.

▪ انجمن خیریه بانوان گرگان

انجمن خیریه بانوان گرگان در سال 1379 به عنوان یک انجمن مستقل غیر دولتی و غیرانتفاعی و غیرسیاسی و خیریه تأسیس شد. انجمن خیریه زیر نظر هیأت مدیره منتخب مجمع عمومی با اهداف زیر فعالیت می کند:

- کمک به شکوفایی استعدادهای زنان آسیب پذیر، کودکان، دختران جوان بی بضاعت و کارآفرینی آنان.

- کمک به اشتغالزایی، کارآفرینی، زنان سرپرست خانوار و دختران جوان، یتیمان، دانشجویان.

- کمک مادی و معنوی برای کارگشایی، مشاوره ای، درمانی، تحصیلی، ازدواج، جهیزیه به گروه هدف.

- کمک به دسترسی هر چه بیشتر زنان سرپرست خانوار و کودکان و نوجوانان به خواندنی های مناسب از طریق تشویق، جوایز، راهنمایی و همکاری با افراد یا سازمان های فرهنگی و آموزشی.

- کمک مشاوره ای برای آشنایی زنان آسیب پذیر و دختران جوان به چگونگی پیشگیری از رفتار پرخطر موجود در جامعه. - کمک به سلامت جسمی و روانی گروه هدف با جلب مشارکت 59 پزشک متخصص و 15 دندانپزشک عضو رسمی وابسته به خیریه.

در حال حاضر انجمن خیریه حدود 800 عضو (رسمی / وابسته) دارد. شرکت در بیشتر فعالیت های انجمن خیریه به صورت داوطلبانه است.

اهداف: برنامه ریزی و ایجاد سیستم مناسب و هماهنگی بین افراد خیر و نیکوکار و سازمان ها و موسسات امدادرسان از یک سو و خانواده مددجویان از سوی دیگر برای توانمندسازی رفع محرومیت و حفظ ارتقای کرامت انسانی و اسلامی ایشان به ویژه در زمینه های آموزشی، اشتغال، مسکن، بهداشت و درمان و کمک های معیشتی.

▪ گوشه ای از فعالیت های موسسه مهر طه

موسسه خیریه مهرطه بیش از پنج سال است که شروع به کار و فعالیت کرده است و مسوولیت نگهداری شبانه روزی دختران بدسرپرست و بی سرپرست را تا حدی برعهده گرفته است.

آنها سعی می کنند با نگهداری این عزیزان و مهر ورزیدن به آنها، تلخی و سختی زندگی گذشته را از یادشان برده و شیرینی و نشاط زندگی را به آنان بچشانند. دختران ما (در خانه مهر) می آموزند که چگونه خود را دوست بدارند و در سایه این دوستی به خود و به دیگران عشق بورزند. آنان می آموزند که در تعاملات اجتماعی چگونه باشند تا بتوانند در پیچ و خم زندگی ره بپیمایند. آنان می آموزند که چگونه خود را توانمند سازند و استعدادهای بالقوه خود را به عرصه ظهور برسانند تا در سایه استعداد و حمت خویش زندگی را چون موم در دستان توان خود نرم سازند و سختی ها و ناهمواری های آن را به جان بخرند و گوهر گرانمایه جان را به هیچ آلودگی نیالایند. در خانه مهر شعارمهر ورزیدن به خود و دیگران است.


مترجم و گردآورنده نازنین احمدی
روزنامه تهران امروز

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر