روشهایی ارزان برای خنک نگهداشتن منزل

روشهایی ارزان برای خنک نگهداشتن منزل

تا زمانی که هوا واقعا گرم نشده است، پنجره ها را باز کرده و از پنکه سقفی یا پایه دار استفاده کنید. جابجایی هوا حتی به اندازه 1 کیلومتر بر ساعت، میتواند شما را 3 تا 4 درجه خنک کند. به خصوص در نواحی شرجی، حتما از پنکه سقفی استفاده کنید.
گروه زنان گوپی
1399/2/12
0 نظر

با فرا رسیدن فصل گرما، مصرف آب و برق به شدت افزایش میابد و علاوه بر بالا بردن هزینه، میتواند منابع با ارزش انرژی و آب را به هدر دهد.

 در سالهای اخیر بسیاری از مجتمعهای ساختمانی، آپارتمانهای نوساز و حتی منازل و ادارات قدیمی تر هم به سیستمهای خنک کننده گازی یا تهویه مطبوع مجهز شده اند که استفاده صحیح از این وسایل هم ریزه کاریهایی دارد که نه تنها به کاهش مصرف انرژی کمک میکند، بلکه از هزینه های تابستانی میکاهد.

● تهویه مطبوع و کولر

▪ تا زمانی که هوا واقعا گرم نشده است، پنجره ها را باز کرده و از پنکه سقفی یا پایه دار استفاده کنید. جابجایی هوا حتی به اندازه 1 کیلومتر بر ساعت، میتواند شما را 3 تا 4 درجه خنک کند. به خصوص در نواحی شرجی، حتما از پنکه سقفی استفاده کنید.

▪ اگر از دستگاه تهویه مطبوع کوچک که در مقابل پنجره نصب میشود استفاده میکنید، به جای کم کردن درجه آن، از یک پنکه کوچک کمک بگیرید تا هوای خنک را در خانه جابجا کند.

▪ بدون اینکه جلوی جریان هوا را بگیرید، روی بدنه کولر و قسمت خارجی تهویه مطبوع منزل خود سایه ایجاد کنید و در طی تابستان فیلترهای هوا را تعویض کنید.

▪ برای دستگاه تهویه مطبوع یک ترموستات نصب کنید تا بتوانید آن را در شب و یا زمانهای دیگر تنظیم کنید.

▪ ترموستات تهویه مطبوع نباید در نزدیکی تلویزیون یا لامپ روشن قرار بگیرد زیرا گرمای حاصل از این وسایل، ترموستات را به اشتباه انداخته و دستگاه به مدت بیشتری روشن خواد ماند.

▪ بهتر است پرده، کرکره یا سایبان پنجره ها در تابستان سفید رنگ باشند تا نور و گرما را منعکس نمایند. در طول روز پرده پنجره های جنوبی و غربی باید بسته بماند.

▪ اگر امکان دارد برای پنجره های شمالی سایبان بگذارید.

● استفاده از گیاهان

▪ برای مصرف کمتر انرژی تهویه مطبوع، میتوانید از درختان پر شاخ و برگ یا بوته ها برای سایه دار کردن یونیتهای تهویه استفاده کنید که بدون مسدود کردن مسیر هوا، با ایجاد سایه مصرف برق را کاهش میدهند.

▪ کاشتن گیاهان رونده مانند دارچسبها، پاپیتال و مانند آنها بر روی نرده پنجره ها یا دیوارها، میتواند بر خنکی کل ساختمان تاثیر بگذارد.

▪ از ایجاد باغچه یا نماهای بدون سایه با سنگ، سیمان یا آسفالت در بخشهای غربی و جنوبی منزل خودداری کنید. زیرا این مواد با نگهداشتن حرارت در درون خود و پخش آن پس از غروب آفتاب، فضا را بسیار گرم خواهند کرد.

▪ درختان پهن برگی که در جنوب و غرب خانه کاشته شوند، فضا را در تابستان خنک میکنند. وجود تنها 3 درخت که در مکانهای مناسبی اطراف خانه قرار گرفته باشند، میزان قابل توجهی از هزینه و دما خواهند کاست.

● ریزه کاریهای پر ارزش

▪ به جای لامپهای التهابی از لامپهای فلورسنت کم مصرف استفاده کنید تا هم از دمای منزل کم شود و هم در انرژی صرفه جویی کنید.

▪ در صورت امکان به جای استفاده از فر و اجاق گاز از اجاقهای مایکروویو استفاده کنید.

▪ کامپیوتر و مانیتور را هنگام بی استفاده بودن خاموش کنید.

▪ لوازمی مانند تلویزیون و دستگاههای پخش صوت را به یک رابط کلید دار وصل کنید و در زمان بی استفاده بودن، برق آنها را قطع کنید.

▪ درجه آب گرم منزل را کم کرده و به حدود 45-47 درجه سانتیگراد برسانید. این درجه برای امور مختلف منزل کافی است و حرارت خانه را هم بالا نمیبرد.

▪ ماشین لبالسشویی و ظرفشویی را تنها با ظرفیت کامل به کار بیاندازید.


msn com
سایت فریا

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر